Trwa ładowanie...
d1gkxs0
rząd
23-02-2010 12:34

Obradowała Rada Ministrów (komunikat)

...

d1gkxs0
d1gkxs0

23.02. Warszawa - CIR informuje:

Podczas dzisiejszego posiedzenia rząd przyjął:

- projekt ustawy o zmianie ustawy o materiałach wybuchowych przeznaczonych do użytku cywilnego oraz ustawy o wykonywaniu działalności gospodarczej w zakresie wytwarzania i obrotu materiałami wybuchowymi, bronią, amunicją oraz wyrobami i technologią o przeznaczeniu wojskowym lub policyjnym; - projekt ustawy o zmianie ustawy Kodeks postępowania cywilnego.

Rada Ministrów wydała rozporządzenia:

d1gkxs0

- w sprawie nadawania przydziałów organizacyjno-mobilizacyjnych do jednostek zmilitaryzowanych; - w sprawie dysponowania rezerwą ogólną budżetu państwa.

Rada Ministrów zatwierdziła aneks nr 1 do umowy offsetowej z 1 lipca 2003 r. zawartej pomiędzy Skarbem Państwa RP oraz Patria Vehicles Oy (aktualna nazwa: Patria Land & Armament Oy).


Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o zmianie ustawy o materiałach wybuchowych przeznaczonych do użytku cywilnego oraz ustawy o wykonywaniu działalności gospodarczej w zakresie wytwarzania i obrotu materiałami wybuchowymi, bronią, amunicją oraz wyrobami i technologią o przeznaczeniu wojskowym lub policyjnym, przedłożony przez ministra gospodarki.

d1gkxs0

Projekt nowelizacji ustaw wynika z konieczności dostosowania polskich przepisów do prawa obowiązującego w Unii Europejskiej. W tym przypadku chodzi o dyrektywę Parlamentu Europejskiego i Rady 2007/23/WE z maja 2007 r., która zawiera uregulowania dotyczące wprowadzania do obrotu wyrobów pirotechnicznych.

Do ustawy o materiałach wybuchowych przeznaczonych do użytku cywilnego wprowadzono nowy rozdział 5a, w którym zawarto rozwiązania obejmujące zagadnienia wprowadzania do obrotu wyrobów pirotechnicznych wraz z procedurami oceny zgodności. W projekcie zamieszczono również definicje wyrobów pirotechnicznych. Wyróżniono 4 kategorie tych wyrobów: widowiskowe, do użytku teatralnego, do pojazdów oraz wyroby przeznaczone do innych celów, np. do zastosowania w leśnictwie, ratownictwie i rolnictwie.

Do każdego z powyższych rodzajów wyrobów pirotechnicznych przyporządkowano klasy, które uwzględniają stopień zagrożenia dla życia i zdrowia użytkowników. Wyroby przeznaczone do użytku widowiskowego podzielono na 4 klasy, 3 z nich oznaczają niskie i średnie zagrożenie, natomiast klasa 4 - to wyroby o wysokim stopniu zagrożenia dla życia i zdrowia użytkowników, dlatego będą one dostępne tylko dla osób posiadających wiedzę specjalistyczną. Podobne kategorie występują w wyrobach do użytku teatralnego (klasa T1 - bezpieczne, klasa T2 - wysoki stopień zagrożenia i dostęp tylko dla profesjonalistów), inne wyroby (klasy P1 - bezpieczne, P2 - dla specjalistów).

d1gkxs0

W projekcie ustawy umieszczono regulacje dotyczące kontroli wyrobów pirotechnicznych oraz wskazano organy upoważnione do ich przeprowadzania. Zgodnie z przepisami, kontrolę nad wyrobami klas 1-4 będą przeprowadzać wojewódzcy inspektorzy Inspekcji Handlowej, natomiast wyroby klas T1, T2, P1, P2 będą kontrolowane przez inspektorów pracy.

Prezes Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów będzie corocznie przekazywać do Komisji Europejskiej informacje dotyczące przeprowadzonych w poprzednim roku kontroli wyrobów pirotechnicznych.

Założono, że nowe rozwiązania wejdą w życie 4 lipca 2010 r.


Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o zmianie ustawy Kodeks postępowania cywilnego, przedłożony przez ministra sprawiedliwości.

d1gkxs0

Projekt noweli umożliwi zapis czynności sądowych z wykorzystaniem najnowszych technologii, czyli sporządzanie w sądach protokołu elektronicznego. Protokół sądowy będzie zapisywany w wersji audio lub audio-wideo.

Chodzi o to, że technologie cyfrowe rejestrujące dźwięk lub dźwięk i obraz pozwalają utrwalić rzeczywiste sformułowania uczestników postępowania sądowego. Umożliwiają także pełne utrwalanie poszczególnych czynności, tak jak one w rzeczywistości wyglądały. Zapis audio lub audio-video zapewnia lepsze podstawy do oceny zebranego materiału dowodowego i kontroli instancyjnej niż tradycyjny protokół (pisemny). Ustawodawca założył, że w takiej sytuacji protokół tradycyjny zostanie ograniczony do wskazania gdzie i kiedy czynność miała miejsce i kto w niej uczestniczył oraz umieszczenia najważniejszych oświadczeń procesowych stron i rozstrzygnięć sądu. Ponadto, sędzia zostanie zwolniony z konieczności dyktowania protokolantowi treści protokołu, co skróci czas posiedzenia.

