Piechociński: menadżerowie kopalń muszą dostosować spółki do warunków rynkowych

Ministerstwo Gospodarki postawiło przed menadżerami kopalń wyzwanie dotyczące dostosowania spółek węglowych do warunków rynkowych - powiedział wicepremier i minister gospodarki Janusz Piechociński.

Piechociński: menadżerowie kopalń muszą dostosować spółki do warunków rynkowych
Źródło zdjęć: © AFP | NOAH SEELAM

Zastrzegł jednak, że ważne jest zachowanie pewnych priorytetów. - Po pierwsze, chcemy utrzymać potencjał polskiego górnictwa, zwiększać efektywność i racjonalność gospodarki węglowej; dostosowywać i rozbudowywać możliwości, które dają dochody obok kopalni, czyli budowa energetyki metanowej - podkreślił Piechociński podczas debaty w PAP "Okrągły stół na temat przyszłości górnictwa węgla kamiennego w Polsce".

Jak mówił, ważne jest też dochowanie dotychczasowych zobowiązań, jeśli chodzi o miejsca pracy.

Według wicepremiera w polskim górnictwie istnieją różnice dotyczące efektywności działania kopalń. - Nie jest żadną tajemnicą, że liczba pracowników zatrudnionych poza wydobyciem w Kompanii Węglowej jest kilkakrotnie większa niż w Bogdance. W związku z tym mamy sytuację, że polski węgiel konkuruje z importowanym węglem, ale też z polskim węglem na polskim rynku - powiedział.

Zapewnił, że w naszym sektorze górniczym nie zaniedbuje się nowych technik i technologii. Wspierane są też szkolenia na rzecz zawodów górniczych. Wielkim osiągnięciem jest to, że znów mamy kilka tysięcy absolwentów kierunków związanych z górnictwem - podkreślił.

Piechociński zwrócił uwagę, że po Niemczech jesteśmy drugą energetyką węglową w Europie. Mamy najbardziej bezpieczne w świecie górnictwo głębinowe. - To pokazuje, że kilkaset lat wydobywania węgla, duże jego nakłady, zbudowanie zaplecza, świetne firmy, dobre ratownictwo, świetny Instytut Górnictwa - to wielki dorobek, który potrzebuje dodatkowych impulsów rozwojowych - ocenił.

Według ministra gospodarki wiele krajów spoza UE, w tym m.in. Indie, "rozpędza" się w wydobyciu węgla. Wielkie ambicje mają też Turcja i Mongolia.

Główny temat debaty zorganizowanej w Polskiej Agencji Prasowej w ramach projektu PAP Serwis Energetyka Ekstra to możliwości poprawy sytuacji w spółkach węglowych.

Dane na koniec września 2013 r. pokazują, że sektor węgla kamiennego odnotował stratę w wysokości 71,8 mln zł łącznie, a straty na sprzedaży węgla, czyli podstawowej działalności branży wyniosły ponad 37 mln zł. Równocześnie przychody ze sprzedaży zmalały o ponad 9 proc.

Po trzech kwartałach tego roku wydobycie zmalało o 1,9 mln ton do 55,8 mln ton, mimo zaś wzrostu sprzedaży i eksportu - zapasy surowca są duże, na zwałach zalega prawie 8 mln ton.

Eksperci rynku wskazują na spadek cen węgla i utrzymujące się wysokie koszty polskich producentów jako powody obecnej, trudnej sytuacji branży. Po III kw. 2013 r. spółkom udało się zredukować koszty produkcji o 3,5 proc., czyli o 0,6 mld zł. Na zlecenie spółek górniczych firma Roland Berger Strategy Consultans przygotowała audyt branży, proponując konkretne rozwiązania mogące poprawić sytuację. Uczestnicy debaty omówią m.in. wnioski z tego raportu.

Piechociński: polski sektor węglowy musi się rozwijać, a nie trwać

Polski sektor węglowy musi się rozwijać, a nie trwać; cały sektor górniczy jest szczególnie ważną częścią gospodarki - powiedział wicepremier Janusz Piechociński, otwierając w PAP debatę "Okrągły stół na temat przyszłości górnictwa węgla kamiennego w Polsce".

