Obradowała Rada Ministrów (komunikat)
...
21.08.2012 | aktual.: 21.08.2012 16:23
21.08. Warszawa - CIR informuje:
Podczas dzisiejszych obrad rząd przyjął:
- projekt ustawy o zmianie ustawy o organizacji rynków owoców i warzyw, rynku chmielu, rynku suszu paszowego oraz rynków lnu i konopi uprawianych na włókno;
- projekt ustawy o środkach ochrony roślin;
- projekt ustawy o zmianie ustawy o obrocie instrumentami finansowymi oraz niektórych innych ustaw;
- projekt ustawy o zmianie ustawy o radiofonii i telewizji.
Rada Ministrów wydała rozporządzenie zmieniające rozporządzenie w sprawie realizacji niektórych zadań Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa.
Rząd zajął stanowisko wobec poselskiego projektu ustawy o zmianie ustawy o samorządzie gminnym (druk nr 350).
Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o zmianie ustawy o organizacji rynków owoców i warzyw, rynku chmielu, rynku suszu paszowego oraz rynków lnu i konopi uprawianych na włókno, przedłożony przez ministra rolnictwa i rozwoju wsi.
Nowe regulacje wdrażają zmienione przepisy unijne, które ograniczają wsparcie finansowe dla nowo powstających grup producentów owoców i warzyw oraz wprowadzają zmiany w zasadach funkcjonowania grup już istniejących. Komisja Europejska zmieniła zasady wsparcia finansowego wprowadzając dwa limity pomocy na realizację przez grupę jej planu dochodzenia do uznania za organizację producentów owoców i warzyw. Rozwiązania unijne wprowadziły także zmiany w procedurze ubiegania się o wstępne uznanie grup producentów.
Do tej pory marszałek województwa podejmował jedną decyzję w sprawie wstępnego uznania grupy, jednak regulacje unijne wymagają procedury dwuetapowej. Dlatego, zgodnie z nowymi przepisami, marszałek województwa będzie wydawał dwie decyzje: 1) w sprawie wstępnego uznania grupy producentów i wstępnego zatwierdzenia jej planu dochodzenia do uznania, 2) w sprawie zatwierdzenia planu dochodzenia do uznania. Jednak podjęcie tej drugiej decyzji (ostatecznej) będzie możliwe dopiero po decyzji KE w sprawie rozdysponowania pieniędzy unijnych na wszystkie państwa członkowskie. Do dyspozycji jest 10 mln euro rocznie - począwszy od 2012 do 2017 r., tj. do końca okresu funkcjonowania grup producentów owoców i warzyw na podstawie przepisów o wspólnej organizacji rynków rolnych przyjętych w ramach obecnego budżetu UE.
Zgodnie z nowymi przepisami, marszałek województwa będzie zawiadamiał grupy producentów o przyznanym przez KE na dany rok tzw. współczynniku przydziału. Po uzyskaniu takiej informacji grupa będzie mogła skorygować swój plan, czyli dostosować go do realnych możliwości wsparcia albo go wycofać. Jednocześnie trudniej będzie zmienić zatwierdzony plan dochodzenia do uznania. Przepisy unijne pozwalają na zwiększenie całkowitej kwoty wydatków określonych w planie o maksymalnie 5 proc. kwoty zatwierdzonej - pod warunkiem wygospodarowania środków rezerwowych przydzielonych Polsce na dany rok. W projekcie przedstawiono również przepisy, które uniemożliwią producentowi warzyw i owoców korzystanie z pomocy unijnej dla grup dłużej niż 5 lat.
