Trwa ładowanie...

Polacy nie chcą już pić soków. Są dla nas za drogie

Boom na soki, nektary i napoje niegazowane już nie powróci. W zeszłym roku wydaliśmy na nie o około 7 proc. mniej niż rok wcześniej, a rynek wart 3,3 mld zł zaczyna się kurczyć - donosi "Rzeczpospolita".

Polacy nie chcą już pić soków. Są dla nas za drogieŹródło: Jupiterimages
d3mfsdk
d3mfsdk

Jak przyznają eksperci, złote czasy soków już się kończą. Jeszcze w zeszłej dekadzie spożycie rosło w tempie dwucyfrowym, w zeszłym roku spadło, a w najbliższym czasie ewentualnie może wzrastać tylko nieznacznie.

Co się stało? Polacy owocowych napojów mają już powoli dość. W zeszłym roku wydaliśmy na nie 3,3 mld zł, to o 7 proc. mniej niż w 2009 - wynika z danych firmy Nielsen. Spadek dotyczył głównie napojów niegazowanych i nektarów, nieco w mniejszym stopniu 100 proc. soków.

Co ciekawe Polacy, zamiast soku pomarańczowego czy jabłkowego wolą wypić wodę. W zeszłym roku jej sprzedaż wzrosła o 12 proc. do ponad 2,5 mld litrów. Zdaniem ekspertów w czasie kryzysu wybraliśmy wodę, bo jest tańsza.

Tym bardziej, że pod koniec 2010 roku ceny koncentratów owocowych oraz opakowań rosły. To zresztą nie koniec podwyżek - tylko w tym roku soki mogą podrożeć o kilkanaście procent.

Co ciekawe kupując soki i napoje wybieramy głównie polskie marki. Rynek w ponad 75 proc. skoncentrował się wokół trzech firm: Maspeksu Wadowice (Tymbark, Kubuś, Caprio), Agros Novy (Fortuna, Tarczyn) oraz Horteksu. Nie udało się np. wejście na polski rynek marce Cappy należącej do Coca-Coli.

Wirtualna Polska / Rzeczpospolita

d3mfsdk
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.

Komentarze

Trwa ładowanie
.
.
.
d3mfsdk