Nadzwyczajny pośpiech PiS. Nowa opłata drogowa już w środę w Sejmie
W najbliższą środę o godzinie 10.45 w Sejmie odbędzie się pierwsze czytanie projektu ustawy o Funduszu Dróg Samorządowych. Przepisy wprowadzają nową opłatę drogową w wysokości 20 groszy za litr + VAT. To oznaczać będzie wzrost cen na stacjach paliw o 25 groszy na litrze.
W tej sprawie rządzący chcą zdążyć jeszcze przed wakacjami. Dlatego pierwsze czytanie kontrowersyjnego projektu zaplanowano już na aktualnym posiedzeniu Sejmu.
A to wyjątkowo jest rozbite na cały tydzień. Rozpoczęło się w ubiegłą środę, drugi dzień zaplanowano na piątek, a trzeci - na najbliższą środę. W sieci właśnie pojawił się harmonogram obrad.
Wynika z niego, że 12 lipca pierwsze czytanie ma przejść właśnie projekt posłów PiS, który do Sejmu trafił zaledwie w miniony czwartek. Zaplanowano je na 10:45. Każdy klub ma otrzymać 5 minut na wygłoszenie własnego oświadczenia w tej sprawie.
Będzie nowy podatek od paliw
Tego samego dnia parlamentarzyści zadecydują, co dalej się z nim stanie. Blok głosowań zaplanowano na 15.
Jak podaje Polska Agencja Prasowa, projekt poselski zakłada m.in. dofinansowanie budowy lub przebudowy dróg lokalnych oraz mostów na drogach wojewódzkich. Fundusz ma zasilać nowa opłata paliwowa w wysokości 20 groszy za litr, a po doliczeniu VAT - 25 groszy.
Z szacunków projektodawców wynika, że stawka opłaty drogowej zapewni wpływy w wysokości ok. 4-5 mld zł rocznie. Połowa kwoty zostanie przeznaczona na Fundusz Dróg Samorządowych, natomiast reszta wpływów zasili Krajowy Fundusz Drogowy.
W projekcie ustawy zaznaczono, że głównym źródłem przychodów FDS będą wpływy z nowo wprowadzanej opłaty drogowej. Nowej opłacie podlegać będzie wprowadzanie na rynek krajowy paliw silnikowych oraz gazu, wykorzystywanych do napędu silników spalinowych. Wg projektu stawka opłaty drogowej będzie wynosić odpowiednio 200 zł za 1 tys. litrów benzyny lub oleju napędowego i 369,69 zł za 1000 kg gazów i innych wyrobów - informuje PAP.
W uzasadnieniu projektu ustawy podkreślono, że "zaproponowane zmiany mają zapewnić większą ilość oraz stabilność środków finansowych na dofinansowanie dróg samorządowych oraz zwiększenie elastyczności w wydatkowaniu tych środków dzięki rezygnacji z planowania corocznego".