MI ws. Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko (komunikat)

...

30.06.2010 12:59

30.06. Warszawa - Biuro Informacji i Promocji Ministerstwa Infrastruktury informuje:

30 czerwca br. w siedzibie Ministerstwa Infrastruktury zostało podpisanych osiem umów o dofinansowanie projektów współfinansowanych w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko. W uroczystości uczestniczyli m.in. podsekretarz stanu w Ministerstwie Infrastruktury Magdalena Gaj, dyrektor Centrum Unijnych Projektów Transportowych Anna Siejda oraz przedstawiciele beneficjentów: Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad, PKP Polskich Linii Kolejowych, Portu Lotniczego Gdańsk oraz Międzynarodowego Portu Lotniczego im. Jana Pawła II Kraków Balice.

Podpisanie kolejnych ośmiu umów o dofinansowanie projektów świadczy o sprawnej realizacji Programu Infrastruktura i Środowisko - powiedziała minister Magdalena Gaj. Inwestycje te są związane z Mistrzostwami Euro 2012, ale ich efekty zostaną w polskiej gospodarce, służąc całemu społeczeństwu przez dziesiątki lat - dodała minister Gaj.

Wśród podpisanych umów znalazły się: jeden projekt drogowy, trzy projekty lotnicze oraz cztery projekty kolejowe. Całkowita wartość tych projektów przekracza 5,5 mld zł, zaś wartość dofinansowania to 3 mld 378 mln zł.

Jak zaznaczył w prezentacji Jarosław Pasek, dyrektor Departamentu Funduszy UE w MI, PO IiŚ to największy program inwestycyjny realizowany do tej pory w Polsce, a całkowita wartość inwestycji infrastrukturalnych realizowanych w jego ramach to blisko 105 mld zł. Łącznie z dzisiejszymi, podpisaliśmy już 54 umowy o dofinansowanie, o łącznej wartości 29,20 mld zł - dodał dyrektor Pasek.


PROJEKT DROGOWY:

Projekt drogowy, na który podpisano umowę o dofinansowanie, dotyczy budowy autostrady A-4 Tarnów-Rzeszów, odcinek węzeł Krzyż - węzeł Rzeszów Wschód wraz z odcinkiem drogi ekspresowej S-19 węzeł Rzeszów Zachód - węzeł Świlcza, którego beneficjentem jest GDDKiA. Projekt jest realizowany w ramach działanie 6.1. Rozwój sieci drogowej TEN-T.

Wartość całkowita projektu wynosi 5 mld 293 mln zł, w tym środki unijne w ramach Funduszu Spójności to 3 mld 269 mln zł.

Projekt dotyczy budowy autostrady A-4 na odcinku Tarnów (węzeł Krzyż) - Rzeszów (węzeł Rzeszów Wschód) wraz z budową drogi ekspresowej S-19 na odcinku od węzła Rzeszów Zachód do węzła Świlcza. Jego celem jest poprawa płynności ruchu, skrócenie czasu przejazdu w ruchu tranzytowym i w połączeniach między dużymi miastami w południowej części kraju, poprawa stanu bezpieczeństwa ruchu oraz przejezdności przez Rzeszów, Dębicę i Ropczyce w ramach sieci TEN-T. Autostrada zlokalizowana jest na terenie woj. małopolskiego i podkarpackiego i zastąpi drogę krajową DK-4. Trasa autostrady znajduje się w III korytarzu transportowym sieci TEN-T.

Całkowita długość projektowanych odcinków autostrady A-4 wynosi 78,46 km. Dodatkowo inwestycja obejmuje budowę drogi krajowej DK-19 na odcinku o długości 1,33 km w obrębie węzła Rzeszów Wschód oraz budowę drogi ekspresowej S-19 na długości 4,38 km, od węzła Rzeszów Zachód do węzła Świlcza.

Projekt obejmuje budowę drogi dwujezdniowej czteropasmowej wraz z budową obiektów inżynierskich, węzłów, miejsc obsługi podróżnych, punktów poboru opłat, przebudową kolidującej infrastruktury technicznej oraz budową dróg dojazdowych dla zapewnienia połączeń lokalnych i urządzeń ochrony środowiska.

Aby zoptymalizować czas realizacji inwestycji, zadanie zostało podzielone na 5 odcinków projektowych:

- odcinek 1: autostrada A-4: węzeł Krzyż (bez węzła) - węzeł Dębica - Pustynia

- odcinek 2: autostrada A-4: węzeł Dębica - Pustynia (bez węzła) - węzeł Rzeszów Zachód (bez węzła)

- odcinek 3: autostrada A-4 (wspólny przebieg z drogą ekspresową S-19): węzeł Rzeszów Zachód - węzeł Rzeszów Centralny (bez węzła)

- odcinek 4: autostrada A-4 (wspólny przebieg z drogą ekspresową S-19): węzeł Rzeszów Centralny - węzeł Rzeszów Wschód, odcinek o długości 6,95 km wraz z budową drogi krajowej DK-19 (w obrębie węzła Rzeszów Wschód) odcinek o długości 1,33 km

- odcinek 5: droga ekspresowa S-19: węzeł Rzeszów Zachód (bez węzła) - węzeł Świlcza.

