MSZ: Część przepisów w ustawie o podatku w handlu może być niezgodna z prawem UE
Warszawa, 10.02.2016 (ISBnews) - Niektóre uregulowania zawarte w projekcie ustawy o podatku od sprzedaży detalicznej mogą budzić wątpliwości co do ich zgodności z prawem Unii Europejskiej (UE), poinformowało w opinii do projektu ustawy Ministerstwo Spraw Zagranicznych (MSZ). Resort zastrzegł jednak, że bez dokładnych danych liczbowych nie jest możliwe dokonanie pełnej oceny zgodności projektowanego podatku z podstawowymi swobodami rynku wewnętrznego.
10.02.2016 12:01
Resort zwrócił m.in. uwagę, że proponowane rozwiązania podatkowe w ustawie muszą być zgodne z przepisami o pomocy publicznej. "Korzyścią może być zarówno zwolnienie podatkowe, jak i obniżenie stawek podatkowych. Za korzyść Komisja uznaje także zmniejszenie w podstawie opodatkowania, całkowite albo częściowe zmniejszenie wartości podatku, odroczenie, umorzenie albo ponowne wyznaczenie terminu spłaty zobowiązania podatkowego" - czytamy w opinii MSZ.
MSZ podkreśliło, że to do państwa członkowskiego należy wykazanie, że wprowadzane przez nie środki nie stanowią pomocy publicznej i dlatego należy uzupełnić uzasadnienie projektu ustawy w odpowiednim zakresie. Wątpliwości budzi m.in. odmienne potraktowanie spółdzielni, które są zrzeszone w związku rewizyjnym i korzystają z jednej marki handlowej.
"W tym kontekście konieczne wydaje się zasięgnięcie opinii prezesa UOKiK w przedmiocie zgodności projektu ustawy z przepisami o pomocy publicznej na podstawie art. 12 ust. 1 ustawy z dnia 30 kwietnia 2004 r. o postępowaniu w sprawach dotyczących pomocy publicznej (Dz.U.2007.59.404 j.t. ze zm.)" - czytamy w opinii.
Resort podkreślił, że nie jest możliwe dokonanie pełnej oceny zgodności projektowanego podatku z podstawowymi swobodami rynku wewnętrznego, przede wszystkim z zasadą swobody przedsiębiorczości.
"W szczególności, bez konkretnych danych liczbowych nie jest możliwe rozstrzygnięcie, czy projektowane uregulowania dotyczące opodatkowania sieci handlowych nie będą stanowiły pośredniej (ukrytej) dyskryminacji przedsiębiorstw z innych państw członkowskich lub podmiotów z nimi powiązanych" - czytamy dalej.
"W kontekście zasady swobody przedsiębiorczości i związanego z nią zakazu dyskryminacji, należy jednak zasygnalizować, że niektóre uregulowania zawarte w projekcie mogą budzić wątpliwości co do ich zgodności z prawem UE" - podkreślił także resort.
MSZ dodało, że jeśli w praktyce okazałoby się, że najwyższa stawka podatku od sprzedaży detalicznej obciąża w większości przedsiębiorstwa z siedzibą w innych państwach członkowskich UE lub podmioty z nimi powiązane, projektowane przepisy mogłyby zostać uznane za sprzeczne z zasadą swobody przedsiębiorczości (art. 49 TFUE) ze względu na fakt, że stanowią pośrednią (ukrytą) dyskryminację przedsiębiorstw z innych państw członkowskich UE.
"Wówczas zgodność przepisów z prawem UE byłaby uzależniona od wykazania 'nadrzędnych względów interesu ogólnego' uzasadniających ograniczenie swobody traktatowej, a także adekwatności oraz proporcjonalności ustanowionych ograniczeń. W tym zakresie projekt nie zawiera jednak stosowanego uzasadnienia, a w szczególności nie wskazuje nadrzędnych względów interesu ogólnego, które mogłyby uzasadniać projektowane rozwiązanie. Należy przy tym mieć na uwadze, że zgodnie z utrwalonym orzecznictwem Trybunału, interes czysto ekonomiczny (gospodarczy) nie może uzasadniać naruszenia swobód traktatowych" - podał resort.
Ministerstwo Finansów opublikowało w ub. tygodniu nowy projekt ustawy o sprzedaży detalicznej i skierowało go do uzgodnień międzyresortowych, które planowano do 5 lutego. W projekcie pozostawiono wszystkie najważniejsze propozycje, w tym stawki podatku uzależnione od przychodów sklepów, objęcie podatkiem franczyzy oraz handlu internetowego (z opłatą dla przewoźnika przesyłek, w przypadku, gdyby zagraniczny sprzedawca nie uiścił nowego podatku).
Aktualne założenia projektu ustawy o podatku od sprzedaży detalicznej:
- podatek od sprzedaży detalicznej będzie obowiązywał sieci handlowe oraz sprzedawców detalicznych, przedsiębiorstwa zostaną objęte podatkiem po przekroczeniu przychodów 1,5 mln zł miesięcznie,
- podstawowa stawka to 0,7% do poziomu 300 mln zł miesięcznie i 1,3% powyżej tego pułapu,
- proponowana stawka na dni weekendu (sobota, niedziela) wynosi 1,3% do kwoty 300 mln zł miesięcznie i 1,9% powyżej tego poziomu,
- spodziewane dochody budżetu państwa z tytułu nowej daniny to około 2 mld zł w perspektywie 2016 roku.
(ISBnews)