Nie tylko stadiony! To udało się zbudować na Euro 2012
Choć na Euro 2012 nie będzie wszystkiego, to nie można powiedzieć, że nie będzie też niczego.
Kierowcy dostaną do dyspozycji nowe drogi, pasażerowie nieco szybciej pojadą pociągami, a mieszkańcy miast-gospodarzy mogą cieszyć się nie tylko ze stadionów
Kierując się Master Planem sprawdziliśmy, z czym na Euro 2012 zdążyliśmy!
Nie tylko stadiony! To udało się zbudować na Euro 2012
Choć na Euro 2012 nie będzie wszystkiego, to nie można powiedzieć, że nie będzie też niczego.
Kierowcy dostaną do dyspozycji nowe drogi, pasażerowie nieco szybciej pojadą pociągami, a mieszkańcy miast-gospodarzy mogą cieszyć się nie tylko ze stadionów
Kierując się Master Planem sprawdziliśmy, z czym na Euro 2012 zdążyliśmy!
Autostrady
Choć na drogi cały czas możemy narzekać, to trzeba przyznać, że przed Euro 2012 parę autostrad zbudowano.
Po raz pierwszy w historii udało się dociągnąć autostradę do granicy z Niemcami - to dzięki przedłużeniu A4 na odcinku Zgorzelec - Krzyżowa w 2010 roku.
Autostrady na dwa dni przed Euro 2012 doczekała się też Warszawa. A dzięki otwarciu przed terminem w grudniu 2011 A2 od Nowego Tomyśla do granicy z Niemcami mieszkańcy stolicy mogą pojechać autostradą nawet do Berlina.
Mniejsze sukcesy są na spinającej północ z południem kraju A1. Nie będzie połączenia z Czechami, ale i tak wreszcie można ominąć aglomerację śląską. Z kolei mieszkańcy Trójmiasta autostradą pojadą do Torunia.
Na koniec 2012 roku powinniśmy mieć już 1600 km autostrad.
Ekspresówki
Tu sukcesów jest znacznie mniej, ale trochę kilometrów kierowców ucieszy.
W Warszawie powstała S8, w którą na węźle Konotopa wjadą pędzący autostradą A2. Trasa powstała też od Radzymina do Wyszkowa.
W Poznaniu kilka dni temu otworzono wschodnią obwodnicę w ciągu trasy S5. Przedłużono też aż do Skarżyska-Kamiennej S7 od z Kielc.
Cieszą się też mieszkańcy Gorzowa Wielkopolskiego, którzy od zeszłego roku mogą S3 pojechać do Szczecina.
Linie kolejowe
Najwięcej powodów do radości mają podróżujący na trasie Warszawa-Poznań. Czas podróży skrócił się tu do 2,5 godziny.
Tylko część torów udało się wyremontować na odcinku ze stolicy do Trójmiasta. Czas podróży jest tu nawet 4,5 godziny krótszy, głównie dzięki wstrzymaniu na czas Euro remontów oraz zakończonym pracom w okolicach Ciechanowa.
Częściowo zmodernizowano też trasę z Warszawy do Łodzi, choć ona akurat nie ma zbyt dużo wspólnego z piłkarskimi mistrzostwami.
PKP PLK zmodernizowała też węzły kolejowe w Poznaniu, Wrocławiu i Warszawie. Ważne była też odnowa linii E30 ze Zgorzelca do Medyki.
Stacje kolejowe
Tutaj jest co wymieniać. Przede wszystkim kilka dni temu otworzono przepięknie wyremontowany Wrocław Główny. Nowy dworzec ma też Poznań.
W Warszawie gruntownie odnowiono Centralny i Wschodni. Kompletnie przebudowano przystanek Stadion. Poza tym po wielu latach oczekiwań wreszcie dokończono budowę tunelu i stacji kolejowej Okęcie. Dzięki temu z lotniska do centrum miasta można dostać się w 20 minut. Poza tym wyremontowano Dworzec Gdański.
W Trójmieście otworzono stację kolejową Gdańsk Stadion Expo, a we Wrocławiu - Stadion.
