Obradowała Rada Ministrów (komunikat)
...
04.08.2009 13:23
04.08. Warszawa CIR informuje:
Podczas dzisiejszych obrad Rada Ministrów skierowała wniosek do prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej o przedłużenie okresu użycia Polskiego Kontyngentu Wojskowego w Tymczasowych Siłach Organizacji Narodów Zjednoczonych w Republice Libańskiej.
Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o zmianie ustawy o ochronie praw lokatorów, mieszkaniowym zasobie gminy i o zmianie Kodeksu cywilnego oraz o zmianie niektórych innych ustaw.
Wydała rozporządzenia zmieniające rozporządzenia:
- w sprawie rocznych opłat za prawo do dysponowania częstotliwością przez komórki organizacyjne, organy i jednostki organizacyjne na potrzeby służb rządowych,
- w sprawie pomocy publicznej udzielanej w procesach prywatyzacji,
- w sprawie pomorskiej specjalnej strefy ekonomicznej.
Zapoznała się z planem wydatków w ramach projektów finansowanych środkami z budżetu UE na rok 2010 oraz planem zwrotu środków z budżetu UE.
Rada Ministrów skierowała wniosek do prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej o przedłużenie okresu użycia Polskiego Kontyngentu Wojskowego w Tymczasowych Siłach Organizacji Narodów Zjednoczonych w Republice Libańskiej, przedłożony przez ministra obrony narodowej.
Na mocy postanowienia prezydenta RP polski kontyngent wojskowy w tymczasowych siłach ONZ w Libanie pozostaje poza granicami państwa do końca sierpnia 2009 r. Wniosek dotyczy przedłużenia okresu jego użycia od 1 września 2009 r. do końca grudnia 2009 r. Wprawdzie kontyngent będzie wykonywał swoje zadania operacyjne do końca listopada 2009 r., ale biorąc pod uwagę czas konieczny na jego wycofanie, faktyczny okres jego stacjonowania w Libanie powinien trwać do końca grudnia 2009 r. Kontyngent liczy do 500 żołnierzy i pracowników wojska. Koszty związane z jego użyciem w 2009 r. wyniosą ok. 57,3 mln zł, w tym ok. 19 mln zł zostanie zrefundowane przez ONZ.
Główne zadania tymczasowych sił ONZ w Libanie wiążą się z utrzymaniem pokoju i bezpieczeństwa w regionie oraz wsparciem libańskiego rządu w odbudowie jego zwierzchności nad południowym Libanem po wycofaniu się z tego terytorium sił izraelskich.
Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o zmianie ustawy o ochronie praw lokatorów, mieszkaniowym zasobie gminy i o zmianie Kodeksu cywilnego oraz o zmianie niektórych innych ustaw, przedłożony przez ministra infrastruktury.
Nowe przepisy zakładają, że od 1 stycznia 2010 r. właściciele mieszkań, którzy zdecydują się je wynająć, zapłacą 8,5 proc. podatek ryczałtowy od przychodów z najmu. Obecnie podatek w takiej wysokości płacą jedynie osoby, których przychody z najmu nie przekraczają równowartości 4 tys. euro. Natomiast po przekroczeniu tej kwoty, podatek wzrasta do 20 proc.
W nowych przepisach uregulowano także kwestie tzw. najmu okazjonalnego. Będzie mógł go stosować właściciel mieszkania, będący osobą fizyczną, który nie prowadzi działalności gospodarczej związanej z wynajmowaniem lokali. Umowa najmu okazjonalnego ma być zawierana maksymalnie na 10 lat. Znajdzie się w niej poświadczone notarialnie oświadczenie, w którym najemca zobowiązuje się, że jeśli nie będzie przestrzegał warunków umowy, musi wyprowadzić się z zajmowanego mieszkania. Taki lokator będzie musiał też wskazać w umowie inny lokal, w którym zamieszka w przypadku eksmisji. Na żądanie wynajmującego, dołącza się oświadczenie z notarialnie poświadczonym podpisem. Ma to zapobiec podawaniu fikcyjnych adresów. Właściciel, który będzie chciał skorzystać z przepisów dotyczących najmu okazjonalnego, będzie musiał zgłosić zawarcie umowy w urzędzie skarbowym.
Te rozwiązania mają doprowadzić do zmniejszenia tzw. szarej strefy na rynku wynajmu mieszkań i zwiększenia liczby legalnie wynajmowanych lokali.
Rada Ministrów wydała rozporządzenie zmieniające rozporządzenie w sprawie rocznych opłat za prawo do dysponowania częstotliwością przez komórki organizacyjne, organy i jednostki organizacyjne na potrzeby służb rządowych, przedłożone przez szefa Centralnego Biura Antykorupcyjnego.
