MSP: debiut Energi prawdopodobnie w listopadzie
Debiut Energi na warszawskiej Giełdzie Papierów Wartościowych może nastąpić w listopadzie - poinformował w czwartek dziennikarzy wiceminister skarbu Paweł Tamborski. Dodał, że wcześniej na warszawski parkiet powinno trafić PKP Cargo.
19.09.2013 10:24
Wiceminister skarbu podkreślił, że przygotowania do prywatyzacji PKP Cargo są bardziej zaawansowane niż w przypadku Energi. Pytany, czy listopad jest realnym terminem debiutu Energi na GPW ocenił, że tak.
- Myślę, że PKP Cargo będzie pierwsze, bo jest bardziej zaawansowane (w procesie prywatyzacji - PAP) - dodał Tamborski.
Skarb Państwa ma obecnie 85 proc. akcji Energi. Resort skarbu wielokrotnie deklarował, że spółka ma trafić na giełdę do końca 2013 roku, pod warunkiem sprzyjającej sytuacji rynkowej. Prospekt emisyjny Energi już trafił do Komisji Nadzoru Finansowego.
W pierwszej połowie 2013 roku EBITDA (zysk operacyjny powiększony o amortyzację) grupy Energa wzrosła o 6 proc. rdr do 1,128 mld zł, a przychody wyniosły 5,79 mld zł, co oznacza wzrost o 3 proc.
Grupa Energa zajmuje się wytwarzaniem, obrotem i dystrybucją energii elektrycznej i cieplnej. Dostarcza energię elektryczną dla 2,5 mln gospodarstw domowych oraz do ponad 300 tys. firm, co daje jej około 17-procentowy udział w rynku sprzedaży energii elektrycznej. Jest operatorem systemu dystrybucyjnego energii elektrycznej na obszarze jednej czwartej powierzchni kraju. Eksploatuje około 190 tys. km linii elektrycznych, którymi przesyła ponad 24 TWh energii.
PKP Cargo złożyło prospekt emisyjny w KNF w drugiej połowie lipca. To największy polski kolejowy przewoźnik towarowy i drugi po Deutsche Bahn w Unii Europejskiej. W 2012 r. skonsolidowany zysk netto spółki wyniósł 267 mln zł, EBITDA 767 mln zł, a przychody - ok. 5,2 mld zł. Są to wyniki wyliczone według Międzynarodowych Standardów Sprawozdawczości Finansowej.
Oficjalny termin debiutu przewoźnika na giełdzie to czwarty kwartał br. Na warszawskiej giełdzie ma być sprzedanych między 25 proc. a 50 proc. akcji przewoźnika minus jedna akcja. Pakiet kontrolny zostanie na razie w rękach dotychczasowego właściciela, czyli PKP SA.