Obradowała Rada Ministrów (komunikat)
...
09.03.2010 | aktual.: 09.03.2010 13:23
09.03. Warszawa - CIR informuje:
Podczas dzisiejszego posiedzenia rząd przyjął:
- projekt ustawy o zmianie ustawy Kodeks postępowania Karnego oraz niektórych innych ustaw;
- projekt ustawy o zmianie ustawy o Bankowym Funduszu Gwarancyjnym.
Rada Ministrów wydała rozporządzenia:
- w sprawie użycia środków przymusu bezpośredniego przez funkcjonariuszy celnych;
- zmieniające rozporządzenie w sprawie utworzenia, organizacji i trybu działania Komisji Kodyfikacyjnej Prawa Cywilnego;
- zmieniające rozporządzenie w sprawie utworzenia, organizacji i trybu działania Komisji Kodyfikacyjnej Prawa Karnego.
Rada Ministrów zajęła stanowisko wobec komisyjnego projektu ustawy o zmianie ustawy Kodeks postępowania cywilnego i zmianie niektórych ustaw (druk nr 2603) oraz poselskiego projektu ustawy o zmianie ustawy Kodeks postępowania cywilnego i zmianie niektórych ustaw (druk nr 2604).
Zaakceptowała sprawozdanie z realizacji przedsięwzięć Euro 2012 oraz z wykonanych działań dotyczących realizacji przygotowań Polski do finałowego turnieju Mistrzostw Europy w Piłce Nożnej UEFA EURO 2012TM (lipiec-grudzień 2009 r.).
Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o zmianie ustawy Kodeks postępowania karnego oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez ministra sprawiedliwości.
Zaproponowano przepisy zapewniające efektywną i merytoryczną kontrolę sądu i prokuratora nad ustawowo dozwolonymi czynnościami operacyjnymi organów ścigania (np. zakładaniem podsłuchów telefonicznych), które ingerują w prawo obywatela do prywatności. Oznacza to, że np. Policja występując do sądu o pozwolenie na założenie podsłuchu, po uzyskaniu pisemnej zgody prokuratora okręgowego, będzie musiała do wniosku w tej sprawie dołączyć także materiały uzasadniające jego złożenie. Do tej pory wystarczał tylko wniosek.
Wprowadzono przepis zobowiązujący prokuratora generalnego do przedstawienia Sejmowi i Senatowi corocznej jawnej informacji o łącznej liczbie ustawowo dozwolonych czynności ingerujących w prawo obywatela do prywatności przez poszczególne służby. Ma ona także zawierać informacje o efektach sądowego i prokuratorskiego nadzoru nad tymi czynnościami.
Wprowadzono zakaz wykorzystywania dowodów uzyskanych w wyniku kontroli procesowej oraz kontroli operacyjnej w innych postępowaniach niż postępowanie karne.
Zobowiązano organy ścigania do powiadomienia prokuratora o wydaniu i wykonaniu zarządzenia dotyczącego zniszczenia materiałów z kontroli operacyjnej, które nie potwierdziły informacji o popełnieniu przestępstwa. Przewidziano też zapis, że o zachowaniu materiałów z kontroli operacyjnej istotnych dla bezpieczeństwa państwa, będzie orzekał sąd okręgowy w Warszawie na pisemny wniosek szefa ABW, po uzyskaniu pisemnej zgody prokuratora generalnego.
Wprowadzono także instytucję tzw. "zgody następczej", tj. zgody sądu na wykorzystanie dowodów pochodzących z kontroli procesowej lub operacyjnej, gdy utrwalone zapisy wskazują na fakt popełnienia przestępstwa, które nie było przedmiotem postanowienia sądu. O taką zgodę będzie występował tylko prokurator. Możliwość wykorzystania tak zdobytych dowodów ma dotyczyć jedynie najpoważniejszych przestępstw. Odpowiednie zmiany wprowadzono także do ustaw kompetencyjnych.
Nowe rozwiązania ustawowe mają obowiązywać po 30 dniach od daty ich ogłoszenia w Dzienniku Ustaw.
Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o zmianie ustawy o Bankowym Funduszu Gwarancyjnym, przedłożony przez ministra finansów.
Zaproponowano zmiany w sposobie wynagradzania osób wchodzących w skład Rady Bankowego Funduszu Gwarancyjnego (BFG). Pobieranie wynagrodzenia za udział w posiedzeniach Rady Funduszu ma być zastąpione wynagrodzeniem miesięcznym.