W projekcie nowelizacji zawarto także regulacje określające obowiązki informacyjne marszałka województwa. Np. informacje o skutkach finansowych planów dochodzenia do uznania będą przekazywane Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa oraz ministrowi rolnictwa - po ich wstępnym zatwierdzeniu raz w roku (dotychczas odbywało się to każdorazowo po złożeniu przez grupę wniosku o wstępne uznanie). Zobowiązano także organy wydające decyzje dotyczące grup producentów owoców i warzyw do przeprowadzania kontroli związanych ze wstępnym zatwierdzaniem planów dochodzenia do uznania i weryfikowaniem, czy podmiot wnioskujący o wstępne uznanie nie spełnia już kryteriów uznania go za organizację, a także czy proponowane etapy realizacji planu nie są za długie.
Nowe regulacje mają wejść w życie z dniem ogłoszenia w Dzienniku Ustaw.
Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o środkach ochrony roślin, przedłożony przez ministra rolnictwa i rozwoju wsi.
Celem proponowanych przepisów jest ograniczenie zagrożeń związanych z obrotem i stosowaniem środków ochrony roślin, a także wdrożenie zasad integrowanej ochrony roślin, zapewniających racjonalne stosowanie tych preparatów w produkcji.
W projekcie ustawy określono zasady wprowadzania do obrotu i stosowania środków ochrony roślin, w tym zasady potwierdzania sprawności technicznej sprzętu przeznaczonego do ich stosowania, prowadzenia szkoleń w zakresie środków ochrony roślin, wykonywania zabiegów agrolotniczych, a także prowadzenia upraw w systemie integrowanej produkcji roślin. W tym zakresie projektowana ustawa zastąpi regulacje z 2003 r. Nowa ustawa zawiera także przepisy dotyczące gromadzenia informacji o zatruciach środkami ochrony roślin.
W celu wykonania przepisów prawa unijnego projekt ustawy określa zadania i właściwości organów administracji publicznej oraz jednostek organizacyjnych dotyczące wydawania zezwoleń i pozwoleń na wprowadzanie środków ochrony roślin do obrotu. Projekt utrzymuje przy tym obecne kompetencje ministra rolnictwa w tym zakresie.
Projektowana ustawa zmienia obecny system obowiązkowych szkoleń w zakresie ochrony roślin. W systemie szkoleń wyróżnione zostaną szkolenia podstawowe i szkolenia uzupełniające (o mniejszym wymiarze godzin).
Zgodnie z wymaganiami prawa unijnego, obowiązkowymi szkoleniami objęci zostaną doradcy świadczący usługi dotyczące stosowania środków ochrony roślin. Jednocześnie projekt przewiduje, że w przypadku podmiotów prowadzących obrót środkami ochrony roślin, obowiązek ukończenia odpowiedniego szkolenia obejmie jedynie te osoby, które dokonują bezpośrednio sprzedaży tych środków ostatecznemu odbiorcy. Obecne przepisy wymagają, aby szkolenie ukończyły wszystkie osoby bezpośrednio wykonujące czynności wymagające kontaktu z tymi preparatami.
Znacznym ułatwieniem dla rozpoczynających działalność zawodową w rolnictwie lub leśnictwie, działalność związaną z obrotem środkami ochrony roślin lub doradztwem w zakresie ochrony roślin będzie zwolnienie z obowiązku odbycia szkoleń podstawowych tych osób, które posiadają odpowiednie kwalifikacje, w szczególności absolwentów szkół średnich i wyższych o odpowiednim profilu.
W celu wykonania zobowiązań wynikających z prawa europejskiego, przedsiębiorcy prowadzący badania sprawności technicznej sprzętu przeznaczonego do stosowania środków ochrony roślin oraz prowadzący szkolenia w zakresie środków ochrony roślin będą zobowiązani do uzyskania wpisu do odpowiedniego rejestru działalności regulowanej. Ustawa wprowadza też obowiązek uzyskania wpisu do odpowiednich rejestrów przez podmioty niebędące przedsiębiorcami. Ponadto, proponuje się odejście od wymogu przedkładania organom administracji zaświadczeń, na rzecz odpowiednich oświadczeń.
