WAŻNE
TERAZ

Szef KOWR z PSL spotykał się z założycielem Dawtony tuż przed wybuchem afery CPK

PAIiIZ: inwestycje zagraniczne w branżę lotniczą wyniosły 162 mln euro

Inwestycje w branżę lotniczą zrealizowane z udziałem Polskiej Agencji Informacji i Inwestycji Zagranicznych w ciągu ostatnich kilku lat sięgnęły 162 mln euro - poinformował prezes PAIiIZ Sławomir Majman. Inwestorzy cenią w Polsce dostęp do wykształconych kadr.

Obraz
Źródło zdjęć: © Kamil Jakubczak, Wirtualna Polska

Majman powiedział podczas konferencji poświęconej przemysłowi lotniczemu w Polsce, że osiem zrealizowanych z udziałem Agencji projektów z tej branży pozwoliło wygenerować 1,3 tys. miejsc pracy. Kolejne cztery projekty stworzą ok. 400 miejsc pracy. Zaznaczył, że Polska eksportuje wysoko przetworzone produkty do najbardziej zaawansowanych technologicznie krajów świata, a 98 proc. krajowej produkcji przemysłu lotniczego to eksport. - W ciągu ostatnich paru lat mieliśmy okazję obserwować, jak Polska stała się jednym z najbardziej liczących się w świecie poddostawców wszystkiego, co jest potrzebne dla przemysłu lotniczego - powiedział szef PAIiIZ.

Prezes Agencji Lotniczej "Altair" Wojciech Łuczak uważa, że na inwestycje zagraniczne związane z przemysłem lotniczym w Polsce patrzy się z dwóch punktów widzenia. Zwolennicy pierwszego uważają, że w Polska nie ma takiego przemysłu w ogóle, ponieważ został sprzedany i stał się własnością globalnych graczy.

- Według drugiego punktu widzenia to bardzo dobrze, bowiem weszliśmy jako globalny gracz do projektów globalnych firm" - zaznaczył. Dodał, że np. PZL Świdnik wygrał przetarg na dostawę śmigłowców dla floty prezydenta USA. "Praktycznie nie ma śmigłowca AgustyWestland, który został gdzieś na świecie dostarczony, którego (...) część nie zostałaby zbudowana w Świdniku - powiedział Łuczak.

Wiceprezes zarządu PZL Świdnik (właścicielem jest koncern AgustaWestland) Nicola Bianco uważa, że Polska ma ogromny potencjał i szanse na rozwój biznesu lotniczego. Według niego naszym atutem są kompetentni, dobrze wykształceni pracownicy. "Polska wykorzystuje tylko 20 procent z tego, co można wykorzystać w przemyśle lotniczym" - ocenił Bianco. Według niego Polska może być "krajem lotniczym", a nie tylko mieć "dolinę lotniczą" na Podkarpaciu.

Członek zarządu EADS PZL Warszawa-Okęcie (należy do koncernu Airbus Military) Ivan Valcuende powiedział, że możliwości Polski pozwalają ściągać znacznie więcej inwestycji zagranicznych w sektor lotniczy, niż to ma miejsce. Także on zwrócił uwagę na wysokie kwalifikacje polskich pracowników z tej branży. Poinformował, że ostatnie 3 lata były dla firmy kluczowe - w tym czasie podwoiła ona przychody w Polsce i zwiększyła zatrudnienie z 500 osób do 700 osób. Dodał, że do końca tego roku w firmie powinno pracować ok. 800 osób. - Polska to miejsce szans i możliwości dla branży lotniczej - powiedział.

Dyrektor generalny VacAreo Kalisz Tomasz Krążyński poinformował, że po dziesięciu latach działalności w Polsce firma ta doszła do punktu, w którym nie tylko wykorzystuje obce technologie, ale kreuje własny biznes i realizuje własne wizje techniki. Krążyński chwalił polskich inżynierów za kreatywność i innowacyjne podejście. Natomiast członek zarządu AvioPolska Paweł Poncyliusz zwrócił uwagę, że dla inwestorów korzystających ze wsparcia państwa ważne jest, aby warunki tego wsparcia nie zmieniały się w trakcie trwania projektów.

Zgodnie przedstawionymi przez PAIiIZ podczas konferencji informacjami, inwestycji w przemysł lotniczy jest niewiele - na świecie stanowią zaledwie ok. 1 proc. wszystkich projektów. Od 2003 r. było ich 1130 na 117 tys. wszystkich. Wskazano, że Polska jest na szóstym miejscu w Europie pod względem liczby ogłoszeń o inwestycjach w tej branży.

Zastępca dyrektora departamentu inwestycji zagranicznych w PAIiIZ Adam Małecki powiedział, że zgodnie z danymi Boeinga w latach 2011-2031 na rynku światowym pojawi się popyt na ponad 34 tys. samolotów. Część z tego popytu będzie pochodną wycofywania starych maszyn i zastępowania ich; część - pochodną wzrostu przewozów. Firma szacuje, że rocznie liczba pasażerów linii lotniczych będzie rosła o ok. 4 proc., a przewozy towarowe o 5,2 proc. - Myślę, że to dobra wiadomość dla firm z branży lotniczej działających w Polsce w kontekście możliwości dostawy części i komponentów dla tych nowych samolotów - powiedział Małecki.

Źródło artykułu:
Wybrane dla Ciebie
Przez 6 godzin kradli 42-kilogramowe kawały sera warte 100 tys. euro
Przez 6 godzin kradli 42-kilogramowe kawały sera warte 100 tys. euro
Fala zwolnień w Krakowie. Duża korporacja drugi raz zgłasza grupowe
Fala zwolnień w Krakowie. Duża korporacja drugi raz zgłasza grupowe
Wyrzuć te przedmioty z piwnicy. Kara do 5 tys. zł
Wyrzuć te przedmioty z piwnicy. Kara do 5 tys. zł
Ceny węgla w Polsce. Oto ile kosztuje tona opału na początku listopada
Ceny węgla w Polsce. Oto ile kosztuje tona opału na początku listopada
Cała branża nie reguluje należności. Oto średni zator płatniczy
Cała branża nie reguluje należności. Oto średni zator płatniczy
Niemcy zbadali proszki do prania. Zwycięska marka w dyskoncie w Polsce
Niemcy zbadali proszki do prania. Zwycięska marka w dyskoncie w Polsce
Rośnie chaos w Stanach. Zaczyna brakować monet
Rośnie chaos w Stanach. Zaczyna brakować monet
Dubajskie przysmaki pod cmentarzem. Ceny jedzenia w Warszawie
Dubajskie przysmaki pod cmentarzem. Ceny jedzenia w Warszawie
300 tys. zł wsparcia dla rolników. Termin już za niecałe trzy tygodnie
300 tys. zł wsparcia dla rolników. Termin już za niecałe trzy tygodnie
Nadchodzi nowy portal ZUS-u. Zastąpi dotychczasowy system
Nadchodzi nowy portal ZUS-u. Zastąpi dotychczasowy system
Awaria BLIK-a. Problemy z generowaniem kodów i płatnościami
Awaria BLIK-a. Problemy z generowaniem kodów i płatnościami
Wielka akcja policji. Trzynaście kobiet zatrzymanych w całej Polsce
Wielka akcja policji. Trzynaście kobiet zatrzymanych w całej Polsce