Trwa ładowanie...
browar
26-02-2010 14:31

Najgorszy od 20 lat rok dla branży piwnej

Podniesienie akcyzy i wzrost cen piwa plus światowy kryzys okazały się mieszanką wyjątkowo szkodliwą dla polskiego rynku piwa. Sprzedaż spadła o około 10 proc.

Najgorszy od 20 lat rok dla branży piwnejŹródło: Jupiterimages
d1w71ci
d1w71ci

Jak szacuje Związek Pracodawców Przemysłu Piwowarskiego „Browary Polskie” w 2009 r. sprzedaż piwa w naszym kraju spadla aż o 10 proc. w stosunku do roku 2008. Tym samym w konsumpcji tego trunku na głowę mieszkańca cofnęliśmy się o cztery lata, do poziomu 85 litrów.
Według Browarów Polskich tak wielki spadek sprzedaży wywołało przede wszystkim podniesienie akcyzy o 13,6 proc. W wyniku tej operacji finansowej browary w Polsce sprzedały w ub. r. tylko 32 mln 250 tys. hektolitrów piwa. Rok wcześniej sprzedaż wyniosła 35 mln 861 tys.

Największy spadek branża piwna zanotowała w drugim kwartale 2009 roku. Od kwietnia do końca czerwca sprzedaż piwa spadła o 13,5 proc. Najgorszym miesiącem był czerwiec, kiedy sprzedaż spadła o 18,4 proc. Przyczyniła się do tego także pogoda. Jedynym miesiącem w zeszłym roku, kiedy sprzedaż piwa wzrosła, był luty, gdy wzrost wyniósł 13,9 proc. Prezes Browarów Polskich Christopher Barrow powiedział wczoraj, że sygnały, iż polski rynek piwa zwolni, zaczęły pojawiać się już w 2008 r. Dodał, że nie można spodziewać się spektakularnych wzrostów w najbliższej przyszłości.

- Nasze prognozy na 2010 r. są bardzo ostrożne, liczymy, że uda się zatrzymać tendencję spadkową, a przy sprzyjającym sezonie może nawet osiągnąć niewielki wzrost – stwierdził Barrow, który jest też prezesem Grupy Żywiec.

Dwaj najwięksi producenci piwa: Kompania Piwowarska i Grupa Żywiec miały niższe spadki od całego rynku i tym samym zwiększyły swoje udziały. Kompania sprzedała 14,6 mln hektolitrów piwa, co oznacza spadek o 3 proc. w porównaniu z 2008 rokiem. Udział w rynku tej firmy wzrósł o 3,13 proc., do 45,3 proc. Na 2010 rok Kompania Piwowarska zapowiada co najmniej utrzymanie sprzedaży piwa na poziomie z 2009 roku.

Grupa Żywiec w zeszłym roku sprzedała 12,5 mln hektolitrów piwa, co oznacza spadek rok do roku o 6,2 proc. Udział w rynku firmy wzrósł do 35 proc.

Pomimo słabych wyników sprzedaży branży, w 2009 r. wzrosły dochody budżetowe Polski z tytułu akcyzy na piwo. Wyniosły 3 mld 176 mln zł, a w 2008 r. było to 2 mld 984 mln zł.

JS

d1w71ci
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.

Komentarze

Trwa ładowanie
.
.
.
d1w71ci