Obradowała Rada Ministrów (komunikat)
...
23.11.2010 14:33
23.11. Warszawa - CIR informuje:
Na dzisiejszym posiedzeniu rząd przyjął:
- projekt ustawy o ograniczaniu barier administracyjnych dla obywateli i przedsiębiorców;
- projekt ustawy o zmianie ustawy Kodeks spółek handlowych oraz niektórych innych ustaw;
- projekt ustawy o zmianie ustawy o niektórych formach wspierania działalności innowacyjnej.
Rada Ministrów podjęła uchwały:
- w sprawie finansowania międzywojewódzkich kolejowych przewozów pasażerskich;
- w sprawie zatwierdzenia Programu rzeczowo-finansowego wykorzystania środków Funduszu Kolejowego w 2011 r.;
- w sprawie udzielenia Europejskiemu Bankowi Inwestycyjnemu gwarancji spłaty kredytu zaciągniętego przez Bank Gospodarstwa Krajowego na rzecz Krajowego Funduszu Drogowego, przeznaczonego na częściowe finansowanie projektu inwestycyjnego pod nazwą "Projekt budowy autostrad w Polsce - B";
- w sprawie udzielenia Europejskiemu Bankowi Inwestycyjnemu gwarancji spłaty kredytu zaciągniętego przez Bank Gospodarstwa Krajowego na rzecz Krajowego Funduszu Drogowego przeznaczonego na częściowe finansowanie projektu inwestycyjnego pod nazwą "Projekt: Modernizacja dróg w Polsce II";
- w sprawie udzielenia Europejskiemu Bankowi Inwestycyjnemu gwarancji spłaty kredytu zaciągniętego przez Bank Gospodarstwa Krajowego na rzecz Krajowego Funduszu Drogowego, przeznaczonego na częściowe finansowanie projektu inwestycyjnego pod nazwą "Projekt: Priorytet TEN A1 (Toruń-Stryków)".
Rada Ministrów wyraziła zgodę na utworzenie instytucji gospodarki budżetowej pod nazwą "Centralny Ośrodek Dokumentacji Geodezyjnej i Kartograficznej".
Rząd przyjął do wiadomości Plan wydatkowania środków w 2011 r. w programach współfinansowanych z funduszy europejskich w ramach Narodowych Strategicznych Ram Odniesienia 2007-2013.
Zaakceptowano założenia do projektu ustawy o zmianie ustawy o komercjalizacji, restrukturyzacji i prywatyzacji przedsiębiorstwa państwowego "Polskie Koleje Państwowe".
Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o ograniczaniu barier administracyjnych dla obywateli i przedsiębiorców, przedłożony przez ministra gospodarki.
W ramach prac nad projektem przeanalizowano ponad 200 ustaw, wprowadzając zmiany merytorycznie w około 90. Likwidacja barier i zmniejszenie ograniczeń jest najlepszym i, co ważne, bezkosztowym sposobem na likwidację utrudnień i pobudzenie rozwoju gospodarczego. Zaproponowane przez rząd ograniczenie sfery regulacyjnej państwa pozwoli zwiększyć obszar wolności gospodarczej oraz pośrednio przyczyni się do zmniejszenia skali zachowań korupcyjnych.
Rząd zaproponował, aby w miejsce ponad 220 różnych zaświadczeń, odpisów, wypisów przedsiębiorca i obywatel (świadomy odpowiedzialności karnej za poświadczenie nieprawdy), mógł składać stosowne oświadczenia.
Przygotowane zmiany są ważnym elementem nowego podejścia do tworzenia prawa. Obywatel musi mieć zaufanie do państwa i jego instytucji. Zamiast składać zaświadczenia dokumentujące rzeczywisty stan faktyczny lub prawny - obywatel będzie składać oświadczenia. Chodzi o zlikwidowanie obowiązku przedkładania zaświadczeń np. o dochodach, niezaleganiu z płatnościami wobec urzędu skarbowego czy składkami do ZUS - w tych sytuacjach wystarczające będzie złożenie przez niego oświadczenia.
Zgodnie z nowymi przepisami można będzie również, zamiast jak obecnie oryginałów, przedkładać w urzędach kopie dokumentów potwierdzających wykształcenie (dyplomy, świadectwa ukończenia szkoły) oraz kopie odpisów aktów stanu cywilnego. W przypadku uzasadnionego podejrzenia oświadczenia nieprawdy - zainteresowany organ będzie mógł samodzielnie uzyskać informacje od właściwego urzędu skarbowego lub ZUS.
