Port w Gdyni zwiększa swoją konkurencyjność w rejonie Bałtyku

Przebudowa Nabrzeża Rumuńskiego oraz intermodalnego terminalu kolejowego w porcie w Gdyni ma zwiększyć możliwości przeładunkowe portu oraz jego konkurencyjność w rejonie Morza Bałtyckiego. Wartość obu inwestycji to ponad 131 mln zł, z czego 69 mln pochodziło z UE.

07.12.2015 14:10

W poniedziałek w Gdyni odbyła się konferencja kończąca projekty inwestycyjne współfinansowane ze środków Funduszu Spójności, w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko "Przebudowa nabrzeży w Porcie Gdynia - Etap I Nabrzeże Rumuńskie - Faza I" oraz "Przebudowa intermodalnego terminalu kolejowego w Porcie Gdynia".

Dzięki całkowitej przebudowie terminal kolejowy w Bałtyckim Terminalu Kontenerowym (BCT) w porcie zwiększył o 100 proc. swoje możliwości przeładunkowe, z 250 do 500 tys. TEU rocznie (TEU - pojemność standardowego 20-stopowego kontenera - PAP). W ramach przebudowy został wydłużony każdy z trzech torów z ok. 300 do 670 metrów. Taka długość torów pozwala na obsługę całych składów pociągowych, bez potrzeby ich dzielenia, co, jak podkreślono w komunikacie, "znacząco skraca czas obsługi wagonów i zwiększa zdolność przeładunkową terminalu do 24 pociągów na dobę".

Przebudowany został również dojazdowy układ drogowy i place przeładunku kontenerów.

Władze Portu zakładają, że poprawa jakości i wydajności infrastruktury terminalu przyczyni się do wzrostu przewozów kolejowych co zmniejszy negatywny wpływ transportu drogowego na środowisko oraz zagrożenie na drogach. Do tej pory ok. 35 proc. wszystkich kontenerów obsługiwanych przez BCT przewożono koleją. Szacuje się, że dzięki inwestycji ten udział może zwiększyć się do ponad 40 proc.

Prezes Zarządu Morskiego Portu Gdynia (ZMPG) SA Janusz Jarosiński powiedział PAP, że jest to ważna dla portu inwestycja. "Mamy nadzieję, że dzięki niej udział kolei w obsłudze terminali kontenerowych będzie wzrastał" - dodał.

Port w swym komunikacie zwraca uwagę, że dzięki inwestycji mieszkańcy okolicznych dzielnic będą mieli ciszej - ograniczony został hałas generowany przez poruszające się po terminalu składy kolejowe i samochody.

Nabrzeże Rumuńskie zlokalizowane we wschodniej części portu w Gdyni zostało przebudowane na odcinku o długości ponad 350 metrów wraz z odcinkiem linii kolejowej o długości prawie 370 metrów. Wzdłuż przebudowanego nabrzeża pogłębiono też do głębokości -13,5 m kanał portowy, co pozwoli na obsługę większych jednostek o większym zanurzeniu. Całkowicie wymieniono sieć kanalizacji sanitarnej, deszczowej, wodociągowej i energetycznej.

"To jest konsekwentne realizowanie projektów, które zapewniają jak największą głębokość przy nabrzeżach portowych" - tłumaczył Jarosiński.

Przebudowa Nabrzeża Rumuńskiego i intermodalnego terminala kolejowego to dwie z pięciu inwestycji zakończonych w 2015 r. Wcześniej ukończono rozbudowę infrastruktury portowej do obsługi statków ro-ro oraz przebudowę nabrzeży Szwedzkiego i Bułgarskiego. Celem tych inwestycji było też zwiększenie możliwości przeładunkowych portu oraz wzmocnienie jego pozycji konkurencyjnej.

W latach 2015-2017 Zarząd Morskiego Portu Gdynia SA planuje wydać na inwestycje w rozbudowę i modernizację infrastruktury portowej ponad 610 mln zł. Zbudowane lub zmodernizowane mają zostać nabrzeża, place składowe i magazyny oraz drogi i koleje. W 2015 r. planowano wydać ponad 211 mln zł, w przyszłym roku planuje się wydać ponad 236 mln zł, a w 2017 roku - ponad 162 mln zł.

Zarząd Morskiego Portu Gdynia S.A. zarządza terenami i infrastrukturą portu w Gdyni na powierzchni ponad 500 ha. Na jego terenie działają niezależne spółki eksploatacyjne, m.in. BCT - Bałtycki Terminal Kontenerowy Sp. z o.o., GCT - Gdynia Container Terminal S.A. oraz Bałtycki Terminal Zbożowy Sp. z o.o. Pod względem przeładunków port jest na trzecim miejscu w kraju, po Gdańsku oraz Szczecinie-Świnoujściu.

Źródło artykułu:PAP
Wybrane dla Ciebie
Komentarze (0)