Kryzys w PAŻP. Polacy nie wylecą na majówkę? "Przewoźnik powinien zwrócić koszt biletu"

- Jeśli lot się nie odbędzie, przewoźnik powinien zwrócić pasażerowi pełen koszt biletu lotniczego - powiedziała rzeczniczka praw pasażerów Renata Piwowarska. Decyzje o wypłacie dodatkowego odszkodowania podejmowane są indywidualnie.

Wszystkim klientom czekającym na lotnisku, linie lotnicze muszą zapewnić posiłki i napoje, a jeśli czas oczekiwania trwa powyżej doby - również hotel oraz przewóz do niego
Wszystkim klientom czekającym na lotnisku, linie lotnicze muszą zapewnić posiłki i napoje, a jeśli czas oczekiwania trwa powyżej doby - również hotel oraz przewóz do niego
Źródło zdjęć: © East News | Piotr Kamionka/REPORTER
oprac. KKG

27.04.2022 09:01

- Wszystkim klientom czekającym na lotnisku, linie lotnicze muszą zapewnić posiłki i napoje, a jeśli czas oczekiwania trwa powyżej doby - również hotel oraz przewóz do niego - powiedziała.

Zaznaczyła też, że przewoźnik powinien zapewnić alternatywne rozwiązanie, czyli np. przelot inną linią albo wylot z innego lotniska np. następnego dnia. - W takiej sytuacji pasażer może zrezygnować z alternatywnego rozwiązania a przewoźnik powinien mu zwrócić pełen koszt biletu - poinformowała.

Rozporządzenie unijne mówi o odszkodowaniu

Pytania o możliwość uzyskania odszkodowania np. za opłacone wcześniej hotele, Piwowarska powiedziała, że "rozporządzenie unijne przewiduje kwotę odszkodowania, jeśli do niewykonania usługi doszło z przyczyn zależnych od przewoźnika".

Natomiast - jak podkreśliła - jeśli następują okoliczności nadzwyczajne, których przewoźnik nie mógł przewidzieć i nie mógł im zapobiec, to decyzje o odszkodowaniu podejmowane są w zależności od konkretnej sytuacji pasażera.

Od kilku tygodni toczą się negocjacje kierownictwa Polskiej Agencji Żeglugi Powietrznej (PAŻP) z przedstawicielami Związku Zawodowego Kontrolerów Ruchu Lotniczego (ZZ KRL) dotyczące m.in. bezpieczeństwa, regulaminu pracy oraz regulaminu wynagradzania.

Zgodnie z opublikowanym w poniedziałek rozporządzeniem Rady Ministrów ws. ograniczeń w ruchu lotniczym, prezes Urzędu Lotnictwa Cywilnego (ULC) obwieścił listę tras lotniczych i przewoźników obsługiwanych po 1 maja br., gdyby nie doszło do porozumienia z przedstawicielami Związku Zawodowego Kontrolerów Ruchu Lotniczego. Na liście znalazły się 32 trasy oraz 11 przewoźników.

Trudne negocjacje. Kolejna tura rozmów w środę

W środę odbędzie się kolejna tura rozmów. Omawiane będą kwestie Regulaminu Pracy i Regulaminu Wynagradzania.

"Strona Społeczna zawnioskowała w oparciu o art. 28 ustawy o związkach zawodowych o udostępnienie informacji finansowych i organizacyjnych dotyczących Osobowego Funduszu Płac umożliwiających ich porównanie posiadanych przez siebie informacji z danymi Pracodawcy. Pracodawca wskazał na brak możliwości udostępnienia danych z uwagi na niemożliwość anonimizacji danych osobowych w sposób użyteczny dla Strony Społecznej, gdyż wiązało by się to z naruszeniem RODO i przedstawiciele Stron skonsultowali problem z IODO Agencji" - podano.

Wegług Agencji, w czasie rozmów przedstawiona została odpowiedź Performance Review Body (PRB), organu doradczego Komisji Europejskiej na pytania Pracodawcy i Strony Społecznej dotyczące interpretacji zasad rozliczenia kosztów działalności Pracodawcy oraz została ona w sposób szczegółowo omówiony. Zostały przez eksperta PAŻP przedstawione wyjaśnienia dotyczące odpowiedzi PRB.

Odpowiedzi PRB podlegają dalszej analizie przez ekspertów strony społecznej - wskazano.

Źródło artykułu:PAP
Wybrane dla Ciebie
Komentarze (15)