Podwyżka cen papierosów i mocnych alkoholi

1 stycznia 2014 r. wejdzie w życie podwyżka akcyzy na papierosy i mocne alkohole, choć wyższe ceny w sklepach zobaczymy nieco później. Resort finansów szacuje, że papierosy mogą podrożeć o ok. 1 zł na paczce, a półlitrowa butelka wódki o ok. 1-1,5 zł.

Podwyżka cen papierosów i mocnych alkoholi
Źródło zdjęć: © WP.PL | Krzysztof Hawrot

Podwyżkę akcyzy zaplanowano w tzw. ustawie okołobudżetowej na 2014 r. Przewiduje ona 15 proc. wzrost podatku na wyroby spirytusowe. Zdaniem resortu finansów zmiana stawki może skutkować podwyżką ceny butelki o 1-1,5 zł na butelce wódki, niemniej o ostatecznej skali podwyżki zadecydują producenci.

Biuro prasowe MF wyjaśniło PAP, że wzrost stawki akcyzy na wyroby spirytusowe nie wiąże się ze zmianą obowiązującego wzoru znaku akcyzy, czyli banderoli naklejanej na butelki. Ponadto przepisy nie określają ustawowego terminu do kiedy wyroby spirytusowe oznaczone znakami akcyzy muszą być sprzedane. Oznacza to, że alkohol z wyższą akcyzą możemy zobaczyć na półkach sklepowych dopiero, gdy sprzedane zostaną trunki wyprodukowane i opodatkowane stawką obowiązującą do końca 2013 r.

Ministerstwo wskazało, że stawka akcyzy na alkohol etylowy nie była w Polsce zmieniana od 1 stycznia 2009 r., kiedy to podniesiono ją o 9 proc. Tymczasem inflacja od tamtej pory wyniosła prawie 15 proc. co, - zdaniem MF - oznacza spadek realnego obciążenia podatkowego napojów spirytusowych w ciągu tego okresu. "Wielkość proponowanej w ustawie okołobudżetowej podwyżki (...) jest zatem równa realnemu spadkowi obciążeń" - poinformowano. Zmiana ma dać budżetowi dodatkowe ok. 780 mln zł.

Według MF argumentem za podwyższeniem akcyzy na alkohol jest także realizacja ciążących na administracji państwa działań zmierzających m.in. do wychowania w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi. Rosnące ceny wpływają bowiem na zachowania konsumentów, mogą zachęcić do ograniczenia spożycia lub całkowitej rezygnacji z zakupu alkoholu.

Podobny mechanizm dotyczy także wyrobów tytoniowych, choć w tym przypadku jako główny powód podwyżki wskazywano wymogi unijne. Zgodnie z regulacjami UE do 2018 r. akcyza na wyroby tytoniowe ma wynieść docelowo 60 proc. średniej ważonej detalicznej ceny sprzedaży papierosów dopuszczonych do konsumpcji, nie mniej niż 90 euro na 1000 sztuk.

Ustawa okołobudżetowa przewiduje, że 1 stycznia 2014 r. akcyza na wyroby tytoniowe wzrośnie o 5 proc., co może przynieść budżetowi ok. 345 mln zł dodatkowych wpływów w skali roku.

"Podwyżki te oprócz zabezpieczenia wpływów budżetowych stanowiących ważną pozycję dochodów budżetowych, są również ukierunkowane na ograniczanie dostępności do wyrobów tytoniowych, a tym samym ich konsumpcji jako sposobu realizacji celów zdrowotnych, o czym stanowią wytyczne Ramowej Konwencji WHO o Ograniczeniu Użycia Tytoniu i ustawa o ochronie zdrowia przed następstwami użycia tytoniu i wyrobów tytoniowych" - poinformowało MF.

Biuro prasowe MF wyjaśniło, że do końca lutego mogą być sprzedawane papierosy ze starymi znakami akcyzy i opodatkowane stawką obowiązującą do końca 2013 r. Najpóźniej 1 marca 2014 r. w sklepach i kioskach muszą znaleźć się papierosy z nowymi banderolami i opodatkowane wyższą akcyzą.

Źródło artykułu:PAP
akcyza na alkoholwzrost cenpodwyżka akcyzy

Wybrane dla Ciebie

Komentarze (0)

Cenimy Twoją prywatność

Kliknij "AKCEPTUJĘ I PRZECHODZĘ DO SERWISU", aby wyrazić zgodę na korzystanie w Internecie z technologii automatycznego gromadzenia i wykorzystywania danych oraz na przetwarzanie Twoich danych osobowych przez Wirtualną Polskę, Zaufanych Partnerów IAB (880 partnerów) oraz pozostałych Zaufanych Partnerów (405 partnerów) a także udostępnienie przez nas ww. Zaufanym Partnerom przypisanych Ci identyfikatorów w celach marketingowych (w tym do zautomatyzowanego dopasowania reklam do Twoich zainteresowań i mierzenia ich skuteczności) i pozostałych, które wskazujemy poniżej. Możesz również podjąć decyzję w sprawie udzielenia zgody w ramach ustawień zaawansowanych.


