Trwa ładowanie...
d3ybyo9

Obradowała Rada Ministrów (komunikat)

...

d3ybyo9
d3ybyo9

15.03. Warszawa - CIR informuje:

Podczas dzisiejszych obrad Rada Ministrów skierowała wniosek do prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej o przedłużenie okresu użycia Polskiego Kontyngentu Wojskowego w Islamskiej Republice Afganistanu.

Ponadto rząd przyjął założenia do projektu ustawy o zmianie ustawy Prawo geologiczne i górnicze oraz innych ustaw.

Rząd zajął stanowisko wobec poselskiego projektu ustawy o zmianie ustawy o podpisie elektronicznym, ustawy o podatku od towarów i usług, ustawy Kodeks cywilny oraz ustawy o ewidencji ludności i dowodach osobistych (druk nr 3768).

d3ybyo9

Przyjęto sprawozdanie z realizacji programu "Moje boisko - Orlik 2012" za II półrocze 2010 r.

Kierunkowo zaakceptowano dokument "Program 6-miesieczny polskiej prezydencji w Radzie Unii Europejskiej w II połowie 2011 r."

Rząd wysłuchał też informacji o stanie realizacji "Planu prywatyzacji na lata 2008-2011".


Rada Ministrów skierowała wniosek do prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej o przedłużenie okresu użycia Polskiego Kontyngentu Wojskowego w Islamskiej Republice Afganistanu, przedłożony przez ministra obrony narodowej.

d3ybyo9

Wniosek dotyczy przedłużenia okresu użycia polskiego kontyngentu wojskowego w Afganistanie od 14 kwietnia 2011 r. do 13 października 2011 r. (na mocy obecnego postanowienia polscy żołnierze mogliby stacjonować w tym kraju jedynie do 13 kwietnia 2011 r.). Liczebność kontyngentu się nie zmieni. Nadal będzie on liczył do 2600 żołnierzy, odwód strategiczny to 400 żołnierzy w Polsce z możliwością krótkotrwałego ich użycia w Afganistanie.

Polski kontyngent wojskowy uczestniczy w operacji Międzynarodowych Sił Wspierania Bezpieczeństwa (ISAF). Zapewnia bezpieczeństwo w prowincji Ghazni, w tym ochronę drogi Kabul-Kandahar oraz drogi Ghazni-Sharana na terenie prowincji. Polscy żołnierze zajmują się także szkoleniem afgańskich sił bezpieczeństwa oraz wspieraniem afgańskich władz i administracji lokalnej w odbudowie infrastruktury cywilnej. Zadaniem polskiego kontyngentu jest również realizacja projektów rozwojowych i pomocowych poprawiających sytuację życiową lokalnej społeczności. Nie bez znaczenia jest też wspieranie organizacji międzynarodowych i pozarządowych w udzielaniu pomocy humanitarnej.


Rada Ministrów przyjęła założenia do projektu ustawy o zmianie ustawy Prawo geologiczne i górnicze oraz innych ustaw stanowiących transpozycję dyrektyw Parlamentu Europejskiego i Rady 2009/31/WE z 23 kwietnia 2009 r. w sprawie geologicznego składowania dwutlenku węgla oraz zmieniająca dyrektywę Rady 85/337/EWG, Euratom, dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2000/60/WE, 2001/80/WE, 2004/35/WE, 2008/1/WE i rozporządzenie (WE) nr 1013/2006 (Dz. U. L 140 z 5.6.2009), przedłożone przez ministra środowiska.

d3ybyo9

Celem przyjętych regulacji jest stworzenie możliwości przeprowadzenia oceny możliwości ewentualnego składowania dwutlenku węgla. Wychwytywanie dwutlenku węgla i jego geologiczne składowanie jest jednym ze sposobów ograniczania nadmiernej emisji tego gazu do atmosfery.

Proces sekwestracji geologicznej dwutlenku węgla opiera się na wychwytywaniu go z instalacji przemysłowych, transportowaniu do miejsca składowania i wtłoczeniu do odpowiedniej formacji geologicznej w celu trwałego przechowywania. Ta technologia nazywana jest CCS (Carbon Capture and Storage). Państwa członkowskie zobowiązane są do wdrożenia do prawodawstwa krajowego do 25 czerwca 2011 r. zasad podziemnego składowania CO2 zawartych w dyrektywie Parlamentu Europejskiego i Rady 2009/31/WE.