Przedstawiony w projekcie ustawy pakiet zmian obowiązujących przepisów dotyczy szeroko pojętej sfery działalności gospodarczej. Uwzględniono w nim propozycje zgłaszane przez środowiska przedsiębiorców i organizacje gospodarcze. Jedną z ważnych zmian jest ograniczenie liczby reglamentacji działalności gospodarczej, a więc koncesji, zezwoleń, rejestrów, licencji itp. Redukcja obowiązków administracyjnych nałożonych na obywateli i przedsiębiorców ma służyć ułatwieniu kontaktów z organami administracji rządowej i samorządowej.
Zdaniem rządu, przygotowany pakiet zmian dereglamentacyjnych, deregulacyjnych oraz derogacyjnych pozwoli realnie ograniczyć biurokrację, która najbardziej utrudnia prowadzenie działalności gospodarczej, zwiększa czas na załatwianie elementarnych spraw i podwyższa koszty.
Najważniejsze zmiany dotyczą:
- ustawa Prawo o ruchu drogowym
Zniesiony zostanie obowiązek uzyskania zezwolenia na produkcję tablic rejestracyjnych, wystarczy wpis do rejestru działalności regulowanej.
- ustawa o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi
Zezwolono na sprzedaż napojów alkoholowych (do 4,5 proc.) w bufetach i wagonach restauracyjnych pociągów krajowych; uproszczono badanie trzeźwości pracownika (na żądanie kierownika zakładu); zrezygnowano z wymogu zaopatrzenia każdego wydzielonego stoiska sprzedaży alkoholi w samoobsługowych placówkach handlowych (o powierzchni większej niż 200 m2) w kasę fiskalną.
- ustawa o lasach
Zniesiono obowiązek uzyskania zezwolenia na działalność dotyczącą wykonywania planu urządzania lasu. Pozwoli to zmniejszyć koszty wykonywania takiej działalności gospodarczej.
- ustawa o zawodzie lekarza i lekarza dentysty, ustawa o zawodach pielęgniarki i położnej
Ujednolicono zasady wykonywania regulowanej działalności gospodarczej z przepisami ustawy o swobodzie działalności gospodarczej skracając:
- termin wpisu do rejestru działalności regulowanej do 7 dni (zamiast dotychczasowych 30 dni dla pielęgniarek i położnych i 50 dni dla lekarza), licząc od dnia złożenia wniosku;
- termin rozpoczęcia działalności do 14 dni, licząc od daty złożenia wniosku o wpis (zamiast dotychczasowych 40 dni dla pielęgniarek i położnych i 60 dni dla lekarza), po pisemnym zawiadomieniu organu dokonującego wpisu.
- ustawa o gospodarce nieruchomościami
Aktualizacja opłat z tytułu użytkowania wieczystego gruntu będzie dokonywana nie częściej niż raz na 3 lata (zamiast, jak obecnie, corocznie).
- ustawa o zawodzie tłumacza przysięgłego
Uprawnienia do wykonywania zawodu uzyska każdy, kto zda egzamin z wynikiem pozytywnym, uzyska świadectwo i złoży ślubowanie. Zniesiono wymóg rozpoczęcia działalności dopiero po wpisaniu na listę tłumaczy przysięgłych, taki wpis będzie dokonywany z urzędu w dniu wydania świadectwa. Zniesiono roczny okres karencji przystąpienia do kolejnego egzaminu w przypadku nie zdania pierwszego.
- ustawa Prawo spółdzielcze
Wprowadzono możliwość przekształcenia spółdzielni pracy w spółkę prawa handlowego. Dopuszczone będzie dziedziczenie udziałów w spółdzielni pracy oraz udział w walnym zgromadzeniu pełnomocnika (zamiast członka).
- ustawa o ubezpieczeniu społecznym rolników
Zniesiony będzie obowiązek przedkładania przez rolnika lub jego domownika zaświadczenia z urzędu skarbowego o należnym podatku dochodowym od przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej.
- ustawa Prawo o notariacie
Notariusz będzie miał dodatkowo obowiązek przyjmowania na przechowanie informatycznych nośników danych (np. dyskietki, płyty CD/DVD).
- ustawa o komornikach sądowych i egzekucji
Umożliwiono tworzenie, przetwarzanie i archiwizowanie akt (w postępowaniu egzekucyjnym) w wersji elektronicznej (na równi z wersją papierową). Obniżono opłatę stałą za poszukiwanie majątku dłużnika do 2 proc. (było 3 proc.) kwoty przeciętnego wynagrodzenia miesięcznego oraz powiązano opłatę stałą ze skutecznością egzekucji.
