Obradowała Rada Ministrów (komunikat)
...
01.03.2011 15:35
01.03. Warszawa - CIR informuje:
Podczas dzisiejszego posiedzenia Rada Ministrów przyjęła:
Projekt ustawy o wdrożeniu naziemnej telewizji cyfrowej, projekt ustawy o zmianie ustawy Prawo bankowe, ustawy o obrocie instrumentami finansowymi oraz ustawy o nadzorze nad rynkiem finansowym, założenia do projektu ustawy o zmianie ustawy o odpowiedzialności za naruszenie dyscypliny finansów publicznych oraz innych ustaw.
Podjęła uchwałę w sprawie harmonogramu zadań wykonywanych w ramach programu wieloletniego "Narodowy program zwalczania chorób nowotworowych" w roku 2011 oraz kierunków realizacji tego programu na lata 2012 i 2013.
Rada Ministrów poparła poselski projekt ustawy o spółdzielniach mieszkaniowych (druk nr 3494) z zastrzeżeniem możliwości wprowadzenia zmian na etapie prac parlamentarnych.
Rząd wyraził zgodę na podpisanie umowy w sprawie Prawosławnego Seminarium Duchownego w Warszawie.
Wysłuchał informacji w sprawie strategii prywatyzacji spółki PKP Cargo SA.
Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o wdrożeniu naziemnej telewizji cyfrowej, przedłożony przez ministra infrastruktury.
Podstawowym celem ustawy jest stworzenie formalno-prawnych podstaw do wprowadzenia cyfrowej telewizji naziemnej w Polsce i wyłączenia nadawania analogowego do 31 lipca 2013 r. W Genewie w 2006 r. zdecydowano, że 17 czerwca 2015 r., będzie ostatecznym terminem wyłączenia nadawania analogowego, jednak Komisja Europejska zarekomendowała początek 2012 r. Dlatego większość krajów Unii Europejskiej dokona wyłączenia analogowego w 2012 r.
Zgodnie z projektem ustawy, do końca lipca 2013 r. nadawania analogowego zaprzestaną: Telewizja Polska (TVP 1, TVP 2, regionalne programy telewizyjne), Telewizja Polsat SA, TVN SA, Polskie Media SA (TV 4), Telewizja Puls sp. z o.o. Jednocześnie wprowadzony okres przejściowy umożliwi rozpowszechnianie programów analogowo i cyfrowo. Nadawcy będą mieli czas na przejście z nadawania analogowego na cyfrowe, a mieszkańcy - na przygotowanie się do odbioru programów telewizyjnych nadawanych cyfrowo. Minister infrastruktury i prezes Urzędu Komunikacji Elektronicznej zamieszczą informacje o okresie przejściowym na swoich BIP-ach.
Założono, że na multipleksie I dostępne będą programy Telewizji Polskiej SA: TVP 1, TVP 2, jeden program regionalny oraz programy nadawców wybranych w wyniku konkursu przeprowadzonego przez Krajową Radę Radiofonii i Telewizji. Następnie, po uruchomieniu przez telewizję publiczną multipleksu III i umieszczeniu w nim programów TVP1, TVP2 i jednego programu regionalnego (najpóźniej do 27 kwietnia 2014 r.), zostanie przeprowadzony konkurs na wolne miejsca po tych programach w multipleksie I. Na multipleksie II będą dostępne programy telewizyjne: TV Polsat SA, TVN SA, Polskie Media SA (TV 4) i TVP Puls sp. z o.o. (chodzi o 4 dotychczasowe programy i 4 nowe wybrane w konkursie przez KRRiT).
Zgodnie z projektem ustawy, programy telewizyjne z I i II multipleksu będą bezpłatne. Jednocześnie do końca lipca 2013 r. nadawcy muszą dotrzeć ze swoimi programami do 95 proc. ludności Polski, co oznacza bezpłatny dostęp do ok. 20 programów telewizyjnych.
