Obradowała Rada Ministrów (komunikat)
...
12.04.2011 | aktual.: 12.04.2011 15:38
12.04. Warszawa - CIR informuje:
Podczas dzisiejszych obrad przyjęto założenia do projektu ustawy o sankcjach dla podmiotów zatrudniających obywateli państw trzecich przebywających na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej wbrew przepisom oraz o zmianie niektórych innych ustaw.
Ponadto rząd zaakceptował:
- projekt ustawy o Ośrodku Studiów Wschodnich im. Marka Karpia.
- projekt ustawy o zmianie ustawy o systemie monitorowania i kontrolowania jakości paliw oraz niektórych innych ustaw;
- projekt ustawy o zmianie ustawy Prawo o ruchu drogowym oraz niektórych innych ustaw.
Rada Ministrów podjęła uchwały:
- w sprawie ustanowienia programu wieloletniego pod nazwą "Ochrona i zarządzanie krajowymi zasobami genetycznymi zwierząt gospodarskich w warunkach zrównoważonego użytkowania", w sprawie Stałego Sekretariatu Wspólnoty Demokracji z siedzibą w Warszawie.
Rząd zajął stanowisko wobec poselskiego projektu ustawy o fundacjach politycznych (druk nr 3760).
Przyjęto "Raport określający cele w zakresie udziału energii elektrycznej wytwarzanej w odnawialnych źródłach energii znajdujących się na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, w krajowym zużyciu energii elektrycznej na lata 2010-2019".
Rada Ministrów zapoznała się ze "Zbiorczą informacją o zaległościach przedsiębiorców we wpłatach świadczeń należnych na rzecz sektora finansów publicznych według stanu na 31 grudnia 2009 r. w celu oceny potencjalnej skali pomocy publicznej".
Ministrowie wysłuchali informacji dotyczącej przygotowań do prezydencji Polski w Radzie Unii Europejskiej.
- Rada Ministrów przyjęła założenia do projektu ustawy o sankcjach dla podmiotów zatrudniających obywateli państw trzecich przebywających na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej wbrew przepisom oraz o zmianie niektórych innych ustaw, przedłożone przez ministra pracy i polityki społecznej.
Zgodnie z założeniami, w projektowanej ustawie znajdą się przepisy zakazujące zatrudniania obywateli państw trzecich przebywających w Polsce wbrew przepisom, tzn. bez ważnego dokumentu uprawniającego.
Konsekwencją tego jest wprowadzenie regulacji, zgodnie z którą podmiot zamierzający zatrudnić taką osobę będzie miał obowiązek zażądania ważnego dokumentu pobytowego, potwierdzającego fakt legalnego pobytu w Polsce. Ponadto przedsiębiorca będzie zobowiązany do przechowywania kopii tego dokumentu przez cały czas obowiązywania umowy o pracę. Taką kopię będzie przedstawiał podczas ewentualnej kontroli. W projekcie ustawy znajdą się przepisy regulujące wysokość kar za zatrudnianie cudzoziemców bez dokumentu pobytowego, które będą zależne m.in. od liczby zatrudnionych nielegalnie cudzoziemców.
Ponadto uregulowane zostaną sprawy związane z wypłatą zaległego wynagrodzenia dla ww. osób. W sprawach związanych z dochodzeniem roszczeń o wypłatę, przyjęty będzie co najmniej trzymiesięczny okres, chyba że pracodawca lub zatrudniony przedstawią dokumenty potwierdzające, że okres zatrudnienia był inny. Zgodnie z dyrektywą 2009/52, w projekcie wprowadzony zostanie przepis, na podstawie którego w przypadku roszczeń o wypłatę domniemanie uzgodnionego zatrudnienia będzie wynosić trzykrotność minimalnego wynagrodzenia.
Przewiduje się, że główny wykonawca (osoba zlecająca podwykonawcy) ma być odpowiedzialny za naruszenie przepisów o nielegalnym zatrudnianiu obywateli państw trzecich. W sytuacji, gdy podwykonawca jest niewypłacalny, uporczywie uchyla się od wypłaty należności lub w innych szczególnych przypadkach, np. gdy przemawia za tym ważny interes cudzoziemca, będzie zobowiązany do wypłacenia cudzoziemcowi zaległego wynagrodzenia i poniesienia kosztów przesłania wypłaty do państwa, do którego obywatel państwa trzeciego powrócił lub został wydalony. Podobne rozwiązania mają obowiązywać w przypadku innych podwykonawców.