Najważniejsza zmiana w obowiązującym rozporządzeniu polega na dołączeniu jednostek organizacyjnych Centralnego Biura Antykorupcyjnego do listy podmiotów, które będą ponosić roczne opłaty za prawo dysponowania częstotliwością na potrzeby służb rządowych.
Zmiana dotychczasowych przepisów wykonawczych wynika z potrzeby ich dostosowania do znowelizowanego, ustawą z 9 czerwca 2006 r. o Centralnym Biurze Antykorupcyjnym (CBA), przepisu art. 4 pkt 4 ustawy Prawo telekomunikacyjne. Zgodnie z nim, jednostki organizacyjne CBA nabyły prawo do wykonywania działalności telekomunikacyjnej dla własnych potrzeb bez pozwolenia, a tym samym stały się dysponentami częstotliwości. W znowelizowanym rozporządzeniu wysokość opłaty rocznej dla CBA ustalono w wysokości tożsamej z opłatą uiszczaną przez Agencję Bezpieczeństwa Wewnętrznego i jednostki nadzorowane lub podległe ministrowi spraw wewnętrznych. Dla CBA przewidziano system opłat powiązany z faktycznym wykorzystywaniem częstotliwości zamiast ryczałtu. Uzasadnia to objęcie CBA systemem zniżkowym i ratalnym przy wnoszeniu opłat.
Rozporządzenie wchodzi w życie po 14 dniach od daty ogłoszenia.
Rada Ministrów wydała rozporządzenie zmieniające rozporządzenie w sprawie pomocy publicznej udzielanej w procesach prywatyzacji, przedłożone przez ministra skarbu państwa.
Doprecyzowano istniejące zasady udzielania przedsiębiorcom bezgotówkowej pomocy regionalnej na rozwój nowych inwestycji. Zmienione przepisy tworzą skuteczniejszy system zachęt inwestycyjnych. Konieczność nowelizacji obowiązujących regulacji wynika z potrzeby dostosowania do nowych wymogów unijnych, określonych rozporządzeniem Komisji (WE) nr 800/2008.
Zgodnie z rozporządzeniem, pomoc publiczna w procesach prywatyzacji może zostać udzielona w formie rozłożenia na raty należności Skarbu Państwa ze stawką oprocentowania korzystniejszą od oferowanej na rynku. W przypadku oddania przedsiębiorstwa do odpłatnego korzystania (tzw. leasing pracowniczy) pomoc może też dotyczyć zwolnienia z części opłat dodatkowych do wysokości 2/3 tych opłat przypadających do zapłaty w okresie pierwszych ośmiu kwartałów obowiązywania umowy. Te dwa przypadki pomocy stanowią pomoc regionalną przeznaczoną na realizację nowej inwestycji jeśli:
- udział własny przedsiębiorcy w nakładach na inwestycję wynosi co najmniej 25 proc. kosztów uprawnionych do objęcia pomocą i pochodzi ze środków własnych albo z finansowania zewnętrznego bez udziału środków publicznych,
- przedsiębiorca zobowiąże się do utrzymania działalności gospodarczej w regionie co najmniej przez 5 lat, a w przypadku małych i średnich przedsiębiorstw przez 3 lata od dnia zakończenia inwestycji.
W przepisach znowelizowanego rozporządzenia wyszczególniono precyzyjnie, jakie koszty kwalifikują się do objęcia pomocą w przypadku realizacji nowej inwestycji. Są to m.in.: koszty inwestycji w rzeczowe aktywa trwałe oraz wartości niematerialne i prawne związane z rozbudową przedsiębiorstwa, dywersyfikacją produkcji czy zmianą procesu technologicznego, koszty nabycia środków trwałych związanych bezpośrednio z przedsiębiorstwem, które jest w likwidacji lub zostałoby zlikwidowane, gdyby nie zostało nabyte. Należy zwrócić uwagę, że za inwestycję nie uważa się nabycia wyłącznie udziałów lub akcji przedsiębiorstwa.
Zgodnie z przepisami, małe i średnie przedsiębiorstwa mogą uwzględnić pełne koszty inwestycji w wartości materialne i niematerialne, pozostali przedsiębiorcy będą mogli uwzględnić jedynie do 50 proc. kosztów całkowitych.
