Polacy kupują coraz więcej marek własnych sieci handlowych
Sytuacja gospodarcza jest ciężka, więc Polacy zaciskają pasa. Coraz częściej zamiast droższych markowych produktów wybieramy tańsze - oznaczone logo sklepu. Korzystają na tym dyskonty i supermarkety. Rynek marek własnych w Polsce co roku rośnie niemal o jedną piątą - podaje w raporcie firma analityczna PMR.
27.12.2012 | aktual.: 27.12.2012 14:03
Oferta marek własnych w polskich sklepach systematycznie się rozwija. Detaliści powiększają dotychczasową ofertę produktów z własnym logo oraz wprowadzają marki własne w nowych kategoriach.
Rozszerzaniu asortymentu marek własnych sprzyja spowolnienie gospodarcze. Polacy w kryzysie ostrożniej wydają pieniądze i szukają tańszych produktów. Sieci handlowe, wychodząc naprzeciw potrzebom klientów, proponują im coraz więcej produktów pod własnym logo.
Według szacunków zawartych w raporcie PMR „Marki własne detalistów w Polsce 2012. Analiza rynku i prognozy rozwoju na lata 2012-2014”, rynek marek własnych w Polsce wzrósł o 18 proc. i w 2011 roku osiągnął wartość prawie 29 mld zł.
Sprzedaż produktów marek własnych rosła niemal równie szybko w dyskontach i supermarketach (po 20 proc.), które powiększyły swoje udziały w rynku, zaś nieco wolniej w hipermarketach (18 proc.).
Jak czytamy na stronie PMR wśród klientów wzrosło zaufanie do marek sieci handlowych. Duże znaczenie w tym procesie odegrała wzmożona aktywność promocyjna sieci handlowych, a zwłaszcza wzrost wydatków na reklamę telewizyjną.
Na 2012 rok i kolejne lata PMR przewiduje dalszy dynamiczny wzrost rynku marek własnych, średnio o 21%. Do wzrostu rynku przyczyniać się będzie rozwój oferty private label we wszystkich kanałach handlu nowoczesnego, jak również w hurtowniach zaopatrujących sklepy tradycyjne.