- Kodeks spółek handlowych
Umożliwiono jednoosobowemu przedsiębiorcy przekształcanie się w jednoosobową spółkę kapitałową (dotąd była to systemowa luka prawna). Spółce będą przysługiwać wszystkie prawa i obowiązki, jakie miał przedsiębiorca, jednocześnie spółka przejmie zezwolenia, koncesje oraz ulgi przyznane przedsiębiorcy przed jego przekształceniem. Taka sukcesja uniwersalna nie obejmie praw i obowiązków wynikających z prawa podatkowego, nie będzie mieć również zastosowania do przejęcia przez przekształconą spółkę kapitałową uprawnień przysługujących osobie fizycznej jako płatnikowi.
- ustawa o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz ustawa o podatku dochodowym od osób prawnych
Wprowadzono możliwość stosowania leasingu konsumenckiego dla osób fizycznych (dotąd leasing dotyczył tylko przedsiębiorców).
Przejście od zaświadczeń do oświadczeń
Tego typu zmiany obejmą m.in. takie ustawy jak: o dodatkach mieszkaniowych, Prawo farmaceutyczne, o gospodarce nieruchomościami, Prawo o adwokaturze, o systemie oświaty, itp. W wielu ustawach zmieniono przepisy mówiące o konieczności dołączenia do wniosku oryginałów dokumentów lub ich poświadczonych odpisów. Zastąpiono je wymogiem dołączenia kopii tych dokumentów.
Zamiast zaświadczeń o wpisie do ewidencji działalności gospodarczej oraz wypisów i odpisów danych z rejestru przedsiębiorców w Krajowym Rejestrze Sądowym przedsiębiorca będzie podawał jedynie numery odpowiednich rejestrów, do których jest wpisany.
Organy administracji od 1 lipca 2011 r. nie będą mogły domagać się od przedsiębiorców zaświadczeń o wpisie do Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej (CEIDG). Zniesiono obowiązek przedkładania zaświadczeń o nadaniu numeru NIP i REGON. Przedsiębiorca będzie jedynie składał oświadczenie o posiadanych numerach NIP oraz REGON lub będzie te numery wpisywał do składanego wniosku.
Takie zmiany wprowadzono np. w ustawie o ochronie osób i mienia, ustawie o transporcie drogowym, Prawie lotniczym, Prawie pocztowym, ustawie o transporcie kolejowym czy w ustawie o pomocy społecznej.
Obowiązek składania zaświadczeń o niekaralności zastąpiono oświadczeniem (ale zaświadczenia będą nadal składać kandydaci na sędziów, notariuszy, chodzi o sytuacje uzasadnione nadrzędnym interesem publicznym). Zrezygnowano z wymogu składania zaświadczeń o niekaralności, gdy organ administracji (np. minister sprawiedliwości) może sam pozyskać stosowne informacje.
Wprowadzono możliwość składania kopii (zamiast oryginałów lub urzędowo poświadczonych odpisów) świadectw, dyplomów, aktów stanu cywilnego, urodzenia, zgonu itp. Oświadczenia będą składane pod rygorem odpowiedzialności karnej za składanie fałszywych zeznań.
Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o zmianie ustawy Kodeks spółek handlowych oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez ministra sprawiedliwości.
Projekt ustawy jest częścią rządowego pakietu deregulacyjnego. Nowelizuje on m.in. przepisy Kodeksu spółek handlowych, Kodeksu postępowania cywilnego oraz ustawy z 20 sierpnia 1997 r. o Krajowym Rejestrze Sądowym.
W projekcie nowelizacji ustawy zawarto przepisy ułatwiające i znacząco przyspieszające procedury zakładania spółek z ograniczoną odpowiedzialnością (tzw. spółek z o.o.), a także uproszczające zasady wpisywania ich do Krajowego Rejestru Sądowego (KRS). Należy podkreślić, że zamiarem projektodawcy nie jest wprowadzenie specjalnego typu spółki z ograniczoną odpowiedzialnością, a jedynie umożliwienie alternatywnego (konkurencyjnego) modelu tworzenia i rejestrowania spółek z o.o.