PROJEKTY LOTNICZE:

1) Zakup systemów do kontroli bezpieczeństwa pasażerów i bagażu w Porcie Lotniczym w Gdańsku

Projekt jest realizowany w ramach konkursu dla działania 8.4. Programu Infrastruktura i Środowisko Bezpieczeństwo i ochrona transportu lotniczego.

Całkowita wartość projektu wynosi 58 mln 721 tys. zł, w tym unijne wsparcie w ramach Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego to 14 mln 546,3 tys. zł.

Realizacja projektu polega na rozbudowie infrastruktury niezbędnej do wprowadzenia zmian w systemie bezpieczeństwa i ochrony w dynamicznie rozwijającym się Porcie Lotniczym Gdańsk.

System ten będzie się składał z dwóch elementów:

- systemu urządzeń do wielopoziomowej kontroli bezpieczeństwa bagażu rejestrowanego, zawierającego wysokowydajny, inteligentny system transportu bagaży oraz wielopoziomowy system kontroli bagażu rejestrowanego,

- sprzętu do kontroli bezpieczeństwa pasażerów, bagaży, personelu i towarów.

Realizacja przedsięwzięcia ma na celu zwiększenie standardów bezpieczeństwa oraz zwiększenie przepustowości w trakcie odpraw pasażersko-bagażowych na rozbudowanym lotnisku w Gdańsku.

2) Port lotniczy w Gdańsku - modernizacja infrastruktury lotniskowej po stronie airside

Projekt jest realizowany w ramach działania 6.3. Rozwój sieci lotniczej TEN-T.

Całkowity koszt realizacji projektu wynosi 113 mln 452 tys. zł. Ze środków Unii Europejskiej (Fundusz Spójności) beneficjent otrzyma dofinansowanie na realizację projektu w wysokości 50 proc. kwoty wydatków kwalifikowalnych poniesionych w toku realizacji inwestycji, nie więcej niż 45 mln 630 tys. zł.

Jest to pierwszy projekt lotniczy, znajdujący się na liście projektów indywidualnych, dla którego zawarto umowę o dofinansowanie - wszystkie dotychczas zawarte umowy obejmowały projekty złożone w konkursie dla działania 8.4.

W ramach realizacji projektu planowana jest:

- budowa drogi kołowania wraz z modernizacją infrastruktury energetycznej,

- budowa systemu odprowadzania wód opadowych,

- budowa stanowiska do odladzania samolotów,

- zakup systemu monitoringu hałasu - zakup wyposażenia i wdrożenie systemu ciągłego monitoringu hałasu lotniczego.

Dzięki budowie drogi kołowania zostanie osiągnięty wzrost przepustowości po stronie operacyjnej na poziomie 30 operacji lotniczych na godzinę, która łącznie z rozbudową terminalu pasażerskiego umożliwi docelowo obsługę 5 mln pasażerów rocznie. Natomiast budowa stanowiska do odladzania samolotów oraz systemu odprowadzania wód opadowych zmniejszy uciążliwości dla środowiska naturalnego.

3) Poprawa bezpieczeństwa ruchu lotniczego w MPL Kraków-Balice dzięki rozbudowie infrastruktury portu.

Beneficjentem pomocy unijnej jest Międzynarodowy Port Lotniczy im. Jana Pawła II Kraków-Balice Sp. z o.o.

Całkowita wartość projektu wynosi 10 mln 98 tys. zł, zaś kwota dofinansowania ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego to 4 mln 26,5 tys. zł.

Projekt jest realizowany w ramach konkursu przeprowadzonego dla działania 8.4. Bezpieczeństwo i ochrona transportu lotniczego.

Przedmiotem projektu jest realizacja zadań inwestycyjnych, niezbędnych dla zapewnienia bezpieczeństwa ruchu lotniczego oraz bezpieczeństwa na obszarze lotniska:

- budowa systemu ostrzegania przed oblodzeniem Ice Alert,

- budowa systemu świetlnego wskaźnika kąta schodzenia PAPI (Precision Approach Path Indicator), systemu podświetlanych znaków pionowych oraz kanalizacji technicznej i studni,

- budowa Posterunku Kontroli Bezpieczeństwa,

- rozbudowa Posterunku Służby Ochrony Lotniska,

- budowa drogi technologicznej (patrolowej) wzdłuż ogrodzenia lotniska.

Realizacja projektu przyczyni się do poprawy bezpieczeństwa ruchu lotniczego dzięki budowie i rozbudowie infrastruktury niezbędnej do prawidłowego funkcjonowania służb lotniskowych, odpowiedzialnych za bezpieczeństwo Międzynarodowego Portu Lotniczego im. Jana Pawła II Kraków-Balice Sp. z o.o.

