Koza nostra

Od kilku lat jemy coraz więcej kozich serów i jogurtów, pijemy więcej koziego mleka. Jest to już ok. 1 proc. rynku mleczarskiego, ale do europejskich liderów Polsce jeszcze daleko.

Obraz
Źródło zdjęć: © Rynek Spożywczy

Od kilku lat jemy coraz więcej kozich serów i jogurtów, pijemy więcej koziego mleka. Jest to już ok. 1 proc. rynku mleczarskiego, ale do europejskich liderów Polsce jeszcze daleko.

W sklepach można kupić mniej więcej taki sam zestaw produktów z koziego mleka, jak w krajach, gdzie tradycja ich jedzenia jest ugruntowana. Natomiast różnica leży w samym sposobie spożywania, a czasem i w ilości. Tadeusz Dałkowski, kierownik mleczarni Agro-Damnis, ocenia, że spożycie wyrobów z mleka koziego w Polsce nadal stanowi może około 1 proc. w całości sprzedaży branży mleczarskiej. - Wynika to przede wszystkim z braku tradycji w tym zakresie. Niedoścignionym dla nas wzorem mogą być takie kraje, jak Francja, Hiszpania, Grecja, Włochy, gdzie spożycie serów kozich to kilkanaście procent całej konsumpcji serów - mówi Tadeusz Dałkowski. Wawrzyniec Maziejuk z gospodarstwa ekologicznego FIGA, które specjalizuje się w produkcji wyrobów z koziego mleka, twierdzi, że klienci z tego gospodarstwa spożywają ok. 0,5 kg serów tygodniowo. - Trzeba jednak zauważyć, że naszymi klientami są ludzie zamożniejsi. Gdyby w jakiś sposób spróbować to uśrednić, wyszłoby 0,1 kg tygodniowo, co dawałoby ok. 5 kg rocznie -
podsumowuje szacunki Wawrzyniec Maziejuk.

Nie tylko mleko UHT

W Polsce najlepiej sprzedaje się mleko kozie UHT, sery twarde, ser śmietankowy, ser sałatkowy. Obserwowany jest też szybki wzrost konsumpcji jogurtów. - Wśród konsumentów cały czas dużą popularnością cieszą się sery kozie świeże czy twarogowe do smarowania. W drugiej kolejności znajduje się segment serów kozich pleśniowych. Wraz ze wzrostem ekonomicznym i coraz częstszym występowaniem skazy białkowej wśród konsumentów, segment tych produktów będzie się rozwijał - mówi Małgorzata Budzik z firmy EuroSer sp. z o.o.

- Obecnie, gdy rośnie zainteresowanie produktami kozimi, nasi odbiorcy nie mogą sobie pozwolić na brak tego typu produktów w asortymencie. Z roku na rok umacnia się pozycja i zaufanie klientów do świeżych serów kozich firmy Goldschmidt, które wy-stępują w czterech odmianach smakowych: naturalny, z czosnkiem i z ziołami oraz z pieprzem. W naszej ofercie, obok serów, znajduje się również masło kozie, cieszące się rosnącą popularnością wśród konsumentów. Również popularnym produktem jest EuroSer kozi 4,5kg - mówi Małgorzata Budzik. Nieco inaczej wygląda oferta gospodarstw ekologicznych. - Nasza oferta opiera się na tradycyjnych produktach znanych na ziemiach Podkarpacia od wieków. Można podzielić produkty na te dla dzieci, takie jak twarożki naturalne, bundz kozi i mleko kozie, które stanowczo wiodą prym wśród klientów sklepów specjalistycznych. Rodzice kupują je dla dzieci nie tolerujących nabiału krowiego. Drugą gr upą s ą smakosze - tu zakupy robione są rzadziej w sklepach, a częściej przy okazji regularnych
jarmarków - raz w miesiącu, raz na 2 tygodnie. W takim przypadku większość klientów szuka wyraźnych smaków i ewentualnie czegoś wyjątkowego. Bryndza, twarożki smakowe i sery twarde są bestsellerami -wymienia Wawrzyniec Maziejuk.