Prawo unijne zobowiązuje państwa członkowskie do stosowania wobec osób naruszających przepisy dotyczące zatrudniania obywateli państw trzecich różnego rodzaju sankcji, takich jak: pozbawienie dostępu do funduszy unijnych na 3 lata lub obowiązek zwrotu pomocy finansowej uzyskanej w okresie 12 miesięcy poprzedzających nielegalne zatrudnienie. W katalogu tych sankcji są również: wykluczenie z postępowań o zamówienie publiczne, zamknięcie zakładu czy wstrzymanie pozwolenia na wykonywanie działalności gospodarczej. Na gruncie polskiego prawa przepisy te będą stosowane z zachowaniem indywidualnego podejścia wobec każdego przypadku, z wyjątkiem wykluczenia z udziału w zamówieniach publicznych.
Zastosowanie ww. sankcji będzie zależeć od następujących przesłanek: uporczywe ponawianie zatrudnienia nielegalnie przebywających w Polsce obywateli państw trzecich, znaczna liczba zatrudnionych czy zatrudnienie małoletnich. W związku z tym zaproponowane będą zmiany przepisów ustawy o finansach publicznych. W przypadku wykluczenia z możliwości otrzymywania pomocy lub dotacji publicznych proponuje się, aby okres ten wynosił 3 lata.
Założenia przewidują penalizację uporczywego zatrudniania osób przebywających w Polsce wbrew przepisom - będą to kary grzywny lub kary ograniczenia wolności w zależności od wagi czynu.
Zgodnie z założeniami, przepisy projektowanej ustawy wprowadzą zmiany w kilku innych ustawach, w tym m.in. w ustawie o podatku dochodowym od osób fizycznych, od osób prawnych, Kodeksie karnym czy Prawie zamówień publicznych.
Zaproponowana w założeniach koncepcja ustawy pozwoli zmniejszyć rozmiary szarej strefy w gospodarce oraz ograniczy zjawisko nielegalnej imigracji do Unii Europejskiej.
Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o Ośrodku Studiów Wschodnich im. Marka Karpia, przedłożony przez szefa Kancelarii Prezesa Rady Ministrów.
Zgodnie z projektowaną ustawą, Ośrodek Studiów Wschodnich im. Marka Karpia, który jest obecnie państwową jednostką budżetową podlegającą prezesowi Rady Ministrów będzie przekształcony w państwową osobę prawną. Taki status umożliwi mu efektywniejsze wykonywanie powierzonych zadań.
Przekształcenie zapewni m.in. większą stabilność i niezależność Ośrodka, podniesie jego prestiż oraz zwiększy wagę wykonywanych ekspertyz. Uzyskanie osobowości prawnej poszerzy ponadto autonomię merytoryczną Ośrodka, pozwalając zespołowi badawczemu na pełniejsze angażowanie się w sprawy międzynarodowe. Chodzi zwłaszcza o szeroko rozumianą problematykę polityczną, społeczną i gospodarczą Europy Wschodniej, Półwyspu Bałkańskiego, Kaukazu oraz Azji Centralnej. Istotną korzyścią będzie również możliwość finansowania zadań statutowych ze źródeł innych niż budżet państwa.
Nadzór nad Ośrodkiem Studiów Wschodnich będzie sprawować premier, w imieniu którego czynności te będzie wykonywać szef Kancelarii Prezesa Rady Ministrów.
W projekcie ustawy określono zadania i obowiązki dyrektora Ośrodka, procedury jego powoływania i odwoływania oraz wymagania, jakie musi spełniać osoba ubiegająca się o to stanowisko. Uregulowano ponadto zagadnienia związane z gospodarką finansową placówki, w tym kwestie związane ze sporządzaniem planu finansowego.
Dyrektor i dotychczasowi pracownicy Ośrodka staną się z mocy ustawy pracownikami nowo utworzonej placówki. Ośrodkowi zostaną przekazane, na czas nieoznaczony, nieruchomości znajdujące się dotychczas w trwałym zarządzie państwowej jednostki budżetowej.
Zakłada się, że ustawa wejdzie w życie 1 stycznia 2012 r.
Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o zmianie ustawy o systemie monitorowania i kontrolowania jakości paliw oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez ministra gospodarki.
