Kupując świąteczne prezenty w internecie łatwo o pomyłkę. Jak oddać nietrafiony upominek?
Jeśli otrzymaliśmy nietrafiony prezent zakupiony w internecie, to w ciągu 14 dni od daty jego odbioru możemy zwrócić go sprzedawcy bez podawania przyczyny. Okazuje się, że zwrot produktu zakupionego online jest łatwiejszy, niż w przypadku tradycyjnego sklepu. O czym warto pamiętać, jeśli chcemy oddać nietrafiony upominek?
25.12.2015 | aktual.: 25.12.2015 11:21
Jeśli otrzymaliśmy nietrafiony prezent zakupiony w internecie, to w ciągu 14 dni od daty jego odbioru możemy zwrócić go sprzedawcy bez podawania przyczyny. Okazuje się, że zwrot produktu zakupionego online jest łatwiejszy, niż w przypadku tradycyjnego sklepu. O czym warto pamiętać, jeśli chcemy oddać nietrafiony upominek?
Równo rok temu znowelizowano ustawę o prawach konsumenta. Według obowiązującego prawa, e-sklep musi poinformować klienta o możliwości odstąpienia od zakupu w terminie 14 dni, na każdym etapie realizacji zamówienia. Jeśli nieuczciwy sklep nie informował o 14-dniowym prawie do namysłu, to zwrotu towaru można dokonać w ciągu 12 miesięcy od daty zakupu.
Do obowiązku sprzedawcy należy również udostępnienie wzoru odstąpienia od umowy przez klienta. Taki formularz można również pobrać ze strony Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów. Można go także napisać samu, używając sformułowania: „Niniejszym informuję o moim odstąpieniu od umowy sprzedaży następujących rzeczy...”, wymieniając produkt i podając swoje dane osobowe, datę i składając podpis.
Aby skorzystać z prawa odstąpienia od umowy, należy wysyłać sprzedawcy podpisane oświadczenie drogą elektroniczną lub tradycyjną. Co ważne, na oświadczeniu nie musimy podawać przyczyny rezygnacji z towaru. Wystarczy, że prezent nam się nie podoba.
Jeśli zdecydujemy się zwrócić nietrafiony upominek, to sprzedawca musi zwrócić wszystkie otrzymane pieniądze, w tym koszty doręczenia (z wyjątkiem dodatkowych kosztów wynikających z wybranego sposobu dostarczenia innego niż najtańszy sposób oferowany przez sprzedawcę) w ciągu 14 dni od dnia dostarczenia formularza odstąpienia od umowy. Zwrot płatności zostanie dokonany taką samą metodą, jak w pierwotnej transakcji. **
O czym jeszcze warto pamiętać?
Osoba ubiegająca się o zwrot nietrafionego prezentu, zakupionego przez internet nie jest zobowiązana do załączenia oryginalnego opakowania. Sprzedawca nie może go od nas wymagać. Podobnie jest z paragonem czy fakturą. Za dowód zakupu wystarczy potwierdzenie płatności przelewem czy kartą.
Każdy zwrot rozpatrywany jest indywidualnie. Sprzedawca może domagać się odszkodowania, jeśli uzna, że poniósł straty materialne z tytułu np. użycia przez nas produktu. Oznacza to, że możemy nie odzyskać pełnej kwoty, jeśli prezent, który zwracamy będzie w znaczący sposób naruszony. **
Uwaga na wyjątki
Warto pamiętać o podarunkach, które mimo zakupu online – nie podlegają zwrotom. Możemy do nich zaliczyć m.in. produkty wykonane na indywidualne zamówienie, artykuły spożywcze mające krótki termin przydatności do użycia, produkty, których cena zależy od wahań na rynku finansowym, produkty, które po otwarciu opakowania nie można zwrócić ze względu na ochronę zdrowia lub ze względów higienicznych, produkty zakupione na aukcjach publicznych czy rozpakowane nośniki z filmami, muzyką czy programami komputerowymi.
W przypadku problemów ze zwrotem niechcianych prezentów zakupionych przez internet, organem pomocniczym w sporach ze sprzedawcami jest Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów.