Trwa ładowanie...
d46ggdm
rząd
05-10-2010 19:10

Obradowała Rada Ministrów (komunikat)

...

d46ggdm
d46ggdm

05.10. Warszawa - CIR informuje:

Podczas dzisiejszego posiedzenia rząd skierował wniosek do prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej o przedłużenie okresu użycia Polskiego Kontyngentu Wojskowego w Islamskiej Republice Afganistanu.

Rada Ministrów przyjęła:

- projekt ustawy o zmianie ustawy Kodeks pracy;

d46ggdm

- projekt ustawy o zmianie ustawy o przeciwdziałaniu narkomani oraz o Państwowej Inspekcji Sanitarnej

Rada Ministrów wydała rozporządzenia:

- zmieniające rozporządzenie w sprawie krakowskiej specjalnej strefy ekonomicznej;

- w sprawie wysokości minimalnego wynagrodzenia za pracę w 2011 r., przedłożone przez ministra pracy i polityki społecznej.

Ponadto rząd przyjął:

- założenia do projektu ustawy o zmianie ustawy Prawo bankowe;

d46ggdm

- założenia do projektu ustawy Prawo pocztowe;

- założenia do projektu ustawy o zmianie ustawy o czasie pracy kierowców oraz ustawy o transporcie drogowym;

- założenia do projektu ustawy o zmianie ustawy o szczególnych warunkach sprzedaży konsumenckiej oraz o zmianie Kodeksu cywilnego.

Rada Ministrów wysłuchała informacji o stanie realizacji "Planu prywatyzacji na lata 2008-2011", przedłożonej przez ministra skarbu państwa.


Rada Ministrów skierowała wniosek do prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej o przedłużenie okresu użycia Polskiego Kontyngentu Wojskowego w Islamskiej Republice Afganistanu, przedłożony przez ministra obrony narodowej.

d46ggdm

Wniosek dotyczy przedłużenia okresu użycia polskiego kontyngentu wojskowego w Afganistanie od 14 października 2010 r. do 13 kwietnia 2011 r. (na mocy obecnego postanowienia polscy żołnierze mogliby stacjonować w tym kraju jedynie do 13 października 2010 r.). Liczebność kontyngentu się nie zmieni. Nadal będzie on liczył 2600 żołnierzy, odwód strategiczny to 400 żołnierzy w Polsce z możliwością krótkotrwałego ich użycia w Afganistanie.

Polski Kontyngent Wojskowy uczestniczy w operacji Międzynarodowych Sił Wspierania Bezpieczeństwa (ISAF). W ramach tej operacji zapewnia bezpieczeństwo w prowincji Ghazni, w tym ochronę drogi Kabul-Kandahar oraz drogi Ghazni-Sharana na terenie prowincji. Polscy żołnierze zajmują się także szkoleniem afgańskich sił bezpieczeństwa oraz wspieraniem afgańskich władz i administracji lokalnej w odbudowie infrastruktury cywilnej. Zadaniem polskiego kontyngentu jest również realizacja projektów rozwojowych i pomocowych na rzecz lokalnej społeczności. Nie bez znaczenia jest też wspieranie organizacji międzynarodowych i pozarządowych w udzielaniu pomocy humanitarnej.

W 2010 r. na wydatki związane z utrzymaniem i funkcjonowaniem kontyngentu w Afganistanie, w budżecie MON zaplanowano ok. 400.000 tys. zł. Na doposażenie kontyngentu w tegorocznym budżecie MON przeznaczono 1.351.000 tys. zł (tzw. pakiet afgański). Planowane wydatki ministerstwa związane z użyciem kontyngentu w 2011 r. wyniosą ok. 1.091.373 tys. zł.


Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o zmianie ustawy Kodeks pracy, przedłożony przez ministra pracy i polityki społecznej.

d46ggdm

Nowe przepisy zapewniają pracującym ojcom adopcyjnym dziecka, skorzystanie z urlopu ojcowskiego także po ukończeniu przez dziecko pierwszego roku życia.

