Najgorszy od 20 lat rok dla branży piwnej

Podniesienie akcyzy i wzrost cen piwa plus światowy kryzys okazały się mieszanką wyjątkowo szkodliwą dla polskiego rynku piwa. Sprzedaż spadła o około 10 proc.

Obraz
Źródło zdjęć: © Jupiterimages

Jak szacuje Związek Pracodawców Przemysłu Piwowarskiego „Browary Polskie” w 2009 r. sprzedaż piwa w naszym kraju spadla aż o 10 proc. w stosunku do roku 2008. Tym samym w konsumpcji tego trunku na głowę mieszkańca cofnęliśmy się o cztery lata, do poziomu 85 litrów.
Według Browarów Polskich tak wielki spadek sprzedaży wywołało przede wszystkim podniesienie akcyzy o 13,6 proc. W wyniku tej operacji finansowej browary w Polsce sprzedały w ub. r. tylko 32 mln 250 tys. hektolitrów piwa. Rok wcześniej sprzedaż wyniosła 35 mln 861 tys.

Największy spadek branża piwna zanotowała w drugim kwartale 2009 roku. Od kwietnia do końca czerwca sprzedaż piwa spadła o 13,5 proc. Najgorszym miesiącem był czerwiec, kiedy sprzedaż spadła o 18,4 proc. Przyczyniła się do tego także pogoda. Jedynym miesiącem w zeszłym roku, kiedy sprzedaż piwa wzrosła, był luty, gdy wzrost wyniósł 13,9 proc. Prezes Browarów Polskich Christopher Barrow powiedział wczoraj, że sygnały, iż polski rynek piwa zwolni, zaczęły pojawiać się już w 2008 r. Dodał, że nie można spodziewać się spektakularnych wzrostów w najbliższej przyszłości.

- Nasze prognozy na 2010 r. są bardzo ostrożne, liczymy, że uda się zatrzymać tendencję spadkową, a przy sprzyjającym sezonie może nawet osiągnąć niewielki wzrost – stwierdził Barrow, który jest też prezesem Grupy Żywiec.

Dwaj najwięksi producenci piwa: Kompania Piwowarska i Grupa Żywiec miały niższe spadki od całego rynku i tym samym zwiększyły swoje udziały. Kompania sprzedała 14,6 mln hektolitrów piwa, co oznacza spadek o 3 proc. w porównaniu z 2008 rokiem. Udział w rynku tej firmy wzrósł o 3,13 proc., do 45,3 proc. Na 2010 rok Kompania Piwowarska zapowiada co najmniej utrzymanie sprzedaży piwa na poziomie z 2009 roku.

Grupa Żywiec w zeszłym roku sprzedała 12,5 mln hektolitrów piwa, co oznacza spadek rok do roku o 6,2 proc. Udział w rynku firmy wzrósł do 35 proc.

Pomimo słabych wyników sprzedaży branży, w 2009 r. wzrosły dochody budżetowe Polski z tytułu akcyzy na piwo. Wyniosły 3 mld 176 mln zł, a w 2008 r. było to 2 mld 984 mln zł.

JS

Wybrane dla Ciebie
To koniec rodzinnej piekarni. Działali na rynku ponad 40 lat
To koniec rodzinnej piekarni. Działali na rynku ponad 40 lat
Trwa demontaż na Mazurach. Zmiany od nowego miesiąca
Trwa demontaż na Mazurach. Zmiany od nowego miesiąca
Kasjerka ofiarą mobbingu. Jest wyrok. Biedronka ma zapłacić 30 tys. zł
Kasjerka ofiarą mobbingu. Jest wyrok. Biedronka ma zapłacić 30 tys. zł
Przekręt na sześć cyfr w fabryce mięsa. Dyrektor usłyszał wyrok
Przekręt na sześć cyfr w fabryce mięsa. Dyrektor usłyszał wyrok
216 mln zł na warzywa. Takiego importu nie było od ponad 20 lat
216 mln zł na warzywa. Takiego importu nie było od ponad 20 lat
Służby przechwyciły 12 ton tuńczyka. Oto co wykryły w transporcie
Służby przechwyciły 12 ton tuńczyka. Oto co wykryły w transporcie
To będzie gigant. L'Oréal przejmuje rywala za miliardy dolarów
To będzie gigant. L'Oréal przejmuje rywala za miliardy dolarów
Powiesili w bloku kartkę o bonie ciepłowniczym. Mieszkańcy krytykują
Powiesili w bloku kartkę o bonie ciepłowniczym. Mieszkańcy krytykują
Zakaz niektórych kotłów na Podkarpaciu. Mieszkańców czeka wymiana
Zakaz niektórych kotłów na Podkarpaciu. Mieszkańców czeka wymiana
Mogą upaść po ponad 140 latach. Boją się losu firmy Kulczyka
Mogą upaść po ponad 140 latach. Boją się losu firmy Kulczyka
Sądny dzień dla cen słodyczy. Brak odpowiedzi na najważniejsze pytanie
Sądny dzień dla cen słodyczy. Brak odpowiedzi na najważniejsze pytanie
Nadchodzą trzy niedziele handlowe. W życie wchodzą nowe przepisy
Nadchodzą trzy niedziele handlowe. W życie wchodzą nowe przepisy