Port Gdańsk: przeładunki w 2015 o 11 proc. wyższe niż w 2014
Port Gdańsk ustanowił rekord polskiej gospodarki morskiej - w 2015 r. przeładował prawie 36 mln ton ładunków, o 11 proc. więcej niż rok wcześniej. W porcie realizowany jest największy w historii firmy plan inwestycyjny.
13.01.2016 14:05
Port Gdańsk podał w środę, że w 2015 roku przeładował 35,91 mln ton towarów. "To najlepszy jak dotąd wynik w historii polskiej gospodarki morskiej, który przyczynił się do 3 proc. zwiększenia udziału portu w polskim rynku przeładunków morskich" - czytamy w komunikacie. Obecnie udział Portu Gdańsk wynosi 46,5 proc. w polskim rynku przeładunków morskich. W ciągu ośmiu lat zanotowano wzrost przeładunków w porcie o 100 procent.
Według wstępnych danych, gdański port jest na siódmym miejscu wśród najprężniej działających portów na Bałtyku.
W ub. roku najwięcej przeładowano, 14,7 mln ton paliw płynnych. W porównaniu z rokiem poprzednim jest to wzrost o prawie 18 proc., co stanowi rekord w historii portu. Do tej pory największe przeładunki paliw zanotowano w 2010 r., kiedy przeładowano 14,4 mln ton.
Natomiast najwyższy wzrost, ponad 35 proc. zanotowano w przeładunkach węgla. "Port Gdańsk jako jedyny z trzech głównych portów polskich w minionym roku zanotował wzrost o 35 proc. i przeładował 4,5 mln ton tego surowca" - podała spółka. Większość surowca została obsłużona w relacji eksportowej.
5 proc. wzrost przeładunków zanotowano w grupie towarów drobnicowych. Przeładowano 11,8 mln ton, z czego 10,7 mln ton stanowiły ładunki w kontenerach. Chociaż port zanotował 10 proc. spadek liczby obsłużonych kontenerów (TEU)(TEU - pojemność standardowego 20-stopowego kontenera - PAP). W ub. roku przeładowano 1 milion 91 tys. TEU.
Niższe niż w 2014 r. przeładunki port zanotował w 2015 r. w grupie "inne ładunki masowe" (w tym ruda, kruszywa), o 4,6 proc. oraz w przeładunkach zboża, o 10,7 proc. W ub.r. przeładowano 1,4 mln ton zboża, z czego 41 proc. stanowił eksport polskiej pszenicy.
Port Gdańsk zwraca uwagę, że obsługuje coraz większe statki. Podano, że w ub. roku wielkość statków handlowych wpływających do Gdańska wzrosła o ponad 16 proc. W ciągu ostatniej dekady wielkość jednostek w porcie wzrosła o 101 procent.
W minionym roku Zarząd Morskiego Portu Gdańsk SA zainwestował prawie 100 mln zł w przedsięwzięcia inwestycyjne. Zrealizowano m.in. rozbudowę intermodalnego terminalu kontenerowego w rejonie Nabrzeża Szczecińskiego - zwiększona została powierzchnia składowa, poprawiony układ komunikacyjny i postojowy terminalu. Zakłada się, że dzięki modernizacji terminala jego roczna zdolność przeładunkowa wzrosła do 100 tys. TEU.
Zakończone zostały prace projektowe związane z największymi od lat przedsięwzięciami inwestycyjnymi; są to rozbudowa nabrzeży oraz modernizacja Toru Wodnego w Porcie Wewnętrznym (inwestycja o szacowanej wartości ok. 800 mln zł) oraz budowa nowego nabrzeża w Porcie Zewnętrznym (szacowana wartość to ok. 300 mln zł).
Ponadto na terenie portu swe inwestycje realizują też m.in. PERN "Przyjaźń" SA, który w grudniu ub. roku zakończył I etap budowy Terminalu Naftowego a spółka DCT rozpoczęła budowę drugiego terminalu kontenerowego.
Port w Gdańsku jest największym polskim portem i jednym z największych węzłów logistycznych Polski.