Zgodnie z obecnie obowiązującymi przepisami, prawo do urlopu ojcowskiego ma zarówno ojciec biologiczny, jak i ojciec adopcyjny. Urlop ten wynosi 2 tygodnie i można z niego skorzystać jedynie do ukończenia przez dziecko 12 miesiąca życia. W praktyce dla ojców adopcyjnych jest to często niemożliwe z powodu przedłużającej się procedury adopcyjnej. Zdarza się często, że orzeczenie o przysposobieniu dziecka jest wydawane, gdy dziecko ukończyło pierwszy rok życia.

W związku z tym wydłużono okres uprawniający do skorzystania przez adopcyjnego ojca dziecka z urlopu ojcowskiego. Prawo do takiego urlopu będzie przysługiwać ojcom adopcyjnym w okresie 12 miesięcy od dnia uprawomocnienia się postanowienia o adopcji dziecka, nie dłużej jednak niż do ukończenia przez dziecko 7 roku życia. W przypadku dziecka, wobec którego podjęto decyzję o odroczeniu obowiązku szkolnego, nie dłużej niż do 10 roku życia.


Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o zmianie ustawy o przeciwdziałaniu narkomani oraz o Państwowej Inspekcji Sanitarnej, przedłożony przez ministra zdrowia.

d46ggdm

Projekt ustawy ma zakazać handlu dopalaczami oraz wprowadzić zakaz reklamy i promocji środków spożywczych poprzez sugerowanie, że mają one właściwości środków psychotropowych lub odurzających.

Wprowadzono zakaz wytwarzania i wprowadzania do obrotu jakichkolwiek substancji lub produktów (niezależnie od ich stanu fizycznego, źródła pochodzenia, w tym roślin, grzybów i ich części), które mogą być używane, jako środki odurzające lub substancje psychotropowe. Wyroby te zostały określone jako "środki zastępcze".

Złamanie zakazu dotyczącego wytwarzania i sprzedaży "środków zastępczych" będzie groziło karą pieniężną w wysokości od 20 tys. zł do 1 mln zł. Kary nakładać będą państwowi inspektorzy sanitarni. Wraz z wymierzeniem kary, zatrzymane zostaną wszystkie "środki zastępcze" będące w posiadaniu producenta lub sprzedawcy.

d46ggdm

Decyzja dotycząca kary będzie miała rygor natychmiastowej wykonalności. Inspektor sanitarny będzie miał prawo wstrzymać produkcję lub sprzedaż zakazanych środków oraz wycofać je ze sprzedaży. W tym czasie zostaną przeprowadzone szczegółowe badania pod kątem ich szkodliwości dla zdrowia. Badania będą musiały być przeprowadzone w okresie maksymalnie 18 miesięcy. Koszty badań zostaną poniesione przez producenta lub sprzedawcę. Jeżeli w wyniku analiz okaże się, że produkt nie stanowi zagrożenia dla zdrowia lub życia ludzi, to koszty ich przeprowadzania będą zwracane.


Rada Ministrów wydała rozporządzenie zmieniające rozporządzenie w sprawie krakowskiej specjalnej strefy ekonomicznej, przedłożone przez ministra gospodarki.

Po zmianach powierzchnia Krakowskiego Parku Technologicznego zmniejszy się o 5,4372 ha i wyniesie 523,3971 ha.

Ze strefy zostanie wyłączone 17,1202 ha gruntów z podstref: Andrychów, Gdów i Zator. Do strefy zostanie przyłączone 10,9030 ha. Chodzi o grunty w Niepołomicach, Zatorze i Boguchwale. Skorygowana zostanie powierzchnia podstrefy Niepołomice, co oznacza jej zwiększenie o 0,78 ha.

