Najdłuższe mosty w Polsce. Są powody do dumy
Niemal 4 kilometry długości ma najdłuższy most na świecie Akashai Kaikyo w Japonii. To również rekordzista pod względem długości wybudowanego przęsła. Choć w Polsce nie zrealizowano jak dotąd tak spektakularnych projektów, to i my mamy czym się pochwalić. Sprawdź, jak krajowe inwestycje prezentują się na tle japońskiego kolosa. Oto ranking najdłuższych mostów w Polsce. Listę piętnastu najlepszych stworzyliśmy na podstawie rozpiętości najdłuższego przęsła wykorzystanego do budowy mostu.
Najdłuższe mosty w Polsce. Są powody do dumy
Niemal 4 kilometry długości ma najdłuższy wiszący most na świecie Akashai Kaikyo w Japonii. To również rekordzista pod względem długości wybudowanego przęsła. Choć w Polsce nie zrealizowano jak dotąd tak spektakularnych projektów, to i my mamy czym się pochwalić. Sprawdź, jak krajowe inwestycje prezentują się na tle japońskiego kolosa. Oto ranking najdłuższych mostów w Polsce. Listę piętnastu najlepszych stworzyliśmy na podstawie rozpiętości najdłuższego przęsła wykorzystanego do budowy mostu.
15. miejsce - Most Milenijny we Wrocławiu
Rozpiętość najdłuższego przęsła: 153 m
Długość całkowita: 973 m
Rodzaj konstrukcji: podwieszony
Materiał konstrukcji: 2 pylony - beton
Rok oddania do użytku: 2004
Most Milenijny (Tysiąclecia) łączy dwa wrocławskie osiedla Popowice i Osobowice. Stanowi fragment obwodnicy śródmiejskiej. Pierwsze pojazdy przejechały nim 29 października 2004 roku. Mimo że we Wrocławiu mocno rozwinięta jest tramwajowa komunikacja miejska, to nie poprowadzono tutaj torowiska, kursują jedynie linie autobusowe. Projekt mostu stworzył Marek Jagiełło, natomiast za budowę odpowiedzialna była firma Skanska SA.
14. miejsce - Most Marii Skłodowskiej-Curie w Warszawie
Rozpiętość najdłuższego przęsła: 160 m
Długość całkowita: 795 m
Rodzaj konstrukcji: belkowy
Materiał konstrukcji: zespolona
Rok oddania do użytku: w budowie do marca 2012
Budowa mostu Marii Skłodowskiej-Curie rozpoczęła się w 2009 roku. Ukończenie planowano do końca 2011 roku, jednak już wiadomo, że do użytku zostanie oddany najwcześniej w marcu 2012 roku. Przeprawa połączy Białołękę z lewobrzeżną częścią Warszawy. Teraz większość pojazdów zmuszona jest do korzystania z bardzo zatłoczonego mostu Grota-Roweckiego. Na nowym moście w 2013 roku ma ruszyć budowa linii tramwajowej. Budowa dwóch odcinków trasy mostu Marii Skłodowskiej-Curie oraz Pułkowa - Młociny ma kosztować łącznie 1,15 mld zł, z czego unijne dofinansowanie wyniesie 374,6 mln zł.
13. miejsce - Most w Wolinie
Rozpiętość najdłuższego przęsła: 165 m
Długość całkowita: 664,5 m
Rodzaj konstrukcji: zespolona
Materiał konstrukcji: 1 łuk - stal
Rok oddania do użytku: 2003
Most w Wolinie o długości 664,5 m to element drogi ekspresowej S3. Łączy wyspę Wolin ze stałym lądem. W chwili oddawania mostu do użytku był to największy mostu łukowy w Polsce. Jego budową zajmowało się konsorcjum Entercanales Cubiertas SA oraz Mostostal SA. Co ciekawe konstrukcja została wyróżniona nagrodą przez ówczesnego ministra infrastruktury w konkursie "Dzieło Mostowe Roku". Obiekt wprowadzał nowe technologie w budowie mostów. Jego projekt stworzył Krzysztof Topolewicz.