Projekt umożliwi też sprzedaż odbiorników telewizyjnych i dekoderów cyfrowych, które nie zapewniają cyfrowego odbioru programów telewizyjnych, jedynie w przypadku pisemnego poinformowania o tym fakcie nabywcy. Ponadto klient będzie musiał pisemnie potwierdzić ten fakt. Rozwiązanie to ma chronić konsumentów przed nieświadomym nabyciem urządzeń nie spełniających wymagań technicznych.
W projekcie ustawy zaplanowano również przeprowadzenie szerokiej kampanii edukacyjno-informacyjnej. Oznacza to, że wszystkie stacje telewizyjne (TVP, Polsat, TVN, TV4, TV Puls) będą musiały na własny koszt rozpowszechniać przekazy (audycje, ogłoszenia, komunikaty) dotyczące telewizji cyfrowej. Dzięki temu obywatele otrzymają m.in. szczegółowe informacje o np. terminie wyłączenia nadawania analogowego i sposobach dostosowania odbiornika telewizyjnego do odbioru cyfrowego.
Ustawa zobowiązuje także ministra infrastruktury do przeprowadzenia kampanii informacyjnej o naziemnej telewizji cyfrowej. Obejmie ona popularyzowanie informacji związanych z odbiorem programu telewizyjnego w sposób cyfrowy. Ustawowym zadaniem ministra jest także zapewnienie bezpłatnej infolinii i strony internetowej, dzięki którym obywatele uzyskają informację o sposobie dostosowania telewizora do odbioru programu cyfrowych. Minister infrastruktury już taką stronę uruchomił: http://cyfryzacja.gov.pl/. W ramach posiadanych kompetencji minister będzie także przeprowadzał okresowe badania na temat przygotowania gospodarstw domowych do odbioru naziemnej telewizji cyfrowej.
W projekcie ustawy przewidziano kary za nieprzestrzeganie jej przepisów. Na przykład przedsiębiorca, który sprzeda odbiornik nie zapewniający cyfrowego odbioru, bez uprzedniego poinformowania o tym klienta, może zostać ukarany karą pieniężną od 1 tys. zł do 50 tys. zł.
Zgodnie z projektem, w latach 2011-2020 maksymalny limit wydatków budżetu państwa koniecznych do przeprowadzenia rozwiązań ustawowych wynosi 8.125 tys. zł.
Wprowadzenie telewizji cyfrowej jest ważne, bo stwarza szanse na poszerzenie nie tylko oferty programowej, ale także na uzyskanie powszechnego dostępu do informacji, usług, edukacji i rozrywki. Może przyczynić się też do tworzenia społeczeństwa informacyjnego i społeczeństwa opartego na wiedzy. Pod względem ekonomicznym i technologicznym wprowadzenie nadawania cyfrowego jest konieczne, ponieważ wyczerpały się częstotliwości potrzebne do nadawania analogowego (jest ono zawodne i kosztowne).
Przejście z transmisji analogowej na cyfrową to zasadniczy zwrot technologiczny. Nadawanie w systemie cyfrowym oznacza znaczną poprawę jakości obrazu i dźwięku, zwłaszcza przez wprowadzenie telewizji wysokiej rozdzielczości (HDTV). Transmisja cyfrowa to także większa efektywność wykorzystania widma częstotliwości radiowych, dzięki czemu możliwe będzie m.in.: zwiększenie oferty programowej i obniżenie kosztów nadawania pojedynczego programu. Cyfryzacja umożliwi również nadawanie obrazu w różnych formatach np. panoramicznym, a także równoległe nadawanie kilku ścieżek dźwiękowych.
Wdrożenie naziemnej telewizji cyfrowej pozwoli na rozwój usług dodatkowych - np. pay-per-view (płacenie za konkretny program) czy e-commerce (sprzedaż on line). Możliwe będzie ponadto umieszczanie na ekranie telewizora dodatkowych informacji oraz wprowadzanie "kodów rodzicielskich" blokujących dzieciom dostęp do programów przeznaczonych dla dorosłych. Ponadto zmiana sposobu emisji (z analogowej na cyfrową) będzie miała pozytywny wpływ na środowisko (niski poziom promieniowania z uwagi na mniejszą moc stacji nadawczych).
