Lotos kupi aktywa na Norweskim Szelfie Kontynentalnym za 175,8 mln USD

Lotos podpisał warunkową umowę kupna pakietu aktywów Heimdal na Norweskim Szelfie Kontynentalnym za 175,8 mln USD - poinformowała spółka w komunikacie. Zamknięcie transakcji planowane jest na grudzień 2013 roku.

05.11.2013 | aktual.: 05.11.2013 17:34

Umowę kupna podpisała spółka zależna Lotosu Petrobaltic, Lotos Exploration & Production Norge.

"Pakiet aktywów Heimdal to udziały w 14 koncesjach obejmujących: centrum przetwarzania i transportu gazu Heimdal (udział 5 proc.); złożach produkcyjnych Atla (udział 20 proc.), SkirneByggve (udział 30 proc.), Vale (udział 25,8 proc.); złożach do zagospodarowania Frigg GD (udział 10 proc.), Rind (udział 7,9 proc.), Fulla (udział 50 proc., operator LEPN); prospektach poszukiwawczych, w tym wyodrębnionym obszarze prospektu Trell" - podał Lotos w komunikacie.

Heimdal jest położony na Morzu Północnym, 212 kilometrów na północny zachód od Stavanger."Ze względu na centralne położenie, Heimdal stanowi jeden z kluczowych strategicznych obszarów (tzw. hub) eksportu gazu z Norwegii do Europy Centralnej oraz Wielkiej Brytanii. Operatorem koncesji jest Statoil Petroleum AS, a pozostałymi udziałowcami są Total E&P Norge AS, Petoro AS oraz Centrica Norge" - poinformował Lotos.

Cena zakupu wynosi 175,8 mln USD (tj. 536,3 mln zł według średniego kursu ustalonego dla USD przez NBP na dzień 18 października 2013 roku), przy umownej dacie transakcji 1 stycznia 2013.

Znaczna część ceny transakcji, około 45 proc., zostanie rozliczona z przepływów pieniężnych wygenerowanych między datą umowną zakupu a rzeczywistą datą rozliczenia.

- W związku z posiadanym aktywem podatkowym Lotos Exploration & Production Norge, nie wystąpi konieczność zapłaty podatku od ww. przepływów pieniężnych - napisano w komunikacie.

Spółka zakłada, że na przełomie 2014 i 2015 roku skumulowany strumień przepływów pieniężnych związanych z realizowaną transakcją zrównoważy cenę zakupu.

Jak poinformował na konferencji prasowej wiceprezes spółki Zbigniew Paszkowicz, Lotos z zamknięciem transakcji kupna aktywów w Norwegii czeka już tylko na zgodę tamtejszego ministerstwa ropy naftowej i energii oraz ministerstwa finansów. Pozwolenia mają zostać wydane między 15 a 20 grudnia.

- Umowa jest warunkowa, ale warunek jest jeden - zgody ministerstw ropy naftowej i energii oraz finansów. To standardowa procedura. Trwa od 6 do 8 tygodni. Spodziewamy się, że pozwolenia zostaną wydane między 15 a 20 grudnia - powiedział wiceprezes.

Strategia grupy Lotos zakłada dojście do 1,2 mln ton rocznego wydobycia w 2015 roku. Spółka, poza Norwegią, prowadzi też m.in. poszukiwania węglowodorów na Bałtyku.

Lotos Petrobaltic ma obecnie na Bałtyku 4 koncesje wydobywcze i 9 poszukiwawczych. W 2012 roku spod dna Bałtyku spółka wydobyła blisko 190 tys. ton ropy naftowej i blisko 21 mln Nm3 gazu ziemnego. Obecnie eksploatowane złoże B3 może służyć do 2026 roku, a wydobycie z tego złoża ma utrzymywać się w tym okresie na poziomie powyżej 100 tys. ton rocznie.

Równolegle Lotos Petrobaltic prowadzi we współpracy ze spółką CalEnergy Resources Poland prace nad oceną opłacalności zagospodarowania i uruchomienia produkcji z bałtyckich złóż gazowych B4 i B6. Łączny poziom produkcji z obu złóż szacowany jest na 250 Nm3.

W październiku Lotos Petrobaltic i Polskie Inwestycje Rozwojowe podpisały porozumienie dotyczące współpracy przy finansowaniu zagospodarowania złoża ropy naftowej B8 na Morzu Bałtyckim. Całkowita wartość projektu wydobywczego Lotos Petrobaltic wynosi ok. 1,6 mld zł, PIR wyłoży do 563 mln zł.

Lotos szuka obecnie platformy na złoża bałtyckie, która mogłaby zostać posadowiona na głębszych koncesjach.

- Nie szukamy platformy nowej, tylko używanej. Rozpiętość cenowa jest ogromna, od 25-30 mln USD w przypadku platformy wymagającej remontu do 150 mln USD w przypadku platformy w pełni operacyjnej - poinformował Paszkowicz dziennikarzy zapytany o koszt zakupu.

Obecna platforma Petrobaltiku ma zostać przetransportowana do stoczni w celu modernizacji we wrześniu 2014 roku.

- Optymalnie chcielibyśmy mieć obiekt na podmianę na styk, by nowo pozyskana platforma weszła płynnie na złoże - powiedział.

Źródło artykułu:PAP
Wybrane dla Ciebie
Komentarze (0)