Prawie 4 mln litrów

Tadeusz Dałkowski ocenia, że rynek mleka koziego i jego przetworów rośnie z każdym rokiem o około 10-15 proc. -Produkcja mleka koziego w Polsce, według moich szacunkowych wyliczeń: zorganizowana sprzedaż, czyli hurtownie, sklepy, gospodarstwa indywidualne, w tym ekologiczne, wynosi około 3,8 mln litrów. Z tego my przerabiamy 1,35 mln litrów - mówi kierownik mleczarski Agro-Damnis.

Według nas, rynek będzie się dopiero otwierał na kozie specjały. W pewnym zakresie, oby nie za dużym, rynek wypełni oferta producentów zagranicznych. Mamy nadzieję, że polscy producenci nie pozostaną z tyłu i będą potrafili przedstawić ofertę konkurencyjną, nie tylko cenowo - mówi Wawrzyniec Maziejuk.

Produkty kozie są wysoko cenione na rynku, zwłaszcza przez osoby, dla których alternatywnym naturalnym źródłem wielu witamin niezbędnych dla harmonijnego rozwoju jest mleko kozie. Z każdym rokiem wzrasta też liczba osób, dla których wyroby z mleka koziego stanowią źródło naturalnej, zdrowej diety. - W Polsce jednak głównymi odbiorcami wyrobów z mleka koziego są osoby z alergiami, choć systematycznie rośnie grono osób, które doceniają walory zarówno mleka koziego, jak i naturalny sposób pozyskiwania tego surowca w dobie wszechogarniającej nas unifikacji żywności - mówi Tadeusz Dałkowski.

Roman Wieczorkiewicz

Wybrane dla Ciebie

Gdzie wyrzucić opakowanie po mięsie? Niektórzy robią to źle
Gdzie wyrzucić opakowanie po mięsie? Niektórzy robią to źle
Co zrobić z pieniędzmi na wypadek wojny? Oto złote rady eksperta
Co zrobić z pieniędzmi na wypadek wojny? Oto złote rady eksperta
Popularna przyprawa może być groźna dla zdrowia. UE potwierdza
Popularna przyprawa może być groźna dla zdrowia. UE potwierdza
Nie każdy senior o tym wie. To umożliwia legitymacja emeryta
Nie każdy senior o tym wie. To umożliwia legitymacja emeryta
Ile trzeba zarabiać na 5 tys. zł emerytury? Mamy wyliczenia
Ile trzeba zarabiać na 5 tys. zł emerytury? Mamy wyliczenia
Szukają Polaków do pracy. W przeliczeniu płacą 4 tys. zł tygodniowo
Szukają Polaków do pracy. W przeliczeniu płacą 4 tys. zł tygodniowo
Praca do 70 roku życia. Duża zmiana w tej grupie zawodowej
Praca do 70 roku życia. Duża zmiana w tej grupie zawodowej
Dwa przelewy od ZUS w październiku. Oto szczegóły
Dwa przelewy od ZUS w październiku. Oto szczegóły
Od środy zakupy będą droższe. Wchodzi w życie nowa opłata
Od środy zakupy będą droższe. Wchodzi w życie nowa opłata
Gwiazdor nie chce zostawić dzieciom swojej fortuny. Oto dlaczego
Gwiazdor nie chce zostawić dzieciom swojej fortuny. Oto dlaczego
"Niech cała Polska wie". Zmierzyliśmy głośność wiatraków
"Niech cała Polska wie". Zmierzyliśmy głośność wiatraków
Austriacki inwestor powiedział: pas. Teraz polska fabryka zbiera pieniądze na wykup
Austriacki inwestor powiedział: pas. Teraz polska fabryka zbiera pieniądze na wykup