"Polskie Pendolino" oczami osoby na wózku. Pasażerowie testują nowe pociągi PKP Intercity

We wtorek regularne kursy rozpoczął nowy pociąg PKP Intercity Dart – przeznaczony do obsługi tras dalekobieżnych. Wyprodukowane przez bydgoską firmę Pesa składy osiągają prędkość do 160 km/godz. Pociąg jest dostosowany do osób niepełnosprawnych – testował to nasz czytelnik – Piotr Czarnota, który na co dzień aktywizuje osoby poruszające się na wózku inwalidzkim. Mężczyzna przygotował relację z pierwszej podróży „polskim Pendolino”.

Obraz
Jakub Murat (Muri)/wikimedia (CC BY-SA 4.0)
Mieszko Rozpędowski

*We wtorek regularne kursy rozpoczął nowy pociąg PKP Intercity Dart – przeznaczony do obsługi tras dalekobieżnych. Wyprodukowane przez bydgoską firmę Pesa składy osiągają prędkość do 160 km/godz. Pociąg jest dostosowany do osób niepełnosprawnych – testował to nasz czytelnik –Piotr Czarnota, który na co dzień aktywizuje osoby poruszające się na wózku inwalidzkim. Mężczyzna przygotował relację z pierwszej podróży "polskim Pendolino”. *

Wcześniej Piotr Czarnota testował nowe pociągi Flirt3. - Składy jako jedne z nielicznych pociągów w Polsce mają certyfikat TSI PRM, a to znaczy, że zostały wybudowane zgodnie z surowymi standardami Technicznej Specyfikacji Interoperacyjności, która uwzględnia pasażerów o ograniczonej możliwości poruszania się – ocenił nasz czytelnik.

Nowe kursy i nowe składy

W środę rano kolejny Dart rozpoczął regularne kursy do Białegostoku. W następnych tygodniach na torach pojawią się składy obsługujące trasy do Bielska-Białej i Jeleniej Góry.

Dart jest w stanie zabrać ponad 350 pasażerów. Klimatyzowane wagony nie mają przedziałów. Pociąg jest wyposażony m.in. w sześć nowoczesnych toalet, przedział barowy, przewijaki dla niemowląt i specjalne windy dla osób niepełnosprawnych.

Spółka PKP Intercity zakupiła od bydgoskiej Pesy 20 takich składów. Pięć pociągów odebrano, kolejne trzy są w trakcie odbioru, a 12 pociągów jest wciąż u producenta. Pesa miała dostarczyć wszystkie 20 pociągów do połowy grudnia. Producent nie nadążał z realizacją zamówienia. Projekt jest współfinansowany ze środków Unii Europejskiej, które PKP Intercity miało zagospodarować do końca roku. W związku z tym firmy podpisały porozumienie, które uwzględnia zapłatę dopiero, gdy kolejarze odbiorą wszystkie składy i zakończą ich testy. Ma to nastąpić w ciągu najbliższych dwóch miesięcy.

Wybrane dla Ciebie
Emerytura w wieku 40 lat. Policzyli, ile musisz mieć kapitału
Emerytura w wieku 40 lat. Policzyli, ile musisz mieć kapitału
Jak zwiększyć emeryturę z KRUS i ZUS? Nie każdy o tym wie
Jak zwiększyć emeryturę z KRUS i ZUS? Nie każdy o tym wie
Rywal KFC szturmem podbija Polskę. Otwiera 7 nowych lokali
Rywal KFC szturmem podbija Polskę. Otwiera 7 nowych lokali
Wpłata na konto. Od takiej kwoty bank zawiadomi skarbówkę
Wpłata na konto. Od takiej kwoty bank zawiadomi skarbówkę
To koniec znanego browaru. Burmistrz miasta z nazwy marki zabrał głos
To koniec znanego browaru. Burmistrz miasta z nazwy marki zabrał głos
Ceny węgla na Śląsku. Tu kupisz opał najtaniej
Ceny węgla na Śląsku. Tu kupisz opał najtaniej
Coś dla fanów Eurojackpot. Matematyk policzył szanse na wygraną
Coś dla fanów Eurojackpot. Matematyk policzył szanse na wygraną
Pomarańczowe worki na śmieci w kolejnej gminie. Co do nich wrzucić?
Pomarańczowe worki na śmieci w kolejnej gminie. Co do nich wrzucić?
Włoska sieciówka wkracza do Polski. Już otworzyła pierwszy sklep
Włoska sieciówka wkracza do Polski. Już otworzyła pierwszy sklep
Wyniki kontroli PIP w firmie miliardera katolika. Ruszy postępowanie
Wyniki kontroli PIP w firmie miliardera katolika. Ruszy postępowanie
Załamała się, gdy zobaczyła rachunki za prąd. "Płacę jak za pałac"
Załamała się, gdy zobaczyła rachunki za prąd. "Płacę jak za pałac"
Niemcy wysłali ziemniaki do Polski. Zarobili ponad 130 mln zł
Niemcy wysłali ziemniaki do Polski. Zarobili ponad 130 mln zł