Polski eksport do Niemiec w 2009 spadnie o 15 proc. rdr - Polsko-Niemiecka Izba Przemysłowo-Handlowa
20.7.Warszawa (PAP) - Polsko-Niemiecka Izba Przemysłowo-Handlowa szacuje, że w 2009 roku polski eksport do Niemiec zmniejszy się o 15 proc. Wzrost niemieckich zamówień możliwy jest...
20.07.2009 | aktual.: 20.07.2009 15:39
20.7.Warszawa (PAP) - Polsko-Niemiecka Izba Przemysłowo-Handlowa szacuje, że w 2009 roku polski eksport do Niemiec zmniejszy się o 15 proc. Wzrost niemieckich zamówień możliwy jest nie wcześniej niż w 2010 r.
Z analiz Izby wynika, że spadek eksportu do Niemiec najdotkliwiej odczuwają krajowi producenci mebli, odzieży oraz producenci samochodów ciężarowych i maszyn.
"Import polskiej żywności do Niemiec, z uwagi na w miarę sztywny popyt w tym segmencie nie powinien zostać specjalnie zredukowany. Ponadto, polska żywność jest przez Niemców postrzegana jako ekologiczna i stosunkowo niedroga" - napisano w przesłanym PAP komentarzu.
W opinii PNIPH, pozytywnie na polski eksport do Niemiec oddziaływać będą poprawiające się nastroje producentów i konsumentów w Niemczech.
"Wynika to z poprawy sytuacji na rynkach, z którymi eksportowo powiązana jest gospodarka niemiecka (USA i Chiny) - to bowiem optymistycznie nastraja analityków. Trendy wzrostowe w handlu międzynarodowym, kluczowym dla Niemiec, z pewnością oznaczają odbicie od dna" - napisano.
"Przełożenie poprawy nastrojów w Niemczech na konkretne wskaźniki gospodarcze (produkcja) wiąże się oczywiście z pewnym przesunięciem w czasie.(...) Polskie firmy eksportowe odczują zapewne wzrost zamówień od kooperantów niemieckich nie wcześniej niż w 2010 r." - dodano.
Z danych GUS wynika, że Niemcy są głównym importerem polskich towarów i usług. W pierwszych pięciu miesiącach 2009 r., eksport do Niemiec wyniósł 9,8 mld zł, co stanowi 26,3 proc. polskiego eksportu.
"Z uwagi na recesję, Niemcy mocno ograniczyły zamówienia w przemyśle (w tym zagraniczne), niemniej jednak jest kilka czynników skutecznie podtrzymujących popyt wewnętrzny, a tym samym handel (głównie detaliczny) i import" - napisano.
Wśród tych czynników Izba wymienia: niskie ceny towarów konsumpcyjnych powiązane z niskim poziomem inflacji i niskimi cenami energii, działania aktywizujące po stronie handlu (rabaty, wyprzedaże), programy koniunkturalne rządu niemieckiego (np. premia za złomowanie starych samochodów) oraz kurs PLN/EUR, wzmacniający konkurencyjność cenową polskich towarów na rynku niemieckim.(PAP)
nik/ gor/