Główne rozwiązania zaproponowane w projekcie ustawy to:
- możliwość tworzenia spółek z ograniczoną odpowiedzialnością przy wykorzystaniu wzorca umowy spółki z o.o., który będzie udostępniany w systemie teleinformatycznym (przez internet); jest to uprawnienie, nie obowiązek założycieli, przy czym wzorzec umowy jest koniecznym do zastosowania instrumentem prawnym w przypadku, gdy założyciele takiej spółki wyrażą wolę skorzystania z uproszczonego i przyspieszonego trybu jej rejestracji;
- wniosek rejestrowy oraz umowa spółki z o.o. (utworzonej przy wykorzystaniu wzorca) i lista wspólników będą sporządzane na formularzach udostępnianych w systemie teleinformatycznym i opatrywane podpisem elektronicznym uprawnionych osób; ingerencja w treść wzorca umowy jest niedopuszczalna;
- dla umowy spółki z o.o., tworzonej w tzw. trybie S24, zniesiono wymóg aktu notarialnego; należy zaznaczyć, że zmiana umowy spółki z o.o. utworzonej przy wykorzystaniu wzorca umowy jest możliwa po zarejestrowaniu spółki i wymaga formy aktu notarialnego;
- przesłanie wniosku rejestrowego oraz umowy spółki z ograniczoną odpowiedzialnością i listy wspólników do sądu odbywa się drogą elektroniczną;
- wniosek o wpis spółki z o.o. utworzonej przy wykorzystaniu wzorca umowy sąd rejestrowy rozpoznaje w terminie jednego dnia od daty jego wpływu (stąd nazwa potoczna S24);
- nowy tryb tworzenia i rejestracji dotyczy wyłącznie spółek z ograniczoną odpowiedzialnością, bo jest to najczęściej występujący typ spółek handlowych w Polsce;
- w celu powstania spółki utworzonej przy wykorzystaniu wzorca umowy, na pokrycie kapitału można wnosić wyłącznie wkłady pieniężne; wniesienie wkładów przez wszystkich wspólników w całości powinno nastąpić w terminie siedmiu dni od dnia wpisu do rejestru przedsiębiorców Krajowego Rejestru Sądowego; jest to odejście od obowiązku pokrycia kapitału zakładowego przed złożeniem wniosku o zarejestrowanie spółki.
Zaproponowano także zmiany w przepisach ustawy o Krajowym Rejestrze Sądowym, z których najistotniejsze regulują kwestie: przekazywania dokumentów sporządzonych w systemie teleinformatycznym (dotyczących zawiązania i zgłoszenia spółki z o.o.) do elektronicznego katalogu dokumentów spółek oraz trybu i sposobu składania wniosku o dokonanie wpisu spółki S24 do KRS. Ułatwi to pozyskiwanie informacji o takiej spółce, a ponadto uwolni sądy rejestrowe od obowiązku sporządzania skanu dokumentów złożonych do akt rejestrowych w postaci papierowej.
Zaproponowana regulacja wyklucza możliwość zwolnienia z obowiązku uiszczenia opłaty sądowej od wniosku o wpis do Krajowego Rejestru Sądowego spółki z o.o. utworzonej przy wykorzystaniu wzorca umowy.
Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o zmianie ustawy o niektórych formach wspierania działalności innowacyjnej, przedłożony przez ministra gospodarki.
Projekt noweli zawiera regulacje zachęcające przedsiębiorców do korzystania z kredytu technologicznego i dostosowuje przepisy dotyczące jego przyznawania do unijnych zasad udzielania pomocy publicznej.
Kredyt technologiczny służy do finansowania innowacyjnych projektów ze środków unijnych (80 proc.) i krajowych (20 proc.). Ubiegać się o niego mogą mikro, mali i średni przedsiębiorcy. Jest udzielany przez banki komercyjne i skierowany do przedsiębiorców, którzy chcą inwestować w nowoczesne technologie (patenty, licencje, know-how), wykorzystywane do unowocześniania produkcji. Bank Gospodarstwa Krajowego może spłacić część tego kredytu, jeżeli firma zrealizuje cele zadeklarowane w projekcie. Oznacza to, że przedsiębiorca może otrzymać z BGK tzw. premię technologiczną (wypłacaną z Funduszu Kredytu Technologicznego) przeznaczoną na spłatę części kredytu technologicznego.
Obecnie, aby Bank Gospodarstwa Krajowego wypłacił premię technologiczną, trzeba spełnić pewne warunki. Jeden z nich to konieczność potwierdzenia sprzedaży towarów i usług (będących efektem wdrożenia nowej technologii) przez dostarczenie bankowi faktur sprzedaży. W efekcie wielkość wypłacanej premii technologicznej jest równa kwocie wynikającej z faktur sprzedaży.
Zgodnie z nowymi przepisami, przedsiębiorca nie będzie musiał dostarczać BGK faktur sprzedaży, co oznacza, że wielkość premii technologicznej nie będzie zależeć od wielkości sprzedaży. Wysokość tej premii będzie zależeć od obowiązujących zasad udzielania pomocy publicznej (zróżnicowanych regionalnie), a jej wielkość może wynieść 1 mln euro.