Szacuje się, że na terenach przyłączonych do strefy powstanie co najmniej 377 nowych miejsc pracy: 282 w Boguchwale i 95 w Zatorze. Dzięki nowym inwestycjom, poza strefą, może powstać ok. 75 dodatkowych miejsc pracy. Szacunkowo nakłady inwestycyjne powinny wynieść 68,05 mln zł. Przedsięwzięcia powstałe w strefie będą stymulować rozwój gospodarczy w województwach: małopolskim i podkarpackim.

Rozporządzenie zacznie obowiązywać po 14 dniach od daty ogłoszenia w Dzienniku Ustaw.


Rada Ministrów wydała rozporządzenie w sprawie wysokości minimalnego wynagrodzenia za pracę w 2011 r., przedłożone przez ministra pracy i polityki społecznej.

Rada Ministrów zdecydowała, że minimalne wynagrodzenie w 2011 r. wyniesie 1386 zł.


Rada Ministrów przyjęła założenia do projektu ustawy o zmianie ustawy Prawo bankowe, przedłożone przez ministra finansów.

Obowiązujące od 5 lat przepisy ustawy Prawo bankowe wprowadziły do polskiego prawa tzw. outsourcing. Jednak nie zdefiniowano tego pojęcia, określono jedynie, że umowa outsourcingu bankowego jest kontraktem, w której obie strony są podmiotami zajmującymi się profesjonalnie prowadzeniem działalności gospodarczej. W tej chwili nie jest możliwe powierzenie czynności w ramach umowy outsourcingowej przedsiębiorcy będącemu wspólnikiem spółki cywilnej. W założeniach do ustawy proponuje się znieść to ograniczenie, nie znajduje ono bowiem uzasadnienia zarówno w wymaganiach dotyczących bezpieczeństwa obrotu, jak i w możliwości zapewnienia odpowiedniego stopnia ochrony interesów klientów banków. Dzięki temu bank, w ramach umowy outsourcingowej, będzie mógł powierzyć czynności również wspólnikom spółek cywilnych.

Zgodnie z założeniami, rozszerzeniu ulegnie katalog czynności, których wykonywanie może być powierzone przedsiębiorcy, bez konieczności uzyskania zezwolenia Komisji Nadzoru Finansowego (KNF). W związku z tym bez zezwolenia KNF można będzie:

- zawierać i zmieniać umowy rachunków rozliczeniowych (bieżących i pomocniczych), rachunków lokat terminowych oraz rachunków powierniczych,

- zwierać i zmieniać umowy kredytu i pożyczki (innego niż kredyt konsumencki) z osobami fizycznymi,

- zawierać i zmieniać umowy i pożyczki oraz umowy o kartę płatniczą z mikroprzedsiębiorcami i małymi przedsiębiorcami,

- emitować i przechowywać bankowe papiery wartościowe oraz inne papiery wartościowe, wykonywać inne czynności zlecone, związane z emisją i obsługą papierów wartościowych, zaciągać zobowiązania związane z emisją papierów wartościowych,

- windykować należności banku.

Zgodnie z propozycjami przedstawionymi w założeniach do projektu ustawy, wprowadzone zostaną przepisy, które ograniczą wymóg powierzenia przez banki czynności przedsiębiorcom na podstawie umowy agencyjnej. Będzie ono dotyczyć:

- emitowania i przechowywania bankowych papierów wartościowych oraz innych papierów wartościowych oraz wykonywania innych czynności związanych z emisją i obsługą tych papierów,

- windykacji należności banku,

- wykonywania innych czynności po uzyskaniu zezwolenia KNF.

