NIK negatywnie o szkoleniu kierowców autobusów i ciężarówek

Najwyższa Izba Kontroli negatywnie oceniła system szkoleń dla kierowców autobusów i ciężarówek - podał rzecznik NIK Paweł Biedziak. Ok. 10 proc. kierowców autobusów i ponad 17 proc. kierowców samochodów ciężarowych z dwuletnim stażem nie ma pełnych kwalifikacji.

Obraz
Źródło zdjęć: © AFP

Do systematycznego doskonalenia umiejętności kierowców, dotyczących m.in. jazdy w warunkach ekstremalnych, obliguje dyrektywa unijna z 2003 r., której założenia zostały wprowadzone m.in. do ustawy Prawo o ruchu drogowym. Dla zawodowych kierowców autobusów i ciężarówek oznacza to konieczność odbycia dodatkowego specjalistycznego szkolenia oraz szkoleń okresowych i uzyskania odpowiedniego wpisu do prawa jazdy.

Kontrola NIK objęła Ministerstwo Infrastruktury oraz osiem urzędów wojewódzkich i trwała od 2007 r. do maja ub.r. W komunikacie NIK napisano, że ministerstwo "prawie o dwa lata opóźniło przygotowywanie przepisów wprowadzających nowy system szkoleń. W efekcie zamiast w roku 2006 odpowiednie zmiany w prawie wprowadzono w 2008 r. Okazały się one trudne do realizacji, gdyż wymagały od ośrodków szkoleniowych wyposażenia, którego w Polsce nie ma (np. miejsc do jazdy w różnego rodzaju warunkach specjalnych)".

NIK zauważył, że minister infrastruktury przedłużył ośrodkom szkoleniowym termin na dostosowywanie do nowych wymagań - o kolejne trzy lata. Do 2011 r. kierowcy będą szkoleni w ośrodkach bez pełnego wyposażenia do jazdy w ekstremalnych warunkach. Dodatkową barierą dla kierowców są koszty szkolenia w wysokości 6-8 tys. zł.

Kontrolerzy wykazali, że pięciu wojewodów nie powołało komisji egzaminacyjnych, co utrudniało kierowcom dostęp do uprawnień. Źle wyglądała też sytuacja z zapewnieniem jakości kadry instruktorskiej. W siedmiu urzędach wojewodowie nie przygotowali pytań i nie powołali komisji egzaminacyjnych dla instruktorów techniki jazdy - informuje rzecznik NIK.

Dodaje, że sami kierowcy nie wykazują zainteresowania szkoleniami. Po skontrolowaniu 4128 autobusów i 4780 samochodów ciężarowych okazało się, że szkolenia okresowego nie odbyło ponad 5 proc. kierowców autobusów i blisko 11 proc. kierowców ciężarówek.

Najczęściej kierowcy tłumaczyli się brakiem wiedzy, czasu lub wysokimi kosztami szkolenia - podał NIK. Według Izby policja traktuje ich łagodnie - pouczając, gdyż w Prawie o ruchu drogowym nie przewidziano sankcji za brak wpisu potwierdzającego odbycie kwalifikacji wstępnej lub szkolenia okresowego. Zdaniem Izby, resort powinien to zmienić.

Z danych NIK wynika, że w Polsce jest ok. 600-800 tys. kierowców zawodowych, zatrudnionych w 83 tys. firm przewozowych.

Źródło artykułu:
Wybrane dla Ciebie
Emerytura w wieku 40 lat. Policzyli, ile musisz mieć kapitału
Emerytura w wieku 40 lat. Policzyli, ile musisz mieć kapitału
Jak zwiększyć emeryturę z KRUS i ZUS? Nie każdy o tym wie
Jak zwiększyć emeryturę z KRUS i ZUS? Nie każdy o tym wie
Rywal KFC szturmem podbija Polskę. Otwiera 7 nowych lokali
Rywal KFC szturmem podbija Polskę. Otwiera 7 nowych lokali
Wpłata na konto. Od takiej kwoty bank zawiadomi skarbówkę
Wpłata na konto. Od takiej kwoty bank zawiadomi skarbówkę
To koniec znanego browaru. Burmistrz miasta z nazwy marki zabrał głos
To koniec znanego browaru. Burmistrz miasta z nazwy marki zabrał głos
Ceny węgla na Śląsku. Tu kupisz opał najtaniej
Ceny węgla na Śląsku. Tu kupisz opał najtaniej
Coś dla fanów Eurojackpot. Matematyk policzył szanse na wygraną
Coś dla fanów Eurojackpot. Matematyk policzył szanse na wygraną
Pomarańczowe worki na śmieci w kolejnej gminie. Co do nich wrzucić?
Pomarańczowe worki na śmieci w kolejnej gminie. Co do nich wrzucić?
Włoska sieciówka wkracza do Polski. Już otworzyła pierwszy sklep
Włoska sieciówka wkracza do Polski. Już otworzyła pierwszy sklep
Wyniki kontroli PIP w firmie miliardera katolika. Ruszy postępowanie
Wyniki kontroli PIP w firmie miliardera katolika. Ruszy postępowanie
Załamała się, gdy zobaczyła rachunki za prąd. "Płacę jak za pałac"
Załamała się, gdy zobaczyła rachunki za prąd. "Płacę jak za pałac"
Niemcy wysłali ziemniaki do Polski. Zarobili ponad 130 mln zł
Niemcy wysłali ziemniaki do Polski. Zarobili ponad 130 mln zł