WAŻNE
TERAZ

Szef KOWR z PSL spotykał się z założycielem Dawtony tuż przed wybuchem afery CPK

Polska Wschodnia przynosi efekty

Inwestycje o wartości pół miliarda złotych i 3,5 tys. nowych miejsc pracy – to efekty trzech lat działania programu Polska Wschodnia. W ramach programu zorganizowano 80 imprez, na których zaprezentowało się ponad tysiąc firm z regionu. We wrześniu na zagranicznych rynkach rusza duża kampania promująca region.

Obraz
Źródło zdjęć: © Jupiterimages

Polska Wschodnia przyciąga coraz więcej zagranicznych inwestorów. W ostatnich latach w regionie ulokowały swoje inwestycje takie firmy, jak IKEA, MTU, Pilkington i Michelin oraz przedsiębiorstwa z sektora lotniczego (Dolina Lotnicza). Z podsumowania Polskiej Agencji Informacji i Inwestycji Zagranicznych wynika, że działania promocyjne pozwoliły ich uczestnikom na zrealizowanie ok. 100 kontraktów.

– Ponad 70 proc. firm ocenia, że działania, które były przez nas realizowane, głównie targi i misje gospodarcze, skończyły się dla nich sukcesem, tzn. zawarli określone kontrakty – twierdzi Bożena Czaja, wiceprezes Polskiej Agencji Informacji i Inwestycji Zagranicznych, koordynatorka Projektu.

Zdaniem wiceszefowej PAIiIZ, dzięki programowi udało się wyodrębnić kilka mocnych branż, które zwróciły szczególną uwagę kontrahentów i potencjalnych inwestorów. Poskutkowało to choćby większym niż wcześniej udziałem eksportu w łącznej wartości sprzedaży polskich przedsiębiorstw, biorących udział w projekcie. Do podpisania umowy o współpracy z kontrahentem z zagranicy dochodziło nieraz w kilka tygodni po targach czy misji zagranicznej.

– W przypadku inwestycji ten proces jest dłuższy, bo tu mówimy o roku, dwóch, nawet trzech – zastrzega Bożena Czaja w rozmowie z Agencją Informacyjną Newseria.

Tak było w przypadku porozumienia kapitałowego lubelskiej firmy doradczej Syntea z Aptech Limited z Indii. Rozmowy rozpoczęły się w 2010 roku po misji gospodarczej w Mumbaju, a zostały sfinalizowane na początku tego roku. W ich wyniku Syntea pozyskała na rozwój 1 mln dolarów.

– To jest pewna nowość, jeśli chodzi o średniej wielkości firmy z Polski Wschodniej – podkreśla Bożena Czaja. – Około 8-10 proc. udziałów w tej firmie objęli Hindusi, a projekty będą realizowane nie tylko w Polsce, ale głównie w Bułgarii i Rumunii.

Dotychczasowe sukcesy spowodowały, że 90 proc. biorących udział w projekcie firm zamierza w dalszym ciągu uczestniczyć w wydarzeniach promocyjnych. Tym bardziej, że – jak zapowiada wiceprezes Agencji – w II połowie programu będzie położony jeszcze większy nacisk na promocję przedsiębiorstw i zdobywanie bezpośrednich inwestycji.

– Z naszych obserwacji wynika, że promocja bezpośrednia, czyli udział w targach, promowanie naszych produktów, zresztą bardzo dobrych jakościowo, zdaje egzamin. To potem owocuje konkretnymi kontraktami – przekonuje Bożena Czaja.

PAIiIZ organizuje całą logistykę związaną z targami lub misją wyjazdową. W każdym takim wydarzeniu może wziąć udział 20 firm z Polski Wschodniej.