Zmiana obowiązujących przepisów była konieczna, bo okazały się one zbyt restrykcyjne. Przedsiębiorcy niezbyt chętnie starali się o kredyt technologiczny. Od lipca 2009 r. jedynie 30 przedsiębiorców złożyło wnioski o udzielenie premii technologicznej na ok. 30 mln zł, co stanowiło jedynie 15 proc. środków przeznaczonych na II półroczne 2009 r. Gdyby tendencja ta utrzymała się, to część unijnych środków przeznaczonych na kredyt technologiczny nie zostałaby wykorzystana, i tym samym trzeba byłoby je zwrócić do budżetu unijnego.
Zaproponowano też przepisy, które umożliwią obliczanie premii technologicznej od wszystkich wydatków poniesionych na realizację inwestycji technologicznej (sfinansowanych z wkładu własnego i kredytu technologicznego), nie zaś wyłącznie od wydatków sfinansowanych z tego kredytu. Zmiana ta umożliwi przedsiębiorcom uzyskanie refinansowania inwestycji technologicznej do 70 proc. jej wartości, a nie jak obecnie do 70 proc. wartości kredytu. W praktyce oznacza to, że wzrośnie wielkość wypłacanej premii technologicznej.
Dzięki nowym rozwiązaniom powinno zwiększyć się zainteresowanie przedsiębiorców kredytem technologicznym. Oczekuje się, że kredyt ten będzie sprzyjał rozwojowi firm i tworzeniu nowych miejsc pracy. Na wypłaty kredytu technologicznego pozostaje jeszcze ok. 1 mld 480 mln zł. Oznacza to, że do końca 2013 r. będzie można wypłacić przedsiębiorcom ok. 400 kredytów technologicznych, co powinno umożliwić powstanie 4 tys. nowych miejsc pracy.
Znowelizowana ustawa ma wejść w życie po 30 dniach od daty ogłoszenia w Dzienniku Ustaw. Przepisy przejściowe przewidują wyrównanie wielkości wypłaconej premii technologicznej (przed wejściem tej ustawy w życie) do poziomu zgodnego z nowymi regulacjami.
Rada Ministrów podjęła uchwałę w sprawie finansowania międzywojewódzkich kolejowych przewozów pasażerskich, przedłożoną przez ministra infrastruktury.
Rząd upoważnił ministra infrastruktury do zawarcia z PKP Intercity SA umowy na świadczenie usług publicznych dotyczących wykonywania międzywojewódzkich kolejowych przewozów pasażerskich w latach 2011-2020, czyli w okresie 10 najbliższych lat. Na jej podstawie spółka otrzyma pieniądze na dofinansowanie tych przewozów oraz środki unijne na dofinansowanie zakupu taboru pasażerskiego. Kwotą wyjściową jest 240 mln zł zaplanowane w budżecie na rok 2011 na dofinansowanie przewozów kolejowych międzywojewódzkich.
Przewiduje się, że od początku 2012 r. dofinansowanie do przewozów kolejowych będzie korygowane o planowany stopień inflacji + 1 proc.
W umowie znajdą się zapisy dotyczące m.in. planu finansowego, nowych zasad rozliczania rekompensaty, podwyższonych parametrów jakościowych świadczonych usług oraz postanowień odnoszących się do wypłaty zysku.
Przewidziano, że w okresie dziesięcioletnim z budżetu państwa na dofinansowanie międzywojewódzkich przewozów pasażerskich zostanie przeznaczone ok. 2.785.564 tys. zł brutto. Wysokość środków z Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko na lata 2007-2013 na sfinansowanie zakupu taboru pasażerskiego wyniesie 200 mln euro, czyli 824.980,00 tys. zł.
Należy zaznaczyć, że zakup nowego taboru przeznaczonego do obsługi dalekobieżnych kolejowych przewozów pasażerskich znacznie poprawi jakość podróżowania - skróci czas przejazdu i zwiększy komfort podróży. Poprawi się także konkurencyjność transportu kolejowego poprzez ograniczenie niekorzystnej tendencji zwiększenia roli przejazdów drogowych w przewozach pasażerskich. Zmiany te, połączone z modernizacją linii kolejowych realizowanych ze środków unijnych, poprawią poziom usług świadczonych przez przewoźników kolejowych.
Rada Ministrów podjęła uchwałę w sprawie zatwierdzenia Programu rzeczowo-finansowego wykorzystania środków Funduszu Kolejowego w 2011 r., przedłożoną przez ministra infrastruktury.
Głównym źródłem zasilania Funduszu są środki pochodzące z 20 proc. wpływów z opłaty paliwowej pobieranej od wprowadzanych na rynek krajowy paliw silnikowych i gazu. Depozytariuszem tych środków jest Bank Gospodarstwa Krajowego, który może zaciągać kredyty i pożyczki (gwarantowane lub poręczane przez Skarb Państwa) na rzecz Funduszu.