Na terenach placów zabaw, w otoczeniu żłobków, przedszkoli, szkół podstawowych, szpitali, w strefach ochronnych "A" wydzielonych na obszarach uzdrowisk lub obszarach ochrony uzdrowiskowej - przepisy nowej ustawy zakazują stosowania środków ochrony roślin zaklasyfikowanych jako niebezpieczne ze względu na zagrożenie dla zdrowia człowieka. Wykonywanie zabiegów takimi środkami będzie jednak dopuszczalne w niektórych uzasadnionych sytuacjach, pod warunkiem uzyskania zgody wojewódzkiego inspektora ochrony roślin i nasiennictwa na ich wykonanie.
Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o zmianie ustawy o obrocie instrumentami finansowymi oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez ministra finansów.
Najważniejsza zmiana przewiduje współpracę oraz wymianę informacji między Komisją Nadzoru Finansowego a europejskimi urzędami nadzoru odpowiedzialnymi za sektory: bankowości, ubezpieczeń i pracowniczych programów emerytalnych oraz papierów wartościowych.
Nowe regulacje wdrażają przepisy dyrektywy 2010/78/UE, które zwiększają integrację nadzoru finansowego w Europie oraz bezpieczeństwo rynku finansowego. Od 1 stycznia 2011 r. w Unii Europejskiej działa Europejski System Nadzoru Finansowego (ESNF). Jest on złożony z: Europejskiego Urzędu Nadzoru Bankowego, Europejskiego Urzędu Nadzoru Ubezpieczeń i Pracowniczych Programów Emerytalnych oraz Europejskiego Urzędu Nadzoru Giełd i Papierów Wartościowych.
Zgodnie z wymogami unijnymi, polskie przepisy nałożyły na KNF obowiązek powiadamiania właściwego europejskiego urzędu nadzoru w szczególności o wydanych albo cofniętych zezwoleniach dotyczących wykonywania działalności na rynku finansowym oraz przypadkach odmowy wydania takiego zezwolenia. W ramach nadzoru skonsolidowanego KNF będzie mogła także przejąć zadania innego organu nadzoru państwa unijnego albo delegować na niego swoje zadania.
Proponowane przepisy zasadniczo nie obejmują regulacji dotyczących rynku ubezpieczeniowego.
Nowe regulacje powinny obowiązywać po 14 dniach od daty ogłoszenia ich w Dzienniku Ustaw.
Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o zmianie ustawy o radiofonii i telewizji oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez ministra administracji i cyfryzacji.
Projekt zmian przygotowano ze względu na konieczność wdrożenia do polskiego prawa przepisów dyrektywy 2010/13/WE o audiowizualnych usługach medialnych. Dzięki nowym rozwiązaniom, przepisy nowelizowanej ustawy będą tworzyły spójny akt prawny, regulujący podstawowe zagadnienia funkcjonowania mediów elektronicznych w Polsce.
Proponowane przepisy określają zasady i warunki wykonywania działalności gospodarczej w dziedzinie audiowizualnych usług medialnych na żądanie. Jednocześnie obowiązki i ograniczenia, które dotychczas obejmowały jedynie tradycyjne nadawanie programów telewizyjnych, teraz będą dotyczyć także rynku usług na żądanie. Tym samym zakazane stanie się w szczególności reklamowanie tytoniu i alkoholu, nadawanie reklamy podprogowej, a sponsorowanie i lokowanie produktów w audycjach będzie podlegało ustalonym ograniczeniom.
Do projektu nowelizacji ustawy wprowadzono definicje nowych terminów: audiowizualna usługa medialna na żądanie i publiczne udostępnianie audiowizualnej usługi medialnej na żądanie. Zmodyfikowane zostały definicje: usługi medialnej, audycji, dostawcy usługi medialnej, programu i dostarczania usługi medialnej. Audiowizualną usługą medialną na żądanie - zgodnie z definicją - ma być usługa umożliwiająca odbiór audycji audiowizualnych w wybranym przez odbiorcę momencie, na jego zamówienie, na podstawie katalogu opracowanego przez dostawcę tej usługi. Definicja obejmie jedynie podmioty, których podstawowym celem jest udostępnianie audycji audiowizualnych masowemu odbiorcy, zatem nie będzie się odnosić do działalności niekomercyjnej czy incydentalnego udostępniania materiałów wideo. Szczegółowe przepisy dotyczące audiowizualnych usług medialnych na żądanie zawarto w nowym rozdziale ustawy.
