Małe sklepy nie będą już tracić na reklamacjach

Obowiązkowa gwarancja jakości przez dwa lata, jeśli produkt jest sprzedawany konsumentom – to pomysł na poprawienie pozycji klientów i małych sklepów.

Obraz
Źródło zdjęć: © Jupiterimages
Obraz
© Należy pamiętać o wydaniu paragonu (fot. JupiterImages/EAST NEWS)

Obowiązkowa gwarancja jakości przez dwa lata, jeśli produkt jest sprzedawany konsumentom – to pomysł na poprawienie pozycji klientów i małych sklepów.

Teraz, gdy konsument kupuje sprzęt AGD, RTV albo jakieś usługi, producent albo jego przedstawiciel w Polsce czy importer nie ma obowiązku udzielać na nie gwarancji jakości.

Przepisy nie określają też, jak długo ma chronić, jeśli już została udzielona. Oprócz gwarancji klienci, którzy nabyli produkt z wadami, mogą się też powoływać na tzw. niezgodność towaru z umową. To instytucja, która od 1 stycznia 2003 r. zastąpiła rękojmię konsumencką. Uprawnienia z tytułu niezgodności towaru z umową przysługują nabywcy z mocy ustawy o szczególnych warunkach sprzedaży konsumenckiej (DzU z 2002 r. nr 141, poz. 1176 ze zm.). Nie dość, że klienci często mylą te instytucje prawne i uprawnienia, jakie na ich podstawie mają, to jeszcze system naraża na straty małych i średnich detalistów, gdy minie okres gwarancji. Dlaczego?

_ Jeśli producent lub importer wprowadza towar na rynek i udziela końcowemu sprzedawcy tego produktu gwarancji jedynie na 12 miesięcy, to po upływie tego okresu cała odpowiedzialność z tytułu niezgodności towaru z umową spada na detalistę _– tłumaczy posłanka Mirosława Nykiel (PO).

Sprzedawca odpowiada wtedy przez dwa lata od dnia zakupu. Łagodzi odpowiedzialność obowiązujące tylko przez sześć miesięcy domniemanie, że np. wada towaru istniała już w momencie zakupu. Gdy konsument przyjdzie do sprzedawcy z reklamacją po upływie sześciu miesięcy od chwili zakupu, musi udowodnić (np. przez opinię rzeczoznawcy), że towar był już w momencie sprzedaży niezgodny z umową. Właściciele sklepów rzadko jednak znają przepisy na tyle dobrze, aby sobie poradzić w razie sporu.

_ Przedsiębiorcy często pytają nas, jakie mają uprawnienia w stosunkach z konsumentami, producentami i importerami _– mówi Katarzyna Urbańska z Polskiej Konfederacji Pracodawców Prywatnych Lewiatan.

Będzie nowelizacja

Obraz

Mirosława Nykiel, która pracuje nad zmianami w przepisach o sprzedaży konsumenckiej i w kodeksie cywilnym, proponuje, aby dla sprzedaży konsumenckiej trzeba było zawsze udzielać gwarancji jakości. Nie mogłaby być ona krótsza niż dwuletnia (tyle wynosi też ustawowa odpowiedzialność sprzedawcy z tytułu niezgodności towaru z umową). Propozycja nie budzi entuzjazmu wśród organizacji konsumenckich.

Przeciwnikiem zmian jest też Ministerstwo Sprawiedliwości. Wiceminister Zbigniew Wrona w odpowiedzi na interpelację w tej sprawie zaznacza, że obowiązkowa gwarancja jakości nie jest potrzebna.

_ Jako instrument marketingowy służący do zachęcenia potencjalnych nabywców jest ze swojej istoty dobrowolna _ – podkreśla Zbigniew Wrona. Dodaje, że narzucenie np. producentom lub importerom obowiązkowej gwarancji jakości sprzeciwia się naturze tego instrumentu prawnego oraz jest sprzeczne z zasadą swobody umów (a taki właśnie charakter, zgodnie z doktryną prawniczą i orzecznictwem, ma gwarancja jakości).