W założeniach do projektu nowelizacji ustawy Prawo Bankowe określono także zasady i warunki funkcjonowania podwykonawstwa w ramach outsourcingu (tzw. podoutsourcing). Obecne przepisy nie przewidują możliwości jednorazowego powierzenia czynności przez przedsiębiorcę, będącego stroną umowy z bankiem, innemu przedsiębiorcy w sytuacjach wyjątkowych. W związku z tym w projekcie nowelizacji Prawa bankowego znajdą się przepisy dopuszczające podoutsourcing, ale w ograniczonym zakresie, dotyczącym dwóch przypadków. Pierwszy obejmie możliwość powierzenia przez pierwotnego insourcera wykonania określonych w umowie z bankiem czynności, które będą służyć realizacji głównego świadczenia wynikającego z umowy. Drugi przypadek podoutsourcingu będzie dotyczyć sytuacji, w której podmiot musi skorzystać z planu awaryjnego, czyli wówczas, gdy nie będzie w stanie wykonać powierzonych czynności samodzielnie. Dzięki temu zachowana zostanie ciągłość realizacji funkcji banku nawet w sytuacji kryzysowej.

W założeniach przewidziano wprowadzenie zakazu wyłączenia lub ograniczenia odpowiedzialności przedsiębiorcy, w tym zagranicznego, wobec banku za szkody wyrządzone klientom wskutek niewykonania umowy podoutsourcingu. Takie samo wyłączenie w zakresie niewykonania umowy podoutsourcingu ma dotyczyć banków.

Zniesiony ma być obowiązujący obecnie wymóg każdorazowego zawiadamiania przez bank organu nadzoru, z co najmniej 14-dniowym wyprzedzeniem, o zamiarze zawarcia umowy outsourcingu i podoutsourcingu. Zamiast tego bank będzie musiał prowadzić ewidencję tego typu umów.

Ponadto przewiduje się zmiany w przepisach dotyczących zachowania tajemnicy bankowej. Bank będzie mógł ujawnić informacje objęte tajemnicą przedsiębiorcom, w tym zagranicznym, którym powierzono wykonanie czynności na drodze podoutsourcingu. Zakres tych informacji będzie odpowiadał poziomowi niezbędnemu do prawidłowego wykonania powierzonych podwykonawcy zadań.


Rada Ministrów przyjęła założenia do projektu ustawy Prawo pocztowe, przedłożone przez ministra infrastruktury.

W założeniach do projektu ustawy uwzględniono przepisy, które wynikają z konieczności wdrożenia do polskiego prawa tzw. III unijnej dyrektywy pocztowej. Dyrektywa ta finalizuje rozpoczęty w 1997 r. proces liberalizacji rynku usług pocztowych.

Należy podkreślić, że do nowej ustawy wejdzie wiele przepisów obecnie obowiązujących, ale jedynie tych, które nie kolidują z przepisami tej dyrektywy.

Przepisy III dyrektywy wymagają zmian dotyczących:

- likwidacji obszaru zastrzeżonego w ramach usług powszechnych,

- wdrożenia efektywnego mechanizmu, który będzie gwarantować dostępność usług powszechnych - chodzi o siły rynkowe, procedury przetargowe, wyznaczenie jednego bądź wielu operatorów zobowiązanych do świadczenia tych usług,

- stosowanie optymalnej metody finansowania kosztu netto wynikającego z obowiązku świadczenia usług powszechnych nałożonego na jednego lub kilku operatorów pocztowych,

- zapewnienia równego dostępu operatorom pocztowym do sieci pocztowej i elementów infrastruktury pocztowej,

- wskazanie niezbędnej interoperacyjności w warunkach świadczenia pojedynczej usługi przez kilku operatorów (np. jeden przyjmuje przesyłki, drugi sortuje je, przemieszcza i doręcza),

- wzmocnienia ochrony konsumentów poprzez wprowadzenie prostych i zrozumiałych reguł reklamacyjnych z tytułu np. utraty, uszczerbku zawartości lub uszkodzenia przesyłki itp.,

- wzmocnienia i rozszerzenia uprawnień organu regulacyjnego.

W założeniach proponuje się likwidację obszaru usług zastrzeżonych obecnie dla operatora publicznego - Poczty Polskiej SA z dniem 1 stycznia 2013 r.

