Kupując polisolokatę będziesz musiał wykazać się wiedzą

Zgodnie z rekomendacją zakłady ubezpieczeń będą musiały zaoferować produkt dostosowany do poziomu wiedzy, doświadczenia i sytuacji finansowej klienta.

Kupując polisolokatę będziesz musiał wykazać się wiedzą
Źródło zdjęć: © Fotolia

24.03.2016 | aktual.: 24.03.2016 10:57

Według najnowszej rekomendacji KNF, klient chcący kupić produkt inwestycyjny w zakładzie ubezpieczeń, taki jak polisolokata lub ubezpieczenie na życie z ubezpieczeniowym funduszem kapitałowym, będzie musiał wykazać się odpowiednią wiedzą. Dzięki temu mają zostać wyeliminowane sytuacje, w których nabywca produktu nie jest świadomy ryzyka utraty powierzonych środków lub wybiera coś, co nie jest dostosowane do jego potrzeb. Maciej Krzysztoszek, rzecznik KNF uspokaja jednak, że klient nie będzie w żaden sposób egzaminowany.

Zgodnie z rekomendacją, zakłady ubezpieczeń będą musiały zaoferować produkt dostosowany do poziomu wiedzy, doświadczenia i sytuacji finansowej klienta. KNF nie wskazuje jednak jednoznacznie, jakimi metodami instytucje mają te informacje zdobyć.

Maciej Krzysztoszek, rzecznik prasowy KNF uspokaja, że klient nie będzie w żaden sposób egzaminowany. - Oczywiście osoba chcąca nabyć produkt nie będzie zobowiązana do wypełniania żadnych testów. Zakłady ubezpieczeń mogą pozyskać informacje na temat wiedzy klienta podczas rozmowy z nim lub na podstawie ankiety. Taka osoba powinna bowiem rozumieć, jak dany produkt funkcjonuje - tłumaczy rzecznik KNF.

Ankiety mające na celu zbadanie wiedzy klienta o kupowanym produkcie są już stosowane w Towarzystwach Funduszy Inwestycyjnych.

Rekomendacja jest odpowiedzią na nieprawidłowości związane procesem sprzedaży produktów ubezpieczeniowych o charakterze inwestycyjnym, które często są bardzo skomplikowane. Według KNF, ze względu na nieodpowiednią politykę informacyjną zakładów ubezpieczeń i występujących w jego imieniu pośredników ubezpieczeniowych, klienci często nie są świadomi ryzyka, jakie m obarczone są poziomu produkty. A w ekstremalnych przypadkach mogą spowodować utratę części zainwestowanych pieniędzy.

Rzecznik KNF zwraca również na zjawisko "missellingu". - Chcemy wyeliminować zjawisko, w którym produkt jest niedopasowany do potrzeb klienta. Często dochodziło do takich sytuacji, w której 60-letni klient nabywa produkt, którego horyzont czasowy sięga 10 lub 15 lat - dodaje rzecznik KNF.

Komisja podkreśla, że dzięki temu poprawi się zadowolenie osób korzystających z usług zakładów ubezpieczeń.

Rekomendacja nadzorcy rynku nie ma charakteru powszechnie obowiązującego prawa. Jest to zbiór oczekiwań nadzoru wobec sektora ubezpieczeniowego. - Dzięki temu przekazujemy jednoznaczne wytyczne wszystkim podmiotom na rynku - mówi Maciej Krzysztoszek.

KNF oczekuje, że zakłady ubezpieczeń zastosują się do rekomendacji do dnia 1 lipca 2016 r.

Wybrane dla Ciebie
Komentarze (2)