29.09. Warszawa - CIR informuje:
Podczas dzisiejszego posiedzenia Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy budżetowej na rok 2010.
Zaakceptowała "Strategię zarządzania długiem sektora finansów publicznych w latach 2010 - 2012".
Przyjęła "Trzyletni plan limitu mianowań urzędników w służbie cywilnej na lata 2010-2012".
Podjęła uchwałę w sprawie ustanowienia programu wieloletniego pod nazwą "Kontynuacja budowy Muzeum Historii Żydów Polskich".
Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy budżetowej na rok 2010, przedłożony przez ministra finansów.
Rząd zaakceptował ostateczny projekt ustawy budżetowej na 2010 r.: dochody wyniosą 248.868.601 tys. zł, wydatki - nie więcej niż 301.082.817 tys. zł, a deficyt nie przekroczy 52.214.216 tys. zł. Przychody z prywatyzacji zaplanowano w wysokości ok. 25 mld zł. W 2010 r. po raz pierwszy zostaną oddzielone dochody, wydatki i deficyt "krajowego" budżetu od budżetu środków Unii Europejskiej. Projekt ustawy budżetowej przygotowano także w układzie zadaniowym. Przy planowaniu budżetu wzięto pod uwagę: realny wzrost PKB o 1,2 proc., inflację na poziomie 1,0 proc.
Dochody budżetu państwa
Na poziom dochodów budżetowych (248.868.601 tys. zł) najbardziej wpłyną: zwiększenie limitu zwolnienia podmiotowego w podatku VAT, ulga dla podatników z tytułu dodawania biokomponentów do paliw silnikowych w ramach opłacania podatku akcyzowego, wzrost akcyzy na papierosy oraz zmiana w podatku PIT i CIT dotycząca zasad rozliczania użytkowania samochodów wykorzystywanych na inne cele niż związane z działalnością gospodarczą.
W 2010 r. (w stosunku do 2009 r.) zostanie ponownie zwiększony udział gmin we wpływach z podatku PIT. Łączny udział samorządu terytorialnego we wpływach z tego podatku wzrośnie w przyszłym roku z 48,57 do 48,79 proc. W przypadku CIT będzie to wzrost z 22,11 do 22,86 proc.
Dochody podatkowe wyniosą 223.140.010 tys. zł, tj. o 6,0 proc. nominalnie więcej niż w 2009 r. Na kwotę tę składają się dochody z następujących podatków: ?? VAT - 106.200.000 tys. zł (o 8,9 proc. więcej niż w 2009 r.);
akcyza - 53.070.000 tys. zł (o 370.000 tys. zł więcej niż przed rokiem; dochody z akcyzy wzrosną nominalnie o 0,7 proc.),
?podatek od gier - 1.570.000 tys. zł (o 1,9 proc. więcej niż w 2009 r.),
?CIT - 26.300.000 tys. zł (o 9,6 proc. więcej niż w 2009 r.),
?PIT - 36.000.000 tys. zł (o 3,3 proc. więcej niż w 2009 r.),
?podatek tonażowy - 10 tys. zł.
Dochody niepodatkowe wyniosą 22.358.174 tys. zł, czyli nominalnie o 11,5 proc. mniej niż w roku 2009, w tym m.in.: ?? dochody z cła - 1.804.000 tys. zł (będą niższe o 1,8 proc. od tych w 2009 r.), ?? dochody z dywidend od udziałów Skarbu Państwa w spółkach oraz z wpłat z zysku - 4.223.500 tys. zł (nominalnie o 44,8 proc. mniej niż w 2009 r.), ?? wpłaty jednostek samorządu terytorialnego - 2.727.417 tys. zł.
Wydatki budżetu państwa
Ustalony na 2010 r. limit wydatków (301.082.817 tys. zł) jest wyższy od tego na 2009 r. o 985.006 tys. zł, tj. 0,3 proc.