Pieniądze, którymi dysponuje Fundusz, wykorzystywane są m.in. na budowę lub przebudowę, remonty i utrzymanie linii kolejowych. Oprócz tego Fundusz finansuje lub współfinansuje zadania wykonywane przez samorządy województw - chodzi o zakup, modernizację oraz naprawy taboru kolejowego do przewozów pasażerskich, a także finansuje nabycie od PKP SA przez Skarb Państwa akcji PKP PLK SA.
Według szacunków BGK, w 2011 r. Fundusz będzie dysponował 980,0 mln zł. Na zadania ujęte w Programie rzeczowo-finansowym w 2011 r. zaproponowano wydatkowanie 955,3 mln zł. Kwota ta zostanie podzielona między zarządców infrastruktury kolejowej, samorządy województw oraz przeznaczona na nabycie akcji spółki PKP PLK:
- 210,3 mln zł - na inwestycje infrastrukturalne (205,3 mln zł dla PKP PLK SA i 5 mln zł dla PKP Szybka Kolej Miejska w Trójmieście),
- 70 mln zł - na remonty i utrzymanie infrastruktury kolejowej zarządzanej przez PKP PLK SA,
- 175 mln zł - na zakup, modernizację i naprawy pasażerskiego taboru kolejowego,
- 500 mln zł - na zakup przez Skarb Państwa akcji PKP PLK SA.
W dołączonych do programu tabelach umieszczono kolejowe projekty inwestycyjne oraz zadania dotyczące zakupu, modernizacji, remontów oraz naprawy infrastruktury kolejowej. Przyjęto, że w 2011 r. zostaną zrealizowane i sfinansowane tylko najpilniejsze zadania na liniach kolejowych.
Rada Ministrów podjęła uchwałę w sprawie udzielenia Europejskiemu Bankowi Inwestycyjnemu gwarancji spłaty kredytu zaciągniętego przez Bank Gospodarstwa Krajowego na rzecz Krajowego Funduszu Drogowego przeznaczonego na częściowe finansowanie projektu inwestycyjnego pod nazwą "Projekt budowy autostrad w Polsce - B", przedłożoną przez ministra finansów.
Plan finansowy Krajowego Funduszu Drogowego na 2010 r. przewiduje m.in. zaciągnięcie w Europejskim Banku Inwestycyjnym (EBI) kredytu w wysokości 200 mln euro. Będzie on przeznaczony na częściowe sfinansowanie inwestycji włączonych do Projektu budowy autostrad w Polsce - B. Chodzi o trzy odcinki autostrad: A1 (Maciejów-Sośnica-Gorzyczki), A4 (Zgorzelec-Krzyżowa) oraz A6 (Klucz-Kijewo).
Zgodnie z szacunkami EBI, całkowity koszt inwestycji zawartych w ww. projekcie wynosi 1098 mln euro. Udział w finansowaniu budowy przez kredyty EBI określono na poziomie 500 mln euro. Do tej pory EBI udzielił kredytu w wysokości 300 mln euro. Zgodnie z umową, BGK wystąpił o dodatkową kwotę kredytu w wysokości 200 mln euro.
Gwarancja Skarbu Państwa obejmie cały kredyt, 100 proc. odsetek oraz inne koszty związane z kredytem - maksymalnie do 280 mln euro (1.106.532.000 zł). Gwarancja wygaśnie 16 marca 2044 r.
Kredyt wypłacony będzie w maksymalnie 4 transzach, w kwotach nie mniejszych niż 50 mln euro bądź równowartości tej kwoty w złotych.
Rada Ministrów podjęła uchwałę w sprawie udzielenia Europejskiemu Bankowi Inwestycyjnemu gwarancji spłaty kredytu zaciągniętego przez Bank Gospodarstwa Krajowego na rzecz Krajowego Funduszu Drogowego przeznaczonego na częściowe finansowanie projektu inwestycyjnego pod nazwą "Projekt: Modernizacja dróg w Polsce II", przedłożoną przez ministra finansów.
Bank Gospodarstwa Krajowego (BGK) wystąpił do Europejskiego Banku Inwestycyjnego (EBI) o udzielenie kredytu w wysokości 450 mln euro. Kredyt ma służyć częściowemu sfinansowaniu inwestycji pod nazwą Modernizacja dróg w Polsce II.
Zgodnie z oczekiwaniami BGK, Skarb Państwa ma udzielić gwarancji dotyczącej 100 proc. spłaty kredytu, 100 proc. odsetek oraz innych kosztów związanych tym kredytem, do maksymalnej wysokości 630 mln euro (2.489.697.000 zł). 100-procentowa gwarancja Skarbu Państwa dla tego kredytu umotywowana jest tym, że pieniądze te zostaną wykorzystane na inwestycje drogowe o szczególnym znaczeniu dla gospodarki narodowej.