Przy obliczaniu pomocy na podstawie kosztów płacy, rozporządzenie przewiduje, że miejsca pracy muszą być bezpośrednim efektem realizacji nowej inwestycji. Muszą być w tym wypadku spełnione następujące warunki:
- miejsca pracy powstaną najpóźniej w ciągu 3 lat od zakończenia inwestycji,
- nowa inwestycja spowoduje wzrost netto zatrudnionych w porównaniu ze średnią za poprzednie 12 miesięcy,
- miejsca pracy będą utrzymane przez co najmniej 5 lat, a w przypadku małych i średnich firm przez 3 lata od daty zakończenia inwestycji.
Przewidziano ponadto, że wielkość pomocy na realizację nowej inwestycji nie może przekraczać:
- 30 proc. kosztów dla inwestycji realizowanych na terenie miasta stołecznego Warszawy oraz - od 1 stycznia 2011r. do 31 grudnia 2013 r. - dla województwa mazowieckiego,
- 40 proc. kosztów dla inwestycji realizowanych w województwach: pomorskim, zachodniopomorskim, dolnośląskim, wielkopolskim i śląskim oraz na obszarze województwa mazowieckiego (z wyłączeniem Warszawy) do 31 grudnia 2010 r.,
- 50 proc. kosztów dla inwestycji realizowanych w województwach: lubelskim, podkarpackim, warmińsko-mazurskim, podlaskim, świętokrzyskim, opolskim, małopolskim, lubuskim, łódzkim i kujawsko-pomorskim.
Rozporządzenie zacznie obowiązywać po 14 dniach od daty ogłoszenia.
Rada Ministrów wydała rozporządzenie zmieniające rozporządzenie w sprawie pomorskiej specjalnej strefy ekonomicznej, przedłożone przez ministra gospodarki.
Ze strefy zostanie wyłączone 1,2672 ha gruntów, a włączone będzie 59,5044 ha (podstrefy: Rypin, Bydgoszcz i Stargard Szczeciński), w efekcie tych zmian jej powierzchnia zwiększy się o 58,2372 ha i wyniesie 1220,1095 ha.
Zmiany przyczynią się do rozwoju nowych inwestycji, zwłaszcza innowacyjnych, podnoszących konkurencyjność polskiej gospodarki i tworzących kolejne miejsca pracy. Przewiduje się, że w samej strefie zatrudnienie znajdzie co najmniej 1625 osób, a wokół niej - ok. 406. Przedsiębiorcy deklarują poniesienie nakładów inwestycyjnych w wysokości 346,81 mln zł. Oczekuje się, że te działania będą sprzyjać intensywnemu rozwojowi miko, małej i średniej przedsiębiorczości.
Rozporządzenie wchodzi w życie po 14 dniach od daty ogłoszenia.
Rada Ministrów zapoznała się z planem wydatków w ramach projektów finansowanych środkami z budżetu UE na rok 2010 oraz planem zwrotu środków z budżetu UE, przedłożonym przez ministra rozwoju regionalnego.
Zgodnie z założeniami, wydatki budżetu państwa na rok 2010 wyniosą 44.591 mln zł, w tym 7.827 mln zł to kwota współfinansowania budżetu państwa, a 36.764 mln zł to wkład UE. Szacowane refundacje z budżetu UE z tytułu wydatków na finansowanie projektów wyniosą 23.017 mln zł.
Podane wyżej kwoty wydatków i szacowane refundacje obejmują:
- programy Narodowych Strategicznych Ram Odniesienia (NSRO): wydatki - 42.646 mln zł, refundacje - 20.123 mln zł,
- programy pomocy państw EFTA: wydatki - 758 mln zł, refundacje - 708 mln zł,
- Fundusz Spójności oraz projekty TEN-T: wydatki - 1.187 mln zł, refundacje - 1.198 mln zł.
Ponadto w 2010 r. przewiduje się refundacje w wysokości 988 mln zł w związku z zakończeniem realizacji projektów pomocy technicznej programów NPR 2004-2006. Z budżetu państwa w 2010 r. trzeba przeznaczyć 1.388 mln zł na wydatki dotyczące projektów pomocy technicznej programów NSRO oraz EFTA.
W zaplanowanych wydatkach na 2010 r. w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko, PO Rozwój Polski Wschodniej oraz Funduszu Spójności zostały ujęte wydatki budżetowe w wysokości 11,8 mld zł na budowę dróg w ramach projektów unijnych, które zasilą Krajowy Fundusz Drogowy.
UWAGA: Komunikaty publikowane są w serwisie PAP bez wprowadzania przez PAP SA jakichkolwiek zmian w ich treści, w formie dostarczonej przez nadawcę. Nadawca komunikatu ponosi wyłączną i pełną odpowiedzialność za jego treść. (PAP)
kom/ aja/