MTBiGM: podpisanie umowy ws. połączenia kolejowego Szczecin-Berlin (komunikat)
...
20.12.2012 | aktual.: 20.12.2012 21:08
20.12. Warszawa - MTBiGM informuje:
20 grudnia br. w Urzędzie Wojewódzkim w Szczecinie Minister Transportu, Budownictwa i Gospodarki Morskiej Sławomir Nowak i Peter Ramsauer, Minister Transportu, Budownictwa i Rozwoju Miast RFN podpisali Umowę o współpracy przy rozwoju połączenia kolejowego Szczecin-Berlin.
Połączenie kolejowe między Szczecinem a Berlinem zbliży Polaków i Niemców. Pierwsze prace po polskiej stronie powinny rozpocząć się już za około trzy lata. Zelektryfikujemy całkowicie linię kolejową, dobudujemy drugi tor- powiedział Minister Sławomir Nowak.
Umowa zakłada modernizację i elektryfikację linii kolejowej na trasie Szczecin - Berlin, co przyczyni się do stworzenia warunków do rozwoju nowoczesnych i bezpiecznych pasażerskich przewozów kolejowych między Polską a Republiką Federalną Niemiec w rejonie Szczecina i Berlina. Dzięki inwestycji czas przejazdu pociągów pomiędzy Szczecinem a Berlinem skróci się do 90 minut. Obecnie wynosi ok. 2 godzin dla połączeń bezpośrednich.
Za realizację Umowy będzie odpowiadać działająca na szczeblu ministerstw właściwych do spraw transportu Polski i Republiki Federalnej Niemiec Stała Polsko - Niemiecka Grupa Robocza ds. Infrastruktury Kolejowej.
Po stronie polskiej połączenie kolejowe Szczecin - Berlin obejmuje linię Szczecin Główny - granica państwa o długości 14 km i składa się z dwóch odcinków:
- Odcinek granica państwa - Szczecin Gumieńce (10 km) jest jednotorowy i niezelektryfikowany. Jego elektryfikacja wyeliminuje konieczność zmiany lokomotyw na stacji Szczecin- Gumieńce i umożliwi podniesienie prędkości do 160 km/h (obecnie jest 120 km/h). - Odcinek Szczecin Gumieńce - Szczecin Główny (4 km) jest jednotorowy i zelektryfikowany łącznie ze stacją Szczecin Gumieńce.
Po stronie niemieckiej połączenie obejmuje dwa odcinki: - Odcinek Passow - granica państwa (23 km) wymaga elektryfikacji i modernizacji. - Odcinek Passow - Berlin (107 km), który jest zelektryfikowaną linią dwutorową wymaga tylko dostosowania do prędkości 160 km/h i usprawnienia sterowania ruchem.
Było to trzecie spotkanie Ministra Transportu, Budownictwa i Gospodarki Morskiej Sławomira Nowaka z Peterem Ramsaurem, Ministrem Transportu, Budownictwa i Rozwoju Miast RFN, które odbyło się w 2012 roku. Wcześniej ministrowie transportu Polski i RFN odbyli bilateralne spotkanie podczas czerwcowej wizyty Ministra Sławomira Nowaka w Berlinie. Okazją do rozmów było uruchomienie bezpośredniego połączenia kolejowego Gdynia - Berlin. Drugim spotkaniem były Polsko-Niemieckie Konsultacje Międzyrządowe, które odbyły się w listopadzie w Berlinie, podczas których podpisana została Umowa między Rzecząpospolitą Polską a Republiką Federalną Niemiec o współpracy w dziedzinie komunikacji kolejowej przez polsko-niemiecką granicę państwową.
http://www.transport.gov.pl/2-482be1a920074-1795839-p_1.htm
http://www.transport.gov.pl/files/0/1795839/wwwUmowaszczecin.pdf
UWAGA: komunikaty publikowane są w serwisie PAP bez wprowadzania przez PAP SA jakichkolwiek zmian w ich treści, w formie dostarczonej przez nadawcę. Nadawca komunikatu ponosi wyłączną i pełną odpowiedzialność za jego treść.(PAP)
kom/ sewa/