Na wydatki przede wszystkim złożą się:
- dotacje i subwencje - 143.630.595 tys. zł,
- świadczenia na rzecz osób fizycznych - 20.834.586 tys. zł,
- wydatki bieżące jednostek budżetowych - 56.027.770 tys. zł,
- wydatki majątkowe - 15.758.452 tys. zł,
- obsługa długu Skarbu Państwa - 34.868.515 tys. zł,
- środki własne UE - 14.095.082 tys. zł;
- współfinansowanie projektów z udziałem środków UE - 12.497.400 tys. zł.
Podobnie jak w latach poprzednich, największy udział w wydatkach będą stanowić dotacje i subwencje (48,2 proc.), następnie wydatki bieżące jednostek budżetowych (18,8 proc.) oraz obsługa długu Skarbu Państwa (11,7 proc.).
Poziom wydatków ustalono z uwzględnieniem:
- wydatków na obronę narodową - co najmniej 1,95 proc. PKB z roku poprzedzającego rok budżetowy,
- świadczeń emerytalno-rentowych - od marca 2010 r. nastąpi waloryzacja emerytur i rent wskaźnikiem wynoszącym 104,1 proc.,
- wydatków na infrastrukturę transportu lądowego w wysokości nie niższej niż 18 proc. planowanych na 2010 r. wpływów z podatku akcyzowego od paliw silnikowych,
- środków na realizację programu wieloletniego "Narodowy program przebudowy dróg lokalnych w latach 2008-2011",
- wysokości składki do budżetu Unii Europejskiej,
- zwiększenia subwencji dla samorządu terytorialnego, w tym części oświatowej subwencji ogólnej uwzględniającej wzrost wynagrodzeń dla nauczycieli o 7 proc. od września 2010 r.,
- środków na przygotowanie i wykonanie EURO 2012.
Deficyt budżetu państwa
Na sfinansowanie deficytu budżetowego (52.214,2 mln zł), deficytu budżetu środków europejskich (14.432,9 mln zł), ujemnego salda przychodów z prywatyzacji i ich rozdysponowania (13.296,3 mln zł) oraz ujemnego salda prefinansowania zadań realizowanych z udziałem środków unijnych (1.347,6 mln zł) w łącznej kwocie 81.291,1 mln złoży się: dodatnie saldo finansowania krajowego (60.130,1 mln zł) i zagranicznego (21.160,9 mln zł).
Rząd, przedstawiając projekt budżetu na 2010 r., wziął pod uwagę ewentualne konsekwencje wystąpienia negatywnych ryzyk i niekorzystnych uwarunkowań dla polskiej gospodarki. W projekcie ustawy budżetowej nie ma znaczących zmian w podatkach i wydatkach, natomiast są w nim uwzględnione istotne wpływy z prywatyzacji. Utrzymano w nim też zasadę, że dług publiczny nie powinien przekroczyć 55 proc. PKB (tzw. próg ostrożnościowy).
Oczekuje się, że w latach 2011-2013 gospodarka przyspieszy - w 2011 r. PKB wzrośnie do 2,8 proc., w 2012 r. - do 3,0 proc. i w 2013 - do 3,4 proc. (przy wzroście popytu krajowego). Od 2011 r. zacznie się poprawiać sytuacja na rynku pracy. Istotnym bodźcem prorozwojowym będzie organizacja mistrzostw EURO 2012, które przyczynią się do wzrostu aktywności inwestycyjnej.
Rada Ministrów przyjęła Strategię zarządzania długiem sektora finansów publicznych w latach 2010-2012, przedłożoną przez ministra finansów.
"Strategia zarządzania długiem sektora finansów publicznych" jest, zgodnie z ustawą o finansach publicznych, ustalana co roku przez ministra finansów i, po akceptacji przez Radę Ministrów, przekładana Sejmowi wraz z uzasadnieniem projektu ustawy budżetowej. Dokument obejmuje horyzont trzech lat i zawiera strategię zarządzania długiem Skarbu Państwa (SP) oraz strategię oddziaływania na pozostały dług sektora finansów publicznych.
"Strategia zarządzania długiem sektora finansów publicznych w latach 2010-12" zawiera prognozy wielkości państwowego długu publicznego, spójne z założeniami polityki fiskalnej przyjętymi w projekcie ustawy budżetowej na 2010 r., natomiast w zakresie celów i zadań odnosi się do zarządzania długiem publicznym w węższym znaczeniu, tj. jako sposób finansowania potrzeb pożyczkowych państwa oraz kształtowanie struktury długu, a więc wybór rynków, instrumentów i terminów emisji.