12. miejsce - Most Kotlarski w Krakowie
Rozpiętość najdłuższego przęsła: 166 m
Długość całkowita: 166,6 m
Rodzaj konstrukcji: łukowy
Materiał konstrukcji: 1 łuk - stal
Rok oddania do użytku: 2001
Most Korlarski w Krakowie zaprojektowany został przez Witolda Gawłowskiego. W tej chwili jest to najdłuższy w Polsce most o konstrukcji łukowej. W rzece nie ma bowiem żadnego filaru podporowego. Wykonawcą budowy był Mostostal Kraków SA. Jej realizacja kosztowała 132,7 mln złotych.
11. miejsce - Most pod Grudziądzem
Rozpiętość najdłuższego przęsła: 180 m
Długość całkowita: 1953,6 m
Rodzaj konstrukcji: belkowy
Materiał konstrukcji: beton
Rok oddania do użytku: 2011
Most autostradowy pod Grudziądzem to fragment autostrady A1. Do użytku oddano go niedawno, bo 14 października 2011 roku. Jest to najdłuższy biorąc pod uwagę długość całkowitą most w Polsce. Obiekt ten wybudowano na bazie projektu Piotra Waneckiego. Wykonawcą robót było konsorcjum Skanska-NDI. Na budowę mostu i 62-kilometrowego odcinka A1 wydano ponad 3 mld zł.
10. miejsce - Most Świętokrzyski w Warszawie
Rozpiętość najdłuższego przęsła: 180 m
Długość całkowita: 479 m
Rodzaj konstrukcji: zespolona
Materiał konstrukcji: 1 pylon - beton
Rok oddania do użytku: 2000
Most Świętokrzyski w Warszawie budowano zaledwie dwa lata. Łączy Powiśle z Pragą Północ. Inwestycja kosztowała ok. 160 mln zł i sfinansował ją stołeczny ratusz oraz firma Elektrim. Spółka w zamian za współfinansowanie budowy mostu na mocy porozumienia z Gminą Warszawa-Centrum zyskała prawo do zabudowy Portu Praskiego. Wykonawcą robót przy Moście Świętokrzyskim była firma Warbud SA. Konstrukcja mostu oparta jest na 90-metrowym pylonie, do które zaczepiono 48 lin. To one podtrzymują płytę mostu.
W 2005 roku pojawiły się plany wyłączenia jednego pasa ruchu w każdym kierunku i wybudowania prowadzącej przez most linii tramwajowej, ale w związku z zaplanowaną niemal na tej samej trasie II linią metra, plany ostatecznie zarzucono.
9. miejsce - Most na Trasie Nowohuckiej w Krakowie
Rozpiętość najdłuższego przęsła: 200 m
Długość całkowita: 706 m
Rodzaj konstrukcji: podwieszony
Materiał konstrukcji: stal, beton
Rok oddania do użytku: w planach
Most ten jest dopiero w planach, ale już chce go budować 15 firm i konsorcjów z 11 krajów, m.in. z Hiszpanii, Chin, Grecji, Austrii, Portugalii, Turcji, Włoch, Czech i oczywiście Polski. Celem budowy mostu jest połączenie krakowskich dzielnic Nowa Huta i Podgórze. Jeszcze nie znamy kosztów tej inwestycji.
Most będzie składać się z dwóch przepraw połączonych ze sobą - jedna dla każdego kierunku. Jego długość całkowita to ok. 706 m. Konstrukcję utrzymywać będą cztery pylony o wysokości 63 m. Długość jednego przęsła to 200 m.
8. miejsce - Most pod Kwidzynem
Rozpiętość najdłuższego przęsła: 204 m
Długość całkowita: 1867,2 m
Rodzaj konstrukcji: podwieszony
Materiał konstrukcji: 3 pylony - beton
Rok oddania do użytku: w budowie do 2012
Budowany właśnie most pod Kwidzynem ma połączyć drogę krajową nr 55 z trasą nr 91, później z autostradą A1. W miejscu budowy funkcjonowała dotąd przeprawa promowa, z której można było korzystać od wiosny do jesieni.
Realizacją projektu, który w przyszłym roku ma zostać oddany do użytku zajmuje się polsko hiszpańskie konsorcjum Budimex i Ferrovial Agroman. Budowa mostu wraz z drogami dojazdowymi o łącznej długości niemal 12 km będzie kosztować 250 mln złotych. Inwestycje finansuje Krajowy Fundusz Drogowy.