Nadzorem Krajowej Rady Radiofonii i Telewizji (KRRiT) zostaną objęte zostaną audiowizualne usługi medialne na żądanie oraz ich dostawcy. Podejmowanie działalności gospodarczej polegającej na dostarczaniu audiowizualnych usług medialnych na żądanie nie będzie wymagało zgłoszenia do rejestru czy wykazu, ani uzyskania koncesji lub zezwolenia.
Do projektu wprowadzono obowiązek promowania produkcji europejskich - co najmniej 10 proc audycji w katalogach powinny stanowić produkcje europejskie. Obecnie ten poziom jest znacznie wyższy, dlatego wypełnienie tego obowiązku nie powinno być kłopotliwe. Kwota ta nie dotyczy serwisów wyspecjalizowanych - np. serwis udostępniający kino azjatyckie nie musi tego robić, o ile w inny sposób (publikując np. odpowiednie linki czy materiały) będzie promował audycje europejskie.
Zawarto regulacje, które mają chronić małoletnich przed szkodliwymi treściami. Obowiązkowe będzie specjalne oznaczanie takich audycji, a minister administracji i cyfryzacji będzie mógł określić w rozporządzeniu szczegółowe warunki, jakie muszą spełniać zabezpieczenia techniczne lub inne środki uniemożliwiające dostęp do treści szkodliwych. Zobowiązano podmioty dostarczające audiowizualne usługi medialne na żądanie do stopniowego zwiększania dostępności do audycji osobom niepełnosprawnym (z dysfunkcją wzroku, słuchu) przez zastosowanie audiodeskrypcji, napisów, tłumaczenia na język migowy. Przewidziano przepisy zakazujące emitowania audycji, które w swojej treści nawołują do nienawiści lub dyskryminacji ze względu na niepełnosprawność, rasę, płeć, wyznanie lub narodowość.
Ustanowiono obowiązek przechowywania kopii audycji publicznie udostępnionych przez podmioty świadczące usługi audiowizualne na żądanie - przez 28 dni od daty zaprzestania ich pokazu. Chodzi o zapewnienie KRRiT realnej kontroli nad dostawcami i czasu na wyjaśnienie skargi złożonej na audycję.
Podmioty dostarczające audiowizualne usługi medialne na żądanie będą zobowiązane do składania corocznych sprawozdań KRRiT (do 31 marca każdego roku). W sprawozdaniach ma być zawarta informacja o wywiązaniu się przez nie z obowiązku ochrony małoletnich przed szkodliwymi treściami i promocji audycji europejskich. Krajowa Rada będzie też monitorować, czy podmioty te wypełniają inne obowiązki ustawowe.
Nowe rozwiązania mają wejść w życie po 30 dniach od daty ich ogłoszenia w Dzienniku Ustaw.
Rada Ministrów wydała rozporządzenie zmieniające rozporządzenie w sprawie realizacji niektórych zadań Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa, przedłożone przez ministra rolnictwa i rozwoju wsi.
W nowych przepisach przewidziano ujednolicenie wysokości oprocentowania dla kredytów inwestycyjnych. Kredytobiorca z tytułu kredytu inwestycyjnego będzie płacił odsetki w wysokości 0,4 oprocentowania należnego bankowi, nie mniej jednak niż 3 proc. w stosunku rocznym, natomiast pozostałą część oprocentowania będzie płaciła ARiMR. Obniżono także wskaźnik ustalania wysokości oprocentowania preferencyjnych kredytów bankowych z 1,6 stopy redyskontowej weksli przyjmowanych do redyskonta przez NBP - do 1,5 tej stopy.