Poza tym PKP wyremontowano wiele innych przystanków kolejowych niekoniecznie związanych stricte z Euro 2012.
Gdańsk
W Gdańsku udało się ukończyć część Trasy Słowackiego - tzw. odcinek lotniskowy oraz bardzo ważną Trasę W-Z.
Co ciekawe została ona oddana aż pięć miesięcy przed czasem. Dwupasmowa trasa połączyła centrum Gdańska z obwodnicą Trójmiasta oraz autostradą A1.
Warszawa
Miasto dużo obiecało, zrobiło małą, a i tak mieszkańcy stolicy nie mają co narzekać. Po latach wreszcie otworzono nową przeprawę przez Wisłę - Most Północny. Gigantyczną inwestycją jest też zakup aż 186 nowych tramwajów za 1,5 mld zł. Dostawy ciągle jeszcze trwają, ale gros pojazdów jest już w stolicy.
Miasto wyremontowało wiele linii tramwajowych. W ramach przygotowań do Euro 2012 odnowiono też Krakowskie Przedmieście oraz Aleje Ujazdowskie. Stworzono gigantyczne centrum monitoringu miasta.
Z samego Master Planu wynika, że oprócz Stadionu Narodowego na Euro 2012 udało się ukończyć jedynie... budowę linii kablowej 110 kV.
Poznań
Prezydent Poznania ochrzczony po jednym ze spotów reklamowych "Wielkopolskim Boratem" nie zrobił zbyt wiele na Euro 2012. Według Master Planu z kluczowych inwestycji udało się tylko przebudować ulicę Bukowską w ciągu drogi wojewódzkiej 307 - łączącą lotnisko ze stadionem.
Inwestycji jest jednak nieco więcej. Najprawdopodobniej na godziny przed Euro otworzone zostaną remontowane rondo Kaponiera oraz prowadząca na stadion ul. Grunwaldzka.
Poznań kupił też 45 nowiuteńkich tramwajów Solaris Tramino.
Wrocław
Stolica Dolnego Śląska doczekała się kilku ważnych remontów dróg. Zmodernizowano DK94. Wreszcie jest też autostradowa obwodnica z najdłuższą podwieszaną przeprawą w Polsce - Mostem Rędzińskim (na zdjęciu).
Powstała też część obwodnicy śródmiejskiej. Przebudowano ulice Grabiszyńską, Świeradowską, Krakowską czy Bardzką. Powstał węzeł przesiadkowy łączący dworzec PKP z dworcem PKS i komunikacją miejską. Podobnie jak w Warszawie zakupiono nowoczesne tramwaje.
Wrocławianie doczekali się też przepięknej multimedialnej fontanny. Poza tym .
Lotniska
Choć nasze lotniska są w dużo lepszym stanie niż drogi czy kolej, to i tu wykonano kilka ważnych inwestycji.
W Warszawie postawiono drugi terminal. Na dodatek stolica doczekała się drugiego lotniska w pobliskim Modlinie. Na Euro 2012 przyjmie tylko VIP-ów, ale zaraz po mistrzostwach będzie mógł z niego skorzystać każdy.
W Gdańsku powstały nowe drogi kołowania oraz miejsca postojowe dla samolotów.
W Poznaniu oddano do użytku nową halę przylotów, która będzie w stanie obsłużyć nawet 2 tysiące pasażerów w godzinę.
Także we Wrocławiu otworzono nowy terminal. Dzięki niemu lotnisko będzie mogło przyjąć ponad 3 mln pasażerów rocznie. Poza tym wyremontowano też płaszczyzny postojowe.
Na zdjęciu: Lotnisko we Wrocławiu
Inne
Na Euro 2012 powstają nie tylko stadiony, lotniska czy drogi. To także inne ważne inwestycje miejskie. W Poznaniu po latach udało się ukończyć kompleks basenów - widoczne na zdjęciu Termy Maltańskie. Pod Poznaniem powstały linie wysokiego napięcia.
W Gdańsku i Warszawie udało się dokończyć dotąd odwlekane inwestycje w stacje elektroenergetyczne. W stolicy powstała pierwsza część ogromnego tunelu dla ścieków do oczyszczalni Czajka.