Na podstawie udzielonej przez Ciebie zgody Wirtualna Polska, Zaufani Partnerzy IAB oraz pozostali Zaufani Partnerzy będą przetwarzać Twoje dane osobowe zbierane w Internecie (m.in. na serwisach partnerów e-commerce), w tym za pośrednictwem formularzy, takie jak: adresy IP, identyfikatory Twoich urządzeń i identyfikatory plików cookies oraz inne przypisane Ci identyfikatory i informacje o Twojej aktywności w Internecie. Dane te będą przetwarzane w celu: przechowywania informacji na urządzeniu lub dostępu do nich, wykorzystywania ograniczonych danych do wyboru reklam, tworzenia profili związanych z personalizacją reklam, wykorzystania profili do wyboru spersonalizowanych reklam, tworzenia profili z myślą o personalizacji treści, wykorzystywania profili w doborze spersonalizowanych treści, pomiaru wydajności reklam, pomiaru wydajności treści, poznawaniu odbiorców dzięki statystyce lub kombinacji danych z różnych źródeł, opracowywania i ulepszania usług, wykorzystywania ograniczonych danych do wyboru treści.


W ramach funkcji i funkcji specjalnych Wirtualna Polska może podejmować następujące działania:

  1. Dopasowanie i łączenie danych z innych źródeł
  2. Łączenie różnych urządzeń
  3. Identyfikacja urządzeń na podstawie informacji przesyłanych automatycznie
  4. Aktywne skanowanie charakterystyki urządzenia do celów identyfikacji

Cele przetwarzania Twoich danych przez Zaufanych Partnerów IAB oraz pozostałych Zaufanych Partnerów są następujące:

  1. Przechowywanie informacji na urządzeniu lub dostęp do nich
  2. Wykorzystywanie ograniczonych danych do wyboru reklam
  3. Tworzenie profili w celu spersonalizowanych reklam
  4. Wykorzystanie profili do wyboru spersonalizowanych reklam
  5. Tworzenie profili w celu personalizacji treści
  6. Wykorzystywanie profili w celu doboru spersonalizowanych treści
  7. Pomiar efektywności reklam
  8. Pomiar efektywności treści
  9. Rozumienie odbiorców dzięki statystyce lub kombinacji danych z różnych źródeł
  10. Rozwój i ulepszanie usług
  11. Wykorzystywanie ograniczonych danych do wyboru treści
  12. Zapewnienie bezpieczeństwa, zapobieganie oszustwom i naprawianie błędów
  13. Dostarczanie i prezentowanie reklam i treści
  14. Zapisanie decyzji dotyczących prywatności oraz informowanie o nich

W ramach funkcji i funkcji specjalnych nasi Zaufani Partnerzy IAB oraz pozostali Zaufani Partnerzy mogą podejmować następujące działania:

  1. Dopasowanie i łączenie danych z innych źródeł
  2. Łączenie różnych urządzeń
  3. Identyfikacja urządzeń na podstawie informacji przesyłanych automatycznie
  4. Aktywne skanowanie charakterystyki urządzenia do celów identyfikacji

Dla podjęcia powyższych działań nasi Zaufani Partnerzy IAB oraz pozostali Zaufani Partnerzy również potrzebują Twojej zgody, którą możesz udzielić poprzez kliknięcie w przycisk "AKCEPTUJĘ I PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub podjąć decyzję w sprawie udzielenia zgody w ramach ustawień zaawansowanych.


Cele przetwarzania Twoich danych bez konieczności uzyskania Twojej zgody w oparciu o uzasadniony interes Wirtualnej Polski, Zaufanych Partnerów IAB oraz możliwość sprzeciwienia się takiemu przetwarzaniu znajdziesz w ustawieniach zaawansowanych.


Cele, cele specjalne, funkcje i funkcje specjalne przetwarzania szczegółowo opisujemy w ustawieniach zaawansowanych.


Serwisy partnerów e-commerce, z których możemy przetwarzać Twoje dane osobowe na podstawie udzielonej przez Ciebie zgody znajdziesz tutaj.


Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać wywołując ponownie okno z ustawieniami poprzez kliknięcie w link "Ustawienia prywatności" znajdujący się w stopce każdego serwisu.


Pamiętaj, że udzielając zgody Twoje dane będą mogły być przekazywane do naszych Zaufanych Partnerów z państw trzecich tj. z państw spoza Europejskiego Obszaru Gospodarczego.


Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia, ograniczenia, przeniesienia przetwarzania danych, złożenia sprzeciwu, złożenia skargi do organu nadzorczego na zasadach określonych w polityce prywatności.


Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień Twojej przeglądarki oznacza, że pliki cookies będą umieszczane w Twoim urządzeniu końcowym. W celu zmiany ustawień prywatności możesz kliknąć w link Ustawienia zaawansowane lub "Ustawienia prywatności" znajdujący się w stopce każdego serwisu w ramach których będziesz mógł udzielić, odwołać zgodę lub w inny sposób zarządzać swoimi wyborami. Szczegółowe informacje na temat przetwarzania Twoich danych osobowych znajdziesz w polityce prywatności.