Zaproponowane rozwiązania przewidują włączenie do polskiego prawa niektórych rozwiązań dyrektywy wspólnotowej 2009/30/WE, która zaczęła obowiązywać w I połowie 2009 r.
Dyrektywa umożliwia dodawanie większej niż dotychczas ilości biokomponentów do paliw ciekłych. Wprowadza wymagania jakościowe dla oleju napędowego zawierającego do 7 proc. estrów metylowych. Dostosowując polskie przepisy do wymogów dyrektywy, w projekcie nowelizacji ustawy zmieniono definicję oleju napędowego o zawartości estrów do 7 proc.
Te rozwiązania ułatwią przedsiębiorcom wywiązywanie się z obowiązku realizacji Narodowego Celu Wskaźnikowego (NCW). Chodzi o minimalny udziału biokomponentów i innych paliw odnawialnych w ogólnej ilości paliw i biopaliw ciekłych zużywanych w ciągu roku kalendarzowego w transporcie.
Znowelizowane przepisy powinny wejść w życie po 14 dniach od daty ogłoszenia Dzienniku Ustaw.
Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o zmianie ustawy Prawo o ruchu drogowym oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez ministra infrastruktury.
Obecnie przepisy dotyczące przejazdów pojazdów nienormatywnych i wydawanie pozwoleń na ich przejazdy po drogach umiejscowione są w kilku aktach prawnych. Z dotychczasowej praktyki wynika, że w kwestii wydawania pozwoleń występuje wiele niejasności zgłaszanych zarówno przez organy wydające pozwolenia, jak i przez podmioty ubiegające się o ich wydanie.
Rozwiązaniem tej sytuacji są zaproponowane przepisy, które wprowadzają zmiany w podziale kompetencji organów wydających pozwolenia na przejazd pojazdów nienormatywnych. Chodzi o starostów, generalnego dyrektora dróg krajowych i autostrad, naczelnika urzędu celnego, zarządcę drogi oraz prezydenta miasta na prawach powiatu.
Zgodnie z projektem nowelizacji, pojazdem nienormatywnym jest pojazd (lub zespół pojazdów), którego naciski na osi wraz z ładunkiem lub bez niego są większe od dopuszczalnych, przewidzianych dla danej drogi w przepisach o drogach publicznych. Za taki pojazd uważany będzie również ten, którego wymiary lub rzeczywista masa wraz z ładunkiem przekracza normy określone w ww. ustawie.
Po drogach publicznych, zgodnie z projektowaną nowelizacją ustawy, dopuszczalne będzie przemieszczanie się pojazdów o dopuszczalnym nacisku pojedynczej osi napędowej do 11,5 t. Minister infrastruktury określi w drodze rozporządzenia wykaz dróg krajowych i wojewódzkich, po których będą mogły poruszać się pojazdy o nacisku do 10 ton oraz drogi krajowe, po których dozwolony będzie ruch pojazdów o dopuszczalnym nacisku osi do 8 ton.
Projektowana nowelizacja ustawy wprowadza 7 kategorii zezwoleń na przejazd pojazdów nienormatywnych i określa organy upoważnione do ich wydawania. W każdej z kategorii określone będą parametry objętościowe i ciężarowe pojazdów. Przyjmuje się, że udzielanie zezwolenia na przejazd pojazdu nienormatywnego w kategorii pierwszej (chodzi o drogi gminne, powiatowe lub wojewódzkie i przejazd po nich pojazdów przekraczających dopuszczalne naciski osi do wartości 11,5 t oraz pojazdy, których objętość i ciężar nie przekracza wskaźnika dopuszczalności) przez zarządcę drogi będzie dużym udogodnieniem dla podmiotów posiadających takie pojazdy. Druga kategoria zezwoleń (wydawane będą przez starostę) obejmie przejazdy nienormatywnego pojazdu wolnobieżnego - np. ciągnika rolniczego i przyczepy specjalnej. Zezwolenia w kategorii siódmej będą wydawane na jednokrotny lub wielokrotny przejazd pojazdu po drogach publicznych w wyznaczonym czasie i na wyznaczonej trasie.
Zróżnicowano okresy obowiązywania zezwoleń. W kategorii I zezwolenie będzie wydawane na miesiąc, 6 miesięcy lub 12 miesięcy, w kategorii II - na 12 miesięcy, w kategorii III - VI - na miesiąc, 6 miesięcy, 12 miesięcy i na 24 miesiące, w kategorii VII - na jednokrotny przejazd pojazdu zezwolenie będzie wydawane na okres do 14 dni, a na przejazd wielokrotny - do 30 dni.