Polska posiada doświadczenia pochodzące z realizacji pilotażowych prac dotyczących stosowania tej technologii w Borzęcinie i Kaniowie. Tego typu projekty realizują również Niemcy, Dania, USA, Kanada, Holandia, Norwegia.

d3ybyo9

W Polsce planowana jest realizacja 2 projektów CCS, zgodnie z którymi ma być wychwytywane, transportowane i składowane odpowiednio m.in. 1,8 i 2,4 mln ton dwutlenku węgla rocznie.

Działalność związana z CCS będzie podlegać przepisom nowelizacji ustawy Prawo geologiczne i górnicze. Chodzi o: poszukiwanie i rozpoznawanie kompleksów podziemnego składowania dwutlenku węgla oraz podziemne jego składowanie. Zmiany będą dotyczyć m.in.:

- określenia form i zakresu pozwolenia (koncesji) na poszukiwanie i rozpoznawanie miejsca podziemnego składowania CO2 oraz wyznaczenie miejsca jego przechowywania,

d3ybyo9

- określenia wymagań, jakie powinny spełniać wnioski o udzielenie koncesji,

- wprowadzenia obowiązku sporządzania dokumentacji geologicznych i dokumentacji mierniczo-geologicznych,

- określenia zabezpieczenia finansowego gwarantującego wypełnienie wszystkich obowiązków wynikających z koncesji,

- określenia wymagań, jakie powinien spełniać plan zagospodarowania składowiska, jego monitorowania, działań naprawczych oraz określenia warunków towarzyszących tymczasowemu planowi działań po zamknięciu składowiska,

d3ybyo9

- określenia warunków zatłaczania CO2 oraz kontroli i monitoringu podziemnego składowiska,

- określenia rejestru obszarów górniczych objętych udzielonymi koncesjami i rejestru zamkniętych składowisk,

- przejmowania odpowiedzialności za składowisko (chodzi m.in. o przypadki cofnięcia koncesji czy zamknięcia składowiska),

- określenia trybu współpracy z Komisją Europejską w trakcie postępowań administracyjnych dotyczących podziemnego składowania dwutlenku węgla.

W celu zapewnienia bezpieczeństwa dla środowiska - a podziemne składowanie CO2 może budzić zastrzeżenia społeczeństwa - realizacja tych przedsięwzięć będzie wymagać przeprowadzenia oceny oddziaływania na środowisko oraz obszar Natura 2000. W związku z tym podziemne składowanie dwutlenku węgla będzie zaliczane do przedsięwzięć mogących znacząco oddziaływać na środowisko i każdorazowo będzie wymagać uzyskania decyzji o uwarunkowaniach środowiskowych.

W projekcie nowelizacji ustawy znajdą się zapisy określające zasady i warunki podejmowania, wykonywania i zakończenia działalności dotyczącej podziemnego składowania dwutlenku węgla w celu przeprowadzenia projektów demonstracyjnych technologii CCS oraz dalszego postępowania ze zlikwidowanymi składowiskami. Decyzje dotyczące zgody na podziemne składowanie CO2 muszą uzyskać opinię Komisji Europejskiej.

Oprócz podziemnego składowania dwutlenku węgla, uregulowane zostaną ponadto kwestie dotyczące transportu i dostępu do sieci, którą będzie transportowany ten gaz do podziemnego składowiska, dostępu do tych składowisk oraz sprawy pośrednio związane z wychwytywaniem CO2 z instalacji.

W projekcie nowelizacji ustawy zawarte zostaną nowe definicje, takie m.in. jak: podziemne składowisko CO2, wyciek dwutlenku węgla, kompleks podziemnego składowania CO2, działania naprawcze. Zmienione będą ponadto brzmienia definicji już istniejących (poszukiwanie, rozpoznawanie, obszar górniczy, m.in.).

Szczegółowo zostaną opisane zagadnienia dotyczące przeprowadzania kontroli podziemnych składowisk dwutlenku węgla oraz działań podejmowanych w przypadku wycieków i innych nieprawidłowości.

