Pięć firm chce opracować studium wykonalności dla szybkich kolei
Pięć konsorcjów złożyło oferty w przetargu na opracowanie studium wykonalności dla kolei dużych prędkości. Oferty otwarto w poniedziałek w siedzibie PKP Polskie Linie Kolejowe.
15.02.2010 | aktual.: 15.02.2010 15:10
Chodzi o tzw. linię Y o dł. 450 km, która ma prowadzić z Warszawy przez Łódź i rozgałęziać się na trasy do Wrocławia i Poznania. Pociągi będą mogły jeździć na niej nawet 350 km/godz. Linia ma być gotowa w 2020 r., a koszt jej budowy wyniesie ok. 26 mld zł.
Członek zarządu PKP Polskie Linie Kolejowe i dyrektor ds. strategii i rozwoju Marek Pawlik przypomniał, że w grudniu 2008 r. rząd przyjął program budowy i uruchomienia kolei dużych prędkości w Polsce. - Na bazie tej decyzji polskiego rządu PKP Polskie Linie Kolejowe podjęły szeroko zakrojone prace nad uruchomieniem prac projektowych, a następnie budowlanych - powiedział Pawlik. Dodał, że na prace przygotowawcze przewidziano ok. 300 mln zł.
W przetargu na wykonanie głównego studium wykonalności do spółki wpłynęło pięć ofert. Przy ich ocenie będą stosowane dwa kryteria - w 60 proc. cena, a w 40 proc. kryteria wykonania zamówienia. Jak tłumaczył Pawlik, studium wykonalności ma dać odpowiedź m.in. na pytanie, kiedy w ogóle można rozmawiać o wybudowaniu i uruchomieniu kolei dużych prędkości.
- Tej skali inwestycja, budowa nowej linii kolejowej, nie miała w Polsce miejsca od lat 70., kiedy była budowana Centralna Magistrala Kolejowa, która ma niecałe 230 km - powiedział Pawlik.
Na sfinansowanie opracowania studium wykonalności i projektu przygotowania budowy linii wysokich prędkości PKP Polskie Linie Kolejowe przeznaczą 85 mln 605 tys. zł.