Zasadą będzie sporządzanie protokołu elektronicznego, choć projekt nowelizacji zakłada współistnienie protokołów: tradycyjnego i elektronicznego. Protokół tradycyjny sporządzany będzie na dotychczasowych zasadach tylko wtedy, gdy ze względów technicznych utrwalenie przebiegu posiedzenia za pomocą protokołu elektronicznego nie będzie możliwe. Protokół tradycyjny będzie podpisywany, tak jak obecnie, przez sędziego i protokolanta. Natomiast protokół elektroniczny będzie utrwalany w sposób gwarantujący identyfikację osoby go sporządzającej oraz rozpoznawalność późniejszych zmian. Protokół elektroniczny i tradycyjny będą równe pod względem skutków prawnych.

d1gkxs0

Protokół elektroniczny będzie częścią akt sądowych. Ze względu na zapewnienie ochrony wizerunku osób biorących udział w postępowaniu, strony i uczestnicy tego postępowania nie będą mogli otrzymać zapisu obrazu. Oznacza to, że będzie im można wydać jedynie zapis dźwięku. W większości przypadków wystarcza to do posługiwania się protokołem elektronicznym w celach procesowych, a jednocześnie ułatwia ochronę wizerunku osób występujących przed sądem. Projekt noweli zakłada jednak, że zapoznanie się z zapisem obrazu będzie możliwe, w razie potrzeby, w siedzibie sądu lub, w przyszłości, za pośrednictwem systemu teleinformatycznego, jednak bez możliwości kopiowania zapisu.

Zaproponowano, aby nowe przepisy obowiązywały od 1 lipca 2010 r. Wyposażanie sal sądowych w sprzęt audio lub audio-wideo odbywać się ma sukcesywnie i obejmie lata 2010-2012. Na ten cel w 2010 r. zostanie przeznaczone 40 mln zł z budżetu resortu sprawiedliwości.


Rada Ministrów wydała rozporządzenie w sprawie nadawania przydziałów organizacyjno-mobilizacyjnych do jednostek zmilitaryzowanych, przedłożone przez ministra obrony narodowej.

d1gkxs0

Celem rozporządzenia jest dostosowanie procedur dotyczących nadawania przydziałów organizacyjno-mobilizacyjnych osobom, które nie są pracownikami jednostek organizacyjnych podlegających militaryzacji.

Przewidziano odciążenie organów wojskowych, dysponujących rezerwami osobowymi, od wyszukiwania kandydatów do objęcia stanowisk służbowych w jednostkach zmilitaryzowanych. W czasie pokoju odstąpiono od angażowania powiatowych urzędów pracy do typowania osób w nich zarejestrowanych do obsady takich stanowisk. Odstąpiono od obowiązkowego kierowania do dyrektora powiatowego urzędu pracy zapotrzebowania na uzupełnienie potrzeb kadrowych jednostki zmilitaryzowanej.

Jeśli chodzi o przeznaczanie osób do służby w jednostce zmilitaryzowanej, to doprecyzowano postępowanie organów cywilnych i wojskowych, w związku z nadawaniem przydziałów w formie kart przydziałów i zbiorowej listy imiennej.

Rozporządzenie wejdzie w życie po 14 dniach od daty ogłoszenia w Dzienniku Ustaw i zastąpi przepisy wykonawcze z 20 grudnia 2004 r.


Rada Ministrów wydała rozporządzenie w sprawie dysponowania rezerwą ogólną budżetu państwa, przedłożone przez ministra finansów.

Rezerwę ogólną budżetu państwa, którą może dysponować premier, zwiększono z 1 do 5 mln zł, z przeznaczeniem na zwiększenie wydatków odpowiednich części budżetowych. Minister finansów będzie dysponował kwotą do 1 mln zł, zamiast dotychczasowych 750 tys. zł. Jednak w każdym przypadku szef resortu finansów o przyznaniu pieniędzy będzie musiał powiadamiać premiera.

Przepisy wejdą w życie po upływie 30 dni od daty ogłoszenia w Dzienniku Ustaw i zastąpią akt wykonawczy z 28 czerwca 2006 r.


Rada Ministrów zatwierdziła aneks nr 1 do umowy offsetowej z 1 lipca 2003 r. zawartej pomiędzy Skarbem Państwa RP oraz Patria Vehicles Oy (aktualna nazwa: Patria Land & Armament Oy), przedłożony przez ministra gospodarki.

Aneks nr 1 został zawarty 14 grudnia 2009 r. między Skarbem Państwa a Patria Vehicles Oy. Jego przygotowanie wynikało ze zwiększenia wartości umowy na dostawę podwozi bazowych do kołowych transporterów opancerzonych AMY 8&8. Wzrosła wartość umowy z 482 mln euro do 520.848.650 euro oraz wartość zobowiązań offsetowych - do 610,91 mln euro.

Ponadto do aneksu wprowadzono wiele korekt, w tym m.in. zapisy wzmacniające gwarancje wykonania umowy. Zmodyfikowano terminy wymagalności naliczonych kar umownych z lat 2010 i 2013. Wprowadzono ponadto zapis, na podstawie którego strony nie będą zobowiązane do zawarcia aneksu. Chodzi o sytuację, gdy wartość umowy dostawy nie przekroczy wartości umowy offsetowej.

W ramach aneksu wycofano te zobowiązania, które stały się nieaktualne ze względu na zmianę uwarunkowań rynkowych czy upadłość offsetobiorców. Zmieniono 8 zobowiązań umowy offsetowej (ustęp 2.19) oraz wprowadzono 4 nowe zobowiązania (ustęp 2.10).

UWAGA: Komunikaty publikowane są w serwisie PAP bez wprowadzania przez PAP SA jakichkolwiek zmian w ich treści, w formie dostarczonej przez nadawcę. Nadawca komunikatu ponosi wyłączną i pełną odpowiedzialność za jego treść. (PAP)

kom/ aja/

d1gkxs0
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.

Komentarze

Trwa ładowanie
.
.
.
d1gkxs0