– Nabór jest otwarty, wszystko jest przejrzyste. Firmy muszą wypełnić specjalny kwestionariusz, muszą prowadzić działalność na terenie Polski Wschodniej – mówi koordynatorka projektu. – Organizujemy również część spedycyjną produktów, ponieważ podczas takich targów, jak w przypadku spożywki, dobrze jest umożliwić skosztowanie tych produktów.

Takie imprezy cieszą się szczególnym zainteresowaniem na rynkach azjatyckich.

– Podczas jednego z ostatnich, dużych wyjazdów targowych do Seulu zainteresowanie Koreańczyków polskim jedzeniem, mimo że kuchnie są bardzo różne od siebie, było imponujące – mówi wiceprezes. – Polskie słodycze i mięso zrobiły furorę.

Jak podkreśla Bożena Czaja, zmianie ulec mogą działania dla samorządu terytorialnego.

– Utrzymamy tylko misje studyjne i konferencje, na zasadzie pokazania samorządowcom dobrych praktyk z innych krajów. Tutaj nastąpi chyba pewne ograniczenie, bo widzimy, że jednak więcej środków i sił powinniśmy użyć dla firm i inwestycji. To jest klucz, który rozkręca każdy region i to tworzy miejsca pracy – mówi wiceszefowa PAIiIZ

We wrześniu ruszy kampania promocyjna, towarzysząca projektowi. Krótkie spoty reklamowe, promujące Wschód i firmy na nim operujące, pojawią się nie tylko w polskich mediach, ale i w pozostałych krajach Europy, w Stanach Zjednoczonych i w Azji. Na lotniskach pojawią się billboardy.

– Firma, którą wyłonimy w drodze przetargu będzie organizowała nam konferencje prasowe przed targami i nagłaśniała polskie firmy, które będą brały udział w targach, m.in. w Waszyngtonie, Szanghaju i Korei – tłumaczy Czaja.

Koszt kampanii wyniesie około 12 mln zł.

Źródło artykułu: Newseria
Wybrane dla Ciebie
Przez 6 godzin kradli 42-kilogramowe kawały sera warte 100 tys. euro
Przez 6 godzin kradli 42-kilogramowe kawały sera warte 100 tys. euro
Fala zwolnień w Krakowie. Duża korporacja drugi raz zgłasza grupowe
Fala zwolnień w Krakowie. Duża korporacja drugi raz zgłasza grupowe
Wyrzuć te przedmioty z piwnicy. Kara do 5 tys. zł
Wyrzuć te przedmioty z piwnicy. Kara do 5 tys. zł
Ceny węgla w Polsce. Oto ile kosztuje tona opału na początku listopada
Ceny węgla w Polsce. Oto ile kosztuje tona opału na początku listopada
Cała branża nie reguluje należności. Oto średni zator płatniczy
Cała branża nie reguluje należności. Oto średni zator płatniczy
Niemcy zbadali proszki do prania. Zwycięska marka w dyskoncie w Polsce
Niemcy zbadali proszki do prania. Zwycięska marka w dyskoncie w Polsce
Rośnie chaos w Stanach. Zaczyna brakować monet
Rośnie chaos w Stanach. Zaczyna brakować monet
Dubajskie przysmaki pod cmentarzem. Ceny jedzenia w Warszawie
Dubajskie przysmaki pod cmentarzem. Ceny jedzenia w Warszawie
300 tys. zł wsparcia dla rolników. Termin już za niecałe trzy tygodnie
300 tys. zł wsparcia dla rolników. Termin już za niecałe trzy tygodnie
Nadchodzi nowy portal ZUS-u. Zastąpi dotychczasowy system
Nadchodzi nowy portal ZUS-u. Zastąpi dotychczasowy system
Awaria BLIK-a. Problemy z generowaniem kodów i płatnościami
Awaria BLIK-a. Problemy z generowaniem kodów i płatnościami
Wielka akcja policji. Trzynaście kobiet zatrzymanych w całej Polsce
Wielka akcja policji. Trzynaście kobiet zatrzymanych w całej Polsce