Kredyt zostanie zaciągnięty na 25 lat. Przewidziano 8-letni okres karencji dla spłaty kapitału, licząc od daty wypłaty każdej z transz oddzielnie. Przewiduje się 9 transz wypłaty po 50 mln euro lub równowartości tej kwoty w złotych.
Rada Ministrów podjęła uchwałę w sprawie udzielenia Europejskiemu Bankowi Inwestycyjnemu gwarancji spłaty kredytu zaciągniętego przez Bank Gospodarstwa Krajowego na rzecz Krajowego Funduszu Drogowego przeznaczonego na częściowe finansowanie projektu inwestycyjnego pod nazwą "Projekt: Priorytet TEN A1 (Toruń-Stryków)", przedłożoną przez ministra finansów.
Wniosek Banku Gospodarstwa Krajowego (BGK) dotyczy objęcia gwarancją spłaty kredytu zaciągniętego w Europejskim Banku Inwestycyjnym (EBI) w wysokości 350 mln euro. Kredyt jest zaciągany na rzecz Krajowego Funduszu Drogowego.
Pieniądze z udzielonego kredytu zostaną przeznaczone na częściowe sfinansowanie budowy autostrady A1 od Torunia do Strykowa. Koszt całej inwestycji wynosi 1850 mln euro. Umowa finansowa pomiędzy BGK a EBI przewiduje możliwość udzielenia kolejnego kredytu w wysokości 550 mln euro na dalszą realizację budowy tego odcinka autostrady.
Ze względu na szczególne znaczenie realizowanej inwestycji, gwarancja Skarbu Państwa obejmie 100 proc. kredytu i 100 proc. odsetek oraz inne koszty związane z kredytem, do maksymalnej kwoty 490 mln euro (równowartość 1.936.431.000 zł).
Kredyt zostanie zaciągnięty na 30 lat. Obowiązywać ma 10-letni okres karencji dla spłaty kapitału licząc od daty wypłaty każdej transzy oddzielnie. Kredyt ma być wypłacony w 7 transzach.
Rada Ministrów przyjęła wniosek dotyczący utworzenia instytucji gospodarki budżetowej pod nazwą "Centralny Ośrodek Dokumentacji Geodezyjnej i Kartograficznej", przedłożony przez ministra spraw wewnętrznych i administracji.
Z początkiem 2011 r. przestaną istnieć gospodarstwa pomocnicze, co wynika z przepisów ustawy o finansach publicznych. W związku z tym MSWiA zakłada przekształcenie gospodarstwa pomocniczego pod nazwą Centralny Ośrodek Dokumentacji Geodezyjnej i Kartograficznej (CODGiK) w instytucję gospodarki budżetowej o tej samej nazwie.
Obecnie do podstawowych zadań CODGiK-u należy m.in.: gromadzenie, prowadzenie i udostępnianie centralnego zasobu geodezyjnego i kartograficznego, obsługa systemu Integrującej Platformy Elektronicznej (jako elementu Zintegrowanego Systemu Informacji o Nieruchomościach), techniczna realizacja projektów w ramach europejskiego stowarzyszenie EuroGeographics.
Ośrodek wykonuje również zadania związane z obsługą kluczowych rejestrów georeferencyjnych służących administracji, przedsiębiorcom i obywatelom. Ponadto prowadzi dystrybucję wydawnictwa Głównego Geodety Kraju w postaci sprzedaży urzędowych atlasów i map oraz innych materiałów centralnego zasobu geodezyjnego i kartograficznego.
W ośrodku znajduje się także centralny węzeł infrastruktury informacji przestrzennej, stanowiący główny punkt dostępowy do zbiorów przestrzennych będących w kompetencji służby geodezyjnej i kartograficznej oraz towarzyszących tym zbiorom usług sieciowych.
Zakłada się, że opisane wyżej zadania zostaną przejęte przez instytucję gospodarki budżetowej - Centralny Ośrodek Dokumentacji Geodezyjnej i Kartograficznej. Planuje się, że ośrodek przejmie w przyszłości inżynieryjne zadania wynikające z przepisów ustawy o infrastrukturze informacji przestrzennej.
Zgodnie z postanowieniami tej ustawy, ośrodek będzie odgrywał istotną rolę w procesie tworzenia infrastruktury informacji przestrzennej zbiorów danych georeferencyjnych. Chodzi o prowadzenie, aktualizację i udostępnianie baz danych i systemów zarządzania obejmujących interoperacyjne zbiory danych przestrzennych oraz metadane opisujące te zbiory informacji.