Za udzielanie zezwoleń na przejazd pojazdu nienormatywnego będą pobierane opłaty. Maksymalne stawki opłat mają wynosić: kategoria I - do 240 zł, kategoria II - do 120 zł, kategoria III - do 2,4 tys. zł, kategoria IV - do 3,6 tys, zł, kategoria V - do 4,3 tys. zł, kategoria VI - do 5,8 tys. zł, kategoria VII - do 2 tys. zł za przejazd jednokrotny.
Zgodnie z projektem nowelizacji ustawy, opłaty za zezwolenia w kategorii I-III będą przekazywane do budżetów jednostek samorządu terytorialnego. Opłaty za zezwolenia w kategorii od IV do VII mają być przekazywane na wyodrębniony rachunek bankowy Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad. Wyjątek stanowić będą opłaty za zezwolenia prezydentów miast na prawach powiatów w kategorii VII, które będą przekazywane do budżetu miasta.
Za przejazd pojazdów nienormatywnych bez zezwolenia lub niezgodnie z warunkami określonymi w zezwoleniu będą pobierane np. kary pieniężne: 1,5 tys. za brak zezwolenia w kategorii I i II, 6 tys. zł z brak zezwolenia w kategorii od III do VI. Kara 5 tys. zł będzie groziła za przejazd pojazdu nienormatywnego przez most lub wiadukt bez potwierdzonego zawiadomienia zarządcy drogi, natomiast kara w wysokości 6 tys. zł będzie pobierana za przejazd takiego pojazdu przez most i wiadukt, na który zarządca drogi nie wyraził zgody. Od decyzji o wymierzeniu kary będzie przysługiwać odwołanie.
Do projektu ustawy wprowadzono ponadto przepisy regulujące pracę pilota takiego nienormatywnego pojazdu oraz rozwiązania uprawniające funkcjonariuszy Biura Ochrony Rządu do wydawania poleceń i sygnałów uczestnikom ruchu drogowego lub innym osobom znajdującym się na drodze. Uregulowano również kwestie związane z przejazdem pojazdów nienormatywnych będących w dyspozycji wojska.
Rada Ministrów podjęła uchwałę w sprawie ustanowienia programu wieloletniego pod nazwą "Ochrona i zarządzanie krajowymi zasobami genetycznymi zwierząt gospodarskich w warunkach zrównoważonego użytkowania", przedłożoną przez ministra rolnictwa i rozwoju wsi.
Działania ujęte w programie są kontynuacją i rozwinięciem dotychczasowych zadań w zakresie nauk zootechnicznych prowadzonych w celu opracowania, transferu i rozwoju nowoczesnych technologii oraz metod wspierających hodowlę o produkcję zwierzęcą. W programie uwzględniono najnowsze osiągnięcia nauki polskiej i światowej, ze szczególnym uwzględnieniem bioróżnorodności i rozrodu zwierząt gospodarskich, paszoznawstwa i ochrony środowiska.
Program ma zapewnić postęp biologiczny w hodowli i produkcji zwierzęcej oraz stworzyć warunki do prowadzenia oraz powszechnego dostępu do wyników oceny wartości hodowlanej i użytkowej zwierząt gospodarskich. Dzięki jego wdrożeniu będzie również możliwe wykorzystywanie informacji o wartości pokarmowej środków żywienia zwierząt i monitorowanie ich jakości.
Przyjęto, że program będzie obejmował działania dotyczące:
Zrównoważonego użytkowania i ochrony bioróżnorodności zwierząt gospodarskich - chodzi tu m.in. o działania dotyczące oceny wartości hodowlanej i użytkowej bydła, świń i owiec, prowadzenie baz danych i udostępnianie uzyskanych informacji w systemie on-line, opracowanie krajowego programu ochrony zasobów genetycznych zwierząt gospodarskich, opracowanie i weryfikację pobierania materiału biologicznego; przewidziano również utworzenie Krajowego Banku Materiałów Biologicznych.
Genomicznych i biotechnologicznych podstaw hodowli zwierząt gospodarskich i produkcji zwierzęcej - jednym z priorytetów tego działania jest wykorzystanie molekularnych markerów genetycznych w hodowli bioróżnorodności zwierząt gospodarskich (np. ustalanie profili genetycznych DNA powiązanych z cechami bydła ras mlecznych czy wykorzystywanie analizy gnomicznej do zwiększenia dokładności oceny wartości hodowlanej bydła ras mlecznych).
