Nowy trend na półkach z alkoholem. Polacy kupują 24 mln sztuk rocznie

Gotowe drinki RTD, czyli "Ready To Drink", zyskują na popularności w Polsce. W ciągu dwóch lat sprzedaż tych produktów prawie się podwoiła. Wartość rynku RTD wzrosła do 185 mln zł, mimo że stanowią niewielką część całego rynku napojów spirytusowych.

Polacy coraz częściej sięgają po gotowe drinkiPolacy coraz częściej sięgają po gotowe drinki
Źródło zdjęć: © Adobe Stock
Maria Glinka
oprac.  Maria Glinka

Gotowe drinki RTD to np. whisky z colą czy gin z tonikiem. Produkty te, dostępne w puszkach i butelkach, oferują wygodę i szybkość przygotowania, co wpisuje się w trend "convenience".

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

Dzieci oszalały na punkcie tego napoju. O co chodzi z Wojankiem?

Gotowe drinki coraz popularniejsze w Polsce

Emilia Rabenda, prezes Związku Pracodawców Polskiego Przemysłu Spirytusowego, przyznała w rozmowie z serwisem portalspozywczy.pl, że "w ciągu ostatnich dwóch lat sprzedaż napojów RTD niemal się podwoiła, osiągając wartość 185 mln zł". Mimo to, segment ten nadal stanowi niewielką część rynku napojów spirytusowych, którego wartość wynosi 17 mld zł.

Prezes zwraca uwagę, że choć sprzedaż RTD rośnie, trudno im konkurować z piwem. Każdego dnia w Polsce sprzedaje się 16 mln sztuk piwa, co znacznie przewyższa sprzedaż RTD, która sięga ok. 24 mln sztuk rocznie.

Produkty RTD są traktowane przez prawo jak napoje spirytusowe, co oznacza wyższą akcyzę i ograniczenia w reklamie. - Choć to substytucyjne produkty wobec piwa czy cydru, o bardzo zbliżonej zawartości alkoholu, są traktowane przez prawo jak napoje spirytusowe i objęte trzykrotnie wyższą akcyzą - wyjaśniła Rabenda.

Dodatkowo, napoje RTD są obciążone podatkiem od małych formatów, jeśli ich objętość nie przekracza 300 ml. Dlatego producenci często oferują je w większych opakowaniach.

Poza tym ustawa o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi wskazuje, że wszystkie wyroby zawierające więcej niż 4,5 proc. alkoholu (poza piwem), muszą zostać umieszczone w wyznaczonym miejscu w sklepie. To utrudnia ich dostępność na rynku, mimo że zawierają podobną ilość alkoholu co piwo.

Polacy coraz chętniej sięgają po piwo bezalkoholowe

Zmieniające się preferencje konsumentów, którzy coraz częściej wybierają lżejsze napoje, również wpływają na wzrost popularności RTD. Poza tym statystyczny Polak spożywa obecnie mniej alkoholu niż dekadę temu (8,93 litra czystego alkoholu rocznie, o 8 proc. mniej), co wpisuje się w europejski trend.

Nowe nawyki widać także we wzroście popularności piwa bezalkoholowego. W 2024 r. piwa "zerówki" stanowiły 6,4 proc. całego rynku piwa w Polsce, osiągając wartość sprzedaży prawie 2 mld zł.

Wybrane dla Ciebie

Gdzie wyrzucić opakowanie po mięsie? Niektórzy robią to źle
Gdzie wyrzucić opakowanie po mięsie? Niektórzy robią to źle
Co zrobić z pieniędzmi na wypadek wojny? Oto złote rady eksperta
Co zrobić z pieniędzmi na wypadek wojny? Oto złote rady eksperta
Popularna przyprawa może być groźna dla zdrowia. UE potwierdza
Popularna przyprawa może być groźna dla zdrowia. UE potwierdza
Nie każdy senior o tym wie. To umożliwia legitymacja emeryta
Nie każdy senior o tym wie. To umożliwia legitymacja emeryta
Ile trzeba zarabiać na 5 tys. zł emerytury? Mamy wyliczenia
Ile trzeba zarabiać na 5 tys. zł emerytury? Mamy wyliczenia
Szukają Polaków do pracy. W przeliczeniu płacą 4 tys. zł tygodniowo
Szukają Polaków do pracy. W przeliczeniu płacą 4 tys. zł tygodniowo
Praca do 70 roku życia. Duża zmiana w tej grupie zawodowej
Praca do 70 roku życia. Duża zmiana w tej grupie zawodowej
Dwa przelewy od ZUS w październiku. Oto szczegóły
Dwa przelewy od ZUS w październiku. Oto szczegóły
Od środy zakupy będą droższe. Wchodzi w życie nowa opłata
Od środy zakupy będą droższe. Wchodzi w życie nowa opłata
Gwiazdor nie chce zostawić dzieciom swojej fortuny. Oto dlaczego
Gwiazdor nie chce zostawić dzieciom swojej fortuny. Oto dlaczego
"Niech cała Polska wie". Zmierzyliśmy głośność wiatraków
"Niech cała Polska wie". Zmierzyliśmy głośność wiatraków
Austriacki inwestor powiedział: pas. Teraz polska fabryka zbiera pieniądze na wykup
Austriacki inwestor powiedział: pas. Teraz polska fabryka zbiera pieniądze na wykup