Polskie szkoły pod lupą. Oto opinie Polaków o szkolnictwie
Prawie 80 proc. Polaków uważa, że szkoła nie przygotowuje do życia zawodowego — tak wynika z najnowszego badania przeprowadzone przez ekspertów z LiveCareer. "Reformy systemu edukacji nie rozwiązują fundamentalnych problemów" - podsumowuje Żaneta Spadło.
11.09.2023 19:20
Aż 79 proc. Polaków jest zdania, że polska szkoła nie przygotowuje uczniów do realiów rynku pracy ani do tego, co może ich spotkać w przyszłej karierze zawodowej, wynika z badania przeprowadzonego przez serwis kariery LiveCareer Polska. Mimo to 59 proc. respondentów pozytywnie ocenia kompetencje zawodowe nauczycieli.
Dalsza część artykułu pod materiałem wideo
Ankieta, w której wzięło udział 971 osób, pokazuje, że obecny system oceniania uczniów nie podoba się aż 71 proc. badanych. Jednakże, spora część z nich nie widzi innej alternatywy oceniania postępów uczniów. Przy tym, 91 proc. jest przekonanych, że uczniowie powinni mieć możliwość dyskusji z nauczycielem na temat otrzymanej oceny.
Co więcej, 87 proc. uznaje, że nauczyciele powinni mieć większą swobodę w kwestii decydowania o programie nauczania. Jednocześnie, respondenci wskazują, że wśród największych braków w kompetencjach nauczycieli jest niedostateczna znajomość efektywnych metod nauczania (51 proc. odpowiedzi) oraz zrozumienie wymagań współczesnego rynku pracy (47 proc.).
Większość badanych Polaków pozytywnie ocenia kadry pedagogiczne. Nieco ponad połowa uznaje, że zarobki nauczycieli są adekwatne do pełnionej przez nich roli, chociaż co trzeci respondent uważa, że są one za niskie. Zmiany mogą być wprowadzone już na etapie kształcenia nauczycieli, mając na uwadze ich dobre intencje oraz zasady statutowe szkoły - mówi Żaneta Spadło, autorka badania i ekspertka kariery LiveCareer
Badanie wykazało również informacje o tym, że 55 proc. ankietowanych jest za wprowadzeniem dyskusji grupowych na różne tematy oraz 46 proc. opowiada się za korzystaniem z nowoczesnych technologii. Zdaniem 58 proc. badanych, nauka zdalna powinna być powszechna, pod warunkiem odpowiedniego przygotowania szkół, nauczycieli i uczniów do tego typu edukacji.
Zobacz także
Reformy to wciąż za mało
Kolejne reformy systemu edukacji nie rozwiązują fundamentalnych problemów. Aby szkoła mogła kształcić świadomych i dobrze przygotowanych do pracy obywateli, konieczne jest kompleksowe podejście do problemu, uwzględniające m.in. autonomię uczniów, dostęp do nowych technologii oraz metody oceniania - komentuje Małgorzata Sury, ekspertka ds. kariery LiveCareer.pl.
Według 68 proc. respondentów obecny system oceniania nie przygotowuje uczniów do oceny, której mogą doświadczyć w późniejszej pracy. Ponadto 65 proc. uznaje, że wysokość zarobków nauczycieli wpływa na jakość edukacji, a 25 proc. przyznaje, że system oceniania miał negatywny wpływ na ich samoocenę. Niemniej jednak tylko 27 proc. badanych zaznaczyło, że podczas edukacji otrzymali istotne informacje z zakresu prawa pracy.
Zobacz także