Podstawowym źródłem przychodów ośrodka będą przychody ze świadczenia usług na rzecz Głównego Geodety Kraju oraz za usługi świadczone na rzecz pozostałych odbiorców, w tym m.in. za: tworzenie specjalistycznych baz danych przestrzennych i opracowania kartograficzne, przetwarzanie danych, usługi sieciowe i fotoreprodukcyjne.
Przyjmuje się, że dotychczas posiadany potencjał techniczny i kadrowy pozwoli w przyszłości zwiększyć zakres świadczonych usług, a tym samym zwiększyć przychody tej instytucji. Organem założycielskim dla ośrodka będzie Główny Geodeta Kraju.
Rada Ministrów przyjęła do wiadomości Plan wydatkowania środków w 2011 r. w programach współfinansowanych z funduszy europejskich w ramach Narodowych Strategicznych Ram Odniesienia 2007-2013, przedłożony przez ministra rozwoju regionalnego.
W 2011 r. zaplanowano certyfikację środków do Komisji Europejskiej, w celu ich zwrotu do budżetu państwa, na poziomie 48,5 mld zł. Łącznie w latach 2007-2011 dla wszystkich programów Narodowych Strategicznych Ram Odniesienia zwroty sięgną 92,3 mld zł.
Rada Ministrów przyjęła założenia do projektu ustawy o zmianie ustawy o komercjalizacji, restrukturyzacji i prywatyzacji przedsiębiorstwa państwowego "Polskie Koleje Państwowe", przedłożone przez ministra infrastruktury.
Przewidywana nowelizacja jest potrzebna ze względu na konieczność wdrożenia przepisów Unii Europejskiej. Komisja Europejska uważa, że właściwa implementacja dyrektyw wymaga, aby zarządca infrastruktury kolejowej (PKP Polskie Linie Kolejowe SA) był niezależny od przewoźników kolejowych, w tym od holdingu PKP. Wprowadzenie odpowiednich zmian do statutu spółki byłoby niewystarczające, potrzebne są regulacje ustawowe.
Zgodnie ze statutem, zarząd PLK SA jest powoływany i odwoływany przez radę nadzorczą w postępowaniu kwalifikacyjnym. Z kolei radę nadzorczą powołuje walne zgromadzenie spośród kandydatów wskazanych przez ministra infrastruktury.
Przepisy nie określają, kogo minister może wskazać do składu rady. Mogą to być osoby zatrudnione u przewoźników kolejowych, czy też w spółkach Grupy PKP, co może powodować konflikt interesów z PLK SA. Zadaniem PLK SA jest bowiem przydzielanie tras pociągom i pobieranie opłat za korzystanie z infrastruktury. Zasiadający w radzie nadzorczej - pracownicy przewoźników i Grupy PKP - mogliby wpływać na decyzje zarządu PLK SA dotyczące przyznawania przepustowości lub ograniczania udziału w rynku nowym przewoźnikom.
Dlatego zgodnie założeniami, do zarządu i rady nadzorczej PLK SA nie będzie można powoływać członków zarządów i rad nadzorczych oraz pracowników: PKP SA, spółek od niej zależnych i przewoźników kolejowych. Jednocześnie w zarządach i radach nadzorczych: PKP SA, spółek zależnych od PKP SA i przewoźników kolejowych nie będą mogli zasiadać członkowie zarządu i rady nadzorczej PLK SA w czasie sprawowania swojej funkcji i przez dwa lata po jej zakończeniu.
Dzięki takim rozwiązaniom organy PLK SA powinny podejmować decyzje dotyczące określania i pobierania opłat za korzystanie z infrastruktury kolejowej oraz udostępniania infrastruktury przewoźnikom - w sposób przejrzysty, bezstronny i nie dyskryminujący żadnego przewoźnika.
W ustawie zaproponowane zostaną przepisy przejściowe, zgodnie z którymi PLK SA w ciągu 6 miesięcy (od daty wejścia jej w życie) dostosują swój statut oraz umowy zawarte z członkami zarządu i rady nadzorczej do nowych wymogów.
Zgodnie z założeniami, znowelizowana ustawa ma obowiązywać po 14 dniach od daty ogłoszenia w Dzienniku Ustaw.
UWAGA: komunikaty publikowane są w serwisie PAP bez wprowadzania przez PAP SA jakichkolwiek zmian w ich treści, w formie dostarczonej przez nadawcę. Nadawca komunikatu ponosi wyłączną i pełną odpowiedzialność za jego treść.(PAP)
kom/ aja/