Nowy trend na półkach z alkoholem. Polacy kupują 24 mln sztuk rocznie
Gotowe drinki RTD, czyli "Ready To Drink", zyskują na popularności w Polsce. W ciągu dwóch lat sprzedaż tych produktów prawie się podwoiła. Wartość rynku RTD wzrosła do 185 mln zł, mimo że stanowią niewielką część całego rynku napojów spirytusowych.
Gotowe drinki RTD to np. whisky z colą czy gin z tonikiem. Produkty te, dostępne w puszkach i butelkach, oferują wygodę i szybkość przygotowania, co wpisuje się w trend "convenience".
Dalsza część artykułu pod materiałem wideo
Dzieci oszalały na punkcie tego napoju. O co chodzi z Wojankiem?
Gotowe drinki coraz popularniejsze w Polsce
Emilia Rabenda, prezes Związku Pracodawców Polskiego Przemysłu Spirytusowego, przyznała w rozmowie z serwisem portalspozywczy.pl, że "w ciągu ostatnich dwóch lat sprzedaż napojów RTD niemal się podwoiła, osiągając wartość 185 mln zł". Mimo to, segment ten nadal stanowi niewielką część rynku napojów spirytusowych, którego wartość wynosi 17 mld zł.
Prezes zwraca uwagę, że choć sprzedaż RTD rośnie, trudno im konkurować z piwem. Każdego dnia w Polsce sprzedaje się 16 mln sztuk piwa, co znacznie przewyższa sprzedaż RTD, która sięga ok. 24 mln sztuk rocznie.
Produkty RTD są traktowane przez prawo jak napoje spirytusowe, co oznacza wyższą akcyzę i ograniczenia w reklamie. - Choć to substytucyjne produkty wobec piwa czy cydru, o bardzo zbliżonej zawartości alkoholu, są traktowane przez prawo jak napoje spirytusowe i objęte trzykrotnie wyższą akcyzą - wyjaśniła Rabenda.
Dodatkowo, napoje RTD są obciążone podatkiem od małych formatów, jeśli ich objętość nie przekracza 300 ml. Dlatego producenci często oferują je w większych opakowaniach.
Poza tym ustawa o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi wskazuje, że wszystkie wyroby zawierające więcej niż 4,5 proc. alkoholu (poza piwem), muszą zostać umieszczone w wyznaczonym miejscu w sklepie. To utrudnia ich dostępność na rynku, mimo że zawierają podobną ilość alkoholu co piwo.
Polacy coraz chętniej sięgają po piwo bezalkoholowe
Zmieniające się preferencje konsumentów, którzy coraz częściej wybierają lżejsze napoje, również wpływają na wzrost popularności RTD. Poza tym statystyczny Polak spożywa obecnie mniej alkoholu niż dekadę temu (8,93 litra czystego alkoholu rocznie, o 8 proc. mniej), co wpisuje się w europejski trend.
Nowe nawyki widać także we wzroście popularności piwa bezalkoholowego. W 2024 r. piwa "zerówki" stanowiły 6,4 proc. całego rynku piwa w Polsce, osiągając wartość sprzedaży prawie 2 mld zł.