Zgodnie z projektem, to wynagrodzenie ma się składać z dwóch części:
- stałej - za wykonywanie prac na rzecz Funduszu poza posiedzeniami Rady i ponoszenie odpowiedzialność za jej funkcjonowanie,
- zmiennej - uwzględniającej udział w posiedzeniach, pełnioną funkcję i zakres zadań.
Oznacza to, że w przypadku nieobecności na posiedzeniu osoby wchodzącej w skład Rady BFG, zostanie jej wypłacona jedynie stała część wynagrodzenia.
Projekt przewiduje, że minister finansów - po zasięgnięciu opinii prezesa NBP i przewodniczącego KNF - określi w rozporządzeniu maksymalną wysokość miesięcznego wynagrodzenia osób wchodzących w skład Rady BFG. Obejmie ona wysokość wynagrodzenia w części stałej i sposób ustalenia wynagrodzenia w części zmiennej.
Założono, że znowelizowana ustawa wejdzie w życie pierwszego dnia miesiąca, następującego po upływie miesiąca od daty jej ogłoszenia w Dzienniku Ustaw.
Rada Ministrów wydała rozporządzenie w sprawie użycia środków przymusu bezpośredniego przez funkcjonariuszy celnych, przedłożone przez ministra finansów.
Zawarte w tej regulacji korekty i uzupełnienia wzorowane są na rozwiązaniach przyjętych w rozporządzeniach Rady Ministrów w sprawie stosowania środków przymusu bezpośredniego przez funkcjonariuszy: Policji, Straży Granicznej i Centralnego Biura Antykorupcyjnego.
Z dotychczasowego rozporządzenia przejęto rozwiązania dotyczące warunków i sposobów użycia siły fizycznej, kajdanek, pałek służbowych, paralizatorów elektrycznych, indywidualnych chemicznych środków obezwładniających, kolczatek drogowych i innych przeszkód umożliwiających zatrzymanie pojazdu.
Rozporządzanie będzie obowiązywać po 14 dniach od daty ogłoszenia w Dzienniku Ustaw i zastąpi obowiązujące przepisy wykonawcze z 22 grudnia 2004 r.
Rada Ministrów wydała rozporządzenie zmieniające rozporządzenie w sprawie utworzenia, organizacji i trybu działania Komisji Kodyfikacyjnej Prawa Cywilnego, przedłożone przez ministra sprawiedliwości.
Zmiany polegają na dostosowaniu sposobu wynagradzania przewodniczącego, jego zastępcy i członków Komisji Kodyfikacyjnej Prawa Cywilnego do obecnie obowiązujących zasad wynagradzania sędziów i prokuratorów.
Chodzi o to, że znowelizowana ustawa Prawo o ustroju sądów powszechnych wprowadziła nowe zasady wynagradzania sędziów i prokuratorów, co spowodowało konieczność zmiany obowiązującego rozporządzenia w zakresie sposobu wynagradzania członków Komisji Kodyfikacyjnej Prawa Cywilnego.
Rozporządzenie wchodzi w życie z dniem ogłoszenia w Dzienniku Ustaw.
Rada Ministrów wydała rozporządzenie zmieniające rozporządzenie w sprawie utworzenia, organizacji i trybu działania Komisji Kodyfikacyjnej Prawa Karnego, przedłożone przez ministra sprawiedliwości.
Zmiany polegają na dostosowaniu sposobu wynagradzania przewodniczącego, jego zastępcy i członków Komisji Kodyfikacyjnej Prawa Karnego do obecnie obowiązujących zasad wynagradzania sędziów i prokuratorów.
Zmieniając to rozporządzenie wzięto pod uwagę nowe zasady wynagradzania sędziów i prokuratorów (wprowadzone znowelizowaną ustawą Prawo o ustroju sądów powszechnych) i rozwiązania przewidziane w projekcie nowelizacji rozporządzenia w sprawie utworzenia, organizacji i trybu działania Komisji Kodyfikacyjnej Prawa Cywilnego (dotyczące sposobu wynagradzania jej członków).
Rozporządzenie wchodzi w życie z dniem ogłoszenia w Dzienniku Ustaw.