Jednocześnie wprowadza się, zgodnie z dyrektywą, nową definicję usług pocztowych, co zostanie uwzględnione w strukturze podmiotowej rynku pocztowego. Zacznie też obowiązywać nowa definicja usługi pocztowej. Samodzielną usługą pocztową będzie każdy dotychczasowy etap tej usługi, czyli przyjmowanie, sortowanie i doręczanie przesyłek, w tym kurierskich, oraz druków nieopatrzonych adresem. Z usługi wyłączony ma być etap transportu, z wyjątkiem sytuacji gdy transport jest wykonywany przez przedsiębiorcę w połączeniu z przynajmniej jedną z ww. usług. W skład usług pocztowych wejdzie ponadto przesyłanie przesyłek drogą elektroniczną, jeśli na etapie przyjmowania, przemieszczania lub doręczania przekazu informacyjnego przyjmą one fizyczną formę przesyłki listowej.

W usłudze mieści się również prowadzenie punktów umożliwiających przyjęcie i wymianę korespondencji między podmiotami korzystającymi z obsługi tych punktów oraz realizowanie przekazów pocztowych.

W założeniach wskazano, że zmianie ulegną definicje, w tym m.in.: operatora pocztowego, operatora wyznaczonego, agenta pocztowego, przesyłki, paczki, przesyłki listowej, przekazu pocztowego. Wprowadzone będą nowe definicje, takie jak: druk bezadresowy, sieć pocztowa, infrastruktura pocztowa, nadawca masowy, przesyłka kurierska, przemieszczanie.

Działalność pocztowa ma być podejmowana na podstawie wpisu do rejestru operatorów pocztowych. Z obowiązku wpisu będą zwolnieni przedsiębiorcy, którzy świadczą usługi dotyczące druków bezadresowych oraz agenci pocztowi. W projekcie ustawy określone będą szczegółowe informacje dotyczące warunków, jakie powinien spełnić przedsiębiorca zamierzający prowadzić ten typ usług, oraz informacje, jakie powinny znaleźć się we wniosku.

Dostęp do usługi powszechnej ma być realizowany poprzez wyznaczenie operatora pocztowego, który ma świadczyć usługi w obrocie krajowym i zagranicznym.

Operator pocztowy ma być wyznaczany przez prezesa UKE co 10 lat. Jego wyłanianie ma się odbywać na drodze konkursu. Do konkursu będzie mógł przystąpić każdy operator pocztowy prowadzący działalność na podstawie wpisu do rejestru operatorów pocztowych. W okresie przejściowym, tj. trzech lat od wejścia w życie ustawy, operatorem wyznaczonym będzie operator publiczny Poczta Polska SA.

Operator wyznaczony ma świadczyć usługi powszechne na terenie całego kraju. W związku z tym powinien zapewnić odpowiednie rozmieszczenie swoich placówek oraz skrzynek nadawczych. Usługi powinny być wykonywane z określoną częstotliwością (chodzi o obsługę skrzynek nadawczych), jakością i po przystępnej cenie. Każda zmiana cennika ma być akceptowana przez prezesa UKE w zakresie nieprzekraczania wskaźnika wzrostu opłat na poziomie wcześniej określonym przez UKE dla kolejnych 3 lat. Operator wyznaczony będzie także zobowiązany do prowadzenia rachunkowości regulacyjnej oraz odpowiedniej kalkulacji kosztów. Rachunkowość regulacyjna ma zapewnić rozdzielność rachunków zarówno po stronie kosztów, jak i przychodów. Powinna też ustalić i przypisać wyniki finansowe dla powszechnych usług, usług wchodzących w ich skład oraz pozostałych usług. Dzięki temu będzie można wyliczyć jednostkowe koszty usług powszechnych. Ponadto zobowiązany będzie do prowadzenia kalkulacji kosztu netto świadczenia usług powszechnych. Koszt
netto obliczany będzie jako różnica pomiędzy kosztami świadczenia powszechnych usług pocztowych, których operator wyznaczony nie poniósłby, gdyby nie miał obowiązku ich świadczenia, a przychodami i korzyściami pośrednimi, jakich nie osiągnąłby, gdyby nie miał tego obowiązku.

