Lotos, Orlen: Biopaliwa będą mniej uciążliwe dla firm
Krajowe koncerny paliwowe od dawna starają się o obniżenie NCW, tj. narodowego celu wskaźnikowego dla sprzedaży biopaliw. W tym roku wynosi on 6,2 proc. wartości energii w transporcie.
01.06.2011 09:44
– Narodowy cel wskaźnikowy może być zmieniony jeszcze w tym roku, przygotowujemy odpowiednie propozycje – mówi „Parkietowi” Waldemar Pawlak, minister gospodarki.
Dodaje, że chodzi o to, by biopaliwa nie obciążały nadmiernymi kosztami kierowców. Od maja przestały obowiązywać bowiem ulgi w akcyzie na biokomponenty dodawane do paliw, co dodatkowo wpłynęło na podwyżki na stacjach.
Biopaliwa są droższe od benzyny i diesla. Dlatego koszty wprowadzenia biopaliw na rynek w przypadku PKN Orlen wyniosły w ubiegłym roku około 250 mln zł, a w przypadku Lotosu – około 70 mln zł. Najbardziej dopłacają firmy do dystrybucji bioestru (B100), czyli paliwa wyprodukowanego w całości z oleju roślinnego.
Obniżenie narodowego celu wskaźnikowego może obniżyć jednocześnie koszty przedsiębiorstw. Kolejnym korzystnym rozwiązaniem dla firm jest wprowadzenie normy na paliwo z dodatkiem do 7 proc. estrów, tzw. B7. Ma to być paliwo normatywne, czyli sprzedawane bez oddzielnych dystrybutorów.
Zmianę ustawy o systemie monitorowania i kontrolowania jakości paliw Sejm przyjął w piątek. W ubiegłym roku szacowano, że wprowadzenie na rynek normy dla B7 zmniejszy roczne koszty koncernów o 150 mln zł, bo będą mogły zmniejszyć dystrybucję B100. Zmiana ustawy nie wystarczy jednak dla wprowadzenia nowej normy, w tej sprawie potrzebne jest jeszcze rozporządzenie. Dlatego dodawanie do 7 proc. estrów do diesla zacznie się najwcześniej w sierpniu.
Ustawa o systemie monitorowania i kontrolowania jakości paliw, nad którą pracuje teraz Senat, umożliwi także redukcję NCW dla firm. Muszą one jednak udowodnić, że co najmniej 70 proc. wykorzystanych biokomponentów pochodzi z umów zawartych z rolnikami, dostawcami biomasy bądź z upraw własnych. Współczynnik redukcji narodowego celu wskaźnikowego będzie określać co roku Rada Ministrów.
PARKIET
Konrad Makomaski