7. miejsce - Most im. Jana Pawła II w Puławach
Rozpiętość najdłuższego przęsła: 212 m
Długość całkowita: 1038,2 m
Rodzaj konstrukcji: łukowy
Materiał konstrukcji: 1 łuk - stal
Rok oddania do użytku: 2008
Przeprawa w Puławach została otwarta w 2008 roku. Jest częścią I etapu Obwodnicy Puław i drogi ekspresowej S12 łączącej Radom z Lublinem. Ten most ma konstrukcję łukową, a długość przęsła wynosi 212 metrów. Biorąc pod uwagę rozpiętość łukowego przęsła jest to najdłuższy most łukowy w Polsce.
Puławska inwestycja kosztowała ponad 170 mln zł. Pieniądze pochodziły z Krajowego Funduszu Drogowego, tamtejszego ratusza oraz Europejskie Funduszu Rozwoju Regionalnego. Prace wykonało konsorcjum firm: Hermann Kirchner Bauunternehmung GmbH i Vistal Gdynia SA oraz Przedsiębiorstwo Robót Mostowych Mosty - Łódź SA.
6. miejsce - Most III Tysiąclecia im. Jana Pawła II w Gdańsku
Rozpiętość najdłuższego przęsła: 230 m
Długość całkowita: 380 m
Rodzaj konstrukcji: podwieszony
Materiał konstrukcji: 1 pylon - beton
Rok oddania do użytku: 2001
Gdański most jest częścią trasy, która ma łączyć Port Północny z południową obwodnicą miasta. Podobnie jak z warszawskim mostem Marii Skłodowskiej-Curie, tutaj również nie potrafiono się zdecydować co do jego nazwy. Dziś nosi imię Jana Pawła II, ale w trakcie budowy był Mostem Trzeciego Tysiąclecia. W związku z tym w wielu miejscach spotka się nazwę Most III Tysiąclecia im. Jana Pawła II.
5. miejsce - Most Siekierkowski w Warszawie
Rozpiętość najdłuższego przęsła: 250 m
Długość całkowita: 500 m
Rodzaj konstrukcji: podwieszony
Materiał konstrukcji: 2 pylony - beton
Rok oddania do użytku: 2002
Konstrukcja tego mostu składa się z jezdni podwieszonej na dwóch 90-metrowych pylonach w kształcie litery "H". Do pylonów przymocowano 54 stalowe liny podtrzymujące o łącznej długości 5,4 km. Co ciekawe most nie posiada żadnych podpór w nurcie rzeki. Mimo to podczas próby obciążeniowej w 2002 roku uniósł jednorazowo 940 ton.
Projektantem mosty był Stefan Filipiuk, natomiast głównym wykonawcą robót firma Mostostal Warszawa SA. Betonowe pylony dostarczyła firma WARBUD SA.
4. miejsce - Most Rędziński we Wrocławiu
Rozpiętość najdłuższego przęsła: 256 m
Długość całkowita: 1742 m
Rodzaj konstrukcji: podwieszony
Materiał konstrukcji: 1 pylon - beton
Rok oddania do użytku: 2011
W sierpniu 2011 oddano do użytku Most Rędziński będący częścią autostrady A8. Jego podwieszona konstrukcja oparta jest zaledwie na jednym pylonie. Jego wysokość to 122 aż metry. Jest to najwyższa tego typu konstrukcja w Polsce. Sam most ma 612 metrów długości, ale wraz z drogami dojazdowymi i estakadami jego długość całkowita wynosi 1742 metry. Most ten jest prawdziwym rekordzistą. Wygrywa bowiem w kilku kategoriach: najwyższy pylon w Polsce, najdłuższy żelbetowy most podwieszany w Polsce, najdłuższy most podwieszony na jednym pylonie w Polsce, a także najdłuższe przęsło żelbetowe w Polsce - 256 m. Jak deklaruje projektant mostu prof. Jak Biliszczuk to największy powierzchniowo most świata.
Prace wykonawcze przeprowadził Mostostal Warszawa i Acciona Infraestructures. Koszt inwestycji przekroczył 576 mln zł.