Nowe przepisy uwzględnione w projekcie nowelizacji ustawy będą odnosiły się do przedsiębiorców prowadzących działalność polegającą na poszukiwaniu i rozpoznawaniu kompleksów podziemnego składowania CO2 oraz jego przechowywania. Warunkiem prowadzenia tej działalności będzie uzyskanie koncesji.

Planuje się, że m.in. w 2015 r. powołany zostanie Krajowy Administrator Podziemnych Składowisk Dwutlenku Węgla (KAPS CO2). Przyjęto, że finansowanie działań KAPS CO2 ma się odbywać przez zobowiązania wieloletnie ustanowione w Narodowym Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej (NFOŚiGW). Wpływy na ten cel będą pochodzić m.in. z opłat za działalność polegającą na poszukiwaniu i rozpoznawaniu kompleksów podziemnego składowania dwutlenku węgla, jego składowaniu i innych opłat. Zakłada się, że KAPS CO2 corocznie będzie występował do NFOŚiGW o udzielenie dofinansowania.

Zgodnie z założeniami, przedsiębiorcy zamierzający prowadzić działalność polegającą na podziemnym składowaniu CO2, zostaną zobowiązani do ustanowienia zabezpieczenia finansowego prowadzonej działalności, gwarantującego należyte wypełnianie obowiązków, w tym szczególnie wymogów związanych z monitorowaniem składowiska, zabezpieczeniem ewentualnych roszczeń oraz kosztów wynikających z likwidacji zakładu górniczego. Ogólnie mają to być dwa rodzaje zabezpieczeń: jedno związane z prowadzeniem eksploatacji składowiska aż do jego zamknięcia, drugie obejmujące kwestie związane z likwidacją zakładu górniczego aż do przejęcia odpowiedzialności za podziemne składowisko przez KAPS CO2. Zabezpieczenia mogą być w m.in. w formie depozytów wpłacanych na odrębne rachunki NFOŚiGW lub w postaci innych, równoważnych instrumentów finansowych i ubezpieczeniowych.

Koncesje na podziemne składowanie dwutlenku węgla, poszukiwanie i rozpoznawanie będzie udzielać minister środowiska. Projekt decyzji, wraz z wnioskami o udzielenie koncesji, będą opiniowane przez Komisję Europejską. Poszukiwanie i rozpoznawanie kompleksów podziemnego składowania gazu ma być prowadzone w obrębie wyznaczonego w koncesji obszaru. Dla podziemnego składowania CO2 będą natomiast wyznaczone obszary i tereny górnicze. Udzielenie koncesji na poszukiwanie i rozpoznawanie kompleksów podziemnego składowania CO2 musi być poprzedzone opinią wydaną przez wójta, burmistrza lub prezydenta miasta właściwego ze względu na miejsce działalności poszukiwawczej. Do wniosku o udzielenie koncesji niezbędny będzie plan zagospodarowania składowiska. Do wniosku koncesyjnego powinna być również dołączana dokumentacja hydrologiczna i geologiczna.

Uwzględniając ograniczenie stosowania CCS do realizacji wyłącznie projektów demonstracyjnych, koncesję będzie mógł uzyskać przedsiębiorca, który spełnia wymagania określone w ustawie o swobodzie działalności gospodarczej oraz uzyska uzgodnienia od wójta, burmistrza lub prezydenta miasta (właściwego ze względu na miejsce zatłoczenia). W projekcie ustawy znajdą się szczegółowe zapisy dotyczące warunków jej udzielania, powodów odmowy, zakresu oraz wygaśnięcia koncesji. Przedsiębiorcy, którzy uzyskają koncesje będą wnosić na rachunek bankowy NFOŚiGW opłatę gwarancyjną lub przedkładać inne instrumenty finansowe i ubezpieczeniowe. Będą również zobowiązani do uiszczania uzupełniających opłat gwarancyjnych określonych przez organ koncesyjny, a także ponoszenia opłat eksploatacyjnych na rzecz gmin.

Zostanie utworzony rejestr zamkniętych składowisk dwutlenku węgla.