Projekt ustawy ma wejść w życie z dniem ogłoszenia w Dzienniku Ustaw, z wyjątkiem przepisów, które zaczną obowiązywać w innych terminach.
Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o zmianie ustawy Prawo bankowe, ustawy o obrocie instrumentami finansowymi oraz ustawy o nadzorze nad rynkiem finansowym, przedłożony przez ministra finansów.
Przewidywane zmiany wdrażają do polskiego prawa postanowienia dyrektywy 2009/111/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z września 2009 r., zwanej dyrektywą CRD II. Jej przepisy zwiększają stabilność i bezpieczeństwo rynku finansowego.
W proponowanych przepisach określono zasady współpracy między organami nadzorczymi w państwach Unii Europejskiej i państwach trzecich a Komisją Nadzoru Finansowego. Chodzi m.in. o sprawniejszą wymianę informacji między tymi instytucjami.
Postanowiono, że w sytuacji wzajemnego przekazywania informacji, organy nadzorcze sprawujące nadzór ostrożnościowy będą zwolnione z obowiązku zachowania tajemnicy zawodowej i bankowej. Nadzór ostrożnościowy polega na sprawdzaniu, czy instytucje finansowe spełniają wymogi kapitałowe.
Zdecydowano, że zaangażowanie banku wobec klienta lub grupy powiązanych klientów (np. osób fizycznych) nie będzie mogło przekroczyć 25 proc. funduszy własnych tego banku. Z kolei zaangażowanie banku wobec np. innego banku krajowego, banku zagranicznego, instytucji kredytowej - nie będzie mogło przekroczyć 25 proc. funduszy własnych tego banku lub 150 mln euro.
Nowe rozwiązania mają obowiązywać po 14 dniach od daty ogłoszenia w Dzienniku Ustaw.
Rada Ministrów przyjęła założenia do projektu ustawy o zmianie ustawy o odpowiedzialności za naruszenie dyscypliny finansów publicznych oraz innych ustaw, przedłożone przez ministra finansów.
Proponowane w założeniach do projektu nowelizacji przepisy mają doprecyzować istniejące regulacje dotyczące odpowiedzialności za naruszanie dyscypliny finansów publicznych, aby można było skuteczniej eliminować niezgodne z prawem gospodarowanie środkami publicznymi. Dzięki temu powinna poprawić się skuteczność egzekwowania odpowiedzialności za naruszenie dyscypliny finansów publicznych. Oczekuje się też usprawnienia i przyspieszenia procedur związanych z wydawaniem rozstrzygnięć w tych sprawach. W pierwszym roku obowiązywania nowych regulacji budżet państwa powinien zaoszczędzić ok. 300 tys. zł.
Rozwiązania tej ustawy dotyczą jednostek sektora finansów publicznych i innych podmiotów gospodarujących środkami publicznymi. W związku z tym zaproponowano głównie zmiany przepisów odnoszących się do określania wymiaru kary za nieprzestrzeganie dyscypliny finansów publicznych. Wprowadzono wytyczne dotyczące kar, aby ich dotkliwość odzwierciedlała skalę naruszenia tej dyscypliny.
Przewidziano wzmocnienie niezależności rzeczników dyscypliny. Doprecyzowane będą zasady sprawowania nadzoru administracyjnego nad komisjami orzekającymi przez przewodniczącego Głównej Komisji Orzekającej. Ustanowiony ma być nadzór ministra finansów nad Główną Komisją Orzekającą i Głównym Rzecznikiem Dyscypliny Finansów Publicznych. Zaproponowano utworzenie trzech międzyresortowych komisji orzekających w miejsce kilkunastu resortowych. Nowe komisje działałyby przy ministrach: finansów, spraw wewnętrznych i administracji oraz sprawiedliwości.
