Polacy piją coraz mniej mleka i wolą sery. Według ekonomistów to efekt tego, że się bogacimy
Podczas gdy w roku 1999 miesięczne spożycie mleka na osobę wynosiło 5,8 litra, to rok temu spadło do 3,3 litra.
Polacy piją zdecydowanie mniej mleka. Od 1999 do 2014 roku jego zakupy zmniejszyły się o 43 procent.
Podczas gdy w roku 1999 miesięczne spożycie mleka na osobę wynosiło 5,8 litra, to rok temu spadło do 3,3 litra - wynika z raportu "Zmiany preferencji Polaków w zakresie konsumpcji żywności" przygotowanego przez analityków Banku BGŻ BNP Paribas.
"Jest to związane ze wzrostem zamożności społeczeństwa, które częściej wybiera przetworzone produkty mleczarskie np. jogurty i napoje mleczne" - uważa Dariusz Winek dyrektor Departamentu Analiz Ekonomicznych, Sektorowych i Rynków Rolnych w Banku BGŻ BNP Paribas.
Pomimo że konsumpcja mleka corocznie spada, to prawie co trzeci Polak spożywa je nawet 2-3 razy w tygodniu, a przy jego zakupie zwraca uwagę na miejsce i sposób produkcji. Natomiast nie jest aż tak ważna marka i objętość opakowania.
W raporcie napisano, że spośród produktów mlecznych najszybciej rośnie popularność jogurtów. Miesięczne ich spożycie w 2014 roku wyniosło 0,5 litra na osobę i było o 43 procent większe niż w 1999 roku, kiedy kształtowało się na poziomie 0,35 litra. Podobnie jak w przypadku mleka tendencja spadkowa w gospodarstwach domowych dotyczy też spożycia śmietany i masła. Odpowiednio są to obniżki o 24 procent i 36 procent. Większą popularnością cieszą się sery. W latach 2000-2012 miesięczny poziom ich konsumpcji wzrósł o 11 procent (do 0,95 kg/osobę). Konsumenci kupują najczęściej sery żółte - średnio 10 razy w miesiącu.