Kupujcie taniej zamiast zwalniać
Chcesz zwolnić połowę pracowników? Wstrzymaj się. Są inne sposoby na kryzys. Tak twierdzi szef firmy, która kwitnie w Niemczech - czytamy w "Pulsie Biznesu".
02.03.2009 | aktual.: 02.03.2009 13:14
Oszczędzając na zakupach, firma może zarobić nawet 22 proc. Od dawna wiedzą o tym zachodnie koncerny. Przez lata szukały dostawców z Chin, ale od ubiegłego roku coraz przychylniej patrzą na Europę Wschodnią. Tu też koszty są niższe, a na dodatek jakość jest pewniejsza i odległość mniejsza. Ostatnio nawet indyjski producent samochodów Mahindra zaczął szukać dostawców z naszego regionu. Wiele firm oszczędza, kupując w Polsce, ale niestety nie działa to w drugą stronę: polskie firmy nie wiedzą, że można optymalizować zakupy. Tak uważa przynajmniej Gerd Kerkhoff, założyciel Kerkhoff Consulting, firmy zajmującej się właśnie tym tematem.
_ Polacy sceptycznie podchodzą do naszych usług. Podobnie w Turcji, gdzie każdy uważa, że jest najlepszym handlowcem, najlepsze interesy robi się w rodzinie itd. Cała Europa wsiadła już do pociągu, ale polskie firmy ciągle czekają na peronie _— żartuje Gerd Kerkhoff.
Polscy przedsiębiorcy chwalą się podobno, że każdemu klientowi oferują różne ceny za swoje produkty, ale jednocześnie są przekonani, iż sami płacą własnym dostawcom najniższą możliwą cenę. Kerkhoff Consulting stara się zdobyć polskich klientów od początku ubiegłego roku. W tym momencie prowadzi trzy wstępne projekty dla takich firm i negocjuje z kolejnymi sześcioma. Dla porównania: w Niemczech firma prowadzi 30 projektów (rok temu było to 18), m.in. dla koncernu medialnego Bertelsmann, i spodziewa się, że przychody wzrosną w tym roku o 70-80 proc. Liczba pracowników ma urosnąć o 10-20 proc. Trzy niemieckie uniwersytety chcą wprowadzić zajęcia z optymalizacji zakupów i poprosiły Gerda Kerkhoffa, żeby je poprowadził.
_ Nie powiedziałbym, że Polacy nie optymalizują zakupów, ale czy robią to sami, czy z konsultantami, to już inna sprawa _— tak tłumaczy słabe zainteresowanie polskich firm Wojciech Gorzeń z firmy Simon Kucher Partners optymalizującej sprzedaż.
Więcej w "Pulsie Biznesu".