W założeniach wprowadzono także mechanizm finansowania obowiązku świadczenia usług powszechnych, gdy stanowić on będzie nieuzasadnione, w stosunku do warunków rynkowych, obciążenie operatora wyznaczonego tzw. finansowanie kosztu netto tj. gdy operator będzie ponosił stratę z tego tytułu.

W założeniach przyjęto, że kwota straty, jaką trzeba będzie pokryć w ramach mechanizmu finansowania, nie powinna przekroczyć poziomu możliwego do sfinansowania. Pieniądze będą pochodzić z dwóch źródeł. Pierwszym jest zysk z pozostałych rodzajów działalności gospodarczej operatora wyznaczonego. Drugim źródłem będą wpłaty operatorów pocztowych świadczących usługi wchodzące w zakres usług powszechnych i których przychody w skali roku przekroczą 1 mln zł. Fundusz kompensacyjny będzie tworzony ex post, czyli po ustaleniu potrzeby uruchamiania takich wpłat. Wysokość wpłat ma określać Prezes Urzędu Komunikacji Elektronicznej. Pieniądze te będą przekazywane na wyodrębniony rachunek UKE wykorzystywany do transferów pieniężnych od operatorów pocztowych.

Operator wyznaczony będzie zobowiązany zapewnić dostęp do sieci pocztowej operatorom pocztowym świadczącym usługi wchodzące w zakres usług powszechnych. Warunki dostępu oraz opłaty za dostęp do sieci pocztowej będą określone w umowach pomiędzy operatorami pocztowymi. Na warunkach umownych będzie określony dostęp do elementów infrastruktury pocztowej - m.in. dostęp do kodów pocztowych, skrytek, pocztowych skrzynek nadawczych. Określono również obowiązki operatorów pocztowych związane z obronnością i bezpieczeństwem państwa oraz bezpieczeństwem i porządkiem publicznym.

W założeniach przewidziano także wprowadzenie rozwiązań korzystniejszych dla konsumentów. Rozszerzono odpowiedzialność operatora wyznaczonego za niewykonanie lub nienależyte wykonanie usługi z jego winy lub z powodu rażącego niedbalstwa (obecnie wyłącznie z powodu czynu niedozwolonego). Wprowadzono także odpowiedzialność za nieterminowe doręczenie przesyłek oraz nieprawidłowe/niekompletne wypełnianie druku "potwierdzenie odbioru" przesyłek doręczanych w tzw. trybie szczególnym, chodzi np. o pisma sądowe. Prawidłowe i terminowe doręczenie tych pism ma szczególne znaczenie dla zachowania terminów procesowych.

Ponadto wszyscy operatorzy pocztowi zobowiązani będą stosować jednolite procedury reklamacyjne (warunki, jakim odpowiadać powinna reklamacja, sposób jej wnoszenia, tryb postępowania reklamacyjnego).


Rada Ministrów przyjęła założenia do projektu ustawy o zmianie ustawy o czasie pracy kierowców oraz ustawy o transporcie drogowym, przedłożone przez ministra infrastruktury.

Zgodnie z przepisami unijnym, znowelizowane przepisy przewidują obowiązkowe stosowanie nowego, rozszerzonego formularza zaświadczenia dotyczącego kierowców. Przedsiębiorca zajmujący się przewozem osób i rzeczy będzie wystawiał takie zaświadczenie kierowcy, gdy ten: przebywał na zwolnieniu lekarskim; korzystał z urlopu wypoczynkowego; prowadził inny pojazd wyłączony z zakresu stosowania rozporządzenia (WE) nr 561/2006 lub umowy AETR; miał czas wolny od pracy lub odpoczywał; wykonywał inną pracę niż prowadzenie pojazdu; pozostawał w gotowości do wykonywania pracy.