Rada Ministrów zajęła stanowisko wobec komisyjnego projektu ustawy o zmianie ustawy Kodeks postępowania cywilnego i zmianie niektórych ustaw (druk nr 2603) oraz poselskiego projektu ustawy o zmianie ustawy Kodeks postępowania cywilnego i zmianie niektórych ustaw (druk nr 2604), przedłożone przez ministra sprawiedliwości.
Nie negując kierunków i istoty rozwiązań zawartych w obydwu projektach Rada Ministrów uważa, że mogą one być przedmiotem dalszych prac legislacyjnych wspólnie z rządowym projektem ustawy o państwowych egzaminach prawniczych i ewentualnie z poselskim projektem ustawy o licencjach prawniczych i świadczeniu usług prawniczych. Zdaniem rządu, na drodze do polepszenia dostępu do usług prawniczych i uatrakcyjnienia drogi zawodowej absolwentów prawa, powinno się dążyć do wypracowania rozwiązań funkcjonalnych i spójnych. Chodzi o to, aby nie zniweczyć dotychczasowych osiągnięć, a uchwalone regulacje były kolejnym krokiem do większej otwartości zawodów prawniczych.
Obydwa projekty przewidują poszerzenie kręgu uprawnionych do występowania przed sądami cywilnymi i administracyjnymi w roli pełnomocników stron. Tę funkcję mogłyby pełnić osoby, które ukończyły wyższe studia prawnicze w Polsce i uzyskały tytuł magistra lub ukończyły studia prawnicze za granicą, uznane w naszym kraju. Taka osoba musiałyby mieć obowiązkowo ubezpieczenie od odpowiedzialności cywilnej za szkody wyrządzone przy wykonywaniu czynności pełnomocnika. Jedynie w sprawach z zakresu prawa rodzinnego i opiekuńczego pełnomocnikami stron byliby wyłącznie adwokaci i radcy prawni. Projektodawcy przez poszerzenie kręgu osób świadczących usługi prawnicze chcą zwiększyć dostęp do nich. Ich zdaniem, zapewni to wzrost konkurencyjności na rynku i w efekcie spowoduje spadek cen usług prawniczych.
Należy podkreślić, że rząd konsekwentnie realizuje działania mające na celu zwiększenie dostępności do zawodów prawniczych i polepszenie sytuacji na rynku tych usług. 25 marca 2009 r. weszła w życie rządowa nowelizacja ustawy Prawo o adwokaturze, ustawy o radcach prawnych oraz ustawy Prawo o notariacie. Zawarto w niej rozwiązania dostosowujące ustawy samorządowe do wymogów określonych w wyrokach Trybunału Konstytucyjnego. Zmieniła ona też przepisy dotyczące przeprowadzania naboru na aplikacje: adwokacką, radcowską i notarialną. Chodziło o usprawnienie naboru, precyzyjne wskazanie zakresu egzaminu na aplikacje, a także zmianę formuły egzaminu zawodowego. Obecnie nabór na aplikacje, szkolenie i egzaminy zawodowe przeprowadza się na podstawie znowelizowanych przepisów. Mechanizmy zawarte w tych przepisach wskazują na większe możliwości dostępu do zawodów prawniczych oraz umożliwiają korzystanie z innych niż aplikacja dróg dochodzenia do nich.
Rząd zauważa również, że projekt poselski i komisyjny, chociaż przenoszą na szkoły wyższe odpowiedzialność za przygotowanie prawników do funkcjonowania na rynku usług prawniczych, nie zawierają propozycji dotyczących systemu ich kształcenia. Dlatego w tym obszarze obydwa projekty wymagają uzupełnienia.
Rada Ministrów przyjęła sprawozdanie z realizacji przedsięwzięć Euro 2012 oraz z wykonanych działań dotyczących realizacji przygotowań Polski do finałowego turnieju Mistrzostw Europy w Piłce Nożnej UEFA EURO 2012 TM (lipiec-grudzień 2009 r.), przedłożone przez ministra sportu i turystyki.
Wszystkie ważne inwestycje związane z piłkarskimi mistrzostwami Europy weszły w fazę realizacji w 2009 r., dlatego w tym roku jednym z ważniejszych zadań będzie monitorowanie prac inwestycyjnych i ocena ich przebiegu pod kątem zgodności z przyjętymi harmonogramami.