Wskazano, że zgodnie z dyrektywą CCS przepisy nie będą mieć zastosowania do geologicznego składowania dwutlenku węgla dotyczącego składowania tego gazu w ilości poniżej 100 tys. ton dla celów badawczych i naukowych. W założeniach wskazano, że projekt nowelizacji ustawy Prawo geologiczne i górnicze będzie wprowadzał zmiany w innych ustawach, w tym m.in. w ustawie o odpadach, o swobodzie działalności gospodarczej, Prawo energetyczne, Prawo ochrony środowiska, Prawo budowlane.


Rada Ministrów zajęła stanowisko wobec poselskiego projektu ustawy o zmianie ustawy o podpisie elektronicznym, ustawy o podatku od towarów i usług, ustawy Kodeks cywilny oraz ustawy o ewidencji ludności i dowodach osobistych (druk nr 3768), przedłożone przez ministra gospodarki.

Rząd negatywnie ocenia poselską propozycję zmian w ustawach: o podpisie elektronicznym, o podatku od towarów i usług, Kodeksie cywilnym oraz w ustawie o ewidencji ludności i dowodach osobistych.

Zaproponowana przez posłów nowa definicja pieczęci elektronicznej (jako zaawansowanego podpisu elektronicznego) jest niezgodna z propozycją rządową. Ujęcie pieczęci elektronicznej, jako zaawansowanego podpisu elektronicznego może spowodować poważne konsekwencje w sferze prawa cywilnego. Takie ujęcie pieczęci oznaczałoby, że mogłaby ona być używana do dokonywania czynności prawnych, co zarówno ze względu na rządowy projekt ustawy, jak i na zasady prawa cywilnego - jest niedopuszczalne.

Zdaniem rządu, poselski projekt zmian w ustawie o podpisie elektronicznym ma charakter wyrywkowy, niepełny, ponieważ wprowadza tylko definicyjne korekty. Ponadto posłowie nie uwzględniają prawa wspólnotowego.

Zmiany dotyczące fakturowania elektronicznego, w opinii rządu, nie powinny być regulowane ustawowo. Skomplikowałoby to relacje między zaproponowanymi przez posłów przepisami, a rozwiązaniami ujętymi w rozporządzeniu ministra finansów z 28 listopada 2008 r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług. Ponadto należy stwierdzić, że obowiązujące od 1 stycznia 2011 r. przepisy aktów normatywnych regulują sprawy związane z elektronicznym fakturowaniem w sposób bardziej liberalny i przyjazny dla podatników, niż propozycje rozwiązań zaproponowane przez posłów.


Rada Ministrów przyjęła sprawozdanie z realizacji programu "Moje boisko - Orlik 2012" za II półrocze 2010 r., przedłożone przez ministra sportu i turystyki.

Program jest realizowany od 2007 r. Zakładane przez rząd wybudowanie 2012 nowoczesnych i funkcjonalnych obiektów sportowych dla dzieci i młodzieży jest bezprecedensowym po 1989 r. przedsięwzięciem, dzięki któremu udało się w znacznej mierze odrobić zaległości w dziedzinie infrastruktury sportowej oraz zapewnić młodym ludziom możliwość realizacji sportowych pasji.

Istotne jest również to, że budowa Orlików w małych miejscowościach pozwala na wyrównywanie szans rozwojowych młodych ludzi mieszkających na wsi i w małych miasteczkach. Boiska i ich zaplecze socjalne przystosowane są do potrzeb osób niepełnosprawnych.

Wykonawcy programu korzystają ze środków budżetu państwa oraz z budżetów jednostek samorządu terytorialnego. Obecnie dofinansowano już ok. 1800 obiektów. W 2010 r. skorzystało z nich ponad 6,5 mln dzieci i młodzieży oraz ok. 1,7 mln dorosłych.

Na boiskach w 2010 r. przeprowadzono ponad 32 tys. różnego rodzaju imprez i zawodów sportowych o charakterze zespołowym, dominowały w nich mecze piłki nożnej. Orliki były też miejscem, gdzie organizowano festyny, pikniki i zabawy rekreacyjne.

W ubiegłym roku zorganizowano po raz pierwszy "Turniej Orlika o Puchar Premiera Donalda Tuska". Rywalizacja odbywała się w dwóch kategoriach wiekowych. Do turnieju zgłosiło się ponad 10 tys. drużyn i ponad 110 tys. uczestników. Finał odbył się w październiku 2010 r. w Warszawie.

