Polacy mają swój patent na świąteczne zakupy. "Widzimy zwiększone zainteresowanie"
Czy Polacy będą robić świąteczne zakupy na ostatnią chwilę? Większość z nas już zaopatrzyła się w niezbędne produkty na Wielkanoc. Oto wyniki najnowszego badania o nawykach zakupowych wśród klientów.
26.03.2024 | aktual.: 26.03.2024 16:50
Według raportu "Świąteczne zakupy Polaków 2024", autorstwa Grupy BLIX i Proxi.cloud, najwięcej konsumentów miało wybrać się na świąteczne zakupy tydzień przed Wielkanocą - 29,7 proc. (rok wcześniej - 30,1proc.). Z kolei dwa tygodnie przed tym terminem zamierzało je zrobić 22 proc. shopperów (rok temu - 26,6proc.).
- Oprócz świeżości art. spożywczych dla klientów liczą się promocje i okazje przedświąteczne, które pomagają im oszczędzić na zakupach. I właśnie w tym okresie, dokładnie tydzień przed świętami, widzieliśmy już zwiększone zainteresowanie ofertami z gazetek promocyjnych - mówi Marcin Lenkiewicz, jeden ze współautorów badania z Grupy BLIX.
Dalsza część artykułu pod materiałem wideo
Na koncie ma 9,5 mln zł. Jak do tego doszedł? "Byłem młodym pelikanem" Marcin Iwuć w Biznes Klasie
Polski "patent" na święta
Z kolei dr Krzysztof Łuczak, drugi ze współautorów badania, informuje, że w marcu tego roku inflacja po raz pierwszy od dawna spadła poniżej 3 proc. Dla porównania, rok wcześniej przekroczyła 12 proc. To pokazuje, że ceny się ustabilizowały. Duża część Polaków nie zwleka z zakupami na ostatnią chwilę – zaznacza dr Łuczak.
Zakupy na kilka dni przed Wielkanocą zostawia 21,8proc. konsumentów (rok temu 22,6 proc.). Autorzy raportu wyjaśniają, że wielu Polaków odkłada to zadanie niemal na ostatnią chwilę, oczekując najlepszych promocji tuż przed świętami.
– Widać dość wyraźnie, że okołoświąteczne zwyczaje zakupowe Polaków są względnie stabilne. Ponad połowa klientów zaplanowała odwiedziny w sklepach na tydzień lub na kilka dni przed świętami. To może wynikać z niewystarczającej ilości czasu albo z braku potrzeby planowania takich rzeczy z dużym wyprzedzeniem – komentuje dr Nikodem Sarna, współautor badania z Proxi.cloud.
Gdzie Polacy robią najchętniej zakupy?
Według sondażu, 93,3proc. konsumentów stawia na zakupy stacjonarne (poprzednio - 92,6 proc.). 4,2 proc. shopperów część produktów kupuje w fizycznych placówkach, a resztę online (wcześniej - 5,1 proc.). Z badania wiemy też, w jakiego typu placówkach konsumenci głównie planują zrobić świąteczne zakupy.
Zdecydowanie pierwsze miejsce zajmują dyskonty - 93,6 proc. (poprzednio - 94,8 proc.). Dalej w zestawieniu widać supermarkety - 22,4 proc. (rok wcześniej - 18,9 proc), czy hipermarkety - 14,8 proc. (22 proc.),
– Wzrost o 3,5 p.p. w przypadku supermarketów wynika z ekspansji sieci Dino i intensywnych działań promocyjnych takich retailerów, jak Stokrotka, Intermarche czy Polo Market. Polacy nie wszystkie produkty są w stanie zakupić w dyskoncie, dlatego uzupełniają je właśnie w supermarketach. Tracą na tym przede wszystkim hipermarkety, które odnotowały spadek o 7,2 p.p. Czują wyraźny odpływ klientów w kierunku zarówno dyskontów, jak i supermarketów – stwierdza Lenkiewicz.
Z kolei dr Nikodem Sarna zauważa, że spadek atrakcyjności hipermarketów widać także w badaniach ruchu w sklepach, więc nie jest on zaskoczeniem. – Z punktu widzenia hipermarketów ten rok zapowiada się jako czas wyzwań i walki o klientów. Gra ta nie będzie łatwa, choćby ze względu na intensywne działania promocyjne Biedronki i Lidla, które mogą odbierać część klientów także hipermarketom – analizuje ekspert z Proxi.cloud.