Posłowie przyjęli harmonogram prac nad nowelizacją budżetu
Na sobotę 18 lipca zaplanowano w Sejmie głosowanie nad nowelizacją ustawy budżetowej na 2009 r. W poniedziałek 20 lipca ustawa ma zostać przesłana do Senatu - wynika z przyjętego w środę przez sejmową komisję finansów publicznych harmonogramu prac nad nowelizacją.
08.07.2009 | aktual.: 08.07.2009 16:25
Na sobotę 18 lipca zaplanowano w Sejmie głosowanie nad nowelizacją ustawy budżetowej na 2009 r. W poniedziałek 20 lipca ustawa ma zostać przesłana do Senatu - wynika z przyjętego przez sejmową komisję finansów publicznych harmonogramu prac nad nowelizacją.
Zgodnie z harmonogramem 14 lipca odbędzie się pierwsze czytanie rządowego projektu zmian w budżecie, po czym zostanie on przekazany do prac w komisjach.
14-15 lipca komisje będą pracować nad poszczególnymi częściami projektu. 16 lipca komisja finansów publicznych ma rozpatrzyć opinie komisji "branżowych" oraz przyjęć sprawozdanie.
Na 17 lipca zaplanowano - na posiedzeniu plenarnym Sejmu - drugie czytanie projektu nowelizacji ustawy budżetowej. Tego samego dnia, ewentualnie także następnego, mają być rozpatrywane poprawki zgłoszone podczas drugiego czytania.
Trzecie czytanie i uchwalenie ustawy ma nastąpić na posiedzeniu plenarnym w sobotę 18 lipca. Po wprowadzeniu poprawek przyjętych w trzecim czytaniu, w poniedziałek ustawa zostanie przesłana do Senatu.
Rząd przyjął projekt nowelizacji budżetu we wtorek. Przewiduje on, że tegoroczne wpływy podatkowe będą mniejsze od zakładanych w obowiązującej ustawie o 46,6 mld. Niedobór ten resort finansów chce zrekompensować pieniędzmi z innych źródeł.
Zwiększone będą - o 8,32 mld zł - tzw. dochody niepodatkowe, czyli m.in. dywidendy (o 5,3 mld zł), środki z różnic kursowych (wynik osłabienia złotego). Ponad 8 mld zł ma pochodzić z budżetu UE oraz tzw. innych źródeł. W efekcie tegoroczne wpływy do budżetu mają być niższe o 30,1 mld zł.
Nowelizacja ma także usankcjonować zaplanowane przez MF cięcia w wydatkach budżetowych na łączną kwotę ponad 21,13 mld zł. Z tego 10,5 mld zł to ograniczenia w rezerwach celowych, a 9,7 mld zł to oszczędności wynikające ze zmiany finansowania infrastruktury drogowej.
Koszty te, zamiast budżetu, poniesie Krajowy Fundusz Drogowy.