Zakłada się, że relacja długu do PKB przekroczy próg 50 proc. w 2010 r. Zgodnie z ustawą o finansach publicznych, przekroczenie progu 50 proc. w 2010 r. oznaczać będzie konieczność przyjęcia w ustawie budżetowej na 2012 r. relacji deficytu budżetowego do dochodów nie wyższej niż założona w budżecie na 2011 r. W latach 2010-2012 relacja długu do PKB będzie utrzymywać się blisko progu 55 proc. (54,5-54,8 proc.). Oznacza to znaczne ryzyko przekroczenia tego progu i uruchomienia sankcji wynikających z ustawy o finansach publicznych. Dla relacji kosztów obsługi długu SP do PKB przewidywany jest wzrost do 3,0 proc. w 2012 r.
"Strategia" stanowi w dużej mierze kontynuację strategii przygotowanej rok temu. Utrzymany został cel minimalizacji kosztów obsługi długu w długim horyzoncie czasu przy przyjętych ograniczeniach związanych z ryzykiem oraz trzy współzależne zadania zwiększania płynności, efektywności i przejrzystości rynku skarbowych papierów wartościowych (SPW). Dla realizacji celu Strategii w latach 2010-2012 przyjęto m.in., że:
- utrzymane zostanie elastyczne podejście do kształtowania struktury finansowania pod względem wyboru rynku, waluty i instrumentów, w stopniu przyczyniającym się do minimalizacji kosztów obsługi przy ograniczeniach wynikających z przyjętych poziomów ryzyka oraz możliwego wpływu na politykę pieniężną;
- głównym źródłem finansowania potrzeb pożyczkowych budżetu państwa pozostanie rynek krajowy; natomiast udział finansowania zagranicznego może ulegać okresowemu zwiększeniu; przy emisjach zagranicznych rolę rynku strategicznego będzie pełnił rynek euro;
- priorytetem polityki emisyjnej będzie budowanie dużych i płynnych emisji o oprocentowaniu stałym, zarówno na rynku krajowym, jak i rynku euro;
- utrzymano dążenie do zwiększania średniej zapadalności długu krajowego, natomiast jego duration, które osiągnęło już poziom akceptowalny z punku widzenia ryzyka stopy procentowej, utrzymywane będzie w przedziale 2,5-4,0 roku.
Istotnym uwarunkowaniem "Strategii" jest wejście w życie 1 stycznia 2010 r. nowej ustawy o finansach publicznych. Najważniejsze zmiany w zakresie długu publicznego dotyczą procedur ostrożnościowych i sanacyjnych (przy niezmienionych progach 50 proc., 55 proc. i 60 proc.) oraz horyzontu Strategii - począwszy od 2010 r. strategia będzie przygotowywana na 4 lata.
W 2007 r. znaczne umocnienie złotego umożliwiło przejściowe obniżenie długu poniżej 45 proc. PKB. W 2008 r. i w pierwszej połowie 2009 r. dług publiczny zaczął rosnąć - odpowiednio o 70,3 mld zł i 37,8 mld zł (w tym dług Skarbu Państwa o 68,4 mld zł i 38,2 mld zł). Powodem, oprócz osłabienia złotego, był także wzrost potrzeb pożyczkowych sektora finansów publicznych w wyniku spowolnienia gospodarczego.
W 2009 r. na wzrost kosztów obsługi długu miały wpływ: po pierwsze - okresowy wzrost rentowności na rynku krajowym w IV kwartale 2008 r. spowodowany dużą sprzedażą na rynku wtórnym Skarbowych Papierów Wartościowych (SPW). Przyczyną był: odpływ środków inwestorów zagranicznych, z funduszy inwestycyjnych oraz zamrożenie wszystkich segmentów rynku finansowego, w tym rynku SPW. Drugim uwarunkowaniem było silne osłabienie złotego i wzrost kosztów finansowania na głównych rynkach międzynarodowych.
