MSZ stawia na dyplomację ekonomiczną i pokazywanie innowacyjnej Polski
MSZ chce szkolić personel z ekonomii i wspierania polskich interesów gospodarczych. Planuje też organizować spotkania z przedsiębiorców z dyplomatami. Ministerstwo chciałoby też bardziej pokazywać innowacyjność Polski.
25.12.2013 | aktual.: 25.12.2013 11:22
- Planujemy pokazać polski rynek jako bardziej zaawansowany gospodarczo. Takie wskaźniki jak PKB i podstawowa wymiana handlowa są ważne, ale to nie jest wystarczające. Jesteśmy rynkiem o wiele bardziej zaawansowanym i warto to pokazywać - powiedziała PAP wiceminister spraw zagranicznych Katarzyna Kacperczyk.
Ma to służyć przyciąganiu inwestycji i promocji wizerunku Polski, a także tworzeniu sprzyjającego klimatu dla naszych przedsiębiorców za granicą. Chodzi o to, by Polska kojarzyła się z wykwalifikowaną siłą roboczą i nowymi technologiami.
Kacperczyk zwróciła uwagę, że możemy się pochwalić np. bardzo innowacyjnym i uporządkowanym rynkiem finansowo-kapitałowym. Nasz kraj ma się też promować przez pryzmat sektora teleinformatycznego (IT). Przy okazji różnych wydarzeń mamy pokazywać, że Polska jest krajem o dużym potencjale innowacyjnym i dużych osiągnięciach w tym zakresie.
- Mamy szereg różnych firm z branży IT, które wyszły poza rynek polski i odnoszą sukcesy na wielu zagranicznych rynkach - przypomniała wiceminister. Jej zdaniem możemy też chwalić się przedsiębiorstwami zajmującymi się czystymi technologiami w środowisku.
Resort spraw zagranicznych chce też przeszkolić większość pracowników merytorycznych MSZ, z zagadnień dotyczących ekonomii, zwłaszcza tych, którzy wyjeżdżają na placówki zagraniczne.
- Tak naprawdę każdy dyplomata, niezależnie od tego, czy jest na stanowisku ds. politycznych, czy ds. ekonomicznych powinien mieć wiedzę na tematy makroekonomiczne i dotyczącą wspierania polskich interesów gospodarczych - przekonuje Kacperczyk.
Resort spraw zagranicznych chce równolegle informować przedsiębiorców, zwłaszcza tych mniejszych, jak mogą korzystać ze wsparcia naszej dyplomacji.
Ministerstwo planuje organizować spotkania w regionalnych ośrodkach debaty międzynarodowej, na których specjaliści, np. byli ambasadorowie, będą opowiadać przedsiębiorcom, w jaki sposób nasze placówki mogą wspierać ich interesy na zagranicznych rynkach
- Tej wiedzy wciąż nie ma w regionach. Coraz więcej przedsiębiorstw ją ma, ale chcielibyśmy by utwierdzić tę świadomość, że można się zwrócić do MSZ - podkreśliła wiceminister.
Byli ambasadorowie angażowani będą również do organizowania specjalistycznych spotkań dla spółek zainteresowanych wybranym regionem świata.
- Szczególnie w przypadku odległych państw ważna jest wiedza dotycząca kulturowej specyfiki prowadzenia działalności biznesowej. My mamy doskonałych ekspertów, którzy mogą podzielić się tą wiedzą - zaznaczyła Kacperczyk.
Innym aspektem wspierania przedsiębiorców są spotkania z przedstawicielami innych krajów, którzy mogą pomóc w wejściu na zagraniczne, zwłaszcza trudne rynki. W grudniu odbyło się pierwsze spotkanie z Portugalczykami ws. rynków powiązanych z tym krajem. W planie są spotkania we Francji i Belgii dotyczące rynków, na których państwa te mają swoje tradycyjne wpływy.
Krzysztof Strzępka