Piechociński podkreślił w środę, że w górnictwie i w całym sektorze w ciągu ostatnich 25 lat wykonano olbrzymie procesy restrukturyzacyjne, z zamykaniem kopalń włącznie. - Nie można patrzeć na górnictwo jak na kłopot, tylko jak na szansę. Ale musi to być górnictwo coraz bardziej wydajne - ocenił.

Odnosząc się m.in. do szczytu klimatycznego w Warszawie wicepremier stwierdził, że trzeba poprawiać globalny klimat wokół energetycznego wykorzystywania węgla. - Naszym celem nie jest walka z węglem, ale walka z emisjami i transformacja energetyki - mówił. Dodał, że gorzkie słowa pod adresem Polski jako gospodarza COP były nieadekwatne, a pojawiały się też w mediach krajów, które emisje ostatnio zwiększyły, jak np. Niemcy.

Główny temat debaty zorganizowanej w Polskiej Agencji Prasowej w ramach projektu PAP Serwis Energetyka Ekstra to możliwości poprawy sytuacji w spółkach węglowych.

Dane na koniec września 2013 r. pokazują, że sektor węgla kamiennego odnotował stratę w wysokości 71,8 mln zł łącznie, a straty na sprzedaży węgla, czyli podstawowej działalności branży wyniosły ponad 37 mln zł. Równocześnie przychody ze sprzedaży zmalały o ponad 9 proc.

Po trzech kwartałach tego roku wydobycie zmalało o 1,9 mln ton do 55,8 mln ton, mimo zaś wzrostu sprzedaży i eksportu - zapasy surowca są duże, na zwałach zalega prawie 8 mln ton.

Eksperci rynku wskazują na spadek cen węgla i utrzymujące się wysokie koszty polskich producentów, jako powody obecnej, trudnej sytuacji branży. Po III kw. 2013 r. spółkom udało się zredukować koszty produkcji o 3,5 proc., czyli o 0,6 mld zł. Na zlecenie spółek górniczych firma Roland Berger Strategy Consultans przygotowała audyt branży, proponując konkretne rozwiązania mogące poprawić sytuację. Uczestnicy debaty omówią m.in. wnioski z tego raportu.

Źródło artykułu:PAP
węgieljanusz piechocińskienergetyka

Wybrane dla Ciebie

Komentarze (0)

Cenimy Twoją prywatność

Kliknij "AKCEPTUJĘ I PRZECHODZĘ DO SERWISU", aby wyrazić zgodę na korzystanie w Internecie z technologii automatycznego gromadzenia i wykorzystywania danych oraz na przetwarzanie Twoich danych osobowych przez Wirtualną Polskę, Zaufanych Partnerów IAB (880 partnerów) oraz pozostałych Zaufanych Partnerów (405 partnerów) a także udostępnienie przez nas ww. Zaufanym Partnerom przypisanych Ci identyfikatorów w celach marketingowych (w tym do zautomatyzowanego dopasowania reklam do Twoich zainteresowań i mierzenia ich skuteczności) i pozostałych, które wskazujemy poniżej. Możesz również podjąć decyzję w sprawie udzielenia zgody w ramach ustawień zaawansowanych.


Na podstawie udzielonej przez Ciebie zgody Wirtualna Polska, Zaufani Partnerzy IAB oraz pozostali Zaufani Partnerzy będą przetwarzać Twoje dane osobowe zbierane w Internecie (m.in. na serwisach partnerów e-commerce), w tym za pośrednictwem formularzy, takie jak: adresy IP, identyfikatory Twoich urządzeń i identyfikatory plików cookies oraz inne przypisane Ci identyfikatory i informacje o Twojej aktywności w Internecie. Dane te będą przetwarzane w celu: przechowywania informacji na urządzeniu lub dostępu do nich, wykorzystywania ograniczonych danych do wyboru reklam, tworzenia profili związanych z personalizacją reklam, wykorzystania profili do wyboru spersonalizowanych reklam, tworzenia profili z myślą o personalizacji treści, wykorzystywania profili w doborze spersonalizowanych treści, pomiaru wydajności reklam, pomiaru wydajności treści, poznawaniu odbiorców dzięki statystyce lub kombinacji danych z różnych źródeł, opracowywania i ulepszania usług, wykorzystywania ograniczonych danych do wyboru treści.


