MSP: sponsoring dla spółek SP w dobrej kondycji finansowej (opis)
Wsparcie sponsoringowe może płynąć od spółek Skarbu Państwa w dobrej kondycji finansowej - powiedział w środę minister skarbu Dawid Jackiewicz. Każda spółka SP zainteresowana sponsoringiem będzie musiała najpierw opracować własną strategię z uwzględnieniem zasad "dobrych praktyk" - dodał.
15.06.2016 16:50
Ministerstwa skarbu państwa oraz sportu i turystyki opracowały dokument "Dobre praktyki w zakresie prowadzenia działalności sponsoringowej przez spółki z udziałem Skarbu Państwa". Szefowie obu resortów wspólnie zaprezentowali założenia dokumentu na konferencji prasowej.
Szef MSP zaznaczył, że działalność sponsoringowa to "potężne narzędzie w budowaniu dobrego wizerunku spółek Skarbu Państwa". "To narzędzie musi być dobrze wykorzystywane, w sposób transparentny, przejrzysty i zrozumiały zarówno dla odbiorców końcowych, jak i dla wszystkich uczestników tego procesu" - podkreślił.
"Audyty, kontrole, które przeprowadziliśmy przed kilkunastoma tygodniami w spółkach Skarbu Państwa pokazują, że obszar ten pozostawia bardzo wiele do życzenia. Często decyzje w tej sprawie zapadały w sposób uznaniowy, nietransparentny" - ocenił.
Jak mówił, wsparcie sponsoringowe może płynąć od tych spółek Skarbu Państwa, które są w dobrej kondycji finansowej. "Działania sponsoringowe powinny być podejmowane przez spółki w sposób transparentny i odpowiedzialny, po spełnieniu warunków długookresowej stabilności ekonomiczno-finansowej oraz przy założeniu uzyskania wymiernych efektów" - zaznaczył.
Dodał, że przedstawiony kodeks nie narzuca niczego spółkom, ale - jak podkreślił - pokazuje "kierunki, które są zgodne z oczekiwaniami większościowego, głównego, a czasem też mniejszościowego akcjonariusza".
"Każda spółka Skarbu Państwa, która zamierza zajmować się sponsoringiem, zarówno w obszarze sportu, ale również kultury, czy działań proekologicznych musi opracować własną strategię, własne zasady długofalowego sponsoringu. Dopiero wówczas w zgodzie z tymi zasadami, które będą konsekwencją opublikowanego dzisiaj kodeksu, może rozpocząć działalność sponsoringową" - wyjaśnił minister skarbu.
"Chcielibyśmy w ten sposób wyeliminować działalność, która polega tylko i wyłącznie na tym, że udzielany sponsoring nie służył niczemu innemu poza wsparciem danego podmiotu. A zatem spółka nie czerpała z tego tytułu żadnych korzyści" - tłumaczył.
Jak podkreślono w dokumencie, działania sponsoringowe spółki SP muszą być spójne z realizowaną przez nią strategią i długofalowymi celami. Ponadto powinny one mieć, co do zasady, cel komercyjny i wiązać się z uzyskaniem określonego efektu ekonomicznego czy marketingowego przez sponsora. Działania te powinny podejmować wyłącznie te spółki z udziałem SP, które w roku obrotowym poprzedzającym ich podjęcie, odnotowały zysk operacyjny, a w dniu podpisania stosownych umów posiadały wolne środki na rachunku bieżącym. Spółki te są zobowiązane do samodzielnego zawierania umów sponsoringu bezpośrednio z podmiotami sponsorowanymi, bez możliwości korzystania z usług podmiotów trzecich. Przedsięwzięcia sponsoringowe mogą być realizowane szczególnie w obszarach: sportu, kultury, nauki i szkolnictwa oraz inicjatyw proekologicznych i akcji społecznych.
Jackiewicz poinformował ponadto, że te spółki, które już prowadzą taką działalność będą miały rok na dostosowanie się do nowych zasad. "W uzasadnionych przypadkach, w których działalność sponsoringowa musi trwać dłużej niż rok, będzie to okres trzech lat. Jednak będą to absolutnie wyjątkowe przypadki" - zastrzegł.
"Chcielibyśmy, aby zawsze pod koniec roku rada nadzorcza danej spółki zdała sprawozdanie z działalności sponsoringowej wraz z podaniem informacji, jakie efekty zostały osiągnięte, a w których obszarach nie udało ich się osiągnąć" - dodał szef resortu skarbu.
W dokumencie zaproponowano, by w planowaniu działań sponsoringowych wykorzystywano informacje udostępnione przez Ministerstwo Sportu i Turystyki. "Chcemy pomóc dyscyplinom, kluczowym dla polskiego sportu, które nie miały dotychczas odpowiedniego wsparcia sponsoringowego" - podkreślił obecny na konferencji prasowej szef tego resortu Witold Bańka. Zaznaczył, że zależy mu na tym, by "dyscypliny, które mają potencjał medalowy otrzymały wsparcie ze strony Skarbu Państwa" - dodał.
Jak mówił, MSiT ma odegrać rolę think-tanku. "Związki (sportowe) muszą przedstawić strategię, a ministerstwo po jej weryfikacji będzie ją opiniować. W przypadku pozytywnego rozpatrzenia oferty związku, będziemy zachęcać do zaangażowania w sponsoring spółki z udziałem Skarbu Państwa" - zaznaczył.
Z dokumentu wynika, że wnioski związków sportowych będą najpierw rozpatrywane przez ministra sportu i turystyki, a następnie umieszczane na stronie internetowej MSiT. "Zarząd spółki z udziałem Skarbu Państwa będzie analizował udostępnione przez MSiT oferty poszczególnych związków sportowych w kontekście możliwości podjęcia współpracy. Warunkiem wsparcia będzie wskazanie przez zarząd rzeczywistych i wymiernych korzyści, wynikających z partycypowania w jego finansowaniu. W ten sposób uda się uniknąć przypadkowości w wydatkowaniu środków finansowych" - podkreślono.
Bańka zaznaczył, że spółki SP będą miały możliwość wyboru dziedziny, które będą chciały wesprzeć.