Media publiczne agresywniej sięgną po reklamę
Dalsze ograniczenie środków z abonamentu rtv sprawia, że media publiczne staną się agresywnymi graczami na rynku reklamy - powiedział w środę PAP p.o. prezes Polskiego Radia Jarosław Hasiński. Skomentował w ten sposób wyrok Trybunału Konstytucyjnego, który zezwala na wejście w życie noweli ustawy abonamentowej, poszerzającej katalog zwolnionych z płacenia na radio i telewizję.
04.11.2009 18:05
- To, co się dzisiaj wydarzyło, może zmienić oblicze mediów w Polsce - nie tylko publicznych, ale wszystkich graczy na tym rynku. Dla mediów publicznych jest to wiadomość alarmująca, ale dla komercyjnych też nie jest najlepsza - ocenił Hasiński.
Według szacunków Hasińskiego wyrok TK ograniczy przychody Polskiego Radia o blisko 40 procent.
- W praktyce to musiałoby oznaczać likwidację nawet trzech programów Polskiego Radia. Oczywiście my się nie poddamy, ale to może źle wróżyć całemu rynkowi medialnemu, ponieważ będziemy agresywniejsi na rynku reklamowym. Tak samo - jak podejrzewam - zachowa się TVP. W dobie kryzysu nie są to dobre wiadomości dla nikogo - powiedział Hasiński.
- Polskie Radio, które było ostoją misyjności, zwłaszcza Program Drugi, w części Trzeci, Jedynka i nawet radio Euro, nie mówiąc o Radiu Polonia, nadającym dla Polaków za granicą praktycznie zostały pozbawione dużej części środków - powiedział p.o. prezes PR. Wyliczył też zespoły artystyczne, chóry. - Z wszystkich tych jednostek byliśmy do tej pory dumni. Teraz z czego mamy to utrzymać? - pytał.
Pytany, czy i jak zamierza restrukturyzować spółkę, powiedział: - Mamy pewne pomysły, ale coraz więcej naszych pomysłów będzie pomysłami komercyjnymi i nie będziemy się nimi mogli dzielić z mediami.
- Do tej pory byliśmy medium publicznym, żyliśmy z reklamy w takim stopniu, w jakim wynikało to ze słuchalności. Teraz musimy zastosować pomysły, żeby ściągać z tego rynku jeszcze więcej pieniędzy, czyli agresywniej się zachować. Czyli te pomysły są już pomysłami komercyjnymi, nie możemy ich upubliczniać, bo stajemy się takim samym graczem komercyjnym, jak wszyscy - uzasadniał Hasiński.
Jak powiedział Hasiński, w tym roku - wedle prognoz KRRiT - Polskie Radio miało otrzymać z abonamentu rtv ok. 170 mln zł.