Poprawy dobrostanu zwierząt gospodarskich oraz monitorowania jakości pasz jako elementu bezpieczeństwa żywności i ochrony środowiska - istotne w tym działaniu będą zadania związane m.in. z: weryfikacją norm utrzymania zwierząt gospodarskich pod kątem dobrostanu, monitorowaniem jakości materiałów i mieszanek paszowych, surowców roślinnych zmodyfikowanych genetycznie ze względu na ich wartość odżywczą czy monitorowaniem materiałów i mieszanek paszowych, w tym produktów ubocznych przetwórstwa rolno-spożywczego i pasz ekologicznych w zakresie ich składu chemicznego, wartości odżywczej oraz substancji niepożądanych i szkodliwych.
Kształcenia kadr i upowszechniania wiedzy na temat zrównoważonej produkcji zwierzęcej. W tym zadaniu chodzi o kształcenie specjalistów zajmujących się hodowlą zwierząt gospodarskich oraz upowszechnianie najnowszych osiągnięć z dziedziny chowu i hodowli zwierząt.
Zadania ujęte w programie będą wspierać politykę rozwoju, "Program rozwoju obszarów wiejskich w latach 2007-2013" oraz Strategię rozwoju kraju 2007-2015. Szczególnie dotyczy to wsparcia rozwoju tzw. integrowanej produkcji, która jest podstawą gospodarowania w państwach Unii Europejskiej. Chodzi o wykorzystanie zrównoważonego postępu technicznego i biologicznego w uprawie, ochronie roślin, nawożeniu oraz produkcji zwierzęcej. Realizacja tych założeń umożliwi podniesienie poziomu efektywności rolnictwa i dostosuje produkcję do wymogów konsumentów. Pozwoli także utrzymać dobrą pozycję produktów rolno-spożywczych na rynku unijnym i światowym.
Członkostwo w Unii Europejskiej nakłada na rolnictwo konieczność dostosowania polskich gospodarstw do obowiązujących we Wspólnocie standardów i wdrażania norm zgodnych z prawem unijnym. Szczególne znaczenie mają działania dotyczące korzystania z zasobów środowiska naturalnego, utrzymania bioróżnorodności i zarządzania krajowymi zasobami genetycznymi.
Rada Ministrów podjęła uchwałę w sprawie Stałego Sekretariatu Wspólnoty Demokracji z siedzibą w Warszawie, przedłożoną przez ministra spraw zagranicznych.
Uchwała potwierdza zgodę na działanie w Warszawie Stałego Sekretariatu Wspólnoty Demokracji.
Wspólnota Demokracji jest międzyrządową koalicją państw o zasięgu globalnym, której głównym zadaniem jest promowanie demokratycznych zasad i wzmacnianie demokratycznych norm oraz instytucji na świecie. Umożliwia wymianę poglądów i koordynowanie stanowisk między państwami z różnych kręgów kulturowych. Zapewnia możliwość wpływania na państwa w okresie transformacji, tak aby przyjmowały one nowoczesne standardy demokratyczne.
Najważniejszym wydarzeniem Wspólnoty Demokracji jest organizowana co dwa lata, na szczeblu ministrów spraw zagranicznych, Konferencja Ministerialna. Do tej pory odbyło się pięć takich konferencji: założycielska w Warszawie (czerwiec 2000 r.), a kolejne: w Seulu (listopad 2002 r.), w Santiago de Chile (kwiecień 2005 r.), w Bamako (listopad 2007 r.) i w Lizbonie (lipiec 2009 r.).
Inicjatorami zwołania pierwszej Konferencji w Warszawie byli sekretarz stanu USA Madeleine Albright i prof. Bronisław Geremek, który chciał, aby Sekretariat Wspólnoty w Warszawie stanowił historyczne świadectwo odejścia od Układu Warszawskiego. Podczas Konferencji warszawskiej prowadzono także współpracę między rządami i przedstawicielami społeczeństwa obywatelskiego, która w trakcie kolejnych Konferencji była rozwijana. Podczas Konferencji Ministerialnej w Bamako przyjęto dokument końcowy "Konsensus z Bamako w sprawie demokracji, rozwoju i zwalczania ubóstwa", do którego w formie aneksu dołączono decyzję o utworzeniu w Warszawie Stałego Sekretariatu Wspólnoty Demokracji. W deklaracji końcowej Konferencji Ministerialnej w Lizbonie wyrażono również poparcie dla Stałego Sekretariatu w Warszawie.
