NIK negatywnie o szkoleniu kierowców autobusów i ciężarówek

Najwyższa Izba Kontroli negatywnie oceniła system szkoleń dla kierowców autobusów i ciężarówek - podał rzecznik NIK Paweł Biedziak. Ok. 10 proc. kierowców autobusów i ponad 17 proc. kierowców samochodów ciężarowych z dwuletnim stażem nie ma pełnych kwalifikacji.

Obraz
Źródło zdjęć: © AFP

Do systematycznego doskonalenia umiejętności kierowców, dotyczących m.in. jazdy w warunkach ekstremalnych, obliguje dyrektywa unijna z 2003 r., której założenia zostały wprowadzone m.in. do ustawy Prawo o ruchu drogowym. Dla zawodowych kierowców autobusów i ciężarówek oznacza to konieczność odbycia dodatkowego specjalistycznego szkolenia oraz szkoleń okresowych i uzyskania odpowiedniego wpisu do prawa jazdy.

Kontrola NIK objęła Ministerstwo Infrastruktury oraz osiem urzędów wojewódzkich i trwała od 2007 r. do maja ub.r. W komunikacie NIK napisano, że ministerstwo "prawie o dwa lata opóźniło przygotowywanie przepisów wprowadzających nowy system szkoleń. W efekcie zamiast w roku 2006 odpowiednie zmiany w prawie wprowadzono w 2008 r. Okazały się one trudne do realizacji, gdyż wymagały od ośrodków szkoleniowych wyposażenia, którego w Polsce nie ma (np. miejsc do jazdy w różnego rodzaju warunkach specjalnych)".

NIK zauważył, że minister infrastruktury przedłużył ośrodkom szkoleniowym termin na dostosowywanie do nowych wymagań - o kolejne trzy lata. Do 2011 r. kierowcy będą szkoleni w ośrodkach bez pełnego wyposażenia do jazdy w ekstremalnych warunkach. Dodatkową barierą dla kierowców są koszty szkolenia w wysokości 6-8 tys. zł.

Kontrolerzy wykazali, że pięciu wojewodów nie powołało komisji egzaminacyjnych, co utrudniało kierowcom dostęp do uprawnień. Źle wyglądała też sytuacja z zapewnieniem jakości kadry instruktorskiej. W siedmiu urzędach wojewodowie nie przygotowali pytań i nie powołali komisji egzaminacyjnych dla instruktorów techniki jazdy - informuje rzecznik NIK.

Dodaje, że sami kierowcy nie wykazują zainteresowania szkoleniami. Po skontrolowaniu 4128 autobusów i 4780 samochodów ciężarowych okazało się, że szkolenia okresowego nie odbyło ponad 5 proc. kierowców autobusów i blisko 11 proc. kierowców ciężarówek.

Najczęściej kierowcy tłumaczyli się brakiem wiedzy, czasu lub wysokimi kosztami szkolenia - podał NIK. Według Izby policja traktuje ich łagodnie - pouczając, gdyż w Prawie o ruchu drogowym nie przewidziano sankcji za brak wpisu potwierdzającego odbycie kwalifikacji wstępnej lub szkolenia okresowego. Zdaniem Izby, resort powinien to zmienić.

Z danych NIK wynika, że w Polsce jest ok. 600-800 tys. kierowców zawodowych, zatrudnionych w 83 tys. firm przewozowych.

Źródło artykułu:
Wybrane dla Ciebie
Biedronka zmienia godziny otwarcia. Ważny komunikat dla klientów
Biedronka zmienia godziny otwarcia. Ważny komunikat dla klientów
Kurierzy DPD oburzeni. Chodzi o pracę w Wigilię
Kurierzy DPD oburzeni. Chodzi o pracę w Wigilię
Boom na nieruchomości w Hiszpanii. Polacy otarli się o rekord
Boom na nieruchomości w Hiszpanii. Polacy otarli się o rekord
Podwyżka o 900 proc. O takie kwoty wzrosną ceny napojów od 1 stycznia
Podwyżka o 900 proc. O takie kwoty wzrosną ceny napojów od 1 stycznia
Kupiłeś rower po okazyjnej cenie? Możesz mieć kłopot
Kupiłeś rower po okazyjnej cenie? Możesz mieć kłopot
Kupowali leki i sprzedawali drożej za granicą. Jest akt oskarżenia
Kupowali leki i sprzedawali drożej za granicą. Jest akt oskarżenia
Studniówka 2026. Zawrotne koszty imprezy. Tyle kosztuje "talerzyk"
Studniówka 2026. Zawrotne koszty imprezy. Tyle kosztuje "talerzyk"
Wysłała ptaka pocztą. Nie przeżył. Prokuratura chce kary dla 49-latki
Wysłała ptaka pocztą. Nie przeżył. Prokuratura chce kary dla 49-latki
Wcześniejsza emerytura dla tej grupy? "Pominięto nas"
Wcześniejsza emerytura dla tej grupy? "Pominięto nas"
Żabka przebiła Biedronkę i Lidla. Oto nowa propozycja dla klientów oddających butelki
Żabka przebiła Biedronkę i Lidla. Oto nowa propozycja dla klientów oddających butelki
Bank w Danii radzi, by wypłacać gotówkę. Podali kwotę
Bank w Danii radzi, by wypłacać gotówkę. Podali kwotę
Mały handel wymiera? Z ulic zniknęło tysiące sklepów
Mały handel wymiera? Z ulic zniknęło tysiące sklepów