Argumenty wiceministra nie przekonują posłanki.
_ Miałam wiele zgłoszeń w tych sprawach od małych firm. Problem więc jest. Czekam jeszcze tylko na zamówione opinie prawne i wtedy przygotuję już konkretne propozycje legislacyjne _– deklaruje.

Ułatwienia dla sklepów

Posłance chodzi o wyeliminowanie luki pomiędzy okresem, w którym sprzedawca odpowiada wobec konsumenta za niezgodność towaru z umową, a czasem, na jaki udzielona jest gwarancja. Jej zdaniem skorzystaliby na tym nie tylko sprzedawcy, bo mniej klientów przychodziłoby do nich z reklamacjami, ale i sami konsumenci.
_ Dałoby to też nabywcom gwarancję, że towar zostanie naprawiony przez autoryzowany serwis _– podkreśla Nykiel. ∑

Grażyna Rokicka, prezes Stowarzyszenia Konsumentów Polskich
Mamy dwa reżimy odpowiedzialności wobec konsumenta: z tytułu niezgodności towaru z umową i gwarancję jakości. Ten drugi nie jest obowiązkowy. System ten na obecnych zasadach działa dopiero od pięciu lat. Nie ma więc sensu jego rewolucyjna zmiana, w tym wprowadzenie obowiązkowej gwarancji jakości. Nie znaczy to, że zmiany przepisów o sprzedaży konsumenckiej w ogóle nie są potrzebne, powinny jednak iść w innym kierunku. Pełno jest w nich niedookreślonych pojęć (np. wada nieistotna, odpowiedni termin itp.), które powodują, że egzekwowanie uprawnień konsumenta jest iluzoryczne. Przedsiębiorcy bowiem pod byle pretekstem odmawiają uznania reklamacji i klientowi pozostaje droga sądowa.

Michał Kosiarski

Wybrane dla Ciebie
216 mln zł na warzywa. Takiego importu nie było od ponad 20 lat
216 mln zł na warzywa. Takiego importu nie było od ponad 20 lat
Służby przechwyciły 12 ton tuńczyka. Oto co wykryły w transporcie
Służby przechwyciły 12 ton tuńczyka. Oto co wykryły w transporcie
To będzie gigant. L'Oréal przejmuje rywala za miliardy dolarów
To będzie gigant. L'Oréal przejmuje rywala za miliardy dolarów
Powiesili w bloku kartkę o bonie ciepłowniczym. Mieszkańcy krytykują
Powiesili w bloku kartkę o bonie ciepłowniczym. Mieszkańcy krytykują
Zakaz niektórych kotłów na Podkarpaciu. Mieszkańców czeka wymiana
Zakaz niektórych kotłów na Podkarpaciu. Mieszkańców czeka wymiana
Mogą upaść po ponad 140 latach. Boją się losu firmy Kulczyka
Mogą upaść po ponad 140 latach. Boją się losu firmy Kulczyka
Sądny dzień dla cen słodyczy. Brak odpowiedzi na najważniejsze pytanie
Sądny dzień dla cen słodyczy. Brak odpowiedzi na najważniejsze pytanie
Nadchodzą trzy niedziele handlowe. W życie wchodzą nowe przepisy
Nadchodzą trzy niedziele handlowe. W życie wchodzą nowe przepisy
Na promocjach bankowych zarobił 61 tys. zł. Oto jego sekret
Na promocjach bankowych zarobił 61 tys. zł. Oto jego sekret
Problemy giganta w Polsce. UOKiK wlepił milionową karę
Problemy giganta w Polsce. UOKiK wlepił milionową karę
Tak wyglądają klejnoty skradzione z Luwru. Mamy zdjęcia
Tak wyglądają klejnoty skradzione z Luwru. Mamy zdjęcia
IKEA tnie zatrudnienie. Redukcja kilkuset etatów
IKEA tnie zatrudnienie. Redukcja kilkuset etatów