Trwa ładowanie...
d4b7n52

MZ ws. nowego śmigłowca Lotniczego Pogotowia Ratunkowego (komunikat)

...

d4b7n52
d4b7n52

10.09. Warszawa - Biuro Prasy i Promocji Ministerstwa Zdrowia informuje:

Minister Ewa Kopacz wzięła udział w uroczystej prezentacji nowego śmigłowca Lotniczego Pogotowia Ratunkowego - EC 135, która odbyła się 10 września 2009 r. w Warszawie. Podczas uroczystości zaprezentowano pierwszy z dwudziestu trzech śmigłowców, które zostały zakupione dla Lotniczego Pogotowia Ratunkowego na mocy ustawy o ustanowieniu programu wieloletniego: Wymiana śmigłowców dla Lotniczego Pogotowia Ratunkowego w latach 2005-2010.

W uroczystości na warszawskim lotnisku LPR wzięli udział m.in. przedstawiciele naczelnych organów administracji państwowej, urzędów administracji publicznej, przedstawiciele władz samorządowych, członkowie parlamentu, przedstawiciele konsorcjum Eurocopter oraz wszystkich służb ratowniczych.

Symbolicznego odsłonięcia śmigłowca dokonała minister Ewa Kopacz. Osobiście sprawdziła też możliwości nowej maszyny, odbywając lot na jego pokładzie.

d4b7n52

"To historyczny moment. Śmigłowiec EC 135 wprowadzi służbę Lotniczego Pogotowia Ratunkowego w XXI wiek. Nasi lekarze i ratownicy dostają nowoczesne narzędzie pracy. Pozwoli ono wypełniać misję ratowania ludzi nie tylko na europejskim, ale i światowym poziomie" - powiedziała Minister Zdrowia.

Śmigłowiec EC 135 jest jedną z najbardziej bezpiecznych i najnowocześniejszych maszyn w Europie. Ze względu na swoje specyficzne właściwości, nazywany jest latającą "karetką pogotowia" - nowoczesna konstrukcja umożliwia udzielanie na jego pokładzie pomocy w przypadku zagrożenia życia. Dzięki rozwiązaniom technicznym, w których projektowaniu brali udział eksperci Lotniczego Pogotowia Ratunkowego, śmigłowiec zapewnia m.in. warunki do wykonywania masażu serca i intubacji pacjenta w trakcie lotu. EC 135 to maszyna niezwykła. Lekka wielozadaniowa i bezpieczna "karetka latająca", która może pracować w dzień i w nocy, podczas burzy, latem i zimą, nawet gdy temperatura spada do - 35 stopni Celsjusza. Będzie mogła przetransportować chorego do szpitala z prędkością 240 km na godzinę. Ze względu na swoją wielkość może wylądować praktycznie wszędzie, gdzie jest taka potrzeba, nawet na zboczach, a gdyby jeden z dwóch silników śmigłowca uległ awarii, będzie można bezpiecznie wylądować na drugim. Dodatkowo jest wyposażony
w funkcję autopilota.

Ostatnia systemowa wymiana śmigłowców zakończyła się 25 lat temu. Wówczas wprowadzono śmigłowce MI-2, które obecnie z racji swoich osiągów i parametrów przestały spełniać wymagania zapewniające bezpieczeństwo. Dyrektor LPR Robert Gałązkowski prezentując harmonogram wprowadzenia śmigłowców do eksploatacji i cały projekt wymiany śmigłowców LPR wyjaśnił, że obejmuje on szkolenie pilotów, personelu medycznego, mechaników i informatyków do obsługi symulatora lotów, który będzie w Warszawie w październiku. Powstać mają także nowe bazy dla śmigłowców, a stare zostaną zmodernizowane. Podkreślił, że obsługa techniczna nowych maszyn w jak największym zakresie będzie realizowana w Polsce. Za granicą mają być zlecane wyłącznie te naprawy, których wykonanie w Polsce byłoby nieopłacalne.

Symulator lotów, na którym będą szkolić się piloci LPR ma być najnowocześniejszym urządzeniem tego typu w tej części Europy. Będzie zawierał wizualizację sześciu polskich lotnisk i dziewięciu lądowisk przyszpitalnych, zlokalizowanych w różnych miejscach w Polsce. Baza obiektów ma być wciąż rozwijana.

W czasie ceremonii minutą ciszy uczczono również pamięć załogi śmigłowca LPR, który rozbił się w lutym 2009 r. w czasie akcji ratowniczej w Dolnośląskiem.

UWAGA: Komunikaty publikowane są w serwisie PAP bez wprowadzania przez PAP SA jakichkolwiek zmian w ich treści, w formie dostarczonej przez nadawcę. Nadawca komunikatu ponosi wyłączną i pełną odpowiedzialność za jego treść. (PAP)

kom/ ral/

d4b7n52
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.

Komentarze

Trwa ładowanie
.
.
.
d4b7n52