3. miejsce - Most Wschodni w Toruniu
Rozpiętość najdłuższego przęsła: 270 m
Długość całkowita: 4100 m
Rodzaj konstrukcji: łukowy
Materiał konstrukcji: 2 łuki - stal
Rok oddania do użytku: w budowie 2010-2013
Budowa toruńskiego mostu jest w trakcie realizacji. Ma zostać oddany do użytku w 2013 roku. Stanie się częścią drogi krajowej nr 91 na trasie Gdańsk-Łódź. Miasto szacowało, że przeprawa będzie kosztować ok. 300 mln złotych, jednak dziś już wiadomo, że koszt może sięgnąć nawet 550 mln zł.
Realizacją projektu zajmuje się konsorcjum Strabag AG i Hermann Kirchner Polska.
2. miejsce - Most Krasińskiego w Warszawie
Rozpiętość najdłuższego przęsła: 277 m
Długość całkowita: 722 m
Rodzaj konstrukcji: łukowy
Materiał konstrukcji: konstrukcja zespolona
Rok oddania do użytku: most planowany
Most Krasińskiego w Warszawie ma szansę dopiero powstać, ale już wiadomo, że zająłby drugie miejsce w rankingu na najdłuższe przęsło wykorzystane do budowy. Plany jego budowy pojawiały się jeszcze w okresie międzywojennym.
W 2006 roku miasto stołeczne Warszawa ogłosiło przetarg na stworzenie projektu tego mostu. Zwycięzcą okazała się firma Schďż˝żďż˝ssler Dďż˝żďż˝sseldorf, która za swój projekt chciała otrzymać 11,75 mln zł. Przetarg oprotestowała jednak inna firma, która doszukała się nieprawidłowości w zwycięskiej ofercie i ostatecznie stworzeniem projektu miała zająć się francuska firma Systra. Koszt projektu to ponad 14 mln zł.
W marcu 2011 roku została wydana decyzja środowiskowa dla budowy tego mostu, jednak realizacji projektu nie należy spodziewać się w najbliższym czasie. Stołecznemu ratuszowi bowiem brakuje pieniędzy.
1. miejsce - Most Solidarności w Płocku
Rozpiętość najdłuższego przęsła: 375 m
Długość całkowita: 1712 m
Rodzaj konstrukcji: podwieszony
Materiał konstrukcji: 2 pylony - stal
Rok oddania do użytku: 2007
Płocki Most Solidarności bezapelacyjnie wygrywa w rankingu na rozpiętość najdłuższego przęsła. W tym przypadku to aż 375 m. Most łączy drogi krajowe nr 60 i nr 62. Koszt jego budowy przekroczył 190 mln zł.
Most Solidarności jest częścią Trasy ks. Jerzego Popiełuszki stanowiącej wschodnią obwodnicę Płocka. Idea jego budowy pojawiła się już na początku lat 90. XX wieku. Celem była poprawa sytuacji komunikacyjnej miasta i regionu. Jego budowa rozpoczęła się w 2002 roku, a zakończyła w roku 2007. Eksperci nazywali ten projekt jedną z najważniejszych inwestycji drogowych w kraju.
Jeśli chodzi o rozpiętość najdłuższego przęsła, to most ten wygrywa nie tylko w Polsce, ale jest to również rekordzista w tej części Europy. Szerokość przecięcia koryta rzeki przez most wynosi ok. 500 m. Przy wysokich poziomach wody w korycie dystans ten wzrasta nawet do 1,1 km.
Warto wspomnieć, że do budowy mostu wykorzystano ogromne ilości stali, m.in. 12,6 tys. ton konstrukcji stalowej, 3 tys. ton stali zbrojeniowej, 610 ton stali do lin podwieszających zwanych fachowo wantami oraz 19 tys. metrów sześciennych betonu. Dodatkowo wywiercono w ziemi aż 3 tys. otworów, w których umieszczono pale podtrzymujące konstrukcję.
Twórcami projektu Mostu Solidarności byli Jan Wyrębkowski, Stanisław Maciąg i Ireneusz Wyrzykowski. Wykonaniem robót zajmowały się konsorcja: Mosty-Łódź SA - Lider i Mosty Płock SA, a także Budimex-Dromex SA i Polbud-Pomorze Sp. z o.o.