W ramach funkcji i funkcji specjalnych Wirtualna Polska może podejmować następujące działania:

  1. Dopasowanie i łączenie danych z innych źródeł
  2. Łączenie różnych urządzeń
  3. Identyfikacja urządzeń na podstawie informacji przesyłanych automatycznie
  4. Aktywne skanowanie charakterystyki urządzenia do celów identyfikacji

Cele przetwarzania Twoich danych przez Zaufanych Partnerów IAB oraz pozostałych Zaufanych Partnerów są następujące:

  1. Przechowywanie informacji na urządzeniu lub dostęp do nich
  2. Wykorzystywanie ograniczonych danych do wyboru reklam
  3. Tworzenie profili w celu spersonalizowanych reklam
  4. Wykorzystanie profili do wyboru spersonalizowanych reklam
  5. Tworzenie profili w celu personalizacji treści
  6. Wykorzystywanie profili w celu doboru spersonalizowanych treści
  7. Pomiar efektywności reklam
  8. Pomiar efektywności treści
  9. Rozumienie odbiorców dzięki statystyce lub kombinacji danych z różnych źródeł
  10. Rozwój i ulepszanie usług
  11. Wykorzystywanie ograniczonych danych do wyboru treści
  12. Zapewnienie bezpieczeństwa, zapobieganie oszustwom i naprawianie błędów
  13. Dostarczanie i prezentowanie reklam i treści
  14. Zapisanie decyzji dotyczących prywatności oraz informowanie o nich

W ramach funkcji i funkcji specjalnych nasi Zaufani Partnerzy IAB oraz pozostali Zaufani Partnerzy mogą podejmować następujące działania:

  1. Dopasowanie i łączenie danych z innych źródeł
  2. Łączenie różnych urządzeń
  3. Identyfikacja urządzeń na podstawie informacji przesyłanych automatycznie
  4. Aktywne skanowanie charakterystyki urządzenia do celów identyfikacji

Dla podjęcia powyższych działań nasi Zaufani Partnerzy IAB oraz pozostali Zaufani Partnerzy również potrzebują Twojej zgody, którą możesz udzielić poprzez kliknięcie w przycisk "AKCEPTUJĘ I PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub podjąć decyzję w sprawie udzielenia zgody w ramach ustawień zaawansowanych.


Cele przetwarzania Twoich danych bez konieczności uzyskania Twojej zgody w oparciu o uzasadniony interes Wirtualnej Polski, Zaufanych Partnerów IAB oraz możliwość sprzeciwienia się takiemu przetwarzaniu znajdziesz w ustawieniach zaawansowanych.


Cele, cele specjalne, funkcje i funkcje specjalne przetwarzania szczegółowo opisujemy w ustawieniach zaawansowanych.


Serwisy partnerów e-commerce, z których możemy przetwarzać Twoje dane osobowe na podstawie udzielonej przez Ciebie zgody znajdziesz tutaj.


Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać wywołując ponownie okno z ustawieniami poprzez kliknięcie w link "Ustawienia prywatności" znajdujący się w stopce każdego serwisu.


Pamiętaj, że udzielając zgody Twoje dane będą mogły być przekazywane do naszych Zaufanych Partnerów z państw trzecich tj. z państw spoza Europejskiego Obszaru Gospodarczego.


Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia, ograniczenia, przeniesienia przetwarzania danych, złożenia sprzeciwu, złożenia skargi do organu nadzorczego na zasadach określonych w polityce prywatności.


Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień Twojej przeglądarki oznacza, że pliki cookies będą umieszczane w Twoim urządzeniu końcowym. W celu zmiany ustawień prywatności możesz kliknąć w link Ustawienia zaawansowane lub "Ustawienia prywatności" znajdujący się w stopce każdego serwisu w ramach których będziesz mógł udzielić, odwołać zgodę lub w inny sposób zarządzać swoimi wyborami. Szczegółowe informacje na temat przetwarzania Twoich danych osobowych znajdziesz w polityce prywatności.