Kierowca będzie musiał mieć takie zaświadczenie, aby móc je okazać na każde żądanie służb kontrolnych. W Polsce będą to: inspektorzy Inspekcji Transportu Drogowego oraz funkcjonariusze policji, straży granicznej i celnej. Zaświadczeniem będzie musiał legitymować się: kierowca zatrudniony przez przedsiębiorcę; przedsiębiorca osobiście wykonujący przewozy drogowe; kierowca niezatrudniony przez przedsiębiorcę, ale wykonujący przewozy i pracujący na jego rzecz.

Wprowadzenie obowiązku wystawiania nowego formularza będzie korzystne dla przedsiębiorców i kierowców. Ułatwi dokumentowanie działalności kierowcy, zwłaszcza w sytuacji, kiedy nie będzie możliwe jej zarejestrowanie przez tachograf lub w przypadkach nie objętych dotychczasowym zaświadczeniem. Obecny formularz nie uwzględnia sytuacji, gdy kierowca miał czas wolny od pracy lub odpoczywał, wykonywał inną pracę niż prowadzenie pojazdu oraz pozostawał w gotowości do wykonywania pracy.

Te rozwiązania wymagają zmian w ustawie o transporcie drogowym, w części dotyczącej wykazu dokumentów, które kierowca musi okazać na żądnie organu kontroli.


Rada Ministrów przyjęła założenia do projektu ustawy o zmianie ustawy o szczególnych warunkach sprzedaży konsumenckiej oraz o zmianie Kodeksu cywilnego, przedłożone przez prezesa Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów.

Znowelizowanie obowiązujących przepisów jest niezbędne ze względu konieczność pełnego wdrożenia do polskiego prawa art. 6 ust. 5 dyrektywy 1999/44/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z 25 maja 1999 r. w sprawie niektórych aspektów sprzedaży towarów konsumpcyjnych i związanych z tym gwarancji. Chodzi też o zapewnienie konsumentom ochrony na co najmniej minimalnym poziomie określonym w tej dyrektywie.

Wypełniając zobowiązania dyrektywy, do ustawy wprowadzono uzupełnienie do art. 13 ustawy, zgodnie z którym sprzedawca wydaje kupującemu wraz z towarem dokument gwarancyjny sporządzony na papierze lub na innym dostępnym dla kupującego trwałym nośniku informacji. Zgodnie z nową propozycją, na sprzedawcy będzie więc ciążył obowiązek wydania dokumentu gwarancyjnego nie tylko wówczas, gdy sam będzie udzielał gwarancji (sam będzie gwarantem), ale także wtedy, kiedy będzie występował w roli pośrednika między "gwarantem" (np. producentem) a konsumentem. Takie rozwiązanie nie zamyka przed konsumentem - w razie nienależytej jakości towaru - możliwości dochodzenia ewentualnych roszczeń wynikających z gwarancji.

W założeniach wskazano, że do ustawy zostaną wprowadzone zmiany redakcyjne - np. "oświadczenie gwarancyjne" zostanie zastąpione "oświadczeniem gwaranta". Ponadto art. 13 dotychczasowej ustawy zostanie uzupełniony o ust. 6, w którym będzie precyzyjnie wyjaśnione, że uchybienie wymaganiom zawartym w ust. 1-5 nie będzie mieć wpływu na ważność gwarancji, a tym samym nie będzie pozbawiać kupującego wynikających z tej gwarancji uprawnień.

UWAGA: komunikaty publikowane są w serwisie PAP bez wprowadzania przez PAP SA jakichkolwiek zmian w ich treści, w formie dostarczonej przez nadawcę. Nadawca komunikatu ponosi wyłączną i pełną odpowiedzialność za jego treść.(PAP)

kom/ rda/ mhr/

d46ggdm
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.

Komentarze

Trwa ładowanie
.
.
.
d46ggdm