Podsumowując, do najważniejszych czynników makroekonomicznych, które wpłynęły na zmianę nominalnej wartości długu publicznego należą: wysokość potrzeb pożyczkowych (w tym deficyt sektora finansów publicznych) oraz zmiany kursu złotego. Natomiast głównymi czynnikami powodującymi wzrost kosztów obsługi zadłużenia są: stopy procentowe i kursy walutowe.
Rada Ministrów przyjęła "Trzyletni plan limitu mianowań urzędników w służbie cywilnej na lata 2010-2012", przedłożony przez Szefa Służby Cywilnej.
Z uwagi na konieczność ograniczenia wydatków budżetowych limity mianowań urzędników w służbie cywilnej są następujące: w 2010 r. - 1000 osób, w 2011 r. - 1000 osób, a w 2012 r. -1500 osób. Przyjęto, że w 2010 r. mianowania odbędą się 1 grudnia.
Koszty mianowań w 2010 r. oszacowano na 880 700 zł (bez pochodnych, tj. bez składek płaconych przez pracodawcę), a na 1 036 408 zł (z pochodnymi). Wydatki te zostaną sfinansowane z rezerwy celowej budżetu państwa.
Rada Ministrów podjęła uchwałę w sprawie ustanowienia programu wieloletniego pod nazwą "Kontynuacja budowy Muzeum Historii Żydów Polskich", przedłożoną przez ministra kultury i dziedzictwa narodowego.
Program wieloletni "Kontynuacja budowy Muzeum Historii Żydów Polskich" będzie realizowany od początku 2010 r. do końca 2012 r. Na podstawie dotychczasowego programu, na lata 2006-2009, zrealizowano jedynie wstępny etap budowy muzeum, a środki budżetowe niezbędne na wykonanie całej inwestycji są niewystarczające. Kontynuowanie budowy wymaga zwiększenia tych środków, a to zapewnia ustanowienie nowego programu wieloletniego.
Muzeum ma być nowoczesną placówką multimedialną, stworzoną zgodnie ze światowymi standardami muzealnictwa. Ma prezentować wizualne reprodukcje oraz rekonstrukcje historycznej rzeczywistości, w jakiej żyła społeczność żydowska w Polsce. Powstanie w nim interaktywne centrum edukacyjne, złożone z ogólnodostępnej biblioteki, mediateki, elektronicznej bazy danych o judaikach i wielofunkcyjnych sal projekcyjno-konferencyjno-koncertowych na ok. 650 osób.
Stworzona zostanie nowoczesna witryna internetowa zawierająca m.in. zbiór cyfrowych reprodukcji eksponatów oraz bazę danych o polskich judaikach. Chodzi o ok. 60 tys. usystematyzowanych i dokładnie opisanych obiektów, które odszukano i sfotografowano w ponad tysiącu archiwach, muzeach, bibliotekach, kolekcjach prywatnych w Polsce, Izraelu, Stanach Zjednoczonych, Niemczech, a także na Ukrainie, Litwie i Białorusi. W budynku powstanie także zaplecze gastronomiczno-handlowe oraz inne pomieszczenia dla zwiedzających. Ocenia się, że w ciągu roku muzeum będzie gościć 250-500 tys. osób.
Z budżetu państwa na realizację programu trzeba przeznaczyć 98 mln zł (2010 r. - 35 mln zł; 2011 r. - 35 mln zł; 2012 r. - 28 mln zł). Będzie on także finansowany z budżetu m.st. Warszawy. Program jest zgodny ze "Strategią Rozwoju Kraju 2007-2015", co oznacza, że wpisuje się w najważniejsze trendy rozwoju światowej gospodarki i cele wyznaczone przez Unię Europejską w odnowionej Strategii Lizbońskiej.
UWAGA: Komunikaty publikowane są w serwisie PAP bez wprowadzania przez PAP SA jakichkolwiek zmian w ich treści, w formie dostarczonej przez nadawcę. Nadawca komunikatu ponosi wyłączną i pełną odpowiedzialność za jego treść. (PAP)
kom/ wni/