Uchwała wchodzi w życie z dniem ogłoszenia.
Rada Ministrów zajęła stanowisko wobec poselskiego projektu ustawy o fundacjach politycznych (druk nr 3760), przedłożone przez ministra sprawiedliwości.
Rząd, z pewnymi uwagami, ale pozytywnie opiniuje poselski projekt ustawy o fundacjach politycznych i opowiada się za skierowaniem go do dalszych prac parlamentarnych.
Rada Ministrów pozytywnie oceniła możliwość tworzenia przez partie polityczne fundacji politycznych, które stanowiłaby dla nich zaplecze eksperckie. Zadaniem tych fundacji ma być poprawa jakości debaty publicznej, rozwój kultury politycznej, zwiększanie zainteresowania obywateli wyborami, a także promowanie wartości demokratycznych w kraju i za granicą. Fundacje otrzymywałyby 25 proc. subwencji budżetowej przyznanej partii - fundatorowi. Rząd zgadza się także z propozycją posłów, aby partia mogła tworzyć tylko jedną fundację polityczną. Popiera też zakaz reklamowania w mediach działań i celów programowych partii politycznych.
Do niektórych propozycji rząd zgłosił jednak uwagi. W jego opinii doprecyzowania wymagają regulacje dotyczące osiąganych przychodów i kosztów ponoszonych przez fundację. W szczególności należy określić definicję dochodu fundacji, zwłaszcza że w obecnym stanie prawnym nie istnieje jedna definicja dochodu. Jednocześnie - zdaniem rządu - proponowane zwolnienie od podatku dochodowego dochodów fundacji politycznych oznaczałoby preferencję podatkową wobec odpłatnej działalności statutowej fundacji. Z uwagi na rozwiązania przewidujące otrzymywanie przez fundacje polityczne subwencji budżetowych, celowe byłoby bardziej precyzyjne określenie kwestii finansowania działalności organów fundacji. Z projektowanych przepisów nie wynika też, czy fundacja może, oprócz funduszu założycielskiego, tworzyć inne fundusze własne.
Według rządu nie znajduje uzasadnienia propozycja rezygnacji z wpisu fundacji politycznych do Krajowego Rejestru Sądowego (KRS). Projektodawcy chcą, aby były one wpisywane do specjalnie tworzonej w tym celu ewidencji fundacji politycznych, prowadzonej przez sąd okręgowy w Warszawie. Zaproponowane przez posłów rozwiązanie czyni wyłom w generalnej zasadzie rejestrowania osób prawnych w KRS.
Zdaniem rządu, określanie sposobów likwidacji fundacji politycznych wyłącznie w jej statucie nie wydaje się właściwe. To w ustawie powinny być zawarte podstawowe zasady dotyczące likwidacji fundacji, natomiast statut może zawierać jedynie ich uszczegółowienie.
W opinii rządu należy też zwrócić uwagę, że proponowane przepisy nie odnoszą się do już istniejących fundacji (powołanych przez partie polityczne). Na przykład nie przewidują możliwości ich przekształcenia w fundacje polityczne.
Rząd podkreśla również, że uzasadnienie nie zawiera nawet przybliżonych skutków wejścia w życie przyjętych rozwiązań.
Rada Ministrów przyjęła Raport określający cele w zakresie udziału energii elektrycznej wytwarzanej w odnawialnych źródłach energii znajdujących się na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, w krajowym zużyciu energii elektrycznej na lata 2010-2019, przedłożony przez ministra gospodarki.
Raport określa cele związane z udziałem energii elektrycznej, wytwarzanej w odnawialnych źródłach energii, w krajowym jej zużyciu w latach 2010-2019. Założono, że udział energii elektrycznej, wytworzonej w odnawialnych źródłach, w całkowitym jej zużyciu będzie rósł: z 8,85 proc. w 2011 r. przez 13 proc. w 2015 r. do 16,78 proc. w 2019 r.