Od 2009 r. realizowany jest projekt "Animator - moje boisko Orlik 2012". Celem projektu jest zapewnienie bezpieczeństwa i profesjonalnego prowadzenia zajęć sportowo-rekreacyjnych. Ministerstwo Sportu i Turystyki partycypuje w kosztach obejmujących zatrudnianie animatorów tych zajęć. Na ponad 1,1 tys. boisk zatrudnionych jest 1449 animatorów.

W 2010 r. dofinansowano 519 inwestycji na kwotę 184 mln zł. Ze względu na szkody, jakie ubiegłoroczne fale powodzi spowodowały na boiskach dodatkowe dofinansowanie otrzymało 109 jednostek samorządu terytorialnego.

Jednocześnie rozpoczęto wdrażanie pilotażowego programu budowy składanych i stałych lodowisk sezonowych - "Biały Orlik". Dofinansowano 38 inwestycji tego typu. Lodowisko ma działać na terenie kompleksu "Moje boisko - Orlik 2012" lub w jego sąsiedztwie.


Rada Ministrów kierunkowo zaakceptowała dokument "Program 6-miesieczny polskiej prezydencji w Radzie Unii Europejskiej w II połowie 2011 r.", przedłożony przez pełnomocnika rządu ds. przygotowania organów administracji rządowej i sprawowania przez RP przewodnictwa w Radzie UE.

Polska w ramach prezydencji będzie dążyć do wprowadzenia Unii Europejskiej na tory rozwoju gospodarczo-politycznego i skupi się na trzech następujących priorytetach: integracja europejska jako źródło wzrostu, bezpieczna Europa, Europa korzystająca na otwartości.

Integracja europejska jako źródło wzrostu

Ponieważ w 2011 r. sytuacja gospodarcza będzie nadal trudna, a średni wzrost gospodarczy w UE nie przekroczy 2 proc. PKB, polska prezydencja będzie działać na rzecz wzmocnienia wzrostu gospodarczego przez: rozwój rynku wewnętrznego (w tym elektronicznego) i wykorzystanie budżetu unijnego do budowy konkurencyjnej Europy.

Ograniczenie deficytu budżetowego oraz redukcja zadłużenia publicznego będzie miała znaczenie nie tylko dla poszczególnych państw członkowskich, lecz również dla wzrostu gospodarczego całej Unii. Jeśli jednak Europa ma być konkurencyjna w skali globalnej, nie może się skupiać tylko na spłacie zaciągniętych długów, ale musi też zdecydowanie działać na rzecz wzrostu.

Trzy lata reform zarządzania gospodarczego, w tym ustanowienie nowych mechanizmów i instytucji świadczą o tym, że Unia wyciągnęła wnioski z kryzysu. Polska prezydencja wychodzi jednak z założenia, że teraz trzeba przejść do kolejnego etapu działań - czas na wypracowanie modelu wzrostu, dzięki któremu UE będzie zdolna do dalszego rozwoju społeczno-gospodarczego.

Zdaniem polskiej prezydencji, wzmocnienie wzrostu gospodarczego powinno odbywać się po przez rozwój rynku wewnętrznego (w tym elektronicznego) oraz wykorzystanie budżetu UE do budowy konkurencyjnej Europy.

Polska, która rozpocznie negocjacje nad budżetem Unii po 2013 r., będzie chciała wypracować jak najkorzystniejszą ofertę finansową dla całej Wspólnoty. To nowy budżet unijny ma być narzędziem inwestycyjnym, które przyczyni się do wzrostu gospodarczego UE. Głównym elementem polityki inwestycyjnej Unii powinna pozostać polityka spójności, służąca realizacji celów strategii "Europa 2020". Istotna będzie także reforma Wspólnej Polityki Rolnej, która zapewni modernizację europejskiego rolnictwa i większą konkurencyjność.

Celem naszej prezydencji będzie także zwiększenie możliwości transakcyjnych rynku wewnętrznego, który zapewnia wolny przepływ: osób, kapitału usług i towarów. Położony zostanie nacisk na rozwój usług elektronicznych. Oznacza to podjęcie działań na rzecz zniesienia barier, uniemożliwiających przeprowadzanie transakcji transgranicznych on line oraz kontynuowanie prac nad obniżaniem cen za roaming.