Zaproponowano przepisy, dzięki którym odpowiedzialności za naruszenie dyscypliny finansów publicznych podlegałyby osoby dokonujące poszczególnych czynności w postępowaniu o zamówienie publiczne. W szerszym zakresie przewidziano penalizowanie nieprawidłowości w gospodarowaniu środkami pochodzącymi z budżetu Unii Europejskiej oraz innymi środkami pochodzącymi ze źródeł zagranicznych niepodlegających zwrotowi.
W założeniach określono, że znowelizowana ustawa wejdzie w życie po 90 dniach od daty ogłoszenia w Dzienniku Ustaw.
Rada Ministrów podjęła uchwałę w sprawie harmonogramu zadań wykonywanych w ramach programu wieloletniego "Narodowy program zwalczania chorób nowotworowych" w roku 2011 oraz kierunków realizacji tego programu na lata 2012 i 2013, przedłożoną przez ministra zdrowia.
W harmonogramie opisano zadania, które będą wykonywane w 2011 r. oraz podano terminy ogłoszenia postępowań konkursowych i podpisania umów.
Realizacja programu doprowadzi do zmniejszenia zachorowalności na nowotwory o ok. 10 proc. oraz poprawi skuteczność leczenia tych chorób do poziomu osiąganego w krajach Europy Zachodniej i Północnej (40 proc. wyleczeń 5-letnich u mężczyzn i 50 proc. takich samych wyleczeń u kobiet).
W bieżącym roku będzie kontynuowana większość zadań z 2010 r. Będą to działania prewencyjne i profilaktyczne, których celem jest zapobieganie zachorowaniom na raka piersi, szyjki macicy, jelita grubego. Prowadzone będą działania na rzecz poprawy jakości leczenia nowotworów u dzieci. Realizowane będą również przedsięwzięcia inwestycyjne typu: wyposażanie w lepszy sprzęt gabinetów radioterapii, oddziałów torakochirurgii i pulmonologii, kupowane będą rezonanse magnetyczne. Poprzez zakupy sprzętu diagnostycznego, aparatury do radioterapii onkologicznej oraz zintensyfikowane leczenie m.in. białaczek oraz raka płuc, poprawi się dostęp do specjalistycznych świadczeń z użyciem ww. sprzętu i aparatury.
Na realizację zadań określonych w programie w 2011 r. zaplanowano 250 mln zł. W latach 2012 i 2013 na program ma być przeznaczona corocznie kwota co najmniej w tej samej wysokości, jak w 2011 r.
Realizacja zakładanych w programie celów ma doprowadzić do osiągnięcia średnich europejskich wskaźników w zakresie wczesnego wykrywania nowotworów poprzez wdrożenie odpowiedniej jakości programów badań przesiewowych oraz utworzenie systemu monitorowania skuteczności zwalczania nowotworów w skali kraju i w poszczególnych regionach.
W latach 2012 i 2013 prowadzone będą dalsze działania na rzecz profilaktyki pierwotnej nowotworów złośliwych, w tym zwłaszcza zależnych od palenia tytoniu i niewłaściwego żywienia. Uzupełniane będą i stopniowo wymieniane wyeksploatowane urządzenia do radioterapii i diagnostyki nowotworowej. Kontynuowane będzie upowszechnianie współczesnych metod rehabilitacji chorych, ograniczania następstw leczenia oraz rozwijana opieka paliatywna w onkologii.
Rada Ministrów wyraziła zgodę na podpisanie umowy w sprawie Prawosławnego Seminarium Duchownego w Warszawie, przedłożonej przez ministra spraw wewnętrznych i administracji.
Prawosławne Seminarium Duchowne w Warszawie jest wyższą szkołą teologiczną. Posiada uprawnienia do nadawania absolwentom tytułu zawodowego licencjata teologii prawosławnej, który jest równoznaczny z tytułem zawodowego licencjata nadawanego przez państwowe szkoły wyższe.
Zawarcie umowy w sprawie prawosławnego seminarium ma na celu zapewnienie finansowania tej uczelni z budżetu państwa na zasadach określonych dla uczelni wyższych. Studenci seminarium będą mieli przyznane uprawnienia analogiczne do tych, które posiadają studenci państwowych szkół wyższych.