Raport zakłada kontynuację działań zmierzających do zwiększania zużycia energii elektrycznej ze źródeł odnawialnych. Chodzi m.in. o wydawanie tzw. zielonych certyfikatów, zwolnienie z akcyzy energii wytworzonej w OZE, a także bezpośrednie wsparcie ze środków unijnych, przede wszystkim z Programu Operacyjnego "Infrastruktura i Środowisko". Nadal będzie istniał obowiązek zakupu energii elektrycznej ze źródeł odnawialnych przez zakłady energetyczne po cenie ustalonej przez Urząd Regulacji Energetyki. Przewidziano również kontynuowanie wsparcia ze środków Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej. Rozwojowi i promowaniu energetyki ze źródeł odnawialnych będzie służyć także realizacja zadań zawartych w dokumentach rządowych ("Polityka energetyczna Polski do 2030 roku", "Kierunki rozwoju biogazowi rolniczych w Polsce w latach 2010-2020", znowelizowana ustawa Prawo energetyczne).
W raporcie wskazano także nowe działania, jakie mają przyczynić się do wzrostu udziału energii elektrycznej, wytworzonej w źródłach odnawialnych, w jej ogólnym zużyciu. Chodzi głównie o skierowanie większego, systemowego wsparcia na rozwój sektora energetyki odnawialnej. Działania podejmowane na rzecz wzrostu produkcji energii ze źródeł odnawialnych będą wymagały wprowadzenia w regulacjach prawnych wielu zmian dotyczących m.in.: definicji, celów i niezbędnych środków do ich osiągnięcia, zasad obliczania udziału energii z OZE, procedur administracyjnych, przepisów i kodeksów, gwarancji pochodzenia energii elektrycznej z OZE oraz sprawozdawczości.
Konieczne będzie też uporządkowanie i usystematyzowanie wsparcia, które będzie udzielane producentom energii pochodzącej ze źródeł odnawialnych. Opracowane zostaną nowe zasady takiego wsparcia. Będzie ono zależeć od nośnika energii odnawialnej, zainstalowanej mocy urządzeń generujących energię oraz daty włączenia do eksploatacji lub modernizacji. Szczegółowe rozwiązania zostaną zawarte w ustawie o energii ze źródeł odnawialnych, która będzie procedowana przez rząd w drugim kwartale 2011 r. Założono w niej wdrożenie jednolitego i czytelnego systemu wsparcia dla producentów zielonej energii. System będzie opierał się na mechanizmie tzw. świadectw pochodzenia (zielone certyfikaty). Ma stanowić wystarczającą zachętę do budowy nowych mocy wytwórczych, a tym samym spowodować zwiększanie udziału energii ze źródeł odnawialnych.
W I połowie br. będzie także procedowana przez rząd ustawa o korytarzach przesyłowych, która przyspieszy rozwój infrastruktury sieciowej na potrzeby przesyłu energii elektrycznej, w tym energii pochodzącej z OZE. W planach są również regulacje ułatwiające dostęp do sieci wytwórcom energii ze źródeł odnawialnych.
Dla rozwoju energetyki odnawialnej ważna jest stabilność i długofalowość wsparcia. Chodzi o to, aby zapewnić bezpieczeństwo inwestycyjne podmiotom zainteresowanym budową jednostek wytwórczych.
Rada Ministrów zapoznała się ze "Zbiorczą informacją o zaległościach przedsiębiorców we wpłatach świadczeń należnych na rzecz sektora finansów publicznych według stanu na 31 grudnia 2009 r. w celu oceny potencjalnej skali pomocy publicznej", przedłożoną przez ministra finansów.
Informacja przygotowywana jest na podstawie ustawy z 30 kwietnia 2004 r. o postępowaniu w sprawach dotyczących pomocy publicznej w celu oceny potencjalnej skali tej pomocy. Zaległości przedsiębiorców wobec sektora finansów publicznych wyniosły 4,13 proc. PKB, co według porównywalnej metodologii, wskazuje na ich systematyczny spadek w relacji do PKB co roku - począwszy od 2007 r.
Dokument prezentuje także strukturę zaległości przedsiębiorców wobec instytucji właściwych do poboru należności, w tym wobec organów skarbowych i celnych w różnych zestawieniach z podziałem na: kwotę główną i kwotę odsetek, województwa, kody zaległości, a także według: rodzajów zaległości i Polskiej Klasyfikacji Działalności.
UWAGA: Komunikaty publikowane są w serwisie PAP bez wprowadzania przez PAP SA jakichkolwiek zmian w ich treści, w formie dostarczonej przez nadawcę. Nadawca komunikatu ponosi wyłączną i pełną odpowiedzialność za jego treść.(PAP)
kom/ wni/