Pogłębienie i dokończenie budowy rynku wewnętrznego może się dokonać m.in. dzięki przygotowanemu przez Komisję Europejską pakietowi zmian w unijnych dyrektywach rynkowych, zwanym "Single Market Act". Zadaniem polskiej prezydencji będą ponadto działania związane z dalszym rozwojem rynku usług, który generuje ok. 70 proc. unijnego PKB. Polska zorganizuje ważne wydarzenie wspierające rozwój rynku wewnętrznego - Forum Rynku Wewnętrznego (Single Market Forum - SIMFO).

W ramach prezydencji podejmiemy prace w celu stworzenia 28 systemu prawnego, który ułatwiłby zawieranie umów sprzedaży na rynku wewnętrznym, w tym uprościł potencjalne transakcje internetowe dla 500 mln obywateli. Nowy system funkcjonowałby obok 27 obecnych. Przewidziano także dalsze otwieranie się rynku europejskiego na kontakty handlowe z partnerami zewnętrznymi.

Nasza prezydencja podejmie też działania, które będą sprzyjać lepszemu wykorzystaniu kapitału intelektualnego Europy. Służyć temu będzie modernizacja uniwersytetów, wykorzystanie potencjału naukowego i mobilność młodzieży. Nacisk położony zostanie na współpracę szkół wyższych z biznesem. Polska podejmie działania na rzecz wdrożenia inicjatywy "Unia Innowacji".

Bezpieczna Europa

Taka Europa nie będzie możliwa bez zapewnienia bezpieczeństwa w wielu dziedzinach. Podstawowym zadaniem polskiej prezydencji w obszarze gospodarczym i finansowym będzie wzmocnienie zarządzania gospodarczego w Unii Europejskiej. Unia na stałe musi odzyskać zaufanie rynków finansowych. Ponieważ ustanowienie Europejskiego Mechanizmu Stabilności będzie wymagać zmian w Traktacie z Lizbony, nasz kraj dołoży starań, aby jak najszybciej zakończyć ten proces.

Polska uważa, że ze względu na prace nad nową strategią energetyczną na najbliższą dekadę, potrzebne jest przeanalizowanie stanu zewnętrznej polityki energetycznej Unii Europejskiej i wypracowanie rozwiązań, które ją wzmocnią.

Podjęte zastaną działania dotyczące ochrony granic. Będziemy dążyć do zakończenia prac nad zmianą rozporządzenia o Fronteksie (Europejskiej Agencji Zarządzania Współpracą Operacyjną na Granicach Zewnętrznych Państw Członkowskich Unii Europejskiej). Chodzi o to, aby Fronteks efektywniej wspierał państwa członkowskie w sytuacjach kryzysowych, np. takich, jakich doświadczamy w związku z wydarzeniami w Afryce Płn. i na Bliskim Wschodzie.

W czasie polskiego przewodnictwa w fazę rozstrzygającą wejdzie dyskusja nad przyszłością Wspólnej Polityki Rolnej. Rada Ministrów stoi na stanowisku, że WPR powinna zapewnić większą orientację na rynek, uwzględniać dobra publiczne, w tym bezpieczeństwo żywnościowe i wielofunkcyjny rozwój. Istotnym elementem w ramach reformowanej WPR będą zwłaszcza rozstrzygnięcia dotyczące dopłat bezpośrednich i wsparcia rozwoju obszarów wiejskich, ale także polityki jakości produktów rolnych. Prezydencja będzie ponadto prowadziła prace nad wdrażaniem unijnego planu działań na rzecz bioróżnorodności.

Istotnym elementem polskiego przewodnictwa w Radzie UE będzie też wzmocnienie zdolności wojskowych i cywilnych UE. Będziemy wspierać działania na rzecz utrwalania bezpośredniego dialogu Unii Europejskiej z NATO.

Europa korzystająca na otwartości

Polska będzie wspierać unijną politykę zagraniczną i bezpieczeństwa, która ma służyć wzmocnieniu pozycji UE na arenie międzynarodowej.

