Polska i Niemcy zapowiadają rozbudowę połączeń kolejowych

Dobre wieści dla podróżnych kursujących między Berlinem a Szczecinem: na tej trasie powstaną dwa tory, co skróci czas przejazdu. Po chudych latach poprawa ma nastąpić także na trasach Berlin-Kraków i Berlin-Warszawa.

Pociągi między Polską a Niemcami mają przyspieszyć.
Źródło zdjęć: © Fotolia

Po zakończeniu III. szczytu kolejowego w Poczdamie koordynator rządu RFN do współpracy z Polską Dietmar Woidke poinformował w poniedziałek, że władze niemieckich krajów związkowych Brandenburgii i Berlina podpisały z Niemiecką Koleją (Deutsche Bahn – DB) i federalnym ministerstwem transportu list intencyjny gwarantujący finansowanie budowy drugiej nitki torów na trasie Berlin-Szczecin.

-To jest krok milowy dla całego europejskiego regionu metropolitarnego. Teraz musimy szybko sporządzić plan i zrealizować go bez zwłoki - powiedział Woidke, który jest premierem graniczącej z Polską Brandenburgii.

Z wcześniejszych zapowiedzi wynika, że dwutorowa linia ma być oddana do użytku w 2023 roku. Obecnie tylko część trasy z Berlina do Szczecina jest dwutorowa, co znacznie wydłuża czas podroży. Wąskim gardłem jest odcinek z Angermuende do polskiej granicy.

Zobacz też: "Takiego przedsięwzięcia jeszcze na kolei nie było". Inwestycje na kolei wreszcie się rozpędzają

Koordynatorka rządu polskiego do współpracy z Niemcami Renata Szczęch zapewniła stronę niemiecką o pełnym poparciu polskiego rządu dla rozbudowy połączenia Szczecin-Berlin.

Brudziński deklaruje poparcie

– Jestem wiceministrem spraw wewnętrznych, a mój minister Joachim Brudziński jest Szczecinianinem, sercem związanym z Berlinem, i polecił złożyć tutaj deklarację świadczenia każdej pomocy ze strony polskiej, aby to połączenie, tak potrzebne Szczecinowi, udoskonalić – oświadczyła Szczęch.

Woidke zapowiedział reaktywację „na jesieni, a najpóźniej do końca roku” regularnego połączenia Berlina z Krakowemprzez Wrocław, zlikwidowanego w 2014 roku. - To wielki krok naprzód – zaznaczył polityk niemieckiej SPD.

Z Berlina do Przemyśla?

Szczęch wyraziła nadzieję na przedłużenie tej trasy aż do Przemyśla. „W ten sposób doszłoby do połączenia wschodniej granicy Polski, będącej granicą obszaru Schengen, z Berlinem, co zostałoby jej zdaniem powitane przez pasażerów z wielką radością”.

Do Warszawy w pięć godzin?

Polska koordynatorka zapowiedziała, że połączenie kolejowe Berlin-Warszawa będzie się od połowy przyszłego roku odbywać na nowych torach i przy użyciu nowoczesnych składów, co pozwoli na znaczące skrócenie czasu przejazdu. Zapytana przez Deutsche Welle, Szczęch potwierdziła, że czas przejazdu między stolicami spadnie poniżej pięciu godzin. Obecnie podróż trwa ok. 6,5 godz.

Kursujący między Berlinem i Wrocławiem „pociąg kultury”, uruchomiony w 2016 roku na czas sprawowania przez Wrocław funkcji europejskiej stolicy kultury, będzie jeździł nadal – postanowiły obie strony. - Nie zastąpi on regularnych połączeń, ale jest wspaniałym uzupełnieniem i przyczynia się do zbliżenia między obu krajami- powiedział Woidke.

Przewozy towarów kolejnym tematem

Premier Brandenburgii powiedział, że tematem kolejnego szczytu będzie kwestia kolejowego transportu towarów. –Transport drogowy staje się coraz trudniejszy, przyszłość należy do transportu kolejowego - tłumaczył Woidke.

Szczęch zwróciła uwagę, że rozwój polsko-niemieckiej infrastruktury kolejowej będzie wymagać podpisania szeregu nowych umów.

Podsumowując obrady Woidke powiedział: - Nasze gospodarki są ze sobą ściśle powiązane, społeczeństwa zbliżają się do siebie, a turystyka rozwija się pomyślnie w obie strony. Potrzebna jest lepsza struktura transportowa.

Oprócz obu koordynatorów, w spotkaniu w Poczdamie uczestniczyły minister transportu Berlina i Brandenburgii – Regine Guenther i Kathrin Schneider, podsekretarz stanu w ministerstwie infrastruktury Andrzej Bittel oraz przedstawiciele władz regionalnych, a także szefowie kolei z obu krajów: Krzysztof Mamiński (PKP) i Ronald Pofalla (Deutsche Bahn).

W pierwszej połowie obecnej dekady doszło do likwidacji wielu połączeń kolejowych między Niemcami a Polską. Falę protestów wywołała podjęta w 2014 roku decyzja o skreśleniu z rozkładu pociągu EuroCity „Wawel” kursującego na trasie Kraków-Wrocław-Berlin-Hamburg. Obie strony uzasadniały kontrowersyjne decyzje nieopłacalnością. W sprawę przywrócenia połączeń mocno zaangażował się Woidke. Postulat przyjaźni i współpracy z Polską jest wpisany do konstytucji tego landu.

Źródło artykułu:
Wybrane dla Ciebie
Biedronka zmienia godziny otwarcia. Ważny komunikat dla klientów
Biedronka zmienia godziny otwarcia. Ważny komunikat dla klientów
Kurierzy DPD oburzeni. Chodzi o pracę w Wigilię
Kurierzy DPD oburzeni. Chodzi o pracę w Wigilię
Boom na nieruchomości w Hiszpanii. Polacy otarli się o rekord
Boom na nieruchomości w Hiszpanii. Polacy otarli się o rekord
Podwyżka o 900 proc. O takie kwoty wzrosną ceny napojów od 1 stycznia
Podwyżka o 900 proc. O takie kwoty wzrosną ceny napojów od 1 stycznia
Kupiłeś rower po okazyjnej cenie? Możesz mieć kłopot
Kupiłeś rower po okazyjnej cenie? Możesz mieć kłopot
Kupowali leki i sprzedawali drożej za granicą. Jest akt oskarżenia
Kupowali leki i sprzedawali drożej za granicą. Jest akt oskarżenia
Studniówka 2026. Zawrotne koszty imprezy. Tyle kosztuje "talerzyk"
Studniówka 2026. Zawrotne koszty imprezy. Tyle kosztuje "talerzyk"
Wysłała ptaka pocztą. Nie przeżył. Prokuratura chce kary dla 49-latki
Wysłała ptaka pocztą. Nie przeżył. Prokuratura chce kary dla 49-latki
Wcześniejsza emerytura dla tej grupy? "Pominięto nas"
Wcześniejsza emerytura dla tej grupy? "Pominięto nas"
Żabka przebiła Biedronkę i Lidla. Oto nowa propozycja dla klientów oddających butelki
Żabka przebiła Biedronkę i Lidla. Oto nowa propozycja dla klientów oddających butelki
Bank w Danii radzi, by wypłacać gotówkę. Podali kwotę
Bank w Danii radzi, by wypłacać gotówkę. Podali kwotę
Mały handel wymiera? Z ulic zniknęło tysiące sklepów
Mały handel wymiera? Z ulic zniknęło tysiące sklepów