W 2009 r. dobrze układała się współpraca spółki PL.2012 z UEFA, a drugie półrocze ub.r. było niezwykle ważne ze względu na postęp prac infrastrukturalnych. Zgodnie z terminami, realizowanych było 70 proc. inwestycji infrastrukturalnych. Problemy wystąpiły z kilkoma przedsięwzięciami. Chodzi o stadion we Wrocławiu, lotnisko w Poznaniu, drogę kolejową linia E59 Wrocław-Poznań, Warszawski Węzeł Kolejowy-Linia Średnicowa, Trasę Słowackiego w Trójmieście oraz autostradę A1 Sośnica-Gorzyczki.
Największe opóźnienia dotyczyły budowy stadionu we Wrocławiu. W związku z tym pod koniec grudnia 2009 r. Wrocław rozwiązał umowę z konsorcjum odpowiedzialnym za powstanie obiektu. Nowy wykonawca musi zrealizować inwestycję najpóźniej do czerwca 2011 r. Zgodnie z harmonogramem były realizowane prace stadionowe w: Gdańsku, Poznaniu, Warszawie oraz Krakowie i Chorzowie. Spółka PL.2012 prowadzi ciągły monitoring prac przy budowie stadionów we wszystkich miastach gospodarzach oraz Chorzowie i Krakowie.
W drugim półroczu 2009 r. opracowano "Założenia strategii transportowej UEFA EURO 2012". Postępowały prace związane z budową autostrad. Rozpoczęto działania mające na celu wdrożenie systemu Karty Euro. Z taką kartą będzie można skorzystać z transportu publicznego wybranych miastach gospodarzach i z połączeń kolejowych między nimi. Dodatkowo karta ma zawierać informacje o rezerwacji hotelu i ubezpieczeniu kibica. Kontynuowane były prace nad nowelizacją wstępnej wersji "Zintegrowanej koncepcji bezpieczeństwa UEFA EURO 2012TM. Opracowano koncepcję wolontariatu miejskiego. Współpraca z Ukrainą realizowana była na bieżąco poprzez spotkania, warsztaty, wizyty telekonferencje i w ramach grup roboczych. W lipcu 2009 r. w Kijowie, pod przewodnictwem premierów Polski i Ukrainy, odbyło się III posiedzenie Polsko-Ukraińskiego Komitetu Organizacyjnego.
Ze sprawozdania wynika, że coraz większego znaczenia nabierają zagadnienia organizacyjne. Oznacza to intensyfikację prac w tym zakresie przez najbliższe 2,5 roku. Równie istotna jest sprawa bezpieczeństwa, co jednoznacznie podkreślono w raporcie UEFA z końca 2009 r. Dlatego w tym roku przewidziano wdrożenie "Zintegrowanej koncepcji bezpieczeństwa UEFA EURO 2012TM.
Mając na uwadze zaplanowane w 2010 r. ukończenie budowy 2 stadionów w miastach gospodarzach Euro 2012: Gdańsku i Poznaniu, a także zakończenie przebudowy stadionu w Krakowie, niezbędne będzie wzmocnienie działań kontrolnych w stosunku do inwestycji ujętych w rządowym programie wieloletnim "Przygotowanie i wykonanie przedsięwzięć Euro 2012". Tym samym działania planowane do realizacji w 2010 r. związane są w dużej części z dalszym monitoringiem przebiegu przedsięwzięć Euro 2012.
Ponadto w 2010 r. powinna rozpocząć się promocja Polski, jako organizatora turnieju. Spółka PL. 2012 już opracowała listę działań komunikacyjno-wizerunkowych, których celem jest pokazanie możliwości i talentów organizacyjnych Polaków. Rozpocznie się też realizacja projektów organizacyjnych i społecznych, mających na celu zwiększenie społecznej świadomości z korzyści płynących dla Polski z organizacji jednej z największych imprez sportowych na świecie. Planowane jest też stworzenie planów operacyjnych, dotyczących logistyki przewozu i pobytu w naszym kraju miliona kibiców.
Konieczna będzie ściślejsza współpraca z Ukrainą, w tym uzgodnienie mapy drogowej wspólnych polsko-ukraińskich przedsięwzięć.
UWAGA: Komunikaty publikowane są w serwisie PAP bez wprowadzania przez PAP SA jakichkolwiek zmian w ich treści, w formie dostarczonej przez nadawcę. Nadawca komunikatu ponosi wyłączną i pełną odpowiedzialność za jego treść. (PAP)
kom/ aja/