Ograniczona zostanie kwota kredytu bankowego na zakup użytków rolnych do 1,5 mln zł dla jednego podmiotu (przy czym kwota kredytu na zakup użytków rolnych nie będzie mogła przekroczyć 80 proc. wartości nakładów inwestycyjnych na jedno gospodarstwo rolne lub 90 proc. wartości tych nakładów przeznaczonych na utworzenie lub powiększenie gospodarstwa rodzinnego). Obecnie kredyt bankowy objęty dopłatami do oprocentowania ze środków ARiMR dla jednego gospodarstwa na zakup użytków - może być udzielony do 4 mln zł. Wprowadzone zmiany mają zwiększyć efektywność wykorzystania środków przeznaczonych na dopłaty do oprocentowania kredytów rolniczych.
Ponadto, dotychczasowa opłata na rzecz banku - w wysokości do 2 proc. kwoty udzielonego kredytu - zostanie zastąpiona prowizją przygotowawczą do 1 proc. Takie rozwiązanie stworzy kredytobiorcom możliwość negocjowania z bankami pozostałych warunków finansowych z tytułu udzielenia kredytu.
Rozporządzenie wejdzie w życie po 14 dniach od daty ogłoszenia w Dzienniku Ustaw.
Rada Ministrów zajęła stanowisko wobec poselskiego projektu ustawy o zmianie ustawy o samorządzie gminnym (druk nr 350), przedłożone przez ministra administracji i cyfryzacji.
Rząd negatywnie ocenia poselski projekt nowelizacji ustawy o samorządzie gminnym.
Posłowie zaproponowali przepisy zobowiązujące gminę do udzielania bezpłatnej pomocy prawnej osobom najuboższym. Pomoc ta byłaby świadczona jako zadanie własne i udzielana na etapie przedsądowym w postaci: konsultacji prawniczych, porad prawnych oraz pomocy w pisaniu pism procesowych na zasadach określonych przez gminę (z wyłączeniem zastępstwa prawnego i procesowego stron). Pomoc ta byłaby finansowana z budżetu gminy.
Rząd zwraca uwagę, że projektodawcy oszacowali maksymalny koszt tych rozwiązań dla budżetu państwa na ok. 8 mln zł (z przeznaczeniem na dotacje dla gmin na pomoc prawną). Natomiast na podstawie obowiązujących przepisów nie jest możliwe udzielanie dotacji celowych z budżetu państwa na taki cel. Poza tym kondycja finansowa gmin w Polsce jest zróżnicowana. A nowelizacja dotyczyłaby z jednej strony dużych miast, gdzie zainteresowanie tą formą pomocy może być duże, ponieważ stawki za usługi prawnicze są wysokie, z drugiej - małych wiejskich gmin, które korzystają z usług prawnych w ograniczonym zakresie. Nie bez znaczenia jest też fakt, że udzielanie pomocy prawnej w wielu urzędach gmin oznaczałoby zatrudnienie dodatkowych osób (posiadających uprawnienia do wykonywania zawodu radcy prawnego lub adwokata).
Ponadto należy podkreślić, że obowiązujące przepisy ustawy o pomocy społecznej wskazują, iż jednym z zadań własnych powiatu jest udzielanie informacji o prawach i obowiązkach z zakresu prawa rodzinnego i opiekuńczego, zabezpieczenia społecznego oraz ochrony praw lokatorów. Tego typu informacje udzielane są bezpłatnie.
UWAGA: komunikaty publikowane są w serwisie PAP bez wprowadzania przez PAP SA jakichkolwiek zmian w ich treści, w formie dostarczonej przez nadawcę. Nadawca komunikatu ponosi wyłączną i pełną odpowiedzialność za jego treść. (PAP)
kom/ wni/