Nasz kraj będzie działał na rzecz poszerzenia strefy wartości i regulacji europejskich m.in. przez dalsze rozszerzanie Unii i rozwój współpracy z państwami sąsiedzkimi. Przez budowę stref wolnego handlu z państwami Partnerstwa Wschodniego, nasza prezydencja przyczyni się do powiększenia strefy objętej zasadami i regulacjami unijnymi. Z kolei kontynuowanie procesu rozszerzenia UE sprawi, że rynek wewnętrzny powiększy się o miliony kolejnych konsumentów.

Polska chce też rozpocząć prace nad wdrażaniem poszerzonej oferty dla sąsiedztwa, zgodnie z wynikami przeglądu Europejskiej Polityki Sąsiedztwa (oficjalna polityka UE wobec krajów z nią sąsiadujących). Celem EPS jest dzielenie się korzyściami z sąsiednimi krajami i w ten sposób wzmacnianie stabilności, bezpieczeństwa i dobrobytu wszystkich partnerów.

W ramach Partnerstwa Wschodniego będziemy dążyć do: zawierania umów stowarzyszeniowych i tworzenia stref wolnego handlu (chodzi m.in. o finalizację lub znaczący postęp w negocjacjach z Ukrainą i Mołdową); postępów w liberalizacji wizowej; pogłębiania współpracy sektorowej. Impulsem do dalszego rozwoju partnerstwa będzie Szczyt Partnerstwa Wschodniego z udziałem szefów państw oraz rządów wszystkich państw członkowskich i partnerskich. Wyznaczy on dalsze cele współpracy UE z jej wschodnimi sąsiadami. Na listopad zaplanowano w Polsce Forum Społeczeństwa Obywatelskiego Partnerstwa Wschodniego.

Podczas naszej prezydencji będziemy zachęcać Białoruś do współpracy z Zachodem, jednak pod warunkiem respektowania przez ten kraj podstawowych zasad demokracji i praw człowieka. W trakcie prezydencji Polska będzie chciała ustanowić nowe ramy współpracy między UE a Rosją. Będziemy wspierać działania służące podpisaniu nowego porozumienia z Rosją oraz rozwijać Unijno-Rosyjskie Partnerstwo na rzecz Modernizacji.

Prezydencja będzie wspierać działania zmierzające do wypracowania nowych relacji UE ze światem arabskim oraz kompleksowej strategii działań na rzecz tego regionu. Będziemy wspomagać demokratyzację i budowę nowoczesnych struktur państwowych w krajach Afryki Płn.

Ponieważ rozszerzenie jest strategicznym projektem politycznym Unii, istotnym celem polskiego przewodnictwa w Radzie UE będzie finalizacja negocjacji akcesyjnych z Chorwacją i podpisanie z nią Traktatu Akcesyjnego. Będziemy też wykorzystywać wszystkie okoliczności sprzyjające kontynuowaniu negocjacji akcesyjnych z Turcją. Zadbamy o znaczny postęp w negocjacjach akcesyjnych Islandii, będziemy wspierać europejskie aspiracje państw Bałkanów Zachodnich.

W dziedzinie wspólnej polityki handlowej najistotniejszą sprawą będzie doprowadzenie do zakończenia obecnej rundy wielostronnych negocjacji handlowych w ramach Światowej Organizacji Handlu (tzw. Rundy Doha). Obecne uwarunkowania polityczno-gospodarcze sprzyjają zakończeniu negocjacji trwających od ponad 10 lat. Obok kolejnych kroków na rzecz liberalizacji handlu dyskutowane są tam kwestie dotyczące m.in. subsydiowania rolnictwa, prawa patentowego, regulacji antydupingowch oraz ochrony własności intelektualnej.

Do końca maja br. dokument ponownie ma trafić pod obrady rządu, tak aby nie później niż 1 czerwca Rada Ministrów mogła przedstawić informację o priorytetach polskiej prezydencji w Sejmie i Senacie.

UWAGA: Komunikaty publikowane są w serwisie PAP bez wprowadzania przez PAP SA jakichkolwiek zmian w ich treści, w formie dostarczonej przez nadawcę. Nadawca komunikatu ponosi wyłączną i pełną odpowiedzialność za jego treść.(PAP)

kom/ rda/

d3ybyo9
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.

Komentarze

Trwa ładowanie
.
.
.
d3ybyo9