Polska marka luksusowa upadała. Nagły zwrot. Sąd zdecydował
Sąd Rejonowy w Warszawie oddalił wniosek o ogłoszenie upadłości firmy Fantini Poland, polskiej filii włoskiej marki luksusowej. Jako powód wskazano, że majątek firmy nie wystarcza na pokrycie kosztów postępowania. Stacjonarne butiki zostały zamknięte.
Fantini Poland, znana z luksusowych wyrobów skórzanych, takich jak torebki i portmonetki, stanęła przed poważnymi wyzwaniami finansowymi.
Kulisy prowadzenia lumpeksu. To mówi szefowa sklepu
Wniosek o upadłość oddalony
Firma złożyła wniosek o upadłość pod koniec marca 2025 r. Tuż po tym ruchu zamknęła wszystkie sklepy stacjonarne m.in. w centrum handlowym Fort Wola w Warszawie.
Jednak jak donosi portal dlahandlu.pl, doszło do nagłego zwrotu w tej sprawie. Pod koniec października 2025 r. Sąd Rejonowy w Warszawie zdecydował o oddaleniu tego wniosku. Jak wynika z ustaleń, firma nie dysponuje wystarczającym majątkiem na pokrycie kosztów postępowania upadłościowego.
To oznacza, że formalnie nie uznaje się Fantini Poland za upadłą. Firma kontynuuje sprzedaż, ale wyłącznie online. Podczas tegorocznego Black Friday organizowała wyprzedaże.
Problemy polskiej marki luksusowej
Marka, która od lat budowała swoją reputację na klasycznym włoskim wzornictwie i dbałości o detale, zmaga się z problemami przez rosnącą konkurencję. Wyzwaniem są też zmieniające się preferencje klientów, którzy coraz częściej wybierają tańsze alternatywy.
W obliczu spadku sprzedaży i rosnących kosztów utrzymania, spółka borykała się z brakiem kapitału obrotowego. Sytuację pogorszyła ograniczona liczba klientów zainteresowanych segmentem premium, co dodatkowo utrudniało skuteczną działalność.
Fantini Poland, część włoskiej Fantini Pelletteria, ma w ofercie produkty wykonane z najwyższej jakości toskańskiej skóry. Wyroby te charakteryzuje trwałość i styl. Firma zaczęła działać w 2022 r., a spółka-matka funkcjonuje od 1981 r.
Polska marka odzieżowa wystawiona na sprzedaż
Z problemami mierzy się też inna polska marka - odzieżówka Femi Stories. Firma została wystawiona na sprzedaż za 5 mln zł, ale nie było chętnych. Cena została obniżona do 400 tys. zł.
W szczytowych latach 2019-2021 firma osiągała 20 mln zł przychodu i 15 proc. EBITDA. Jednak w 2022 r. spółka zanotowała 2 mln zł straty netto.
źródło: dlahandlu.pl, WP Finanse