Możliwość finansowania seminarium z budżetu państwa została omówiona podczas posiedzenia Wspólnego Zespołu Przedstawicieli Rządu RP i Świętego Soboru Biskupów.
W trakcie spotkania przedstawicieli Polskiego Autokefalicznego Kościoła Prawosławnego z ministrem nauki i szkolnictwa wyższego, strona rządowa potwierdziła wolę przyznania studentom Prawosławnego Seminarium Duchownego w Warszawie praw posiadanych przez studentów uczelni utworzonych na podstawie ustawy o szkolnictwie wyższym.
Rada Ministrów wysłuchała informacji w sprawie strategii prywatyzacji spółki PKP Cargo SA, przedłożonej przez ministra infrastruktury.
Spółka PKP Cargo SA jest drugim co do wielkości przewoźnikiem kolejowym rzeczy w państwach Unii Europejskiej. W przyjętej przez rząd "Strategii dla transportu kolejowego do roku 2013" założono, że prywatyzacja tej spółki jest jednym ze strategicznych celów sektora transportu kolejowego. Minister infrastruktury w listopadzie 2008 r. udzielił spółce PKP Cargo SA pełnomocnictwa dotyczącego dokonania czynności prawnych związanych ze zbyciem akcji spółki.
Wyłoniono (w trybie przetargu nieograniczonego) doradcę prywatyzacyjnego, którym zostało konsorcjum firm z liderem McKinsey&Company Poland Sp. z o.o. W wyniku analiz przedprywatyzacyjnych, doradca wskazał na możliwość prywatyzacji w dwóch trybach: publiczne zaproszenie do negocjacji oraz w trybie oferty publicznej akcji. Preferowanym rozwiązaniem jest sprzedaż akcji spółki inwestorowi strategicznemu, wyłonionemu w trybie negocjacji na podstawie publicznego zaproszenia do negocjacji.
Zaoferowany będzie większościowy pakiet - 50 proc. plus jedna akcja. Umożliwi to inwestorowi przejęcie kontroli w spółce. Planowane jest podwyższenie kapitału zakładowego spółki Cargo poprzez emisje akcji i objęcie ich przez spółkę PKP SA w zamian za aporty w postaci nieruchomości.
Zgodnie z sugestią doradcy, zaproszenie do negocjacji powinno obejmować również zobowiązania inwestycyjne. PKP Cargo SA oczekuje dokapitalizowania poprzez emisję nowych akcji, które obejmie inwestor. Zdaniem doradcy prywatyzacyjnego, pakiet zaoferowany inwestorowi powinien stanowić 50 proc. plus jedna akcja w kapitale zakładowym z uwzględnieniem podwyższenia tego kapitału. Ważne znaczenie będzie mieć także zabezpieczenie interesów PKP SA. Chodzi o odpowiednie postanowienia umowy prywatyzacyjnej (umowy sprzedaży akcji) oraz powiązanej z nią umowy akcjonariuszy odnoszącej się do ładu korporacyjnego i zarządzania spółką Cargo. Takie sprawy powinny zostać uregulowane w statucie tej spółki.
Spółka PKP Cargo SA jest przygotowana do prywatyzacji. Prowadzi rentowną działalność. W ubiegłym roku zwiększyła masę przewiezionych towarów o 14 proc., natomiast nakłady inwestycyjne wzrosły o 26 proc.
Zgodnie z oczekiwaniami, prywatyzacja dostarczy spółce PKP SA środki finansowe niezbędne do spłaty kredytów i wyemitowanych obligacji gwarantowanych przez Skarb Państwa. Spółka Cargo uzyska natomiast środki na dalszy rozwój firmy.
UWAGA: Komunikaty publikowane są w serwisie PAP bez wprowadzania przez PAP SA jakichkolwiek zmian w ich treści, w formie dostarczonej przez nadawcę. Nadawca komunikatu ponosi wyłączną i pełną odpowiedzialność za jego treść.(PAP)
kom/ wni/