PROJEKTY KOLEJOWE:

Zostały podpisane również cztery umowy o dofinansowanie dla projektów znajdujących się na liście projektów indywidualnych, których beneficjentem jest PKP Polskie Linie Kolejowe S.A.

Projekty realizowane są w ramach działania 7.1. Rozwój transportu kolejowego Programu Infrastruktura i Środowisko i współfinansowane z Funduszu Spójności. Są to cztery projekty.

1) Modernizacja linii kolejowej E 20/CE 20 na odcinku Siedlce-Terespol, etap II - Prace przygotowawcze.

Współfinansowany projekt obejmuje:

- opracowanie studium wykonalności wraz z analizą kosztów i korzyści,

- wykonanie dokumentacji geodezyjno-prawnej,

- opracowanie raportu o oddziaływaniu na środowisko wraz z pozyskaniem decyzji środowiskowej dla budowy tunelu drogowego na stacji Siedlce.

Wykonanie tych dokumentów umożliwi PKP Polskim Liniom Kolejowym S.A. złożenie wniosku o dofinansowanie dla projektu infrastrukturalnego "Modernizacja linii kolejowej E 20/CE 20, na odcinku Siedlce-Terespol, etap II".

Planowany całkowity koszt realizacji projektu wynosi 1 mln 57,5 tys. zł. Dofinansowanie wyniesie 100 proc. kwoty wydatków kwalifikowalnych, zaś wkład UE 736,7 tys. zł.

2) Modernizacja linii kolejowej E 30, etap II, odcinek Zabrze-Katowice-Kraków - Prace przygotowawcze.

Projekt dotyczy wykonania rezultatów studium wykonalności wraz z analizą kosztów i korzyści. Realizacja tego projektu umożliwiła beneficjentowi złożenie wniosku o dofinansowanie dla projektu infrastrukturalnego "Modernizacja linii kolejowej E 30, etap II, odcinek Zabrze-Katowice-Kraków".

Planowany całkowity koszt projektu wynosi 567,3 tys. zł. Wysokość dofinansowania to 100 proc. kwoty wydatków kwalifikowalnych poniesionych w trakcie realizacji projektu, a wkład unijny sięgnie 391,2 tys. zł.

3) Modernizacja linii kolejowej E 75 Rail Baltica Warszawa-Białystok-granica z Litwą, etap I, odcinek Warszawa Rembertów-Zielonka-Tłuszcz (Sadowne) - Prace przygotowawcze.

Współfinansowany projekt dotyczy opracowania studium wykonalności wraz z analizą kosztów i korzyści. Docelowo projekt ten umożliwi beneficjentowi złożenie wniosku o dofinansowanie dla inwestycji pn. "Modernizacja linii kolejowej E 75 Rail Baltica Warszawa-Białystok-granica z Litwą, etap I, odcinek Warszawa Rembertów-Zielonka-Tłuszcz (Sadowne)".

Na realizację projektu zaplanowana jest suma 334,28 tys. zł. Beneficjent otrzyma dofinansowanie w wysokości 100 proc. kwoty wydatków kwalifikowalnych, a wkład unijny wyniesie 232,9 tys. zł.

4) Budowa połączenia kolejowego MPL "Katowice" w Pyrzowicach z miastami aglomeracji górnośląskiej, odcinek Katowice-Pyrzowice - Prace przygotowawcze.

Projekt zakłada:

- wykonanie studium wykonalności, map oraz badań geotechnicznych i geologicznych,

- opracowanie raportu o oddziaływaniu na środowisko i uzyskanie decyzji środowiskowej,

- przygotowanie wniosku o uzyskanie decyzji lokalizacyjnej,

- opracowanie dokumentacji przedprojektowej, projektowej i dokumentacji przetargowej,

- przygotowanie załączników do wniosku o dofinansowanie.

Opracowanie tych dokumentów umożliwi beneficjentowi złożenie wniosku o dofinansowanie projektu infrastrukturalnego "Budowa połączenia kolejowego MPL +Katowice+ w Pyrzowicach z miastami aglomeracji górnośląskiej, odcinek Katowice-Pyrzowice".

Koszty realizacji projektu wyniosą 63 mln 462,2 tys. zł. Dofinansowanie wyniesie 100 proc. kwoty wydatków kwalifikowalnych, zaś wkład UE to 44 mln 215,4 tys. zł.

UWAGA: Komunikaty publikowane są w serwisie PAP bez wprowadzania przez PAP SA jakichkolwiek zmian w ich treści, w formie dostarczonej przez nadawcę. Nadawca komunikatu ponosi wyłączną i pełną odpowiedzialność za jego treść.(PAP)

kom/ aja/

Źródło artykułu:PAP
mikomunikatprogram
Wybrane dla Ciebie
Komentarze (0)