Kto może podpisywać deklarację podatkową?
Deklaracje podatkowe muszą być podpisywane przez uprawnione do tego osoby, a złożony podpis jest potwierdzeniem autentyczności danych w nich zawartych. Jednak podatnik nie jest jedyną osobą, która może złożyć podpis na deklaracji.
13.07.2011 11:34
Zgodnie z art. 80a § 1. ordynacji podatkowej: jeżeli odrębne ustawy nie stanowią inaczej, deklaracja, w tym deklaracja składana za pomocą środków komunikacji elektronicznej, może być podpisana także przez pełnomocnika podatnika, płatnika lub inkasenta.
Tak więc podatnik nie zawsze jest zobowiązany do złożenia i podpisania deklaracji podatkowej. Czasami osoby odpowiedzialne za podpisanie deklaracji podatkowej nie mogą tego dokonać np. z powodu wyjazdu zagranicznego, czy ciężkiej choroby. W takim przypadku mogą oni ustanowić pełnomocnictwo. Ustanowienie pełnomocnictwa jest możliwe zarówno w przypadku deklaracji papierowych jak i składanych elektronicznie. Jeżeli odrębne ustawy nie stanowią inaczej, podpisanie deklaracji przez pełnomocnika zwalnia podatnika, płatnika lub inkasenta z obowiązku podpisania deklaracji.
Pełnomocnictwo
Podpisywanie deklaracji podatkowych może być powierzone pełnomocnikowi. Zawiadomienie o ustanowieniu pełnomocnictwa oraz jego odwołaniu składa się organowi podatkowemu właściwemu w sprawach podatku, którego dana deklaracji dotyczy. Udzielenie pełnomocnictwa wiąże się z koniecznością uiszczenia opłaty skarbowej w wysokości 17 zł. Ponadto do każdej deklaracji należy dołączyć pełnomocnictwo. Jeżeli podpisanie deklaracji jest wymagane przez więcej niż jedną osobę, pełnomocnictwo do podpisania tej deklaracji jest skuteczne, jeżeli udzieliły go wszystkie osoby. Dzieje się tak przykładowo w przypadku wspólnego rozliczania małżonków. Tu wymagane jest złożenie pełnomocnictwa przez oboje małżonków.
Pełnomocnikiem tylko osoba fizyczna
Pełnomocnikiem może być jedynie osoba fizyczna mająca pełną zdolność do czynności prawnych. Nieskutecznym będzie udzielenie pełnomocnictwa biurze rachunkowemu działającemu w formie osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej nieposiadającej osobowości prawnej.
Deklaracje elektroniczne
Istnieje możliwość składania deklaracji podatkowych za pomocą środków komunikacji elektronicznej. W takich sytuacjach wymagane jest podpisanie deklaracji bezpiecznym podpisem elektronicznym, który zapewni jej autentyczność. Tu podatnik, płatnik lub inkasent ma również możliwość ustanowienia pełnomocnictwa do podpisywania deklaracji. Zawiadomienie o jego ustanowieniu lub odwołaniu należy złożyć naczelnikowi urzędu skarbowego właściwemu w sprawach ewidencji podatników i płatników na specjalnym formularzu określonym w drodze rozporządzenia przez ministra finansów. Pełnomocnictwo do podpisywania e-deklaracji jest wykorzystywane, gdy podatnik (płatnik lub inkasent) nie posiada podpisu elektronicznego, a chce składać deklaracje w takiej formie.
Dorota Kępka, księgowa Tax Care